جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲
۳۳۰

طراحی و مدل‌سازی با سالیدورکز ‌Solidworks

ویژگی‌های طراحی مکانیکی به کمک سالیدورکز ‌Solidworks

سالیدورکز ‌Solidworks می‌تواند فایل‌های خروجی به شما بدهد که در نرم‌افزارای کد از آنها استفاده کنید. همچنین در سالیدورکز ‌Solidworks می‌توانید از Cosmos برای تحلیل مهندسی قطعات طراحی‌شده استفاده کنید.

چکیده

نرم‌افزار سالیدورکز ‌Solidworks یک برنامه صنعتی است که به کمک آن می‌توان قطعات یا دستگاه‌های صنعتی را طراحی و مدل‌سازی سه‌بعدی کرد؛ آن را برای ماشین‌کاری با دستگاه‌های سی.ان.سی آمده کرد و برای آن G-Code تهیه کرد. نرم‌افزار سالیدورکز ‌Solidworks همچنین بخشی برای چاپ با اسکنرهای سه‌بعدی نیز امکانات لازم را در اختیار کاربران می‌گذارد. به دلیل سادگی استفاده و قابلیت‌های قوی این نرم‌افزار، مهندسان و طراحان به آن توجه فراوان دارند و از آن استفاده می‌کنند.

یادگیری نرم‌افزار سالیدورکز ‌Solidworks برای کسانی که در رشته‌ها و شاخه‌های مکانیک،‌ نقشه‌کشی و نقشه‌خوانی مکانیکی تحصیل کرده‌اند و اصول و استاندارهای نقشه را می‌دانند، بسیار مفید خواهد بود. با کسب مهارت در کار با این نرم‌افزار می‌توانید در حوزه نقشه‌کشی دوبعدی و سه‌بعدی قطعات و ادوات صنعتی مشغول به کار شوید. مجتمع فنی تهران در دپارتمان علوم مهندسی دوره آموزش طراحی مکانیکی به کمک SOLIDWORKS I به همراه کار عملی با دستگاه پرینتر سه‌بعدی را در چهل ساعت ارائه می‌دهد.

چرا باید کار با سالیدورکز ‌Solidworks را فرا بگیرید؟

نرم‌افزار سالیدورکز ‌Solidworks از جمله مهم‌ترین نرم‌افزارهای کد یا طراحی سه‌بعدی به کمک رایانه است که شرکت فرانسوی Dassult این نرم‌افزار را تولید کرده است. محیط کاربری سالیدورکز ‌Solidworks بسیار ساده است و قابلیت دارد مدل‌های سه‌بعدی پیچیده را طراحی و تحلیل کند. همچنین می‌توان آن به صورت یکپارچه با نرم‌افزارهای دیگر مورد استفاده قرار داد یا با استفاده از افزونه‌ها، کاربردهای آن را گسترش داد یا برای کاربردهای خاص بهینه کرد.

            طراحی قطعات مکانیکی در نرم‌افزار سالیدورکز ‌Solidworks در سه محیط Drawing، Assembly و Part امکان‌پذیر است. سالیدورکز ‌Solidworks می‌تواند فایل‌های خروجی به شما بدهد که در نرم‌افزارای کد از آنها استفاده کنید. همچنین در سالیدورکز ‌Solidworks می‌توانید از Cosmos برای تحلیل مهندسی قطعات طراحی‌شده استفاده کنید.

            نرم‌افزار سالیدورکز ‌Solidworks در اصل یک برنامه مدل‌سازی جامدات است که از پارامترها برای ساخت مدل و مونتاژ استفاده می‌کند. پارامترها یا ثابت‌های مورد استفاده در این نرم‌افزار هندسه و شکل مدل را تعیین می‌کنند و شامل پارامترهای عددی و هندسی هستند. برای نمونه، در نرم‌افزار سالیدورکز ‌Solidworks می‌توانید سوراخی در درب یک قوطی طراحی کنید که صرف‌نظر از اندازه و شکل قوطی همیشه در جای مشخصی از آن قرار بگیرد و در نقشه دوبعدی یا سه‌بعدی آن قوطی به عنوان یک مشخصه روی سطح تعریف شود.

            بر این اساس،‌ نرم‌افزار سالیدورکز ‌Solidworks یک برنامه صنعتی است که به کمک آن می‌توان قطعات یا دستگاه‌های صنعتی را طراحی و مدل‌سازی سه‌بعدی کرد؛ آن را برای ماشین‌کاری با دستگاه‌های سی.ان.سی آمده کرد و برای آن G-Code تهیه کرد. نرم‌افزار سالیدورکز ‌Solidworks همچنین بخشی برای چاپ با اسکنرهای سه‌بعدی نیز امکانات لازم را در اختیار کاربران می‌گذارد. به دلیل سادگی استفاده و قابلیت‌های قوی این نرم‌افزار، مهندسان و طراحان به آن توجه فراوان دارند و از آن استفاده می‌کنند. اگر صنعتگر یا مهندس و طراح هستید، نباید قابلیت‌های نرم‌افزار سالیدورکز ‌Solidworks را نادیده بگیرید.

تنظیمات اصلی سالیدورکز ‌Solidworks

سالیدورکز ‌Solidworks یک نرم‌افزار بسیار قدرتمند و رایج است که در طراحی سه‌بعدی محصول و ایده مورد استفاده قرار می‌گیرد. از توانایی‌های این نرم‌افزار امکان مهندسی معکوس، مدل‌سازی سه‌بعدی، شبیه‌سازی و تحلیل است. برای اینکه بتوانید از این نرم‌افزار مهندسی استفاده حرفه‌ای بکنید، باید با تنظیمات خاص آن آشنا باشید.

            تنظیمات این نرم‌افزار بسیار فراتر و گسترده‌تر از چیزی است که کاربران در هنگام اجرای این نرم‌افزار برای نخستین انجام می‌دهند. نوار ابزار این نرم‌افزار یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که باید از طریق آن تنظیمات را انجام داد. این نوار بسیاری از دستورات اصلی را در اختیار شما قرار می‌دهد. بخش ابزار نرم‌افزار سالیدورکز ‌Solidworks شامل چندین نوار ابزار است و در تولبارهای مختلف ابزارهای تخصصی برای کارهای مختلف را گنجانده‌اند.

از طریق Solidworks Toolbar می‌توانید سریع‌تر به ابزارهای این نرم‌افزار دسترسی پیدا کنید و تنظیمات را انجام دهید. همچنین در این نرم‌افزار می‌توانید نوارهای ابزار جدید کنید یا قبلی‌ها را حذف یا آنها را جابه‌جا کنید. برای دستورات مختلف کلید میانبر نیز وجود دارد که به‌مرور آنها را یاد خواهید گرفت و سرعت شما در کار با نرم‌افزار سالیدورکز ‌Solidworks بیشتر خواهد شد.

کلیدهای میانبر سالیدورکز ‌Solidworks به‌گونه‌ای طراحی شده‌‌اند که در حالت پیش‌فرض با کلیدهای میانبر نرم‌افزارهای دیگر مشابه باشند و دستورات باز کردن، بستن، کپی کردن، جایگذاری کردن، بازگشت به مرحله قبل و پرینت در این نرم‌افزار با دکمه‌های مشابه نرم‌افزارهای دیگر انجام می‌شود. همچنین می‌توانید بر حسب روش کاری خود کلیدهای میانبر جدید تعیین کنید.

در زمان اجرای نرم‌افزار سالیدورکز ‌Solidworks برای نخستین بار، باید واحدها و سیستم‌های استاندارد مورد نظر خود را برای برنامه تعیین کنید. همچنین باید از پنجره ابزارها از تب اصلی،‌ در گزینه Options یا تنظیمات، پنجره System Options را باز کنید. در این پنجره در تب نخست تنظیمات کلی و در تب دوم تنظیمات یک قطعه یا فایل را انجام دهید. در این بخش گزینه‌های فراوانی برای تنظیم وجود دارد. مثلاً بخش تنظیم Drawing مربوط به محیط طراحی دوبعدی است. باید توجه کنید که گزینه‌های بیشتر به معنای سنگین‌تر شدن نرم‌افزار و نیاز به سیستم سخت‌افزاری قوی‌تر است. به همین دلیل هنگام افزودن گزینه‌ها باید به خصوصیات سخت‌افزار خود نیز توجه کنید.

کاربرد و ویژگی‌های نرم‌افزار سالیدورکز ‌Solidworks

به کمک سالیدورکز ‌Solidworks می‌توان بدون نیاز به انجام محاسبات نقشه‌کشی صنعتی، طرح‌ها را ایجاد کرده و نما و نقشه آنها را تهیه کرد. سالیدورکز ‌Solidworks در عملیات ورق‌کاری،‌ قالب‌سازی، جوشکاری، ریخته‌گری، تزریق پلاستیک، تحلیل کنش، تحلیل رفتار، مقاومت قطعات و مدل‌سازی قطعات صنعتی کاربرد دارد.

            از ویژگی‌های سالیدورکز ‌Solidworks این است که بسیار سریع عمل می‌کند. در سالیدورکز ‌Solidworks امکان معادله‌نویسی بین پارامتر‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارد. همچنین جداول طراحی آن کمک می‌کنند بین اندازه‌ها و معادلات در محیط اکسل ارتباط برقرار کنید.

            از مزایای سالیدورکز ‌Solidworks کاربرد آسان آن در نقشه‌ها و طرح‌های پیچیده است که فاکتورهای بسیار زیادی در آنها وجود دارد. در این نرم‌افزار می‌توان مکانیسم‌های ایجادشده در بخش Assembly را تحلیل کرد و انواع قالب‌های پلاستیکی، فلزی و غیره را تولید کرد.

            در سالیدورکز ‌Solidworks حتی می‌توان نماهایی تولید کرد که به آنها نماهای انفجاری می‌گویند و در تولید فیلم و انیمیشن کاربرد دارند. توانایی این نرم‌افزار در گرفتن ورودی‌ها و ارائه خروجی‌های متعدد با فرمت‌های مختلف بسیار زیاد است و همچنین می‌توان در آن از قطعات استاندارد از کتابخانه‌های مختلف استفاده کرد. امکان ویرایش و افزودن قطعات به توابع کتابخانه‌ای سالیدورکز ‌Solidworks نیز وجود دارد.

            تولید سازه‌های جوشی، پروفیل‌های استاندارد، جدول پروفیل‌ها برای نشان داده ابعاد آنها، مدل‌های ورق‌کاری، استفاده از جداول خمکاری، ایجاد خطوط استاندارد لوله‌کشی و طراحی قطعات الکتورنیکی از دیگر قابلیت‌های سالیدورکز ‌Solidworks هستند.

جمع‌بندی

نرم‌افزار سالیدورکز ‌Solidworks از جمله مهم‌ترین نرم‌افزارهای کد یا طراحی سه‌بعدی به کمک رایانه است. شرکت فرانسوی Dassult این نرم‌افزار را تولید کرده است. محیط کاربری سالیدورکز ‌Solidworks بسیار ساده است و قابلیت دارد مدل‌های سه‌بعدی پیچیده را طراحی و تحلیل کند. همچنین می‌توان آن به صورت یکپارچه با نرم‌افزارهای دیگر مورد استفاده قرار داد یا با استفاده از افزونه‌ها کاربردهای آن را گسترش داد یا برای کاربردهای خاص بهینه کرد.

            یادگیری نرم‌افزار سالیدورکز ‌Solidworks برای کسانی که در رشته‌ها و شاخه‌های مکانیک،‌ نقشه‌کشی و نقشه‌خوانی مکانیکی تحصیل کرده‌اند و اصول و استاندارهای نقشه را می‌دانند، بسیار مفید خواهد بود. با کسب مهارت در کار با این نرم‌افزار می‌توانید در حوزه نقشه‌کشی دوبعدی و سه‌بعدی قطعات و ادوات صنعتی مشغول به کار شوید. مجتمع فنی تهران در دپارتمان علوم مهندسی دوره آموزش طراحی مکانیکی به کمک SOLIDWORKS I به همراه کار عملی با دستگاه پرینتر سه‌بعدی را در چهل ساعت ارائه می‌دهد.

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شود.

پرسش‌های متداول

سرفصل‌های آموزش سالیدورکز ‌Solidworks کدام‌اند؟

برای آموزش سالیدورکز ‌Solidworks سرفصل‌های اصلی عبارت‌اند از:

  • مقایسه سالیدورکز ‌Solidworks با کتیا
  • شناخت محیط کاری Interface نرم‌افزار
  • شناخت منوهای نرم‌افزار
  • شناخت فضای Part
  • شناخت واحدهای اندازه‌گیری
  • شناخت ابزارها گزینه‌های پرکاربرد
  • بخش مدیریت فایل‌ها
  • اصول مدل‌سازی در سالیدورکز ‌Solidworks
  • انواع طراحی در سالیدورکز ‌Solidworks
  • مدل‌سازی سه‌بعدی در سالیدورکز ‌Solidworks
  • شناخت دستورات مختلف
  • انواع خطوط، منحنی‌ها، برچسب‌ها، نورها، دوربین و ترسیم‌ها
  • معادله‌نویسی
  • پیکربندی
  • کار با جعبه‌ ابزارها
  • شناخت قطعات هوشمند

تفاوت سه محیط اصلی سالیدورکز ‌Solidworks چیست؟

سالیدورکز ‌Solidworks به‌طور کلی شامل سه محیط Part، Assembly و Drawing است. در محیط Part قطعات مختلف را طراحی می‌کنیم. در محیط Assembly قطعاتی که طراحی‌ شده‌اند مونتاژ می‌شوند. در این محیط می‌توان از نحوه حرکت قطعات تصویر متحرک تهیه کرد. در محیط Drawing قطعاتی که طراحی شده‌اند به نقشه تبدیل می‌شوند. 

پربازدیدترین مقالات