جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
۱k

فواید یادگیری زبان ترکی

فواید یادگیری زبان ترکی

چرا باید زبان ترکی یاد بگیریم ؟

یادگیری زبان ترکی در درجه نخست باید بر اساس مثال باشد نه قواعد تا به کمک این روش ماندگاری زبان آموخته‌شده در ذهن فراگیران زبان تضمین شود.

چکیده

یادگیری زبان ترکی در عین حال به این معناست که بتوانیم مانند مردم ترکیه فکر کنیم و با آنها نزدیک شویم. یادگیری زبان‌های یکی از ارزشمندترین و سودآورترین مهارت‌ها محسوب می‌شود(مهاجرت تحصیلی به ترکیه) و کسانی که یک زبان خارجی را به‌خوبی بشناسند و بتوانند با آن کار کنند از رقبا پیش می‌افتند. در دپارتمان زبان‌های خارجی مجتمع فنی تهران دوره‌های مربوطه را جستجو کنید و به کمک آنها مهارت‌های زبان خود را بالا ببرید.

 

یادگیری زبان ترکی

یادگیری زبان ترکی

هر زبانی جنبه‌های مختلفی از جامعه‌ای را که آن زبان در آنجا صحبت می‌شود نشان می‌دهد، مانند سبک زندگی، ارزش‌های مادی و معنوی، نظام اعتقادی و دیدگاه زندگی. ویژگی‌های جامعه ترکیه در زبان ترکی منعکس می‌شود. زبان ترکی زبانی قدرتمند با قدرت نامگذاری بالا است و این ویژگی در واژگان غنی این زبان قابل مشاهده است.

همان‌طور که مصطفی کمال آتاتورک می‌گوید «زبان ترکی قلب و ذهن ملت ترک است». یادگیری زبان ترکی در عین حال به این معناست که بتوانیم مانند مردم ترکیه فکر کنیم و با آنها نزدیک شویم.

            یادگیری زبان ترکی دشوار نیست. تلفظ حروف به شکلی که در الفبای ترکی نوشته می‌شوند که از ۲۹ حرف تشکیل شده است، عامل مهمی است که یادگیری زبان ترکی را تسهیل می‌کند. در ترکی که ساختار زبانی چسبناکی دارد، کلمات جدید با افزودن سیستماتیک پسوندها به ریشه کلمات مشتق می‌شوند. منطق اشتقاق کلمات با این پسوندها که شیوه به‌کارگیری آنها روشن است به‌سرعت آموخته می‌شود. وجود هارمونی مصوت‌ها و قرابت‌های همخوان در کلمات ترکی نه‌تنها به این زبان هماهنگی می‌بخشد، بلکه آنها را در حافظه ماندگار می‌کند. دسته‌بندی نشدن اسم‌ها به عنوان مذکر، مؤنث و خنثی یکی دیگر از دلایل سهولت یادگیری زبان ترکی است.

امروزه زبان ترکی در کشورهای ترکیه، ازبکستان، ایران، چین، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و قرقیزستان به طور گسترده صحبت می‌شود. همچنین در فدراسیون روسیه، افغانستان، بلغارستان، عراق، ایران، سوریه، گرجستان، اوکراین، یونان، بلغارستان، مقدونیه، کوزوو، آلبانی، صربستان و رومانی تاحدی این زبان صحبت می‌شود. به دلیل مهاجرت از ترکیه در اروپا، آمریکا و استرالیا در این کشورها نیز به این زبان صحبت می‌شود.

تخمین زده می‌شود که امروزه حدود ۲۰۰ میلیون نفر به زبان ترکی صحبت می‌کنند. بر اساس داده‌های سازمان ملل، زبان ترکی پس از انگلیسی، اسپانیایی، چینی و هندی در رتبه پنجم در میان زبان‌های جهان قرار دارد که به آنها تکلم می‌شود. خلاصه می‌توان گفت یادگیری زبان ترکی که در جغرافیای بسیار وسیعی صحبت می‌شود، مزایای قابل توجهی برای شما خواهد داشت.

 

یادگیری زبان ترکی

 

چگونه زبان ترکی را یاد بگیریم؟

آثاری که برای گسترش زبان ترکی و تسهیل یادگیری آن نوشته شده‌اند به دوران باستان باز می‌گردد. اثری به نام «Dîvânü Lugati't-Türk» که توسط Kaşgarlı Mahmut در سال ۱۰۷۲ نوشته شده است، نکاتی را بیان می‌کند که در آموزش زبان ترکی به خارجی‌ها باید مورد توجه قرار گیرند.

یادگیری زبان ترکی اولاً باید بر اساس مثال باشد نه قواعد. در این زبان باید از مثال به قاعده رسید و بدین ترتیب ماندگاری دانش آموخته‌شده را تضمین کرد. (امروزه این یک قانون در سراسر جهان در آموزش زبان‌های خارجی به کار می‌رود.)

خواندن متون نوشتاری در یادگیری زبان ترکی بسیار مهم است. ضرب المثل‌ها، اصطلاحات و تمام معانی مجازی به این ترتیب بهتر درک خواهند شد. همچنین تکرار در آموزش زبان ترکی بسیار مهم است و ترکی از جمله زبان‌هایی است که در صورت عدم انجام تمرینات سریعاً فراموش می‌شود.

زبان ترکی همانطور که نوشته می‌شود خوانده نمی‌شود

کسانی که می‌خواهند زبان ترکی یاد بگیرند باید ابتدا این نکته را بدانند، زیرا سال‌هاست که اطلاعات غلط در این زمینه دست به دست می‌شود و پس از مدتی مردم این اطلاعات غلط را به عنوان اطلاعات صحیح تلقی می‌کنند. زبان ترکی زبانی نیست که آن‌طور که نوشته شده است خوانده شود.

البته تفاوت چندانی بین املا و خواندن زبان ترکی در مقایسه با زبان‌های دیگر وجود ندارد. با این حال، تفاوت‌هایی بین زبان نوشتاری ترکی و زبان گفتاری ترکی وجود دارد. به ویژه، عبارات فعل زمانی که نوشته می‌شوند هرگز خوانده نمی‌شوند و ساختارهای صوتی مختلف را در زبان گفتاری نشان می‌دهند.

مثال تلفظ زبان ترکی

Yarın sabah çok erken saatte uyanacağım.

«من فردا صبح خیلی زود بیدار خواهم شد.»

Cümlesi konuşma diline geçtiği zaman ‘’uyanacağım’’ kelimesi yazıldığı gibi asla okunmaz.

وقتی این جمله گفته می‌شود، عبارت «بیدار خواهم شد» هرگز آن‌طور که نوشته شده است تلفظ نمی‌شود.

Konuşma dilinde bu cümle

این جمله در زبان گفتاری

‘’Yarın sabah çok erken saatte uyanıcam.’’ Şeklinde telaffuz edilir.

به صورت «فردا صبح خیلی زود از خواب بیدار خواهم شد» تلفظ می‌شود.

 

لهجه‌های متعدد و شیوه‌های مختلف در زبان ترکی

در زبان ترکی لهجه‌های متعدد و تلفظ‌هایی با ویژگی‌های صوتی بسیار متفاوت وجود دارد. در مناطق مختلف ترکیه می‌توانید صحبت‌هایی را به لهجه‌ها و گویش‌های مختلف بشنوید. ترکیه دارای تنوع فرهنگی غنی است و الگوهای زبانی متفاوتی مانند گویش‌های دریای سیاه، شرقی، اژه و آناتولی مرکزی دارد.

            واژه‌های زبان ترکی اگرچه در گویش‌ها و لهجه‌ها معنای خود را از دست نمی‌دهند، اما تمامی ویژگی‌های صوتی خود را از دست می‌دهند و ساختار زبانی متفاوتی به خود می‌گیرند. در یادگیری زبان ترکی قطعاً یادگیری در مورد لهجه‌ها و گویش‌ها مفید خواهد بود. زیرا حتی اگر به اندازه کافی ترکی بلد باشید تا خودتان را توصیف کنید، به دلیل تفاوت در لهجه و گویش، ممکن است برقراری ارتباط با یک فرد ترک در خیابان برای شما دشوار باشد.

YÖS چیست؟

 YÖSآزمونی برای دانشجویان خارجی است. این آزمون برای هر دانشجوی خارجی که می‌خواهد در دانشگاهی در ترکیه تحصیل کنند اجباری است. نام اختصاری این آزمون YÖS است و هر ساله هزاران دانشجو از ملیت‌های مختلف در ترکیه در این آزمون شرکت می‌کنند. دانشجویان خارجی با توجه به نتایج آزمون YÖS می‌توانند برای دانشگاه‌های ترکیه اقدام کنند و دانشجویانی که امتیاز کافی را کسب کنند حق ثبت نام در دانشگاه را دارند.

TÖMER چیست؟

TÖMER یک امتحان برای دانشجویان یا افراد مرتبطی است که دوره مقدماتی ترکی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند یا می‌خواهند مهارت ترکی خود را تقویت و تأیید کنند. این آزمونی است که در آن مهارت‌های خواندن/درک مطلب/دستور زبان، نوشتن، شنیداری و گفتاری شرکت‌کنندگان اندازه‌گیری و تعیین می‌شود.

آزمون مهارت زبان ترکی بر مبنای ۱۰۰ امتیاز ارزیابی می‌شود. هر بخش ذکر‌شده در بالا ۲۵ امتیاز دارد. انتظار می‌رود داوطلبانی که در این آزمون شرکت می‌کنند حداقل ۵۰درصد (۱۲.۵ امتیاز) در مهارت‌های خواندن/درک مطلب/دستور زبان، نوشتن، شنیداری و گفتاری کسب کنند. در پایان آزمون، دانشجویانی که حداقل ۸۰ امتیاز کسب کرده‌اند موفق دانسته می‌شود و مستحق دریافت گواهینامه مهارت زبان ترکی سطح C1 خواهند بود.

سطوح مهارت زبان ترکی

توزیع سطوح مهارت زبان ترکی به شرح زیر است:

  • 00-34 puan: A1
  • 35-49 puan: A2
  • 50-64 puan: B1
  • 65-79 puan: B2
  • 80-95 puan: C1
  • 95-100 puan: C2

با توجه به این توزیع، سطوح مختلف زبان ترکی عبارت‌اند از:

  • سطح C (۸۰-۱۰۰ امتیاز)

سطح توانایی زبان ترکی کافی است و فرد می‌تواند در برنامه مورد نظر خود ثبت‌نام کند.

  • سطح B (۵۰-۷۹ امتیاز)

سطح توانایی زبان ترکی کافی نیست، اما فرد می‌تواند در مدت زمان کوتاهی بهبود یابد. اگر فرد دوره زبان ترکی را بگذرانید، می‌تواند در برنامه مورد نظر خود ثبت نام کند. داوطلب باید گواهی دهد که در طول مدت تمدید ثبت نام در سال تحصیلی آینده، سطح ترکی خود را بهبود بخشد.

  • سطح A (۰-۴۹ امتیاز)

سطح توانایی زبان ترکی کافی نیست. داوطلب باید مدرکی ارائه دهد که نشان دهد در پایان سال تحصیلی یا تا اولین ترم سال تحصیلی بعد در دوره‌ای که می‌خواهد در آن ثبت نام کند، سطح مهارت زبان ترکی خود را به سطح C1 یا B2 برساند.

گواهی مهارت زبان ترکی به داوطلبانی داده می‌شود که در سطوح B (۵۰-۷۹ امتیاز) و C (۸۰-۱۰۰ امتیاز) نمره قبولی کسب کنند. به داوطلبانی که امتیاز سطح A (۰-۴۹ امتیاز) را بیاورند، گواهی مهارت زبان ترکی داده نمی‌شود. مدت اعتبار مدرک زبان ترکی ۲ سال است.

 

یادگیری زبان ترکی

 

تومر دانشگاه آنکارا یکی از رسمی‌ترین (En önemlisi) مراکز آموزش زبان ترکیه است. این دانشگاه اولین (birinci) مرکز آموزش زبان ترکی استانبولی در ترکیه محسوب می‌شود. دلیل اصلی اینکه این دانشگاه تومر نام گرفته است، به همین امر بر می‌گردد. نحوه برگزاری این آزمون به دو شکل دیپلما(Diploma) و سرتیفیکا (Sertifika) است.

آزمونی که به عنوان دیپلما از فرد گرفته می‌شود، مدرک بین‌المللی (uluslar arası)را ارائه می‌دهد و اعتبار آن مادم‌العمر(dayima) خواهد بود. اما مدرک سرتیفیکا با اینکه مدرک بین‌المللی است، اعتبار آن سه‌ماه (üç aylık) است. آزمون سرتیفیکا نیز در دو سطح (iki seviyede) مقدماتی (Temel) و متوسط (Orta)‌ برگزار می‌شود.

آزمون تومر توسط مؤسسه UTS برگزار می‌گردد. آزمون UTS در واقع مخفف Uzaktan Türkçe sınavıاست. این مدرک زبان ترکی از سطح A1 آغاز می‌شود و می‌توانید آن را تا سطح C2 ادامه دهید. نمره‌ای (puan)‌ که در آزمون تومر کسب می‌کنید، تأثیر بسیار زیادی بر سطح زبان شما خواهد داشت. باید بدانید که سطح‌های مختلف این آزمون با هم تفاوت‌های بسیار زیادی دارد و حداقل نمره شما (En az puanınız)در این آزمون، دانشگاه شما را مشخص می‌کند.

لازم به ذکر است برای اینکه در دانشگاه مورد نظر خود شروع به تحصیل نمایید، باید حتماً در آزمون تومر حداقل نمره ۶۰  (En az altmış puan kazanmalısınız)را دریافت کنید.

جمع‌بندی

آزمون تومر توسط مؤسسه UTS برگزار می‌گردد. این مدرک زبان ترکی از سطح A1 آغاز می‌شود و می‌توانید آن را تا سطح C2 ادامه دهید. نمره‌ای که در آزمون تومر کسب می‌کنید، تأثیر بسیار زیادی بر سطح زبان شما خواهد داشت. باید بدانید که سطح‌های مختلف این آزمون با هم تفاوت‌های بسیار زیادی دارد و حداقل نمره شما در این آزمون، دانشگاه شما را مشخص می‌کند.

            یادگیری زبان ترکی برای ادامه تحصیل در این کشور امری ضروری است و هرچه این زبان را بهتر بدانید، بهتر می‌توانید در جامعه دانشگاهی ترکیه رشد کنید. در دپارتمان زبان‌های خارجی مجتمع فنی تهران دوره‌های مربوط به زبان ترکی را جستجو کنید و به کمک آنها مهارت‌های زبان ترکی خود را بالا ببرید.

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شود.

 

 

 

 

پربازدیدترین مقالات