جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲
۸۰۱

آموزش رباتیک برای کودکان شامل چه مواردی است؟

رباتیک برای کودکان

رباتیک برای کودکان موضوعی نیست که بتوان آن را در چند ساعت فرا گرفت. برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید کودکان در هفته چندین ساعت مشغول این موضوع باشند و برای درک آن و علوم و فناوری‌های مرتبط با آن زمان کافی داشته باشند.

چکیده

آموزش رباتیک برای کودکان شامل روش‌های علمی اثبات‌شده در استفاده از کیت‌های رباتیک و کدگذاری ربات‌هاست که به کودکان کمک می‌کند مهارت‌های کلیدی قرن بیست‌ویک را در خود پرورش دهند. آموزش ربایک برای کودکان همچنین به آنها کمک می‌کند مهارت‌های ویژه این حوزه و کدگذاری ربات‌ها را بیاموزند و به این ترتیب کنجکاوی آنها برای حوزه‌های علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات تقویت شود.

آموزش رباتیک برای کودکان شیوه‌ای عالی برای تقویت مهارت‌های فنی و ریاضی آنهاست که در عین حال جذابیت فراوانی دارد. این مهارت در آینده بسیار به آنها کمک خواهد کرد. برای آشنایی با دوره‌های مربوط به رباتیک که مناسب کودک شما هستند به دپارتمان کودک و نوجوان در مجتمع فنی تهران سر بزنید و دوره‌ مناسب را انتخاب کنید.

مهارت‌های رباتیک برای کودکان

طبق پژوهشی که توسط مرکز ملی تحقیقات سوئیس انجام شده است، ربات‌ها در آموزش رباتیک و سایر دروس حوزه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات بسیار مفید هستند. رباتیک برای کودکان نخستین بار در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی به کار گرفته شد، اما به دلیل برخی محدودیت‌ها، مانند غیرقابل اعتماد بودن ربات‌ها،‌ گران بودن قیمت آنها و محدودیت‌ توانایی آنها، در آن زمان رباتیک برای کودکان چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

اما اکنون دنیای ما بسیار تغییر کرده است و شاهد پیشرفت‌های زیادی در حوزه فناوری هستیم. ما اکنون خودروهای بدون راننده داریم، وسایلی که می‌توان آنها را با صدا کنترل کرد، هواپیماهای بدون سرنشین و پهبادهایی که کالاها را تحویل می‌دهند. حال تصور کنید فناوری‌های بیست سال بعد چقدر پیشرفته‌تر خواهند بود و آن زمانی است که کودک شما می‌خواهد شغلی بیابد و زندگی حرفه‌ای خود را آغاز کند. آیا فرزند شما برای چنین دنیایی آماده است؟

در اینجاست که رباتیک برای کودکان معنای اصلی خود را پیدا می‌کند. در این مقاله به معرفی فناوری رباتیک برای کودکان می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که چگونه باید فرزند خود را برای این رشته آماده کنید.

اهمیت رباتیک برای کودکان

تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان آموزش کودکان در سرتاسر جهان نشان می‌دهند که آموزش رباتیک برای کودکان، باعث تقویت تفکر تحلیلی، مهارت حل مسئله و خلاقیت آنها می‌شود. از این رو والدین، اولیای مدارس و دولت‌ها در سرتاسر جهان به این امر روی آورده‌اند که در سنین پایین آموزش رباتیک را برای کودکان آغاز کنند.

بهترین فایده آموزش رباتیک برای کودکان این است که شیوه یادگیری آن در مقایسه با شیوه سنتی کلاس‌های درسی برای کودکان بسیار جذاب‌تر است. به همین دلیل است که کلاس‌های رباتیک را هم کودکان و هم اولیا و معلمان آنها دوست دارند.

چرا باید رباتیک را به کودکان آموزش دهیم؟

پژوهشی که در مورد «نتایج آموزش رباتیک» در دانشگاه جونسو (Joensuu) انجام شده است، نشان می‌دهد که استفاده از ابزارهای رباتیک توسط دانش‌آموزان باعث می‌شود آنها بسیاری از مهارت‌های ضروری را تمرین کنند و یاد بگیرند. این مهارت‌ها شامل مهارت‌های شناختی، توانایی همکاری، اعتماد به نفس، درک عمیق‌تر و درک فضا هستند. به همین دلیل حوزه رباتیک برای کودکان حوزه بسیار مفید و ثمربخشی است.

رباتیک یک حوزه چندرشته‌ای است که مزایای آن فراتر از تسلط بر الکترونیک و برنامه‌نویسی است. حوزه رباتیک عمدتاً شامل پیدا کردن راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری برای حل مشکلاتی است که در زندگی روزمره با آنها سروکار داریم. این حوزه شامل درک مفاهیم علوم و ریاضیات نیز می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که یادگیری رباتیک به کودکان کمک می‌کند در سایر درس‌های خود پیشرفت کنند.

برنامه درسی رباتیک برای کودکان شامل چه مواردی است؟

فرزند شما به کمک یادگیری رباتیک می‌تواند ببیند که فناوری‌های یپچیده دنیای امروز چطور کار می‌کنند. همچنین می‌تواند دستگاه‌های هوشمندی بسازد که برای حل مشکلات زندگی روزمره مناسب هستند و در کدنویسی، ‌علوم، فناوری و الکترونیک تجربه عملی کسب می‌کند. آموزش رباتیک برای کودکان کمک می‌کند که آنها مهارت‌های مهم در قرن بیست‌ویک یعنی تفکر خلاق، حل مسئله و ذهنیت نوآورانه را در خود تقویت کنند.

برنامه درسی رباتیک برای کودکان شامل موارد زیر است:

  • سخت‌افزار

کیت‌های رباتیک شامل سنسورها، محرک‌ها، مدارها، بردهای قابل برنامه‌ریزی و غیره هستند که کودکان باید به‌طور دستی از آنها استفاده کنند.

  • برنامه‌نویسی و کدنویسی

که کودکان باید به کمک آن ربات‌ها را برنامه‌ریزی کنند.

  • درک علوم

شامل درک مفاهیم الکتریسیته، نور، صوت، مغناطیس، نیروها،‌ شناوری و غیره است، زیرا رباتیک چیزی جز به کار بستن این مبانی علمی نیست.

  • حل مسائل دنیای واقعی

رباتیک به معنای استفاده از سه بخش بالا برای حل مشکلات زندگی روزمره و ساخت محصولات واقعی است.

  • تفکر طراحانه و خلاقانه

رباتیک شامل ساخت محصولاتی است که باید استفاده از آنها در زندگی روزمره آسان باشد و تجربه کاربری خوبی داشته باشند.

  • ارتباط بین فردی و همکاری

کودکان باید در پروژه‌های رباتیک با هم همکاری کنند و ساخته‌های خود را به دیگران نشان دهند و در مورد آنها صحبت کنند.

همان‌طور که پیداست، ساختن ربات‌ها کار آسانی نیست و نیاز به درک عمیق از مدارها دارد. همچنین معلمان این درس باید علاوه بر دانش فنی، نحوه یادگیری کودکان را بشناسند و بدانند چگونه می‌توانند آنها را درگیر کنند و مشارکت آنها را برانگیزند. همچنین در این درس باید از کیت‌های رباتیک مناسب استفاده شود که با برنامه درسی منطبق باشند.

            برنامه درسی رباتیک برای کودکان توسط کارشناسانی تدریس می‌شود که تجربه زیادی در حوزه مسائل مربوط به رباتیک داشته باشند، در حوزه آموزش به کودکان مجرب باشند و درک کافی از فناوری‌های مورد نیاز برای ساخت کیت‌های رباتیک داشته باشند. به همین دلیل لازم است برنامه درسی رباتیک برای کودکان توسط متخصصان تهیه شده باشد. متخصصان ما در دپارتمان کودک و نوجوان در مجتمع فنی تهران تجربه و تخصص کافی برای این کار را دارا هستند. از آنها مشاوره بگیرید و با برنامه درسی رباتیک این مرکز آشنا شوید.

نتیجه یادگیری رباتیک برای کودکان چیست؟

آموزش رباتیک کمک می‌کند کودکان مهارت‌های مورد نیاز خود را از طریق تجربه عملی فرا بگیرند. رباتیک تجربه‌ای بی‌نظیر برای کودکان است که در جای دیگری مشابه آن را پیدا نمی‌کنند. تحقیقات و مطالعات زیادی در مورد شیوه تأثیرگذاری آموزش رباتیک بر کودکان و یادگیری آنها انجام شده است که در اینجا به برخی از مهم‌ترین نتایج این آموزش در کودکان اشاره می‌کنیم:

  • رباتیک به کودکان کمک می‌کند مشکلات را از دیدگاه‌های مختلف ببینند و درک کنند و بتوانند برای آنها راه حل‌های خلاقانه ارائه دهند.
  • رباتیک به کودکان کمک می‌کند بر زبان‌های برنامه‌نویسی و کدنویسی مسلط شوند.
  • رباتیک باعث می‌شود کودکان در تحصیلات خود به‌طور کلی عملکرد بهتری داشته باشند زیرا باعث می‌شود به ریاضیات و علوم علاقه‌مند شوند.
  • رباتیک به کودکان کمک می‌کند پروژه‌های خود را از آغاز بر اساس ایده‌های شخصی خود بسازند و این امر باعث افزایش اعتماد به نفس در آنها و نگرش مثبت به توانایی‌های فردی آنها می‌شود.
  • کودکان در سنین پایین بسیار شهودی عمل می‌کنند. رباتیک به آنها کمک می‌کند مهارت‌های حرکتی خود را بهبود ببخشند و رفتار خود را تنظیم کنند.

مسیر پیشنهادی آموزش رباتیک برای کودکان

رباتیک موضوعی نیست که بتوان آن را در چند ساعت فرا گرفت. برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید کودکان در هفته چندین ساعت مشغول این موضوع باشند تا برای درک آن و آشنایی با علوم و فناوری‌های مرتبط و کاربرد رباتیک در دنیای واقعی زمان کافی داشته باشند.

            برای کلاس اول تا چهارم باید دوره‌هایی برگزار شود که در آنها کودکان با عملکرد فناوری رباتیک آشنا شوند. پروژه‌های این دوره‌ها باید بدون نیاز به سیم‌کشی و اتصالات پیچیده ساخته شوند.

            برای کلاس چهارم تا هفتم باید دوره‌هایی برای آموزش مبانی الکترونیک و کدنویسی برگزار شوند تا مدارها را بشناسند. کودکان در این دوره‌ها باید به‌تنهایی ایده‌های جدید ارائه کنند و پروژه‌های رباتیک خود را بسازند.

            برای کلاس هشتم به بعد می‌توان کودکان را با مفاهیم پیشرفته رباتیک مانند اینترنت اشیا،‌ مکاترونیک و هوش مصنوعی آشنا کرد. در این دوره‌ها باید زبان‌های برنامه‌نویسی مبتنی بر متن پیشرفته نیز آموزش داده شوند که کودکان را برای مسیر تحصیلی آینده آنها در دانشگاه آماده می‌کنند.

چمع‌بندی

تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان آموزش کودکان در سرتاسر جهان نشان می‌دهند که آموزش رباتیک برای کودکان، باعث تقویت تفکر تحلیلی، مهارت حل مسئله و خلاقیت آنها می‌شود. از این رو والدین، اولیای مدارس و دولت‌ها در سرتاسر جهان به این امر روی آورده‌اند که در سنین پایین آموزش رباتیک را برای کودکان آغاز کنند.

            بهترین فایده آموزش رباتیک برای کودکان این است که شیوه یادگیری آن در مقایسه با شیوه سنتی کلاس‌های درسی برای کودکان بسیار جذاب‌تر است. به همین دلیل است که کلاس‌های رباتیک را هم کودکان و هم اولیا و معلمان آنها دوست دارند. ربات‌ها در آموزش رباتیک و سایر دروس حوزه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات بسیار مفید هستند. در این مقاله به معرفی فناوری رباتیک برای کودکان پرداخته‌ایم و توضیح داده‌ایم که چگونه باید فرزند خود را برای این رشته آماده کنید.

آموزش رباتیک برای کودکان شیوه‌ای عالی برای تقویت مهارت‌های فنی و ریاضی آنهاست که در عین حال جذابیت فراوانی دارد. این مهارت در آینده بسیار به آنها کمک خواهد کرد. برای آشنایی با دوره‌های مربوط به رباتیک که مناسب کودک شما هستند به دپارتمان کودک و نوجوان در مجتمع فنی تهران سر بزنید و دوره‌ مناسب را انتخاب کنید.

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شود.

منبع: playtolabs

مترجم: بهناز دهکردی

پربازدیدترین مقالات