جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
۷۸۹

آیا مجتمع فنی تهران برای آموزشی مهارت‌ محور مناسب است؟

بسیاری از آموزش‌دیدگان در مراکز مختلف آموزشی پس از ورود به محل کار قادر نیستند که از مهارت‌های خود استفاده ببرند. متأسفانه به نظر می‌رسد که آموزش‌های تئوری نمی‌توانند نیازهای جامعه امروز را برطرف کنند. البته مراکزی چون مجتمع فنی تهران که آموزش را برپایه مهارت رواج می‌دهند، روزنه امیدی برای پرورش نیروهای کارآزموده هستند. اما سؤال این است: «آیا این مراکز با تقویم آموزشی خود، واقعا می‌توانند در رفع نیاز سازمان‌ها و آموزش نسل کار آینده مؤثر واقع شوند؟»

از طرفی دلواپسی صاحبان کار برای استفاده از نیروهای متبحر، راه را برای افرادی بسته است که جویای کار هستند. از طرف دیگر این افراد به‌دنبال کار هستند و آموزش‌دیده‌اند، اما بدون تبحر هستند. آن‌ها پس از سال‌ها آموزش هم‌اکنون متوجه شده‌اند که باید مهارت کسب کنند. این مشکلات ما را بر آن می‌دارد تا با بررسی مراکز آموزشی مهارت‌محور راه حل را بیابیم. 

 

ویژگی‌های بارز آموزش صحیح

قرار نیست درباره روش‌های مختلف آموزش، آن هم به‌صورت مفصل توضیح دهیم؛ اما می‌توانیم در یک جمع‌بندی کوچک بفهمیم که کدام گروه از آموزش‌هایی که تاکنون دیده‌ایم، برایمان اثربخش بوده‌اند. به‌طور معمول همه ما پس از شرکت در یک کلاس آموزشی، منتظر تغییر هستیم؛ اما این انتظار برای هر تغییری نیست. ما با اتمام کلاس نیاز داریم که در زمینهِ آموزشیِ مدِ نظرمان، مهارت‌های جدیدی کسب کنیم.

آزمون‌های پس از آموزش، نظرسنجی، مطالعات موردی شرکت‌کنندگان و آزمون‌های رسمی برای گرفتن گواهینامه، برخی از راه‌های سنجش اثربخشی آموزش هستند، اما آنچه در نهایت نشان می‌دهد که آموزش تأثیر مثبتی داشته است، بهبود بهره‌وری و توسعه مهارت‌های فردی است.

به‌طور خلاصه اگر از آموزشی که دیده‌اید، می‌توانید در زندگی استفاده کنید؛ بنابراین این آموزش مطلوب بوده است.

 

مفهوم آموزش بر پایه مهارت

امروزه اکثر مربیان از تعادل بیشتر بین دانش و یادگیری مبتنی بر مهارت دفاع می‌کنند. هدف یادگیری مبتنی بر ایجاد دانش همراه با توسعه مهارت در یک زمینه خاص است. این بهترین راه برای تسلط بر امور است.

 به عنوان مثال، یک نجار قبل از شروع نجاری به دانش پیش‌زمینه در مورد چگونگی اندازه‌گیری و انجام امور دیگر، نیاز دارد. این نوع می‌تواند که کمک خوبی به حساب بیاید؛ اما به تنهایی کافی نیست. یک نجار همچنین برای انجام وظایف خاص، مانند ساخت کابینت آشپزخانه یا ساخت میز قهوه، باید مهارت‌هایش را توسعه دهد.

 همانطور که در این مثال می‌بینید، داشتن دانش در مورد چیزی باعث نمی‌شود که در آن مهارت پیدا کنید. از طرف دیگر، فقط مهارت‌داشتن در زمینه‌ای به این معنی نیست که شما همه دانش لازم برای برتری در آن را دارید.

در مثال نجاری به‌طور واضح می‌بینیم که این دو روش در کنار یکدیگر کارآیی دارند. این ترکیب یادگیری مبتنی بر دانش و مهارت، در تبدیل فراگیران به متفکران مستقل کمک می‌کند و آن‌ها را برای چالش‌هایی آماده می‌کند که ممکن است در آینده با آن روبه‌رو شوند.

 

چرا یادگیری مبتنی بر مهارت مهم است؟

امروزه دیگر روش‌های تک‌محوری آموزش نمی‌توانند جوابگوی نیاز فراگیران شوند. افراد آنقدر فرصت ندارند که سال‌ها بیاموزند و سال‌ها مهارت ببینند. آموزش‌های مبتنی بر مهارت به دانش‌آموختگان روش کار در دنیای واقعی را می‌آموزد. از طرف دیگر با افزایش سرعت یادگیری، در زمان کمتری فرد برای ورود به مراحل بعدی آموزش و بازار کار آماده می‌شود.

 

بررسی آموزش در مجتمع فنی تهران

مجتمع فنی تهران یکی از مراکز ارائه‌کننده آموزش به‌صورت مهارت‌محور است. دارابودن 50 مرکز آموزشی در سطح کشور، دسترسی به آن را بیش از هر مرکز دیگری فراهم می‌کند. مجتمع فنی تهران در شهرهایی چون تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی و بسیاری دیگر از استان‌های ایران در حال فعالیت است.

نشر بیش از 3000 عنوان کتاب و ده‌ها پروژه آموزشی و پژوهشی در حوزه IT و کامپیوتر و ارائه گواهینامه دو زبانه، فقط گوشه‌ای از فعالیت‌های این مرکز آموزش ICT کشور است. تمام آموزش‌ها طبق برنامه‌ای مدون ارائه می‌شود و اطلاعات هر دوره به‌طور کامل و منظم در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

این مرکز با استفاده از روش آموزش ترکیبی یا blended learning، مزایای هر دو، آموزش سنتی و آموزش آنلاین را به مخاطبان ارائه می‌دهد. از ویژگی‌های این روش، تقویت سرعت در آموزش و یادگیری است.

در آموزش ترکیبی افرادی که زودتر می‌آموزند، با سرعت بیشتری پیش می‌روند و افرادی که دیرتر یاد می‌گیرند، فرصت کافی برای رسیدن به دیگران را دارند. چنین روندی برای همه، از آموزش‌گیرندگان و آموزش‌دهندگان، نتیجه‌ای جز برُد ندارد.

دپارتمان‌های مختلف مجتمع فنی تهران

مجتمع فنی تهران با داشتن دپارتمان‌های مختلف به توسعه اشتغال و کارآفرینی در سطح کشور و خاور میانه می‌پردازد. در دپارتمان‌های این مرکز، که به ذکر عناوین آن‌ها می‌پردازیم، آموزش در زمینه‌های مختلف و با تقویم آموزشی مشخص ارائه می‌شود.

1. فناوری اطلاعات و ارتباطات

2. علوم مهندسی

3. برق و الکترونیک

4. کودک و نوجوان

5. زبانهای خارجی

6. دانش سلامت

7. معماری

8. فناوری مد و پوشاک

9. هنر و سینما

10. توسعه توانمندی شخصی

11. تشریفات و گردشگری

12. علوم مالی و حسابداری

13. تولید محتوا

14. مدیریت

15. مدرسه کسب و کار

16. گل و گیاه

 

معرفی آموزش‌های مختلف دپارتمان هنر و سینما

رویکرد دپارتمان هنر و سینما، تربیت نیرو و کارآفرینی برای علاقمندان است. آموزش و پرورش افراد در گرایش‌های متفاوت، از هنرهای دستی گرفته تا دیجیتالی، همراه با آموزش‌های روز دنیا صورت می‌گیرد. با افزایش وسعت دنیای اینفلوئنسری، فرصت‌های شغلی فراوانی برای چنین مهارت‌هایی فراهم شده است.  فراگیری دوره های تخصصی هنر و سینما، پایه و اساس محکمی‌برای خوداشتغالی در این زمینه است.

از گروه‌های آموزشی این دپارتمان، می‌توانیم به گرافیک، سینمای دیجیتال، هنرهای دکوراتیو، هنرهای نمایشی، نقاشی، موسیقی و صنایع دستی اشاره کرد.

 

معرفی آموزش‌های مختلف دپارتمان توسعه توانمندی شخصی

در دپارتمان توسعه توانمندی شخصی، مواردی چون ارزش‌های فردی و سازمانی هدف قرار می‌گیرند. در این بخش توانمندی‌های افراد کشف می‌شود و عزت نفس و اعتمادبهنفس آن‌ها افزایش می‌یابد. افراد با به‌کارگیری مهارت‌های ارتباطی در روابط میانفردی و توسعه توانمندی های شخصی، به‌معنای واقعی زندگی را درک می‌کنند.

برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های حضوری به‌صورت کاملا تعاملی، بازی‌های آموزشی گروهی و فردی، سفرهای گروهی تفریحی و محتوای آموزشی آفلاین با حضور و پشتیبانی منتور، فقط گوشه‌ای از ویژگی‌های آموزشی این دپارتمان است.

در این چند خط با بررسی خلاصه‌ای از آموزش‌های مهارت‌محورِ این مجموعه، سعی کردیم که امکان تصمیم‌گیری و انتخاب را برای شما آسان‌تر کنیم.

 

پربازدیدترین مقالات