جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲
۲k

طراحی گرافیک چیست؟

 

طراحی گرافیک چیست؟

معرفی طراحی گرافیک با ذکر مثال‌هایی برای مبتدیان

 


طراحی گرافیک چیست؟ این راهنما مبتدیان را با طراحی گرافیک(آموزش طراحی گرافیک) آشنا می‌کند و نمونه‌هایی از انواع مختلف طراحی گرافیک را نشان می‌دهد تا با این حوزه بهتر آشنا شوند.
    طراحی گرافیک یعنی چیدمان و ترکیب عناصر بصری یک پروژه. اگرچه اصطلاح «طراحی گرافیک» در دهه ۱۹۲۰ رواج یافت، این فرم هنری هزاران سال بخش مهمی از حوزه ارتباطات تصویری بوده است. نمونه‌های اولیه طراحی گرافیک را در دست‌نوشته‌ها، کتیبه‌ها و حتی نقاشی غارهای پیش از تاریخ می‌توان دید.

 


    امروزه صنعت طراحی گرافیک شاخه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. این حوزه هیجان انگیز دائماً در حال تکامل است اما ماهیت انطباق‌پذیر آن باعث می‌شود تازه‌واردان کمی در آن گیج شوند و برای درک اینکه طراحی گرافیک دقیقاً چیست و حرفه‌ای‌ها در این حوزه دقیقاً چه کاری انجام می‌دهند، با چالش‌هایی مواجه شوند.
    اگر به دنبال راهنمایی هستید که شما را با اصول طراحی گرافیک آشنا کند، این مقاله برای شما مفید خواهد بود. در ادامه بخوانید که طراحی گرافیک دقیقاً چیست، چند نمونه کار ببینید و با مشاغل مختلف این حوزه آشنا شوید.

طراحی گرافیک به زبان ساده چیست؟

طراحی گرافیک ترکیب و چیدمان عناصر بصری یک پروژه است. صفحه‌بندی مجله، طراحی پوستر یک تئاتر و طراحی بسته‌بندی یک محصول، همگی نمونه‌هایی از طراحی گرافیک هستند.
    امروزه تقریباً همه در زندگی روزمره خود به نوعی با طراحی گرافیک سروکار دارند، مانند وقتی که می‌خواهید به یک تصویر برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی متنی اضافه کنید یا در شغل خود لازم است بخش‌های یک صفحه اکسل را با رنگ تفکیک ‌کنید.

 

 


هدف اصلی طراحی گرافیک چیست؟

هدف از طراحی گرافیک انتقال یا تقویت یک پیام است.
‍‍    هنر گرافیک می‌تواند ارتباطات را ساده‌تر کند. یک صفحه اکسل را با داده‌های درون آن در نظر بگیرید. یک طراح گرافیک از رنگ‌های متفاوتی استفاده می‌کند تا نشان دهد کدام پارامترها افزایش و کدام پارامترها کاهش یافته‌اند. به این ترتیب بیننده ساده‌تر و سریع‌تر می‌بیند در کجا اوضاع خوب است و در کجا نیز به اصلاح وجود دارد.
    وقتی طراحی گرافیک به‌خوبی انجام شود، واکنش احساسی مخاطب را نیز برمی‌انگیزد و حتی او را به کنش کردن وا می‌دارد. برای نمونه، معمولاً صفحه «ثبت‌نام» در وب‌سایت‌ها برای ترغیب بازدیدکنندگان به ثبت ایمیل یا شروع مدت استفاده رایگان طراحی می‌شود. اما طراحی بسته‌بندی مواد غذایی با این هدف انجام می‌شود که خوراکی درون آن بسته جذاب‌تر دیده شود.
۹ گونه طراحی گرافیک با مثال
در اینجا ۹ مورد از رایج‌ترین انواع طراحی گرافیک را با ذکر مثال می‌آوریم که به فوران خلاقیت شما کمک خواهند کرد.
یک. طراحی برند
طراحی برند یعنی تعیین دستورالعمل‌ها و بهترین شیوه‌هایی که یک شرکت باید در تمام محتواهای برند خود از آنها استفاده کند تا هویت برند منسجم و پایدار بماند. طراحان برند به برقراری ارتباط با شخصیت، لحن و پیام اصلی یک شرکت کمک می‌کنند، در نتیجه این کار مستلزم اندیشیدن به استراتژی برند است.

 


  1 طراحی برند Imed Djabi برای Auto AU Top
طراحی برند شامل موارد زیر می‌شود اما محدود به این موارد نیست:
•    طراحی لوگو و تنظیم دستورالعمل دقیق برای نحوه استفاده از آنها
•    طراحی سربرگ، آیکون‌ و تصاویر مختلف
•    انتخاب رنگ‌های برند و تنظیم دستورالعمل واضح برای استفاده از آنها
•    ساخت یا انتخاب فونت‌ها و دستورالعمل‌های تایپوگرافی
•    ایجاد قالب‌هایی منطبق با دستورالعمل برند که تیم‌های بازاریابی، توسعه و غیره از آنها استفاده کنند.
•    طراحی بسته‌بندی و طراحی گرافیک محصولات
طراحان برند حرفه‌ای باید از طراحی بازاریابی، طراحی وب، طراحی لوگو و بسیاری دیگر از حوزه‌های گرافیک سررشته داشته باشند، زیرا تصمیماتی که آنها می‌گیرند بر تمام پروژه‌های طراحی بعدی در آن برند اثر می‌گذارند.
اگر قبلاً با دستورالعمل‌های طراحی برند سروکار نداشته‌اید، به وب‌سایت بیان خلاق استارباکس سر بزنید. این وب‌سایت نمونه‌ای عالی از چندین ایده مبتکرانه در طراحی برند و گونه‌ای از دستورالعملی است که از یک طراح برند انتظار می‌رود تهیه کند. نمونه‌های دیگر طراحی برند عبارت‌اند از Darren Case، Abel Creative Agency و RUNIA.
 
شاخه طراحی برند به‌سرعت در حال پیشرفت است. با توسعه فناوری، برندها همواره به دنبال راه‌های جدیدی برای تعامل با مخاطبان هدف خود هستند و این بدان معناست که طراحی برند آنها باید از این روش‌های تعامل جدید و در حال تغییر پشتیبانی کند.
طراحانی مانند Tamara Sredojevic اغلب در حال خلق و اصلاح طراحی برند شرکت‌های مختلف به منظور مطابقت با پلتفرم‌های جدید و نوظهور هستند. پس اگر چالش‌های جدید را دوست دارید و از همگام شدن با ترندها لذت می‌برید، طراحی برند برای شما شغل مناسبی است.
دو. طراحی بازاریابی
طراحی بازاریابی به معنای طراحی گرافیک برای ایده‌های بازاریابی است. طراحان بازاریابی روی پروژه‌های کوچک مانند طراحی یک ایمیل تبلیغاتی تا پروژه‌های چندمرحله‌ای و بزرگ مانند طراحی غرفه، اعلامیه و محتواهای چاپی برای نمایشگاه‌های تجاری کار می‌کنند.
طراحی بازاریابی با طراحی بصری موارد زیر مرتبط است:
•    ایمیل
•    خبرنامه
•    بیلبورد تبلیغاتی تا سایر تابلوها
•    پوستر
•    تبلیغات چاپی
•    غرفه نمایشگاهی
•    جعبه‌های ارسال
•    صفحه وب
طراحی بازاریابی و طراحی برند مشترکاتی دارند، اما اگر طراحان برند می‌خواهند دستورالعمل‌ها و پیام کلی یک برند را منتقل کنند، طراحان بازاریابی اغلب بر انتقال یک پیام خاص برای یک کمپین ویژه یا حتی یک محصول در یک پلتفرم خاص متمرکز هستند. در ادامه مثال‌هایی از طراحی بازاریابی را ببینید.
 
  2 طراحی بازاریابی اثر James Cannella برای استوری اینستاگرام صابون Dial
 
  3 بروشور اثر Heather Pardy برای هوندا
اگر به این موضوع از نقطه نظر مد و فشن بیندیشید، می‌بینید که طراحان بازاریابی در سال دست‌کم باید روی چهار کمپین مختلف کار کنند، یک کمپین برای هر فصل سال. همه این کمپین‌ها باید به طراحی کلی برند وفادار باشند. یا اگر به مثال مربوط به استارباکس باز گردیم، می‌بینید که همه کمپین‌های بازاریابی در طول سال باید از دستورالعمل بیان خلاقانه یکسان برند پیروی کنند.
سه. طراحی وب
بسیاری از گرافیست‌ها روی عناصر بصری کار می‌کنند که در وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما توجه به این نکته مهم است که طراحی وب و طراحی گرافیک با هم تفاوت دارند.
 
  4 وب‌سایت Avenircreative.com
طراحی یک وب‌سایت خوب کاری چندوجهی است، زیرا وب‌سایت برخلاف محتواهای ثابت مانند بروشور یا مجله، ماهیتی تعاملی دارد. برای طراحی وب‌سایت، علاوه بر مهارت‌های طراحی گرافیک، به مهارت در حوزه تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) نیز نیاز دارید. به همین دلیل است که بسیاری از وب‌سایت‌ها توسط تیم‌هایی طراحی می‌شوند که چندین متخصص با مجموعه‌ مهارت‌های گوناگون در آنها مشغول به کار هستند.
طراحی وب‌سایت شامل انجام پروژه‌های زیر می‌شود:
•    تهیه آیکون‌ها و دکمه‌ها
•    تهیه تصاویر، تصویرسازی‌ها و سایر محتواهای گرافیکی
•    طراحی صفحات وب
•    تهیه عناصر مختلف طراحی تعاملی در وب‌سایت
•    ساخت فیلم و گیف
•    اطمینان از بهینه بودن نمایش عناصر بصری در همه دستگاه‌ها (پی‌سی، موبایل و غیره)
•    کار با تیم‌های طراحی وب، تجربه کاربری، رابط کاربری و طراحی بازاریابی برای بهبود تجربه کلی بازدیدکنندگان وب‌سایت
البته بسیاری از طراحان گرافیک طراح وب نیز هستند و وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی زیبایی را بدون کمک یک تیم بزرگ تهیه می‌کنند. به لطف پلتفرم‌های بدون کد (no-code) مانند Webflow طراحان می‌توانند وب‌سایت‌های تعاملی بسیار زیبا و چشم‌نوازی را بدون نیاز به دانش گسترده در حوزه کدنویسی طراحی کنند.
چهار. طراحی تصویرسازی
تصویرسازی اغلب بخشی از طراحی وب، طراحی بازایابی و طراحی برند است، اما استفاده‌های دیگری نیز دارد. برخی از طراحان صرفاً تصویرسازی می‌کنند. آنها جزئی از تیم‌های بزرگ طراحی هستند و برای پروژه‌های مختلف تصاویر خاص را تولید می‌کنند.
تصویرسازان محتواهای بصری را برای پروژه‌های زیر تولید می‌کنند:
•    کتاب کودکان
•    تی‌شرت و سایر لباس‌ها
•    کارت و نوشت‌افزار
•    وب‌سایت
•    شبکه‌های اجتماعی
•    ویدیو و رسانه‌های تعاملی
•    کمپین‌های بازاریابی
سبک تصویرسازی (آموزش تصویر سازی )برای هر طراحی با دیگری بسیار متفاوت است. برخی از هنرمندان منحصراً در قالب‌های دیجیتال و با ابزارهایی مانند ایلاستریتور، فوتوشاپ و پروکرییت (Procreate) کار می‌کنند و برخی دیگر روش‌های دیجیتالی را با روش‌های دستی ترکیب می‌کنند یا ترجیح می‌دهند با قلم و کاغذ کار طراحی را آغاز کنند.
سه نمونه تصویرسازی را در ادامه ببینید.
 
  5 منبع: @pointebrush @terryfanillustration @bellapilarstudio
پنج. طراحی حروف
برخی طراحان گرافیک در طراحی یا انتخاب تایپوگرافی، حروف یا فونت تخصص دارند. طراحی حروف شامل موارد زیر می‌شود:
•    تهیه حروف و اعداد سفارشی
•    نوشتن یا تولید دیجیتالی محتواهای تایپوگرافی
•    انتخاب فونت یا ارائه دستورالعمل‌های تایپوگرافی برای یک برند
انسان برای برقرار ارتباط به مقدار زیادی به کلمات متکی است، بنابراین طراحان حروف در بسیاری از پروژه‌ها شرکت دارند. طراحان حروف گاه برای تهیه لوگو یا دعوت‌نامه عروسی استخدام می‌شوند و گاه با تهیه، انتخاب یا کنار هم گذاشتن فونت‌ها در طراحی برند کمک می‌کنند. همچنین طراحان حروف در تهیه محتواهای وب، بازاریابی، محصول یا بسته‌بندی نیز همکاری دارند.
در اینجا دو نمونه از طراحی حروف را می‌بینید.
 
شش. طراحی اینفوگرافیک
طراحی اینفوگرافیک در اصل به نمایش داده‌ها و اطلاعاتی گفته می‌شود که می‌توان آنها را به‌صورت بصری ارائه داد. اینفوگرافیک‌ها تصاویری دوبعدی یا عناصری تعاملی در یک وب‌سایت یا حتی در یک ویدیو هستند. موضوع مشترک در همه اینفوگرافیک‌ها این است که به بیننده کمک می‌کنند اطلاعات زیاد یا مفاهیم پیچیده را ساده‌تر و بهتر درک کند.
تصویر زیر نمونه عالی یک اینفوگرافیک تعاملی است. می‌توانید مقاله اصلی را در دانشگاه واشنگتن بخوایند تا ببینید چگونه این طراحی درک یافته‌های یک مطالعه تحقیقاتی در مورد تأثیر حرکت ماه بر الگوهای خواب را آسان کرده است.
 
هفت. طراحی پارچه و سطح
طراحان پارچه برای موارد زیر طراحی انجام می‌دهند:
•    پارچه
•    کاغذ دیواری
•    فرش
•    مبلمان
بسیاری از طراحان پارچه نه‌تنها در طراحی گرافیک، در چاپ یا ساخت پارچه نیز تجربه دارند. برای اینکه یک طراح پارچه خوب باشید باید اصول طراحی مانند نظریه رنگ و طبقات رنگی را بشناسید و همچنین بدانید هنگام استفاده از رنگ‌ها و پارچه‌های مختلف چه تغییراتی به وجود خواهد آمد، زیرا جنس و ماده مورد استفاده در شکل نهایی طراحی شما اثرگذار است.
 
  6 @evasonaike @unblinkstudio
هشت. طراحی بسته‌بندی
بسته‌بندی همه اقلامی قابل حمل، از اقلام خوراکی گرفته تا ابزارها و جواهرات، اغلب به اندازه خود آن اقلام مهم است. هدف طراحان بسته‌بندی این است که آنچه را که در بسته وجود دارد بهتر نشان دهند یا آن را تکمیل کنند. چند نمونه از طراحی بسته‌بندی را در ادامه ببینید.
 
  7 @brasshands @robotfooddesign
نه. طراحی نشریات
اصطلاح طراحی گرافیک از حوزه طراحی نشریات ریشه گرفته است و امروزه همچنان این حرفه بخش مهمی از کار تولید نشریات چاپی و دیجیتال را در بر می‌گیرد. طراحی نشریات شامل طراحی موارد زیر است:
•    کتاب
•    مجله
•    روزنامه
•    ایمیل و نشریات دیجیتال
طراحی نشریات به تعیین لحن یک نشریه کمک می‌کند و باعث تقویت کلمات و جملات می‌شود. تصور کنید وقتی یک نقل قول از یک مصاحبه یا یک کتاب به زیبایی در کادری گرافیکی قرار گرفته است تا چه حد می‌تواند تأثیرگذارتر باشد.
 
  8 طراحی مجله توسط Alexia Lim برای نخستین شماره Purple Paper
 طراحی گرافیک را آغاز کنید
اگر به دنبال شغلی در حوزه طراحی گرافیک هستید، برای درک بهتر رشته مورد علاقه خود هیچ کاری بهتر از سرگرم شدن با نرم‌افزارها و ابزارهای طراحی گرافیک نیست. از ابزارهای دستی نیز نباید غافل شوید. بسیاری از طراحان دیجیتالی بزرگ، انجام پروژه‌های خود را با قلم و کاغذ آغاز می‌کنند.
نویسنده: Nikiya Palombi
منبع: webflow
مترجم: بهناز دهکردی
مجتمع فنی تهران



پربازدیدترین مقالات