جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳
۴۲۰

ابزار استراتژیک تحلیل MOST

چگونه در کسب‌وکار با تحلیل MOST جهت‌گیری استراتژیک کنید؟

انجام تحلیل MOST به شما کمک می‌کند استراتژی‌های مناسب، توجیه‌شده و متمرکز تعیین کند که شما را به اهدافی می‌رسانند که بیشتر از همه اهمیت دارند.

چکیده

هر هدفی که برای سازمان خود تعیین می‌کند، باید بر اساس مأموریت سازمان باشد. اهداف شما باید به‌گونه‌ای تعیین شوند که دستیابی به مأموریت را ساده‌تر کنند، حتی اگر برای خود مأموریت ضرورت نداشته باشند. در تحلیل کسب‌وکار و تحلیل MOST استراتژی به تیم شما کمک می‌کند تاکتیک‌های مورد استفاده را به طور کامل بررسی کرده و تعیین کند آنها چگونه می‌توانند به بهترین شکل به تحقق اهداف کمک کنند. تاکتیک‌ها نیز روش‌هایی هستند که برای تحقق اهداف، اجرای استراتژی‌ها و دستیابی به اهداف تجاری از آنها استفاده می‌شود.

            مدیران هر سازمان می‌توانند تصمیمات سرنوشت‌سازی برای آن بگیرند. اگر مدیران به دانش روز مدیریت و ابزارهای آن مسلط شوند می‌توانند پتانسیل‌های یک صنعت و کسب‌وکار را به‌خوبی شناسایی کرده و در جهت سود ذی‌نفعان آن سازمان به کار ببندند. برای توسعه و بهبود مهارت‌های مدیریتی و کسب‌وکار خود به دپارتمان مدیریت و کسب‌وکار مجتمع فنی تهران سر بزنید و دوره‌های متنوع کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آن را ببینید. به کمک این دوره‌ها می‌توانید مهارت‌های خود را ارتقا ببخشید و برای سازمان خود به مهره‌ای کلیدی تبدیل شوید.

تحلیل MOST چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

 تحلیل MOST عبارت است از مخفف چهار عبارت مأموریت، اهداف، استراتژی و تاکتیک‌ها (Mission, Objectives, Strategies, and Tactics). از تحلیل MOST برای بهبود فرایندهای داخلی و فرهنگ سازمانی شرکت استفاده می‌شود و شیوه آن تحلیل فضای داخلی هر شرکت و سازمان است.

            تحلیل MOST ابزاری بسیار قدرتمند است و استفاده از آن باعث می‌شود در کسب‌وکارها حس توانمندی و هدفمندی تقویت شود. تحلیل MOST می‌تواند چشم‌انداز و خواسته‌های بلندپروازانه شرکت شما را به اهداف واقعی و قابل دستیابی تبدیل کند و شما را در مسیر ساختن یک کسب‌وکار موفق پیش ببرد.

            وقتی می‌خواهید تحلیل MOST را انجام دهید، باید برای هر یک از اعضای تیم خود در سازمان اهداف مشخصی تعیین کند. در اصل تحلیل MOST به شما کمک می‌کند که به این پرسش پاسخ دهید که چگونه می‌توانید خود را به سطح بالاتر ارتقا دهید.

            انجام تحلیل MOST به شما کمک می‌کند استراتژی‌های مناسب، توجیه‌شده و متمرکز تعیین کند که شما را به اهدافی می‌رسانند که بیشتر از همه اهمیت دارند. می‌توانید از تحلیل MOST در فرایندهای داخلی سازمان بهره ببرید. همچنین از تحلیل MOST در پیشبرد استراتژی‌های بازاریابی،‌ فروش، رشد شرکت و توسعه منابع انسانی استفاده می‌شود.

مأموریت در تحلیل MOST

نخستین گام در تحلیل MOST  تعیین مأموریت سازمان است. همه مشاغل و سازمان‌ها با هم متفاوت هستند و نمی‌توان مأموریتی ارائه داد که برای همه یکسان باشد. برای شناخت واقعی از مأموریت سازمان شما هیچ راهی وجود ندارد مگر اینکه پرسش‌های درست مطرح کنید و به بر اساس تحلیل MOST به آنها پاسخ دهید.

صرف‌نظر از اینکه اهداف شما چه هستند، مأموریت سازمان شما باید بلندپروازانه و همراه با جاه‌طلبی باشد. همچنین مأموریت خود را باید به گونه‌ای تعیین کند که متناسب با موقعیت کسب‌وکار شما و در جهت موفقیت آن باشد.

            پس از تعیین مأموریت خود در تحلیل MOST به سراغ مرحله بعدی این تحلیل بروید. اگر مأموریت شما نقایصی دارد باید آن را بررسی و ارزیابی کنید و نقایص را برطرف کنید.

اهداف در تحلیل MOST

دومین گام در تحلیل MOST تعیین اهداف است. هر هدفی که برای سازمان خود تعیین می‌کند، باید بر اساس مأموریت سازمان باشد. اهداف شما باید به‌گونه‌ای تعیین شوند که دستیابی به مأموریت را ساده‌تر کنند، حتی اگر برای خود مأموریت ضرورت نداشته باشند.

            باید اهداف خود را براساس مدل اسمارت (SMART) تعیین کنید. این مدل می‌گوید که اهداف شما باید پنج ویژگی زیر را دارا باشند:

  • خاص کسب وکار شما باشند.
  • قابل اندازه‌گیری باشند.
  • قابل دستیابی باشند.
  • واقع‌بینانه تعیین شده باشند.
  • زمانمند باشند.

براساس این مدل تحقق اهداف مبهم به طور قابل توجهی دشوارتر و در اغلب مواقع تقریباً غیرممکن است. در حالت مطلوب باید اهدافی تعیین کنید که واضح باشند و بتوان در زمان نسبتاً کوتاهی به آنها دست یافت. این اهداف تکمیل‌کننده اهدافی خواهند بود که در تحلیل MOST برای کسب‌وکار خود تعیین کرده‌اید. اگر در تحلیل MOST به این نتیجه رسیدید که اهدافی که تعیین کرده‌اید ویژگی‌های فوق را ندارند آن را تغییر دهید یا با اهداف بهتر جایگزین کنید.

استراتژی در تحلیل MOST

استراتژی شما شامل گزینه‌هایی است که به دسترسی به اهداف کمک می‌کنند. استراتژی می‌تواند جامع و شامل چند تاکتیک مختلف باشد. در اغلب موارد بین استاتژی‌های مختلف حاصل از تحلیل MOST همپوشانی وجود دارد.

            در تحلیل کسب‌وکار و تحلیل MOST استراتژی به تیم شما کمک می‌کند تاکتیک‌های مورد استفاده را به طور کامل بررسی کرده و تعیین کند آنها چگونه می‌توانند به بهترین شکل به تحقق اهداف کمک کنند. در مورد استراتژی نیز مانند اهداف تحلیل MOST اگر به این نتیجه رسیدید که آنها نتیجه‌بخش نیستند، باید استراتژی‌های خود را تغییر دهید.

تاکتیک‌های تحلیل MOST

تاکتیک‌ها در تحلیل MOST روش‌هایی هستند که برای تحقق اهداف، اجرای استراتژی‌ها و دستیابی به اهداف تجاری از آنها استفاده می‌شود. تاکتیک‌ها اغلب فرایندهای ساده و سرراستی هستند که اعضای تیم می‌توانند آنها را اجرا کنند، حتی اگر به طور مستقیم در تحلیل MOST شرکت نداشته باشند. تاکتیک‌های شما نیز مانند اهداف‌تان باید از مدل اسمارت پیروی کنند و مؤثر باشند.

تأثیر تحلیل MOST بر کسب‌وکارها

وقتی می‌خواهید جهت استراتژیک خود را تعیین کرده و برای آن برنامه‌ریزی کنید، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. برخی از این مشکلات عبارت‌اند از:

  • تعیین نکردن اهداف روشن که به موفقیت مأموریت منجر شوند.
  • ناتوانی در تعیین مسیر کسب‌وکار و زمان رسیدن به مقصد
  • مشکل در تعیین جدول زمانی یا شیوه تقسیم مسئولیت‌ها، نظارت و کنترل که مانع از اجرای به‌موقع استراتژی می‌شوند.
  • ناهماهنگی تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها
  • حرکت از اهداف به سمت تاکتیک‌ها بدون استراتژی روشن
  • بی‌توجهی به راهنمایی‌های عینی و نظرات بیرونی هنگام اجرای تحلیل MOST
  • عدم توافق هیئت مدیره و مدیران بر سر مأموریت
  • عدم تمرکز و سهل‌انگاری در کارهای روزانه، خدمات مشتریان، مسائل مربوط به تأمین‌کنندگان و رقبا

تکنیک‌های تحلیل کسب‌وکار مانند تحلیل MOST به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به کمک آنها می‌توان کل فعالیت‌های یک سازمان را هم‌راستا کرد تا سرعت حرکت بیشتر شود و در همه سطوح حس هدفمندی افزایش یابد.

مطالعه موردی تحلیل MOST

یک شرکت بزرگ تولید مواد غذایی به نام Morning Star که درآمد سالانه آن بیش از ۷۰۰میلیون دلار است و بیش از ۴۰۰ کارمند دارد، توانسته است به کمک تحلیل MOST سلسله مراتبی در درون خود ایجاد کند که نیازی به مدیر ندارد. در این سازمان هیچ رئیسی وجود ندارد و مسئولیت‌های شغلی و سایر امور سازمانی با توافق افراد انجام می‌شود.

            این سازمان از طریق تحلیل MOST توانسته است به این دستاورد برسد. Morning Star به جای رئیس‌ها از مأموریت‌ها استفاده می‌کند. سایر بخش‌های تحلیل MOST در این سازمان یعنی اهداف، استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها توسط خود کارکنان پیاده‌سازی می‌شوند. در این سازمان بررسی و بازرسی خود کارکنان به اعضای تیم‌ها امکان می‌دهد تا موفقیت یا شکست خود را تعیین کنند.

این نوع به کار بستن تحلیل MOST  چیزی نیست که هر کسب‌وکاری از پس آن بر بیاید. اما نشان می‌دهد که وقتی مأموریت خود را دقیق تعریف کنید چه قدرتی می‌تواند داشته باشد. این کار اعضای تیم‌ها را قادر می‌کند به کمک یک هدف روشن و واضح موفقیت و شکست خود را تعریف کنند و برای خود تمایزی کلیدی به وجود بیاورند که برای کسب‌وکار آنها نقاط فروش منحصر به فرد به همراه دارد.

جمع‌بندی

تحلیل MOST عبارت است از مخفف چهار عبارت مأموریت، اهداف، استراتژی و تاکتیک‌ها (Mission, Objectives, Strategies, and Tactics). از تحلیل MOST برای بهبود فرایندهای داخلی و فرهنگ سازمانی شرکت استفاده می‌شود و شیوه آن تحلیل فضای داخلی هر شرکت و سازمان است. تحلیل MOST ابزاری بسیار قدرتمند است و استفاده از آن باعث می‌شود در کسب‌وکارها حس توانمندی و هدفمندی تقویت شود. تحلیل MOST می‌تواند چشم‌انداز و خواسته‌های بلندپروازانه شرکت شما را به اهداف واقعی و قابل دستیابی تبدیل کند و شما را در مسیر ساختن یک کسب‌وکار موفق پیش ببرد.

            مدیران هر سازمان می‌توانند تصمیمات سرنوشت‌سازی برای آن بگیرند. اگر مدیران به دانش روز مدیریت و ابزارهای آن مسلط شوند می‌توانند پتانسیل‌های یک صنعت و کسب‌وکار را به‌خوبی شناسایی کرده و در جهت سود ذی‌نفعان آن سازمان به کار ببندند. برای توسعه و بهبود مهارت‌های مدیریتی و کسب‌وکار خود به دپارتمان مدیریت و کسب‌وکار مجتمع فنی تهران سر بزنید و دوره‌های متنوع کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آن را ببینید. به کمک این دوره‌ها می‌توانید مهارت‌های خود را ارتقا ببخشید و برای سازمان خود به مهره‌ای کلیدی تبدیل شوید.

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شود.

پرسش‌های متداول

تحلیل  MOSTچیست؟

تحلیل MOST عبارت است از مخفف چهار عبارت مأموریت، اهداف، استراتژی و تاکتیک‌ها (Mission, Objectives, Strategies, and Tactics). از تحلیل MOST برای بهبود فرایندهای داخلی و فرهنگ سازمانی شرکت استفاده می‌شود و شیوه آن تحلیل فضای داخلی هر شرکت و سازمان است. تحلیل MOST ابزاری بسیار قدرتمند است و استفاده از آن باعث می‌شود در کسب‌وکارها حس توانمندی و هدفمندی تقویت شود. تحلیل MOST می‌تواند چشم‌انداز و خواسته‌های بلندپروازانه شرکت شما را به اهداف واقعی و قابل دستیابی تبدیل کند و شما را در مسیر ساختن یک کسب‌وکار موفق پیش ببرد.

بر اساس مدل اسمارت (SMART) اهداف سازمان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟

مدل اسمارت (SMART) می‌گوید که اهداف سازمان شما باید پنج ویژگی زیر را دارا باشند:

  • خاص کسب وکار شما باشند.
  • قابل اندازه‌گیری باشند.
  • قابل دستیابی باشند.
  • واقع‌بینانه تعیین شده باشند.
  • زمانمند باشند.

منبع: BoardroomAdvisors

مترجم: بهناز دهکردی

پربازدیدترین مقالات