جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
۱k

استراتژی بازاریابی در دوران رکود

استراتژی بازاریابی در دوران رکود

در زمان ناامنی اقتصادی استراتژی بازایابی مؤثر کدام است؟

بازاریابی در حال حاضر حیاتی‌ترین فعالیتی است که بنگاه‌های تجاری باید انجام دهند، هرچند در گذشته این کار آخرین مرحله توسعه بود.

دپارتمان مدیریت و کسب و کار مجتمع فنی تهران

چکیده

با توجه به ناامنی اقتصادی که امروزه پیش روی همه سازمان‌ها قرار دارد، ضروری است که بدانند چگونه برنامه‌های بازاریابی آنها بر سلامت برند آنها تأثیر می‌گذارد. از این گذشته، رهبران هوشمند حوزه بازاریابی می‌دانند که نمی‌توانند در زمان چالش هیچ کاری نکنند و دست روی دست بگذارند. باید برند خود را از نزدیک مورد توجه و تجزیه و تجلیل قرار دهید تا بتوانید از بحران‌های اقتصادی با موفقیت خارج شوید.(آموزش مدیریت بازاریابی)

اما چه اقتصاد در رکود باشد چه نباشد، مصرف‌کنندگان و مشتریان هستند که خبرهای متناقض و رفتار غیرقابل پیش‌بینی و محیط اقتصادی ناامن را به وجود می‌آورند. تیم بازاریابی وظیفه دارد مشتریان خود را روانشناسی کند. تحقیقات نشان می‌دهد که توانایی یک سازمان برای همدلی با مشتریان در ایجاد ارتباط مؤثر با آنها و کسب اعتماد آنها بسیار کلیدی است. مشتریان در این حالت بسیار محتمل است که به شما وفادار بمانند و در درازمدت از شما خرید کنند.

 

 

رکود اقتصادی و استراتژی بازاریابی

در حال حاضر رشد جهانی به حدی کاهش یافته است که اقتصاد جهان در مرحله خطرناک رکود قرار گرفته است. ایالات متحده، منطقه یورو و چین، همگی دوره‌ای از ناامنی و بی‌ثباتی اقتصادی آشکار را سپری می‌کنند. نتیجه این امر تشدید مشکلات بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه است.

 بانک جهانی نیز این رکود را حس می‌کند و پیش‌بینی‌های خود را برای سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبلی به جای رشد سه‌درصدی بر مبنای رشد ۲.۷درصدی انجام داده است. این امر تکان‌دهنده است، اما در وضعیت‌‌های بی‌ثبات اقتصادی مانند این وضعیت، استراتژی‌های بازاریابی بهترین شیوه نجات خواهند بود. به همین دلیل است که شرکت‌ها باید استراتژی‌های بازاریابی خود را ارتقا دهند. اما چگونه؟

بازاریابی امروزه به یک عامل مهم در توسعه اقتصادی در سراسر جهان تبدیل شده است. همچنین برای دستیابی به اهداف اجتماعی نیز مقوله بازاریابی ضروری تلقی می‌شود. پس بازاریابی در حال حاضر حیاتی‌ترین فعالیتی است که بنگاه‌های تجاری باید انجام دهند، هرچند در گذشته این کار آخرین مرحله توسعه بود.

 سازمان‌ها اغلب در زمان مواجه با بی‌ثباتی بازار و ناامنی اقتصادی به یکی از سه روش زیر واکنش نشان می‌دهند:

  • دوبرابر کردن استراتژی رشد خود برای دستیابی به سهم بازار بیشتر و پیشی گرفتن از رقبا
  • کاهش مخارج، حجم نیروی کار و تعلیق فرایند ابتکارات جدید
  • تلاش برای حفظ وضعیت موجود تا زمانی که هرگونه نیروی مخالف اقتصادی از آنها عقب بیفتد.

با توجه به ناامنی اقتصادی که امروزه پیش روی همه سازمان‌ها قرار دارد، ضروری است که بدانند چگونه برنامه‌های بازاریابی آنها بر سلامت برند آنها تأثیر می‌گذارد. از این گذشته، رهبران هوشمند حوزه بازاریابی می‌دانند که نمی‌توانند در زمان چالش هیچ کاری نکنند و دست روی دست بگذارند. باید برند خود را از نزدیک مورد توجه و تجزیه و تجلیل قرار دهید تا بتوانید از بحران‌های اقتصادی با موفقیت خارج شوید.

 بر این اساس،‌ در این مقاله به چند نکته کلیدی برای راه‌اندازی، بازاریابی و رشد یک کسب‌وکار یا برند در زمان ناامنی اقتصادی می‌پردازیم.

 

تأثیرات اقتصادی را بر مشتریان خود بررسی کنید

چه اقتصاد در رکود باشد چه نباشد، مصرف‌کنندگان و مشتریان هستند که خبرهای متناقض و رفتار غیرقابل پیش‌بینی و محیط اقتصادی ناامن را به وجود می‌آورند. تیم بازاریابی وظیفه دارد مشتریان خود را روانشناسی کند. بخش‌های مختلف بازار چگونه به ناامنی اقتصادی پاسخ می‌دهند؟ سعی کنید اولویت‌های اصلی آنها را شناسایی کنید.

 شرکت‌ها در هر اندازه می‌توانند با نشان دادن همدلی خود با مشتریان وفاداری آنها را تضمین کنند. تحقیقات مجله هاروارد بیزینس ریویو نشان می‌دهد که ۱۰ شرکت برتری که توانستند بیشتر با مشتریان خود همدلی کنند، نسبت به ۱۰ شرکتی که کمتر از همه با مشتریان همدلی کرده‌اند، ارزش پولی خود را دو برابر کرده‌اند و درآمد خود را ۵۰ درصد افزایش داده‌اند.

 ساختار ارزشی سازمان شما به همراه میزان همدلی که با مشتریان نشان می‌دهید، بهترین روش برای ایجاد رابطه مؤثر و ماندگار با آنها است. این امر باعث می‌شود که مشتریان شما را به عنوان یک ارائه‌دهنده کالا و خدمات که قابل اعتماد است بشناسند.

 تحقیقات نشان می‌دهد که توانایی یک سازمان برای همدلی با مشتریان در ایجاد ارتباط مؤثر با آنها و کسب اعتماد آنها بسیار کلیدی است. مشتریان در این حالت بسیار محتمل است که به شما وفادار بمانند و در درازمدت از شما خرید کنند.

اگر می‌خواهید در وب‌سایت خود محتوا تولید کنید یا فروش انجام دهید، ارزش‌های سازمان را با همدلی با مشتریان بیامیزید و این کار بهترین و اثرگذارترین راه برای ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان است و آنها را تشویق می‌کند به شما اعتماد کنند.

 باید پرسش‌های زیر را از خود بپرسید:

  • آیا پیام شما با اولویت‌ها و علایق فعلی مشتریان همسو است؟
  • چه چیزی در این اولویت‌ها و علایق تحت تأثیر شرایط اقتصادی ناامن و بی‌ثبات قرار گرفته و تغییر کرده است و چه چیزی تغییر نکرده است؟
  • چگونه می‌توانید محصول یا خدمات خود را برای این چالش‌های جدید بهینه کنید؟

داستان برند خود را با شرایط تطبیق دهید

صرف‌نظر از شرایط اقتصادی، کلید اصلی برندسازی همیشه این است که به چشم مخاطبان هدف خود بیایید و پیامی را به آنها منتقل کنید که باعث شود آنها دست به عمل بزنند، مثلاً برای خرید اقدام کنند. در دوران سخت اقتصادی، باید در محتواهای بازاریابی خود صادق باشید و هر چیزی را که مستقیماً پشتیبان ارزش‌های کالا یا خدمات شما نیست حذف کنید.

اگر محتواهای بازاریابی شما دیگر معنادار نیستند، استراتژی بازاریابی را عوض کنید و مثلاً به‌جای چند مزیت، تنها بر یک مزیت اصلی خود تمرکز کنید یا برخی از عناصر را از لوگو یا نام تجاری خود حذف کنید، عناصری که دیگر نمی‌توانید در خدمات یا محصولات خود ارائه دهید.

برای اینکه برند شما معنادار باقی بماند و با مشتریان تعامل خود را حفظ کند، باید به طور دائمی نظرسنجی انجام دهید و از مشتریان بازخورد بگیرید، زیرا صحبت با مشتریان آگاه ارزش برند شما را بالا می‌برند و آن را قابل اعتمادتر می‌کند.

 

تجربه بازاریابی خود را بهینه کنید

هنگامی که لازم است هزینه‌های بازایابی را کاهش دهید، عاقلانه است که بر پایه و اساس برند خود تمرکز کنید. وقتی از محتواهای گوناگون برای جذب و حفظ مشتریان استفاده می‌کند، باید پرسش‌های زیر را از خود بپرسید:

  • آیا محصولات و خدمات شما و ارزش پیشنهادی شما همچنان مناسب و اثرگذار هستند؟
  • آیا مخاطبان همچنان محتواهای شما را دنبال می‌کنند؟
  • از زمانی که محتواهای بازایابی خود را به‌روز کرده‌اید، چه چیزی در کسب‌وکار شما تغییر کرده است؟

بعد از بررسی کامل محتواهای فعلی خود و پاسخ به این پرسش‌ها، می‌توانید برای اضافه کردن محتواها و به‌روز کردن آنها تصمیمات بهتری بگیرید و کارها را بهتر اولویت‌بندی کنید. با این کار می‌توانید بانکی از محتوا ایجاد کنید که مخاطبان را به‌خوبی می‌شناسد و با آنها ارتباط برقرار می‌کند و به این ترتیب می‌تواند آنها را به مشتری تبدیل کند.

 

 

 

عملکرد خود را ارزیابی کنید و براساس تحلیل داده‌ها پیش بروید

پیش‌بینی آینده دشوار است، اما بررسی و تحلیل دوره‌های رکودهای اقتصادی گذشته به ما می‌آموزد که در زمان‌های دشوار چه کاری را نباید انجام داد. تحقیقات نشان می‌دهند که پایداری و حفظ استراتژی در طولانی‌مدت، اجتناب از تصمیم‌گیری واکنشی و برنامه‌ریزی درازمدت به کسب‌وکار شما کمک خواهد کرد.

وقتی کسب‌وکارها تکنیک‌های بازاریابی مختلف، روش‌های مختلف کسب درآمد، سیستم‌های مدیریتی گوناگون و مدل‌های گوناگون کسب‌وکار را تجربه کنند، می‌توانند به کمک تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از این تجربیات، راه درست را پیدا کنند.

 برای استارت‌آپ‌ها ایجاد و حفظ مجموعه‌ای از معیارهای عملکرد خوب، بسیار مهم است. آنها همان‌طور که جای پای خود را در بازار تثبیت می‌کنند، برندشان بیشتر دیده می‌شود و به سمت کسب درآمد بیشتر حرکت می‌کنند. در این مرحله باید با مشتریان خود بیشتر تعامل کنند و نظر آنها بدانند. مشتریان می‌توانند به آنها بگویند که چه جایگاهی دارند و در چه بخش‌هایی در حال از دست دادن مشتری هستند.

در شرایط اقتصادی مختلف، پیگیری تعامل با مخاطبان و تبدیل آنها با مشتری امری حیاتی است. اما وقتی شرایط اقتصادی با رکود مواجه می‌شود، همه چیزهایی که فکر می‌کنید در مورد مخاطبان خود می‌دانید،‌ از جمله شیوه تبدیل آنها به مشتری،‌ تغییر خواهد کرد.

رکود اقتصادی فعلی که با آن مواجه هستیم، نشان داده است که باید عملکرد بازاریابی را به‌طور مرتب ارزیابی کرده و داده‌هایی را که از بازار گرفته‌اید، تجزیه و تحلیل کنید. هر روز در وضعیت اقتصادی ناامن و بی‌ثبات برای کسب‌وکار شما فرصت جدیدی است. باید از داده‌های مربوط به بازاریابی استفاده کنید تا درک خود را از نیازهای مخاطبان و مشتریان به‌روز نگه دارید و به این نیازها پاسخ دهید.

 

جمع‌بندی

با ثبت و تجزیه و تحلیل نتایج استراتژیک که از بازاریابی خود به دست می‌آورید، می‌توانید سازمان خود را چابک نگه دارید و تلاش‌های خود را در جهت درست سامان دهید. این امر به‌ویژه در شرابط اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی و بی‌ثبات مهم است. اگر می‌خواهید بر برنامه بازایابی اصلی خود تمرکز کنید یا آن را با براساس جزئیات لحظه‌ای و تغییرات مداوم نگاه مشتریان تغییر دهید، به هر حال مهم این است که چابک بمانید و از داده‌های بازار برای تغییر عملکرد و واکنش به‌موقع به نیازهای بازار استفاده کنید تا در طولانی‌مدت بتوانید رشد کنید.

 برای این کار مهارت‌ها و دانش بنیادی بازاریابی دیچیتال و رشد مهم است. این دانش به شما کمک می‌کند بتوانید مشتریان را تقسیم‌بندی کنید و آنها را بشناسید و شیوه‌های مختلف تعامل با آنها را کشف کنید. همچنین این دانش به شما کمک می‌کند مزیت رقابتی اصلی سازمان خود و دورنمای مشتریان آن را نیز بشناسید.

 

منبع: My Great Learning

نویسنده: Aarushi Nayyar

مترجم: بهناز دهکردی

 

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

 

پربازدیدترین مقالات