جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲
۵k

بازار کار حسابداری

 

بازار کار شغل حسابداری

« حسابداری، علم است و نگهداشتن حساب، فن» ایتون (1946)

معرفی مختصر رشته حسابداری

پیشینه حسابداری در ایران به نخستین تمدن هایی باز می گردد که در این سرزمین پا گرفت. مدارک به دست آمده حکایت از این دارد که در عصر هخامنشی نظام مالی منسجمی برقرار بوده و حساب درآمد و مخارج حکومت به ریز ثبت و نگهداری شده است.

رشته حسابداری در ایران نخستین بار در دهه 30 با تاسیس اولین آموزشگاه های عالی و دانشکده های خصوصی مطرح شد. نیاز مبرم موسسه ها و سازمان ها به اطلاعات منسجم، غنی، طبقه بندی شده و در جهت فرآیند تصمیم گیری، وجود حسابداری را به مقوله اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است. حسابداری سیستمی است که داده های مربوط به فعالیت های واحد تجاری را دریافت، اندازه گیری، پردازش و در قالب نتایج فعالیت و عملکرد واحد تجاری به تصمیم گیرندگان گزارش می نماید و به همین دلیل به آن «زبان تجارت» گفته می شود. در واقع نتیجه یا ویترین حسابداری، ارائه صورت های مالی اساسی)ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد، صورت سود و زیان جامع، یادداشت های توضیحی( برای استفاده کنندگان درون سازمانی )مانند مدیران و ...) و برون سازمانی )مانند بانکها، دولت و ...) می باشد.

پیش نیاز شغل حسابدار حرفه ای

با توجه به اینکه سازگاری با تغییرات شتابان دنیای امروز یک امر ضروری و توانمندسازی شخصی دارای اهمیت ویژه ای می باشد، بنابراین بهتر است قبل از ورود به هر حرفه یا شغلی، راهبرد شخصی خود را بر پایه خودشناسی تعیین کرده و با هدف گذاری و برنامه ریزی عملیاتی به سوی موفقیت قدم بردارید. شناخت ارزش ها، علایق، توانمندی ها و نقطه اشتراک این 3 مورد به کشف نقطه طلایی شما در انتخاب شغل و موفقت نقش بسزایی خواهد داشت و چون حسابداران و هنر این مهارت ضامن و منشا دقت و شفافیت در اقتصاد می باشد؛ بنابراین یکسری دیگر از عوامل که پیش نیاز شغل حسابداری هست را  در ذیل به آن اشاره می شود:

*داشتن دانش فنی و علمی به صورت کاربردی و مهارت محور

*انتخاب نوع گرایش و حوزه تخصص) مانند حسابداری مالی، حسابداری خدماتی و بازرگانی، حسابداری مالیاتی، حسابداری بیمه، حسابداری بانک ها، حسابداری دولتی، حسابداری صنعتی و پیمانکاری (

*قدرت تجزیه و تحلیل مسائل و دقت به جزئیات

* پشتکار و وقت شناسی

*مهارت ارتباطی و ارائه گزارش ها، کار با کامپیوتر و تسلط در Excel

*قدرت سازماندهی

*قابل اعتماد بودن و رازداری، صیانت

*تسلط به قوانین کشور (قانون تجارت، قانون کار و تامین اجتماعی، قانون مالیاتی)

 فرصت های شغلی در بازار کار رشته حسابداری

با نگاهی به آگهی های  استخدام در سایت های معتبر و کاریابی ها به راحتی می توان متوجه شد که فرصت های شغلی در بازار کار رشته حسابداری از رشته های دانشگاهی دیگر بسیار گسترده است . وجود رکود اقتصادی و مشکلات مالی درموسسات و شرکت ها پارامترهای جدید و پیچیدگی های مسائل کسب و کارهای جدید، تغییر روند مالیاتی و قوانین از دلایل داشتن نیاز شدید شرکت ها به نیروهای حسابدار است؛ به همین دلیل رشته حسابداری پرمتقاضی ترین بازار کار محسوب می شود. فارغ التحصیلان می توانند در کلیه موسسه ها و واحدهای تجاری، اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه های زیر مشغول کار شوند.

*    (حسابداری مالی)((Financial Accounting:  در کلیه شرکت ها و موسسات تجاری و غیرانتفاعی

*حسابداری صنعتی (Industrial Accounting): در کلیه واحدهای صنعتی و شرکت های تولیدی

*حسابداری دولتی (Governmental Accounting):  در کلیه سازمان ها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار و یا در صورت طی مراحل قانونی به عنوان ذی حساب و یا عامل ذی حسابی

*حسابداری مالیاتی (Tax Accounting):  در ادارات امور مالیاتی و شرکت های حسابرسی

*حسابداری بیمه (Insurance Accounting) : در موسسات و سازمان های بیمه ای وشرکت های حسابرسی

*حسابداری بانک ها Bank Accounting)) : در شعبه ها و سرپرستی بانک ها

*حسابداری مدیریت (Management Accounting)

*حسابداری حقوقی Forensic Accounting))

*حسابرسی (Aud Hing)

 حقوق حسابداران در جهان

براساس آمار منتشر شده توسط موسسه بین المللی مدیریت و حسابداری (IMA) در سال 2019-2020 متوسط درآمد حسابداران دارای مدارک حسابداری 65/000 دلار و سایر حسابداران فاقد مدرک سالانه 30/000 دلار است. به عبارت دیگر درآمد فرد بدون مدرک 117 درصد کمتر از فرد دارای مدرک است .

حقوق حسابداران در ایران

براساس مرجع حقوق و دستمزد کشور)وب سایت ایران سلری (، افرادی که به عنوان حسابدار در ایران کار می کنند به طور میانگین معمولاً هر ماه حدود 4/900/000 تومان است. میزان حقوق حسابدار در ایران از 2/000/000 تومان  )کمترین ( تا 10/000/000 تومان )بالاترین (متغیر است . این میانگین حقوق ماهیانه شامل حق مسکن، هزینه رفت و آمد و سایر موارد می شود. قابل ذکر است که حقوق حسابدار در ایران براساس تجربه، مهارت و تخصص متغیر می باشد و در سطوح مدیریت با توجه به تخصص و تسلط مدیر مالی می تواند تا 30/000/000 تومان یا بیشتر هم متغیر باشد.

وظایف حسابداران در ایران

مجتمع فنی تهران :از جمله اصلی ترین وظایف هر حسابدار در ایران مدیریت معاملات شرکت ها و نظارت بر روی آنها است تا اینکه مطمئن شود که تمامی معاملات شرکت به صورت قانونی صورت پذیرفته است.  شکل (1) برخی از مهم ترین وظایف حسابدار در ایران را به صورت خلاصه نشان می دهد.

 

 
 

 

 

نمودار سازمانی بخش حسابداری

نمودار بخش حسابداری هر سازمانی، پایه و اساس هماهنگی سیستم مدیریت حسابداری هر شرکتی را فراهم می کند .

نمودار (1) نمایی کلی از نحوه چیدمان نقش های بخش حسابداری در شرکت ها و نیز جدول (1) میزان تحصیلات و سوابق کاری مرتبط با عنوان شغلی حسابدار را نشان می دهد

.

 
 

 

 

 

   گردآورنده: دکتر داریوش طهماسبی

پربازدیدترین مقالات