جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳
۶۵۶

هنر هوش مصنوعی

هنر هوش مصنوعی چیست و چه تأثیری بر هنرمندان دارد؟

 هنر هوش مصنوعی با همه پیشرفت‌هایی که کرده‌ است هنوز نمی‌تواند فراتر از محدودیت‌های ماشین برود و تجربه‌ای مشترک و متعالی را از هنری اصیل و مطابق با نیاز حسی برای مخاطبان رقم بزند.

چکیده

هوش مصنوعی هر روز پیچیده‌تر می‌شود و همه در تلاش هستیم که به آنها برسیم. در صنایع خلاقه از جمله آثار هنری نگرانی‌هایی در مورد هوش مصنوعی وجود دارد. کسانی که به کارهای خلاقه مشغول هستند، پرسش‌هایی در مورد مسائل حقوقی و اخلاقی مربوط به هنر هوش مصنوعی و به ویژه نقاشی دیجیتالی مطرح می‌کنند. هنر هوش مصنوعی چه تأثیری بر هنرمندان دارد؟ چشم‌انداز هوش مصنوعی به سمت جلو در حال حرکت است و هنرمندان لازم است مهارت‌های خود را برای آینده‌ای که هنر هوش مصنوعی در آن غلبه دارد آماده کنند.

            در دپارتمان هنر و سینمای مجتمع فنی تهران دوره‌های متعددی وجود دارد که در شرح دروس آنها به استفاده از فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در هنر پرداخته شده است. بر اساس هنری که به آن علاقه دارید، می‌توانید دوره مربوط به خود را انتخاب کنید و آخرین فنون و تکنیک‌های روز را بیاموزید که به شما کمک می‌کنند از طریق کار خلاقه درآمدزایی کنید.

هنر هوش مصنوعی چیست؟

هنر هوش مصنوعی به همه انواع آثار هنری دیجیتالی از جمله تصویر، متن، صدا و ویدیو گفته می‌شود که به کمک هوش مصنوعی تولید شده باشد. هوش مصنوعی نیز نوعی شبیه‌سازی از قوه شناخت انسانی در یک ماشین، به‌ویژه در یک رایانه است.

            ممکن است انسان نیز در فرایند تولید هنر هوش مصنوعی دخیل باشد. در این صورت وی داده‌هایی ارائه می‌دهد یا درخواست‌هایی مطرح می‌کند. مثلاً درخواست می‌کند هوش مصنوعی که یک نقاشی، عکس، آگهی یا کاریکاتور بسازد. اما در نهایت خلق اصلی را هوش مصنوعی انجام می‌دهد.

            در هنر هوش مصنوعی یادگیری ماشین نقش مهمی دارد. یادگیری ماشین نوعی هوش مصنوعی است که رایانه را قادر می‌کند از طریق نوعی تجربه بیاموزد. این تجربه شامل جستجو در اینترنت یا سایر مرکز داده‌هاست بدون اینکه برای این کار نیاز به برنامه‌ریزی خاص انسان وجود داشته باشد.

            یادگیری ماشین بر الگوریتم‌هایی مبتنی است که می‌توانند الگوهای پیچیده درون داده‌ها را شناسایی کرده و از آنها برای تصمیم‌گیری و پیش‌بینی استفاده کنند. این الگوریتم‌ها باعث می‌شوند رایانه بتواند در زمانی اندک داده‌های زیادی را پردازش کند. به همین دلیل یادگیری ماشین ابزاری ارزشمند در همه حوزه‌ها از جمله اقتصاد، حکومت، سلامت و همچنین حوزه هنر تبدیل شده است.

ابزارها و نرم‌افزارهای هنر هوش مصنوعی

در ادامه برخی از معروف‌ترین ابزارهای تولید هنر هوش مصنوعی را معرفی می‌کنیم که تصاویر خلاقانه دیجیتالی تولید می‌کنند:

یک. Midjourney

Midjourney یک سیستم هنری هوش مصنوعی است که از ترکیبی از یادگیری ماشین و تکنیک‌های هنری خلاقانه استفاده می‌کند تا محتواهایی تولید کند که مطابق خواست کاربران باشند. این محتواها عبارت‌اند از تصاویر دیجیتالی مبتنی بر ورودی کاربر. دلیل شهرت Midjourney تصاویر نقاشی‌گونه و بسیار خلاقانه آن است. برای تولید تصاویر هنری در Midjourney نخست باید دستور العمل تولید اثر را وارد کند و در پارامترهای مختلف از جمله رنگ، الگو و اندازه قلم به سیستم بگویید که چه انتظاری از آن دارید و به دنبال چه نوع اثر هنری هستید.

دو. DALL·E

DALL·E می‌تواند از توصیفات متنی آثار هنری تولید کند و قادر به درک زبان طبیعی نیز هست. تصاویر واقع‌گرای DALL·E بسیار معروف هستند و می‌تواند تصاویر موجود را با حذف و اضافه کردن عناصر مختلف تغییر دهد و به آثار هنری جدید تبدیل کند.

سه. Google Deep Dream

Google Deep Dream یک شبکه عصبی مصنوعی است که در سال ۲۰۱۵ توسط گوگل تولید شد. این ابزار می‌تواند تصاویر و ویدیوهای واقعی را از طریق فیلترهایی به تصاویر و دیدیوهای فراواقعی تبدیل کند. ایده پشت این ابزار این است که بتواند رایانه‌ها را قادر کند «رؤیاپردازی» کنند، همان‌طور که انسان رؤیاپردازی می‌کند، یعنی بر اساس چیزهایی که پیشتر دیده است.

چهار. DeepArt.io

DeepArt.io نیز یک شبکه عصبی است که تصاویر بارگزاری‌شده توسط کاربران را به نسخه‌ای هنری از تصویر اصلی تبدیل می‌کند. سبک‌های گوناگونی که این ابزار بر تصاویر اعمال می‌کند آثار هنری کلاسیک تا مدرن را در بر می‌گیرد. این ابزار برای هنرمندانی مناسب است که می‌خواهند آثار هنری خود را به کمک هوش مصنوعی تغییر دهند یا اصلاح کنند.

تأثیر هنر هوش مصنوعی بر هنرمندان

در صنایع خلاقه و حتی در فراتر از آن، پرسش‌های اخلاقی و حقوقی درباره هنر هوش مصنوعی بسیار مطرح شده است. با گسترش فناوری هوش مصنوعی بسیار مهم است که توجه کنیم این فناوری چه تأثیراتی می‌تواند بر هنرمندان بگذارد.

            یکی از روش‌هایی که هنر هوش مصنوعی می‌تواند بر هنرمندان تأثیر بگذارد این است که به دستیاری برای آنها تبدیل شود. می‌توان از هوش مصنوعی در هنر استفاده مفید کرد به این ترتیب که آن را ابزاری دانست که باعث سرعت بخشیدن به فرایند خلاقه و تولید ایده‌های جدید می‌شود.

            از این نظر هنر هوش مصنوعی بسیار کاربردی است و می‌تواند کمک کند هنرمندان نیازهای مشتریان خود را بهتر درک کنند و گزینه‌های متنوع‌تری به آنها ارائه دهند. در آغاز فرایند خلاقه کمک گرفتن از هوش مصنوعی سرعت کار را افزایش می‌دهد و هنرمندان را از کارهای وقت‌گیر خلاص می‌کند.

            دانشجویان هنری می‌توانند با تکیه بر هنر هوش مصنوعی مهارت‌های خود را به عنوان یک هنرمند ارتقا دهند و درک خود را از تکنیک‌ها و روش‌های اساسی خلاقیت بالا ببرند. آنها در کنار تمرینات مستمر می‌توانند از هوش مصنوعی برای جبران خطاهای خود استفاده کنند.

            از سوی دیگر، نگرانی‌هایی در مورد حقوق معنوی هنرمندان وجود دارد که گه‌گاه توسط هنر هوش مصنوعی نقض می‌شود و مانع از آن است که هنرمندان بتوانند بر درآمد کار هنری خود تکیه کنند. همچنین هوش مصنوعی نمی‌تواند یک تصویر را از زوایای مختلف ارائه دهد و این مانعی جدی است، زیرا بسیاری از مشتریان چنین تقاضایی دارند، به‌ویژه در بخش هنرهای مفهومی. نکته منفی دیگر در مورد هنر هوش مصنوعی این است که نمی‌تواند تغییرات دقیق را در لحن، پس‌زمینه یا حالات بدنی انسان درک کند و این ناتوانی بر محصول نهایی تأثیر نامطلوب می‌گذارد.

            پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا هنرمندان باید نگران هنر هوش مصنوعی باشند یا خیر. در حال حاضر هنر هوش مصنوعی با اینکه از هنر انسانی برگرفته شده است، اما هنوز خصلت انسانی به خود نگرفته است. به همین دلیل هنوز جای نگرانی چندانی در مورد هوش مصنوعی برای هنرمندان وجود ندارد. آنها معتقدند که الگوریتم‌ها قدرت احساس ندارند و داده‌ها نمی‌توانند درد یا لذت را حس کنند.

همان‌طور که ابزاری مانند چت جی.پی.تی نمی‌تواند متنی اصیل و باشخصیت بنویسد، هنر هوش مصنوعی نیز نمی‌تواند فراتر از محدودیت‌های ماشینی برود و تجربه‌ای مشترک و متعالی را برای مخاطبان رقم بزند. پس برای بیان هنری اصیل همچنان به عامل هنرمند انسانی نیاز است، هرچند هنرمندان می‌توانند در مسیر خلاقه خود از هوش مصنوعی بهره ببرند.

جمع‌بندی

در این مقاله به انواع هنر هوش مصنوعی که امروزه وجود دارند پرداخته‌ایم. همچنین هنرمندان مفهومی و به این پرسش پاسخ داده‌ایم که هنرمندان چگونه باید از هوش مصنوعی در آثار هنری خود استفاده بکنند یا نکنند. درک اینکه هنر هوش مصنوعی چیست و نقاط قوت و محدودیت‌های آن کدام‌اند، همچنین شناخت اینکه چگونه باید از آن استفاده کرد، مهم‌ترین عواملی هستند که باعث می‌شوند هنر هوش مصنوعی به جای اینکه رقیب هنرمندان باشد به دستیاری ارزشمند برای آنها تبدیل شود.

            در دپارتمان هنر و سینمای مجتمع فنی تهران دوره‌های متعددی وجود دارد که در شرح دروس آنها به استفاده از فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در هنر پرداخته شده است. بر اساس هنری که به آن علاقه دارید، می‌توانید دوره مربوط به خود را انتخاب کنید و آخرین فنون و تکنیک‌های روز را بیاموزید که به شما کمک می‌کنند از طریق کار خلاقه درآمدزایی کنید.

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شود.

نویسنده: Shoshanah Wall

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: CGSpectrum

پرسش‌های متداول

هنر هوش مصنوعی چیست؟

هنر هوش مصنوعی به همه انواع آثار هنری دیجیتالی از جمله تصویر، متن، صدا و ویدیو گفته می‌شود که به کمک هوش مصنوعی تولید شده باشد. ممکن است انسان نیز در فرایند تولید هنر هوش مصنوعی دخیل باشد. در این صورت وی داده‌هایی ارائه می‌دهد یا درخواست‌هایی مطرح می‌کند. مثلاً درخواست می‌کند هوش مصنوعی که یک نقاشی، عکس، آگهی یا کاریکاتور بسازد. اما در نهایت خلق اصلی را هوش مصنوعی انجام می‌دهد.

بهترین ابزارهای هنر هوش مصنوعی که امروز به کار می‌روند کدام‌اند؟

  • یک. Midjourney
  • دو. DALL·E
  • سه. Google Deep Dream
  • چهار. DeepArt.io
پربازدیدترین مقالات