جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
۱k

هنر برای کودکان

هنر برای کودکان

آموزش هنر برای کودکان چه مزایایی دارد؟

هنر برای کودکان توانایی‌های حرکتی دقیق، توسعه عصبی و توانایی‌های حل مسئله را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به‌طور مؤثر برای آموزش و درک موضوعات کلیدی و مهم مورد استفاده قرار گیرد.

چکیده

هنر برای کودکات به طور طبیعی با خلاقیت آنها ارتباط دارد، ویژگی‌ای که یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت افراد، سازمان‌ها و فرهنگ‌هاست و به طور فزاینده مورد توجه قرار می‌گیرد. حقیقت این است که هنر ضروری است، اگرچه تا حدی ضرورت آن ناملموس است و اگر کودکان به فعالیت‌های هنری دست بزنند، در تمام حوزه‌ها بهتر رشد می‌کنند.

اگر می‌خواهید خلاقیت کودکان خود را بالا ببرید، به دپارتمان کودک و نوجوان  مراجعه کنید و دوره‌های مربوطه را بیابید که به کودکان شما کمک می‌کنند هنر و خلاقیت را وارد زندگی روزمره کودکان خود بکنید و آنها را به خلاقیت وادارید.

 

هنر برای کودکان

 

هنر برای کودکان

مزایای هنر برای کودکان بسیار زیاد است و شامل بهبود توانایی‌های حل مسئله، خلاقیت، افزایش سواد بصری، مهارت‌های حرکتی دقیق، مهارت ارتباطی و درک بهتر می‌شود. همه می‌گویند که هنر و خلاقیت مهم است، اما آیا به این اندیشیده‌اید که مزایای واقعی هنر برای کودکان واقعاً چه هستند؟

در این مقاله به برخی از شیوه‌های فراوانی اشاره می‌کنیم که هنر برای کودکان در همه سنین می‌تواند مفید باشد. این فواید از کتاب زیر برگرفته شده‌اند:

The Artful Parent: Simple Ways to Fill Your Family’s Life with Art & Creativity, 2021, Jean Van’t Hul.

مزایای هنر برای کودکان چه هستند؟

  • مربیان کودک و نوجوان می‌گویند هنر توانایی‌های حرکتی دقیق، توسعه عصبی و توانایی‌های حل مسئله را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به‌طور مؤثر برای آموزش و درک موضوعات کلیدی و مهم مانند خواندن، نوشتن، ریاضی و علوم مورد استفاده قرار گیرد.
  • روانشناسان می‌گویند این توانایی‌های اصلاحی نشان می‌دهند که هنر ارزشمند است، زیرا به کودکان امکان می‌دهد دنیای خود را بسازد، با احساسات گاهاً ترسناک خود به روشی ایمن مقابله کنند و آنها را برای مقابله با بحران‌ها آماده می‌کند.
  • هنرمندان می‌گویند هنر به خاطر خودش مهم است،‌ یعنی به عنوان منبع زیبایی و بیان حسی و همچنین به عنوان اصل خلاقیت.
  • خود کودکان به ما می‌گویند که هنر سرگرم‌کننده است، یعنی فعالیتی است که از آن لذت می‌برند.
  • والدین می‌گویند که هنر برای خانواده‌ ضروری است، زیرا باعث مشغول شدن و خوشحالی همه می‌شود و به غلبه بر دشواری‌های زندگی روزانه کمک می‌کند.
  •  

هنر برای کودکان

  1 عکس از Rachel Withers

 

هنر به طور طبیعی با خلاقیت ارتباط دارد، ویژگی‌ای که یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت افراد، سازمان‌ها و فرهنگ‌هاست و به طور فزاینده مورد توجه قرار می‌گیرد. حقیقت این است که هنر ضروری است، اگرچه تا حدی ضرورت آن ناملموس است و اگر کودکان به فعالیت‌های هنری دست بزنند، در تمام حوزه‌ها بهتر رشد می‌کنند.

 

هنر برای کودکان

  2 عکس از Jean Van’t Hul

اهمیت هنر برای کودکان در حال رشد

چرا کودکان زمانی پیشرفت می‌کنند که دست به کار هنری بزنند؟ برای پاسخ به این پرسش ۷ عامل اثربخش هنر برای رشد کودکان را بررسی می‌کنیم:

یک. هنر باعث افزایش خلاقیت می‌شود

خلاقیت توانایی تفکر خارج از مرزها و چارچوب‌های معمولی را فراهم می‌کند. همچنین هنر توانایی پیوند دادن دو ایده به ظاهر بی‌ربط به یکدیگر را به شکلی جدید فراهم می‌کند. راه‌حل‌های مسائل اساسی و انواع کاستی‌ها و مشکلات به نوعی به خلاقیت مرتبط هستند.

توانایی نشان دادن خلاقیت فراوان برای موفقیت فرزندان ما و بهبود زندگی نسل آینده ضروری است. در حال حاضر این امر بیش از پیش اهمیت دارد، زیرا اکنون با چالش‌های عجیبی مانند جنگ، گرمایش جهانی و انقراض‌های جمعی مواجه هستیم. به همین دلیل افراد، سازمان‌ها و دولت‌ها هر روز به دنبال راه‌حل‌های نوآورانه هستند.

تحقیقات بنیاد بین‌المللی «هنر کودکان» (Child Art Foundation) نشان می‌دهند که کودکی که با هنر در تماس است، توانایی ویژه‌ای در تفکر خلاق، ابتکار، کشف، نوآوری و خلق مالکیت معنوی را پیدا می‌کند و اینها ویژگی‌های کلیدی برای موفقیت فردی و اجتماعی در قرن بیست‌ویکم هستم. امروزه دنیا بیش از پیش به متفکران خلاق نیاز دارد.

دو. هنر برای کودکان اتصالات عصبی آنها را تقویت می‌کند

هنر فعالیتی است که می‌تواند تمام حواس از جمله بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی را به کار بیندازد و به تناسب نوع فعالیت، عصب‌ها را تحریک کند. کودکان با کشیدن رنگ با انگشتان‌شان، مخلوط کردن رنگ‌ها و مواد یا نقاشی خیالی یا کشیدن چیزی که پیش ‌رویشان می‌بینند، عصب‌های مغز خود را تحریک و آزمایش می‌کنند و در جریان خلق کردن، عصب‌های آنها فعال می‌شوند.

سه. هنر برای کودکان باعث تقویت مهارت‌های حرکتی می‌شود

نگه داشتن قلمو یا مداد رنگی، کشیدن نقاط و خطوط، مخلوط کردن رنگ‌ها، بریدن با قیچی، چسباندن یا حتی فشار دادن بطری چسب، خمیر بازی را باز و پهن کردن، پاره کردن کاغذ و بسیاری کارهای دیگر که کودکان انجام می‌دهند نیاز به حرکات دقیق و هماهنگی دارند. اما این کارها به قدری سرگرم‌کننده و لذت‌‌بخش هستند که کودکان می‌خواهند آنها را دوباره و دوباره انجام دهند. هنگامی که کودکان در طول زمان در فعالیت‌های هنری شرکت می‌کنند، مهارت‌های حرکتی آنها بهبود می‌یابد.

چهار. طراحی‌کردن پیش‌نیاز نوشتن است

نوزادان و کودکان کوچک با طراحی‌ کردن به طور تصادفی آغاز می‌کنند، اما هرچه بیشتر طراحی می‌کنند، قدرت کنترل قلمو یا مداد و حرکات آن روی کاغذ بیشتر می‌شود. هنگامی که کودکان یاد می‌گیرند شیوه طراحی‌ کردن خود را کنترل کنند، مجموعه‌ای گسترده‌تر از اشکال تولید می‌کنند و به‌تدریج می‌توانند تمام اشکال مورد نیاز برای نوشتن حروف الفبا - هر الفبایی به هر زبانی - را بکشند.

پنج. هنر توانایی‌های حل مسئله را افزایش می‌دهد

هنر برای کودکان در قالب طراحی‌ یا فرآیند‌هایی که آزاد و نامحدود هستند، فرصت‌های بی‌پایانی برای انتخاب‌ کردن، به دست آوردن نتیجه، پرسشگری در مورد تصمیمات و ارزیابی نتایج ایجاد می‌کند. کودکان در این مسیر به‌تدریج با مفهوم «ناتمام گذاشتن» آشنا می‌شوند و تفکر انعطاف‌پذیر را در خود تقویت می‌کنند که کلید خلاقیت و اعتماد به نفس است. و هرچه آنها تجربه‌های بیشتری با مجموعه‌ای از مواد و تکنیک‌های مختلف داشته باشند، احتمال آزمودن ترکیب‌ها و ایده‌های جدیدتر و خلاقانه‌تر در آنها بیشتر می‌شود.

شش. هنر برای کودکان مفید است تا بتوانند خودشان و دنیای اطراف را درک کنند

کودکان مقدار غیرقابل باوری اطلاعات جدید را از محیط خود جذب می‌کنند و نیاز دارند آنچه را که یاد گرفته‌اند به روشی ایمن و در آرامش پردازش کنند. هنر به آنها اجازه می‌دهد که احساسات خود را کاوش کرده و با رویدادهای دشوار و مهم زندگی روزمره مقابله کنند.

مواد و ابزارهای هنری به عنوان یک راه ایمن برای بیان احساسات عمل می‌کنند. احساسات و ایده‌های کودکان در بیان هنری جان می‌گیرند و به دلخواه آنها تغییر می‌کنند. حرکت، تصویر، رنگ، خط و تخیل، همه به کمک کودکان می‌آیند تا به شیوه‌ای چندبُعدی خود را بیان کنند. این کاری است که احتمالاً کلمات قادر به انجام نیستند. یا دست‌کم هنر برای کودکات بیان آنها را راحت‌تر می‌کند نسبت به زمانی که بخواهند آنها را از طریق کلمات بیان کنند.

زمانی که کودک خود را تشویق به کاوش در هنر می‌کنیم، در واقع او تشویق به فهم خودش، بدنش و انواع ابزار و تکنیک‌ها می‌کنیم. هنر برای کودکان راه‌های زیادی برای بیان و درک خودشان فراهم می‌کند.

والدین و معلمان باید محیطی فراهم کنند که در آن کودکان بتوانند در امنیت آزمایش و خلق کنند. در این محیط پرسشگری تشویق می‌شود و کودکان در آن به مواد و ابزارهای هنری که نیاز دارند و از آنها لذت می‌برند، آزادانه دسترسی دارند.

ما این کار را انجام می‌دهیم نه برای اینکه هنرمندان حرفه‌ای تولید کنیم، بلکه برای اینکه کودکانی بزرگ کنیم که با خودشان و خلاقیت‌شان را در هر شکلی که باشد بروز می‌دهند، اعتماد به نفس دارند و به راحتی با جامعه و محیط تطبیق می‌یابند.

هفت. هنر به کودکان کمک می‌کند ارتباطات مؤثر برقرار کنند

هنر یک عنصر متعادل‌‌کننده است، و زمینی مشترک برای کودکان ایجاد می‌کند که در آن یکدیگر را بشناسند و علاقه‌های یکسان یکدیگر را کشف کنند. البته این امر می‌تواند به افرادی در همه سنین و نژادها، و با توانایی‌ها و حتی زبان‌های مختلف کمک می‌کند تا در یک فعالیت مشترک (که به طور کلی همه آن را دوست داشته باشند) مشغول شوند.

مسیر زندگی وقتی با هنر همراه باشد، به ذهنی باز، چند ابزار ساده، کمی آماده‌سازی و رویکردی نیاز دارد. هنر برای کودکان مسیری را باز می‌کند که می‌توانند در آن مسیر با خود و پیرامون خود منطبق شوند و به هماهنگی برسند.

جمع‌بندی

مزایای هنر برای کودکان بسیار زیاد است و شامل بهبود توانایی‌های حل مسئله، خلاقیت، افزایش سواد بصری، مهارت‌های حرکتی دقیق، مهارت ارتباطی و درک بهتر می‌شود. همه می‌گویند که هنر و خلاقیت مهم است، اما آیا به این اندیشیده‌اید که مزایای واقعی هنر برای کودکان واقعاً چه هستند؟ در این مقاله به برخی از شیوه‌های فراوانی اشاره می‌کنیم که هنر برای کودکان در همه سنین می‌تواند مفید باشد.

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

اگر می‌خواهید خلاقیت کودکان خود را بالا ببرید، به دپارتمان کودک و نوجوان مجتمع فنی تهران مراجعه کنید و دوره‌های مربوطه را بیابید که به کودکان شما کمک می‌کنند هنر و خلاقیت را وارد زندگی روزمره کودکان خود بکنید و آنها را به خلاقیت وادارید.

منبع: Artfulparent

مترجم: بهناز دهکردی

 

 

 

 

پربازدیدترین مقالات