جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
۱k

۴ روشی که تفکر طراحانه در شغل شما ارزش می‌آفریند

تفکر به شیوه طراحان

۴ روشی که تفکر طراحانه در شغل شما ارزش می‌آفریند

تفکر طراحانه می‌تواند غافلگیری‌ها را کاهش دهد و خطرات پیش روی ورود محصول به بازار را کم کند تا محصول سریع‌تر به بازار برسد.

چکیده

چارچوب اثبات‌شده و فرایند ساختاریافته تفکر طراحانه به شکل‌گیری ایده‌های موفق و توسعه نقشه‌های راه برای حل مشکلات تجاری کمک می‌کند. می‌توان از تفکر طراحانه در هر مرحله از چرخه عمر یک محصول، از تولید تا فروش، استفاده کرد و از مزایای آن بهره برد.

زمانی که تغییر اجتناب‌ناپذیر باشد، نوآوری نیز اجتناب‌ناپذیر است. برای واکنش به‌موقع و مناسب به تغییرات سریع، باید خلاقیت و نوآوری را تقویت کنید و به کمک تفکر طراحانه، راه حل‌های کاربردی، قابل اجرا، اقتصادی و مطلوب کاربران به آنها ارائه دهید.

اهمیت تفکر طراحانه

در دنیایی زندگی می‌کنیم که به‌طور پیوسته در حال تغییر است. در این فضا برای حفظ هر کسب‌وکاری نوآوری و خلاقیت ضروری است. طبق نظرسنجی مؤسسه مکنزی (McKinsey Global Innovation Survey) اکثر مدیران این امر را می‌دانند، اما تنها ۶ درصد آنها از میزان نوآوری در سازمان خود راضی هستند.

مهم‌ترین موانع در پیش روی ایده‌پردازی، خلاقیت و اجرای ایده‌های خلاقانه، زمانی طولانی مورد نیاز برای توسعه، دشواری انتخاب ایده‌های درست، فرهنگ رشدنیافته ریسک‌پذیری، عدم هماهنگی و تحولات حوزه بازاریابی هستند.

رویکردی که بیشتر سازمان‌های پیشرو و موفق برای پر کردن این شکاف و برطرف کردن موانع فوق در پیش می‌گیرند، «تفکر طراحانه» است. شرکت‌هایی مانند اپل، نتفیلیکس و پپسی کولا از این نوع تفکر به‌عنوان یک ابزار خلاقانه برای حل مشکلات و غلبه بر چالش‌های مختلف بازار استفاده می‌کنند.

نتفیلیکس که در آغاز یک شرکت اجاره دی‌وی‌دی بود، به‌سرعت به الگویی برای یک مدل خلاقانه کسب‌وکار تبدیل شد و پس از آن شرکت‌های کابلی نیز راه او رفتند و به مشتریان خود فیلم‌های درخواستی آنها را ارائه ‌دادند.

نتفیلیکس برای پاسخ به رقبا و رفع نیاز مشتریان خود، از تفکر طراحانه استفاده کرد و به این سمت رفت که خود را به یک وب‌سایت پخش مستقیم فیلم‌های درخواستی تبدیل کند. این شرکت با استفاده از تفکر طراحانه، تجربه مشتریان خود را غنی‌تر کرد و در حال حاضر نتفیلیکس برای همه کاربران خود به‌طور شخصی نمایش مستقیم و آنلاین محتواهای صوتی و بصری دارد.

دپارتمان مدیریت و کسب و کار مجتمع فنی تهران

 

تفکر طراحانه چیست؟

تفکر طراحانه در اصل یک رویکرد انسان‌محور به حل مسئله است که در آن باید به دنبال درک کاربران، به چالش کشیدن ایده‌ها، ابداع راه حل‌های جدید و بازتعریف مشکلات موجود باشیم. در این نوع تفکر می‌توان به شیوه‌های گوناگون و عملی ایده‌پردازی کرد و ایده‌ها را گسترش داد.

 تفکر طراحانه با زیر سؤال بردن مفروضات، چالش‌ها و مفاهیم آغاز می‌شود. مسئله اصلی در این رویکرد این است که بفهمید کاربران نهایی شما چه کسانی هستند، در تولید محصول برای آنها یا ارائه خدمات به آنها نوآوری داشته باشید و محصولات و خدمات خود را برای آنها سفارشی‌سازی کنید.

 تفکر طراحانه را می‌توان به چهار مرحله تقسیم‌بندی کرد:

  • همدلی: همدلی با کاربران از طریق توجه جدی و عمیق به نیازهای آنها به دست می‌آید.
  • تعریف کردن مسئله: باید کاربران و مسئله آنها را به هم مرتبط کنید و در مورد راه حل‌های احتمالی بیندیشید و آنها را به‌خوبی تحلیل کنید.
  • ایده‌پردازی: باید مفروضات خود را به چالش بکشید تا بتوانید ایده‌های خلاقانه و قابل اجرا پیشنهاد دهید.
  • ساخت نمونه اولیه: نقشه راه را برای حل مسئله تهیه کرده و امکان اجرایی کردن آنها را بررسی کنید.
  • آزمایش: راه حل خود را برای رفع مشکل یا مسئله کاربران آزمایش کنید.

این مراحل همیشه دقیقاً به همین ترتیب و پشت سر هم اتفاق نمی‌افتند. باید آنها را فازهای مختلف یک پروژه ببینید که در کل باعث موفقیت یک پروژه تفکر طراحانه می‌شوند.

 پروفسور استفانوس زینیوس، مدیر هیئت عملی مرکز مطالعات کارآفرینی در دانشگاه استنفورد است. وی در این دانشگاه دوره تفکر طراحانه را ارائه می‌دهد. وی می‌گوید: «تفکر طراحانه را می‌توان در کل فرایند تولید محصول و ارائه آن به بازار به کار برد. این نوع تفکر به ما کمک می‌کند با استفاده از روش‌های طوفان فکری به شیوه بهتری کار کنیم و ایده‌هایی تولید کنیم و به اشتراک بگذاریم که برای کسب‌وکار ما ارزش بیافریند، همدلی کاربران را بر انگیزند و محصولات و خدمات جدید از دل آنها بیرون بیاید.»

 

چهار شیوه تفکر طراحانه که در شغل شما ارزش می‌آفرینند

حال که به‌طور مختصر با تعریف تفکر خلاقانه و رویکرد آن آشنا شدید، به چهار شیوه‌ای می‌پردازیم که به کمک آنها می‌توانید تفکر طراحانه را در شغل خود به یک روش کارآمد تبدیل کنید.

یک. تبدیل سریع ایده‌ها به راه حل‌های ملموس

یک مطالعه که در مؤسسه IBM انجام شد، نشان می‌دهد که تفکر طراحانه می‌تواند به شما کمک کند محصولات خود را دوبرابر سریع‌تر به بازار عرضه کنید و زمان توسعه یک محصول می‌تواند تا ۷۵ درصد کاهش پیدا کند. در این شیوه با اندکی تشویق و استفاده از روش‌های تحقیقاتی می‌توان در زمان اندکی ایده‌های فراوان تولید کرد.

 تفکر طراحانه به شما کمک می‌کند به ایده‌هایی برسید که در شیوه‌های مختلف طوفان فکری و انواع گوناگون همکاری کارساز هستند. سپس می‌توانید از این ایده‌ها برای تولید نمونه اولیه محصول استفاده کنید و آنها را آزمایش و امکان‌سنجی کنید. به این ترتیب ریسک و زمان مورد نیاز برای ارائه ایده‌ها و راه حل‌های مؤثر به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

دو. ساده کردن فرایند و سازنده‌تر کردن تیم‌ها

تفکر طراحانه به هر یک از اعضای تیم کمک می‌کند با دیگران بهتر مشارکت کند. این شیوه باعث می‌شود کاربران نهایی در مرکز توجه قرار بگیرند و به این ترتیب راه برای ارائه ایده‌های فردی و جمعی برای ساخت محصول و ارائه تجربه بهتر به کاربران باز می‌شود.

 یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های شرکت‌ها این است که جلسات مشورتی و طراحی بیش از حد طول بکشند. به کمک تفکر طراحانه می‌توان تصویری جامع و واضح از انتظارات و نتایج مورد انتظار ارائه داد. به کمک این شیوه هم‌افزایی در تیم بالا می‌رود و نقشه راه عملی و مفید ایجاد می‌شود.

سه. افزایش فروش و ارزش برند و پیدا کردن مشتریان وفادار

اگر به‌طور مداوم به کاربران آنچه را که می‌خواهند ارائه دهید، در صنعت خود و در میان مشتریان معروف می‌شوید. این روشی بود که ایندار نویی (Indra Nooyi) مدیر عامل پپسی کولا در گذشته این شرکت را از خطر جدی تفکیک شدن نجات داد.

کاری که او کرد این بود که کل فرایند نوآوری و تجارب طراحی را در این شرکت مورد بازنگری قرار داد و تفکر طراحانه را در کل فرایند سازمانی، از تولید محصول گرفته تا بسته‌بندی و برچسب‌گذاری، به کار گرفت. این کار او به مشتریان کمک کرد این محصول را بهتر ببیند و بهتر با آن تعامل کنند و در نهایت باعث فروش بیشتر و حفظ مشتریان شد. در آن زمان این شرکت با افزایش ۸۰درصدی فروش خود مواجه شد.

 

چهار. ایجاد محصولات و تجارب بهتر برای مشتریان

مراحل مختلفی که یک مشتری در مواجهه با محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار طی می‌کند، بر نحوه دیده شدن آن کسب‌وکار اثرگذار است. چه مشتریان به دنبال راه‌ حل‌هایی برای مشکلات خود باشند چه محصولاتی بخواهند که شما آنها را ارائه می‌دهید، هر مرحله از این تعامل برای شما حیاتی محسوب می‌شود. تفکر طراحانه کمک می‌کند در هر نقطه تماس با مشتریان برای آنها تجربه مثبت به وجود بیاورید.

تفکر طراحانه همچنین می‌تواند غافلگیری‌ها را کاهش دهد و خطرات پیش روی ورود محصول به بازار را کم کند تا محصول سریع‌تر به بازار برسد. با این روش می‌توانید محصولات را بهتر با نیازهای مشتریان تطبیق دهید تا بیشتر نسبت به آن پذیرش داشته باشند.

 

چه مشاغل و صنایعی می‌توانند از تفکر طراحانه بهره ببرند؟

متخصصان و سازمان‌های موفق از تفکر طراحانه برای هماهنگ کردن خود با تغییرات و نوسانات غیرمنتظره بازار استفاده می‌کنند. این شیوه مخصوص طراحان، شرکت‌های حوزه فناوری یا سازمان‌های طراحی‌محور نیست و همه متخصصان در صنایع و حرفه‌های گوناگون از این شیوه بهره می‌برند.

 چارچوب اثبات‌شده و فرایند ساختاریافته تفکر طراحانه به شکل‌گیری ایده‌های موفق و توسعه نقشه‌های راه برای حل مشکلات تجاری کمک می‌کند. می‌توان از تفکر طراحانه در هر مرحله از چرخه عمر یک محصول، از تولید تا فروش، استفاده کرد و از مزایای آن بهره برد.

 برای نمونه، تیم فروش یک سازمان می‌تواند از تفکر طراحانه برای ارائه راه حل‌های بهتر به مخاطبان و تبدیل آنها به مشتری استفاده کند. تیم توسعه محصول نیز می‌تواند از این روش برای ساخت محصول و ارائه خدمات با محوریت تعامل با کاربران و کمک گرفتن از بازخوردهای آنها استفاده کند.

زمانی که تغییر اجتناب‌ناپذیر باشد، نوآوری نیز اجتناب‌ناپذیر است. برای واکنش به‌موقع و مناسب به تغییرات سریع، باید خلاقیت و نوآوری را تقویت کنید و به کمک تفکر طراحانه، راه حل‌های کاربردی، قابل اجرا، اقتصادی و مطلوب کاربران به آنها ارائه دهید.

 

جمع‌بندی

در دنیایی زندگی می‌کنیم که به‌طور پیوسته در حال تغییر است. در این فضا برای حفظ هر کسب‌وکاری نوآوری و خلاقیت ضروری است. رویکردی که بیشتر سازمان‌های پیشرو و موفق برای پر کردن این شکاف و برطرف کردن موانع خلاقیت در پیش می‌گیرند، «تفکر طراحانه» است. تفکر طراحانه در اصل یک رویکرد انسان‌محور به حل مسئله است که در آن باید به دنبال درک کاربران، به چالش کشیدن ایده‌ها، ابداع راه حل‌های جدید و بازتعریف مشکلات موجود باشیم. در این نوع تفکر می‌توان به شیوه‌های گوناگون و عملی ایده‌پردازی کرد و ایده‌ها را گسترش داد.

 تفکر طراحانه با زیر سؤال بردن مفروضات، چالش‌ها و مفاهیم آغاز می‌شود. مسئله اصلی در این رویکرد این است که بفهمید کاربران نهایی شما چه کسانی هستند، در تولید محصول برای آنها یا ارائه خدمات به آنها نوآوری داشته باشید و محصولات و خدمات خود را برای آنها سفارشی‌سازی کنید. آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ نظر خود را در کامنت برای ما بنویسید.

منبع: My Great Learning

مترجم: بهناز دهکردی

 

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

 

پربازدیدترین مقالات