جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰
۱k

مجتمع فنی تهران: 42 سال مهارت‌آموزی

مجتمع فنی تهران: 42 سال مهارت‌آموزی

مجتمع فنی تهران به‌عنوان مرکز آموزشی برتر کشو در حوزه توسعه اشتغال و کارآفرینی از طریق آموزش‌های مهارت‌محور، امسال 42 ساله می‌شود. به این بهانه نگاهی می‌اندازیم به رویکرد این مجتمع آموزشی و دوره‌های مختلف آن و بررسی می‌کنیم آموزش‌های مهارت‌محور این مرکز در دوران کرونا چه تأثیری بر گروه فراگیرانی می‌گذارد که می‌خواهند در دوران پساکرونا وارد بازار کار شوند و به دنبال کسب مهارت‌های مناسب این دوران از طریق شرکت در دوره‌های آموزشی این مجتمع هستند.

معرفی مجتمع فنی تهران

مجتمع فنی تهران اولین مرکز آموزشی خصوصی در حوزه مهارتی در ایران است که در سال ۱۳۵۸ کار خود را آغاز کرد. مؤسس این مرکز دکتر سعید سعادت است که پیش از انقلاب از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصیل شد و این مرکز آموزشی را با هدف پر کردن خلاء میان آموزش‌های دانشگاهی و بازار کار تأسیس کرده است.

نخستین دوره‌های آموزشی این مرکز شامل دوره‌های الکترونیک، الکتروتکنیک، الکترومکانیک، تعمیر رادیو و تلویزیون سیاه و سفید و رنگی و برق صنعتی بودند. در حال حاضر این مجتمع ۵۰ مرکز آموزشی در سراسر کشور دارد و بیش سه‌هزار عنوان کتاب آموزشی منتشر کرده است. این مرکز به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزش ICT در کشور، ده‌ها پروژه آموزشی و پژوهشی در حوزه آی‌تی و رایانه به انجام رسانده است.

مجتمع فنی تهران مأموریت خود را توسعه اشتغال و کارآفرینی از طریق آموزش‌های مهارت‌محور می‌داند. چشم‌انداز این مجتمع به‌عنوان مرکزی پیشرو در حوزه مهارت‌آموزی و توسعه اشتغال مولد، این است که هر خانواده ایرانی بتوانند از خدمات و محصولات این مجتمع بهره‌مند شوند.  

از جمله افتخارات مجتمع فنی تهران می‌توان به کسب حایزه نوبل کارآفرینی از مؤسسه نوبل اروپا، کسب گواهی مدیریت شایسته از مرکز EBCL اتحادیه اروپا و کسب گواهینامه بین‌المللی برترین کیفیت مدیریت از اروپا گرید A اشاره کرد. همچنین این مرکز طی دو دوره ممتازترین مرکز آموزشی اداره کل فنی و حرفه‌ای استان تهران معرفی شد و از سوی دبیرخانه جایزه ملی آموزش و توسعه منابع انسانی نیز طی سه دوره اثرگذارترین مرکز آموزشی کشور شناخته شده است.

مجتمع فنی تهران در دوران همه‌گیری ویروس کرونا

حتی پیش از همه‌گیری ویروس کرونا، مجتمع فنی تهران به لزوم گسترش آموزش‌های مجازی و راه‌اندازی کلاس‌های آنلاین پی برده و به این هدف آموزشگاه رسمی آنلاین را خود را تأسیس کرده بود که پس از همه‌گیری ویروس کرونا فعالانه‌تر به ارائه خدمات آموزشی ارائه می‌دهد. در صفحه این آموزشگاه آنلاین می‌توانید دوره‌های مورد نظر خود را پیدا کنید و به برنامه‌ زمانی منعطف به آموختن محتواهای مورد نیاز خود بپردازید.

اما پس از همه‌گیری ویروس کرونا و لزوم اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی جهت کاهش شیوع بیماری، مجتمع فنی تهران در جهت حفظ کیفیت آموزش و در عین حال رعایت پروتکل‌های اجتماعی، دست به اقدامی خلاقانه زد و برای اولین بار در کشور طرح آموزش تلفیقی یا بلندد (Blended Learning)‌ را اجرا کرد.

آموزش تلفیقی روشی از آموزش است که در آن از چندین رسانه استفاده می کند. در این روش که مجتمع فنی تهران در آن پیشرو  است، بخش‌هایی از دوره‌های آموزشی برای ارائه به‌طورت آنلاین انتخاب می‌شوند و برای سایر بخش‌ها از آموزش حضوری استفاده می‌کنند.

آموزش تلفیقی با ترکیب آموزش حضوری و آنلاین و آفلاین کلاس درسی واقعاً جامع و کاربردی به وجود می‌آورد که در آن نیاز همه دانش‌آموزان برآورده می‌شود. این روش آموزش به معلمان کمک می‌کند مؤثرتر تدریس کنند و دانش‌آموزان خود را توانمندتر بار بیاورند.

این شیوه آموزشی که محور آن فراگیران هستند، باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه و انعطاف‌پذیری بیشتر روند آموزش می‌شود و در اکثر دوره‌های آموزشی مجتمع فنی تهران، به‌ویژه در دوران پساکرونا از این روش استفاده می‌شود.

فراگیران می‌توانند برای انتخاب دوره مورد نظر خود علاوه بر جستجو در بخش معرفی دوره‌ها، از بخش مقالات تخصصی هر دپارتمان نیز بهره ببرند و براساس نیاز خود، دوره آموزشی مناسب را انتخاب کنند. راهنمای ورود به وب‌سایت و سامانه آموزش مجازی مجتمع نیز در آشنایی فراگیران با روند استفاده از دوره‌ها مفید است. همچنین فراگیران می‌توانند هر زمان از سامانه پشتیبانی و مشاوره آنلاین مجتمع راهنمایی بگیرند.

آزمون‌های دوره‌های مختلف آنلاین و ترکیبی مجتمع فنی تهران از طریق سامانه آزمون الکترونیکی برگزار می‌شوند. مدارکی که مجتمع فنی تهران به فراگیران ارائه می‌دهد، همگی مورد تأیید سازمان فنی و حرفه ای کشور و بسیاری از سازمانها هستند. این مجتمع در پایان هر دوره به فراگیران‌ مدرک دوزبانه مجتمع فنی تهران‌ اعطا می‌کند. در بخش استعلام مدارک می‌توانید وضعیت گواهینامه پایان دوره خود را بررسی کنید. شایان ذکر است تعرفه اینترنت و ترافیک آن برای کلیه کلاس‌های آنلاین مجتمع فنی در سراسر کشور نیم‌بها محاسبه می‌شود.

معرفی دوره‌های آموزشی مجتمع فنی تهران

مجتمع فنی تهران در حال حاضر ۱۴ دپارتمان دارد که عبارت‌اند از:

1.دپارتمان فناوری اطلاعات و ارتباطات که به دلیل افزایش مخاطبان اینترنت و نیاز روزافزون به مهارت‌های مبتنی بر وب و نرم‌افزار، فرصت‌های شغلی آن هر روز در حال گسترش هستند. این دپارتمان شامل گروه‌های آموزشی نرم‌افزار و برنامه‌نویسی، رباتیک، شبکه و امنیت، مهارت‌های پایه و وب و تجارت الکترونیکی است.

2.دپارتمان علوم مهندسی که در شاخه‌های مختلف مهندسی فعال است و بیش از ۱۵ سال در مجتمع سابقه دارد. این دپارتمان شامل گروه‌های مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی، مدیریت پروژه، ریاضی و آمار، سیستم‌های مدیریت، طلا و جواهر، مهندسی مواد، جوش و خوردگی، مهندسی مکانیک، مهندسی پزشکی، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی نقشه‌برداری، مهندسی صنایع و مهندسی انرژی و تأسیسات است.

3.دپارتمان برق و الکترونیک که از نخستین دپارتمان‌های مجتمع است و شامل گروه‌های اتوماسیون صنعتی، ابزار دقیق، تعمیرات، حفاظت و تردد و الکترونیک و کنترل است.

4.گروه کودک و نوجوان که واحدی متمایز نسبت به سایر بخش‌های مجتمع است و شامل گروه‌های مهارت‌های زندگی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رباتیک، پکا و هنر می‌شود.

5.دپارتمان زبان‌های خارجی یکی از پرطرفدارترین دپارتمان‌های مجتمع فنی تهران است که مطابق با استانداردهای روز دنیا در آموزش زبان نظیر استاندارد CEFR فعالیت می‌کند. در این دپارتمان زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسه، دانمارکی، آلمانی،‌ ایتالیایی، روسی، ترکیه‌ای و اسپانیایی آموزش داده می‌شوند. همچنین این دپارتمان گروهی مخصوص آموزش زبان به کودکان و نوجوانان دارد.

6.در دپارتمان دانش سلامت گروه‌های زیبایی، پوست‌ و مو، روانشناسی، تغذیه و بهداشت به فراگیران خدمات آموزشی ارائه می‌دهند.

7.دپارتمان معماری که از درخشان‌ترین دپارتمان‌های مجتمع فنی تهران است، ۲۶ سال سابقه آموزش در حوزه نرم‌افزارهای کاربردی معماری، معماری داخلی، طراحی داخلی و شهرسازی دارد.

8.در دپارتمان مد و پوشاک نیز به علاقه‌مندان صنعت مد دوره‌های آموزشی طراحی لباس، طراحی چرم و بازاریابی مدرن در مد آموزش داده می‌شود.

9.دپارتمان هنر و سینما در مجتمع فنی تهران شامل گروه‌های آموزش گرافیک، سینمای دیجیتال، هنرهای دکوراتیو، هنرهای نمایشی، نقاشی، موسیقی و صنایع دستی می‌شود.

10.در دپارتمان توسعه توانمندی‌های شخصی با تکیه بر علوم روانشناسی و مدیریت بر ارتقای مهارت‌های شخصی در زندگی و کسب‌وکار و تقویت مهارت‌های نرم و هوش هیجانی تأکید می‌شود.

11.دپارتمان تشریفات و گردشگری در مجتمع فنی تهران که محل برگزاری کلیه کلاس‌های آن در منطقه فرمانیه تهران است، دوره‌های هتلداری، آشپزی و کافی‌شاپ ارائه می‌شوند. دوره آشپزی ملل مجتمع فنی تهران از جمله دوره‌های بسیار جذاب و کم‌نظیر در نوع خود است که علاقه‌مندان بسیاری در هر دوره در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند.

12.دپارتمان علوم مالی و حسابداری در دو گروه اصلی مالی و حسابداری و بورس و سرمایه‌گذاری به فراگیران خدمات آموزشی مناسب بازار کار را در این دو حوزه مهم و به‌روز ارائه می‌دهد.

13.دپارتمان تولید محتوا به علاقه‌مندان برندسازی و دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند در دو حوزه تولید و بازاریابی محتوا مهارت لازم را برای تولید و ارائه محتواهای منحصربه‌فرد و جذاب کسب کنند.

14.در دپارتمان مدیریت دوره‌های بلندمدت حرفه‌ای MBA،  DBAو  Post-DBAارائه می‌شوند. همچنین افرادی که سابقه تحصیل در این رشته ندارند، می‌توانند در دوره‌های کوتاه‌مدت مدیریت کسب‌وکار شرکت کنند.

علاوه بر دپارتمان‌ها، مجتمع فنی تهران یک مدرسه کسب‌وکار دارد که در اسفند ۱۳۹۹ تأسیس شده است و هدف آن تسریع و تسهیل اشتغال‌زایی و توسعه کارآفرینی است. این مدرسه علاوه بر ارائه خدمات آموزشی و مشاوره،‌ به افراد و تیم‌های استارت‌اپی که ایده‌های خلاقانه و راهگشا دارند، خدماتی برای تسهیل کارها و مدیریت بهتر سازمانی ارائه می‌دهد.

کارگاه «جوانه» یک کارگاه عملی و آموزشی در حوزه طراحی و راه‌اندازی کسب‌وکار در این مدرسه است که در یک دوره حضوری چهل تا پنجاه‌ساعته همه مهارت‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک، از خلق مدل کسب‌وکار گرفته تا شناسایی حمایت‌گرهای داخلی و بین‌المللی را آموزش می‌دهد.