جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
۱k

چه عواملی باعث تحول در حوزه CAD می‌شوند؟

تحولات حوزه طراحی رایانه‌ای

چه عواملی باعث تحول در حوزه CAD می‌شوند؟

فناوری و نوآوری با رشد و تکامل صنعت طراحی رایانه‌ای یا CAD رابطه مستقیمی دارد اما به هر روی صنعت CAD با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه‌روست.

(آموزش دکوراسیون داخلی)

چکیده

دنیای طراحی رایانه‌ای یا CAD به‌طور مداوم در حال تحول است و فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید این حوزه، روش‌های خلق و طراحی را برای معماران، مهندسان و طراحان آسان و متنوع می‌کنند تا بتوانند ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و آنها را تکمیل کنند. یکی از عوامل و محرک‌های اصلی این تحولات در صنعت CAD، تغییراتی است که در کل حوزه ساخت‌وساز و صنایع مربوط به آن یعنی معماری، مهندسی و ساخت‌وساز به عنوان یک کل به وجود آمده است.

 

دپارتمان معماری مجتمع فنی تهران

 

در بازارهای رقابتی، پرنوسان و غیرقابل پیش‌بینی امروزی، استخدام کردن نیروهای ماهری که به ابزارهای مدرن CAD مسلط باشند به‌طور فزاینده برای کارفرمایان پرهزینه می‌شود و در عین حال آموزش نیروهای فعلی نیز چالش‌های خود را دارد. کسب‌وکارها در امر سرمایه‌گذاری، پذیرش، انطباق و حفظ کردن یک فناوری جدید در حوزه طراحی رایانه‌ای و CAD با چالش‌های بسیار روبه‌رو باشند و مجموعه این عوامل باعث شده است که صنعت معماری و مهندسی ساخت‌وساز در پذیرش و استفاده از پیشرفت‌های فناوری در این حوزه بسیار کندتر از حد معقول حرکت کند.

صنعت طراحی رایانه‌ای یا CAD

در دهه ‍۱۹۶۰ میلادی روش‌ها خسته‌کننده و عمدتاً دستی طراحی تکامل یافتند و طراحی به کمک رایانه یا به اختصار CAD متولد شد. در سال‌های بعد از آن شاهد پیشرفت عظیمی در فناوری‌های رایانه‌محور بودیم که قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن را بسیار متحول کرد.

 

 

 

طراحی به کمک رایانه یا CAD در چند دهه اخیر پیشرفت فوق‌العاده‌ای کرده است و شاهد بوده‌ایم که گرافیک دوبعدی به گرافیک CAD سه‌بعدی تبدیل شده است و ظهور فناوری‌های ابری، مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، هواپیماهای بدون سرنشین که برای نقشه‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرند و در یکی دو سال اخیر، فراگیر شدن هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، تغییرات مهمی را در حوزه معماری و ساخت‌وساز رقم زده‌اند.

 به اندکی توجه می‌بینیم که فناوری و نوآوری با رشد و تکامل صنعت طراحی رایانه‌ای یا CAD رابطه مستقیمی دارد اما لازم است این رابطه را دقیق‌تر و در سطوح مختلف آن بررسی کنیم. صنعت CAD با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه‌روست. در این مقاله بررسی می‌کنیم که واقعاً چه چیزی باعث تغییر در صنعت CAD شده است.

تغییر در حوزه ساخت‌وساز آرام اما مستمر است

صنعت ساخت‌وساز در سطح جهانی به‌طور مداوم در حال تحول است و بازار آن روز به روز رقابتی‌تر می‌شود. صنعت ساختمان در یکی دو سال اخیر به دلیل تورم بالا در سطح جهانی فراز و نشیب‌های بسیاری به خود دیده است.

 

 

بسیار عجیب است که بدانیم بزرگ‌ترین چالشی که مانع از تغییر و تکامل صنعت CAD می‌شود، در اصل همان مقاومت دست‌اندرکاران این صنعت نسبت به تغییر شیوه کار آنهاست. فناوری‌های مدرن در حوزه طراحی رایانه‌ای و CAD از نظر آنها یک «گزینه جالب» است نه یک «ضرورت» و این امر نشان از خواسته دیرینه انسانی دارد که مقاومت در برابر هر تغییری است.

هزینه‌های مربوط به استفاده از فناوری‌های مدرن این حوزه به همراه چالش‌هایی که در امر یادگیری و استفاده از این ابزارها وجود دارد، مزید بر علت شده‌اند و پذیرش این ابزارها و فناوری‌های جدید CAD را دشوار کرده‌اند.

مشکل دیگری که در این راه وجود دارد، نیروی کار فعلی در این حوزه هستند که نمی‌خواهند سبک کار قدیمی خود را رها کنند و سازگاری با تغییرات صنعت طراحی رایانه‌ای و CAD از جنبه‌های گوناگون، از جمله شیوه‌های مرسوم انجام و گردش کار، برای آنها آسان نیست.

از سوی دیگر، در بازارهای رقابتی، پرنوسان و غیرقابل پیش‌بینی امروزی، استخدام کردن نیروهای ماهری که به ابزارهای مدرن CAD مسلط باشند به‌طور فزاینده برای کارفرمایان پرهزینه می‌شود و در عین حال آموزش نیروهای فعلی نیز چالش‌های خود را دارد.

همه این دلایل باعث می‌شوند که کسب‌وکارها در امر سرمایه‌گذاری، پذیرش، انطباق و حفظ کردن یک فناوری جدید در حوزه طراحی رایانه‌ای و CAD با چالش‌های بسیار روبه‌رو باشند و مجموعه این عوامل باعث شده است که صنعت معماری و مهندسی ساخت‌وساز در پذیرش و استفاده از پیشرفت‌های فناوری در این حوزه بسیار کندتر از حد معقول حرکت کند.

چه عواملی باعث تکامل CAD می‌شوند؟

دنیای طراحی رایانه‌ای یا CAD به‌طور مداوم در حال تحول است و فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید این حوزه، روش‌های خلق و طراحی را برای معماران، مهندسان و طراحان آسان و متنوع می‌کنند تا بتوانند ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و آنها را تکمیل کنند.

اما چه چیزی باعث این حول مداوم می‌شود؟ آیا این تحول صرفاً نتیجه پیشرفت‌های فناوری است یا عوامل دیگری نیز در آن نقش دارند؟ در ادامه فهرستی از عواملی را بخوانید که در این تحول دست اندر کار هستند.

 

جهانی شدن

اولین عامل تحول جهانی شدن و ظهور اقتصاد دیجیتال است که تأثیر عمیقی بر صنعت طراحی رایانه‌ای یا CAD داشته است. امروزه دورکاری بسیار رواج دارد و متخصصان می‌توانند از فراسوی مرزها و در مناطق زمانی گوناگون در کره زمین با هم همکاری کنند و این امر به طراحان و مهندسان امکان می‌دهد با همکاران و مشتریان خود در سراسر جهان در لحظه در ارتباط باشند و به‌طور هماهنگ با آنها فعالیت کنند.

 این شیوه جدید کار به توسعه یافتن نرم‌افزارهای CAD منجر شده است که مبتنی بر فضاهای ابری و ابزارهای دیگری هستند که امکان همکاری لحظه‌ای و دسترسی مستقیم از راه دور را فراهم می‌کنند.

تحولات حوزه معماری، مهندسی و ساخت‌وساز

یکی از عوامل و محرک‌های اصلی این تحولات در صنعت CAD، تغییراتی است که در کل حوزه ساخت‌وساز و صنایع مربوط به آن یعنی معماری، مهندسی و ساخت‌وساز به عنوان یک کل به وجود آمده است. ظهور مصالح جدید و تکنیک‌های نوین ساختمانی، مهندسان و طراحان را مجبور کرده است که نرم‌افزارهای مورد استفاده و شیوه انجام کار خود را با این تغییرات سازگار کنند. برای نمونه، افزایش شیوه‌های ساختمان‌سازی با توجه به پایداری محیط زیست و تأکید بیشتر بر بهره‌وری انرژی و پایداری زیست‌محیطی باعث ایجاد تغییراتی در نرم‌افزارهای CAD  شده است.

تغییر مشتریان و کاربران نهایی

یکی دیگر از عوامل مهمی که باعث تحول حوزه CAD  شده است، تغییر مشتریان و کاربران نهایی است. از آنجایی که مصرف‌کنندگان جدید بیشتر با حوزه‌های فناوری آشنا می‌شوند و می‌خواهند محصولات، خدمات و تجربه‌هایی که متخصصان برای آنها فراهم می‌آورند شخصی‌سازی‌شده‌تر باشند، طراحان نیز باید نرم‌افزارهای مورد استفاده و روش‌های خود را برای پاسخ دادن به این نیاز و برآورده کردن این انتظارات به‌روز کنند و آنها را تغییر دهند.

این امر شامل جنبه‌های گوناگونی می‌شود، از واقعیت مجازی گرفته تا ابزارهای واقعیت افزوده که به مشتریان امکان می‌دهد ویژگی‌های سفارشی و پیشرفته مد نظر خود را تجسم کنند و طراحی را بسته به نیازهای خود تغییر دهند و آن را بهینه کنند.

 

نوآوری

شاید مهم‌ترین عامل محرک تحولات در حوزه CAD در اصل خود مقوله نوآوری باشد. با هر پیشرفت جدید در حوزه فناوری، از هوش مصنوعی گرفته تا یادگیری ماشینی، پرینت سه‌بعدی، رباتیک و غیره، طراحان و مهندسان بهتر می‌توانند مرزهای CAD را تغییر داده و توانایی‌های آن را توسعه دهند. و از آنجایی که این فناوری‌ها روزبه‌روز پیشرفته‌تر و دسترسی به آنها روزبه‌روز ساده‌تر می‌شود، می‌توان انتظار داشت که در سال‌های آینده شاهد تغییرات سریع‌تر و عمیق‌تری نیز در این حوزه باشیم.

تجزیه و تحلیل داده‌محور

یکی دیگر از عوامل اثرگذار در تحول صنعت CAD استفاده روزافزون از داده‌های کلان و نیاز به تجزیه و تحلیل آنهاست. امروزه کسب‌وکارهای بیشتری تصمیمات خود را بر مبنای این داده‌ها و تجزیه و تحلیل آنها می‌گیرند و مهندسان و طراحان لازم است که بتوانند داده‌های مربوط به طرح‌های خود را جمع‌آوری و از جنبه‌های گوناگون تجزیه و تحلیل کنند.

این جنبه‌ها عبارت‌اند از جنبه‌های کلی مانند بهره‌وری انرژی و پایداری محیط زیست از یک سو و جنبه‌های شخصی مانند رفتار کاربران و ترجیحات و انتخاب‌های خاص آنها از سوی دیگر. این امر باعث توسعه نرم‌افزارهایی در حوزه CAD شده است که در آنها امکان تجزیه و تحلیل داده و ابزارهای جدول‌سازی و تجسم داده نیز تعبیه شده است تا طراحان بتوانند با توجه به داده‌ها در مورد طرح‌های خود تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند.

روندهای اجتماعی

درنهایت، آخرین عاملی که در اینجا بررسی می‌کنیم و بر صنعت CAD تأثیرگذار بوده است، توسعه روندها و سلایق اجتماعی است. عواملی مانند تمرکز فزاینده بر تنوع نژادی و فرهنگی، توجه به برابری و اهمیت سیستم‌هایی که اقشار گوناگون را شامل شوند، بر تحولات طراحی رایانه‌ای مؤثر بوده‌اند.

زنان و گروه‌های کمتر فعال بیشتر به حوزه وارد شده‌اند و نیاز است که شیوه‌ها و ابزارهای طراحی فراگیرتر شوند و اقشار گوناگون را بیشتر به رسمیت بشناسند. این امر منجر به توسعه نرم‌افزارهای CAD شده است و این نرم‌افزارها دسترسی‌ها و سایر ابزارهای خود را به‌روز کرده‌اند، با این هدف که همه کاربران و طراحان بتوانند از قابلیت‌های آنها به‌سادگی استفاده کنند.

همه این عوامل در بررسی تحولات حوزه CAD مهم هستند و نباید از هیچ از آنها غافل شویم. البته پیش‌بینی دقیق آینده و تحولات آتی این حوزه ممکن نیست اما آنچه مسلم است، این است که صنعت طراحی رایانه‌ای در آینده نیز به تحول خود ادامه خواهد داد و مجبور است خود را با روندهای نوین فناوری، اقتصادی و اجتماعی تطبیق دهد.

  طراحان، مهندسان و همه کسانی که با فناوری سر و کار داشته و باور دارند که می‌توان به کمک فناوری دنیا را متحول کرد، می‌دانند که در حال حاضر صنعت طراحی رایانه‌ای یا CAD در مقطع بسیار هیجان‌انگیزی قرار گرفته است.

 

چالش‌های پیش روی صنعت CAD

با اینکه صنعت CAD به‌طور مداوم در حال تحول و نو شدن است،‌ همچنان چالش‌های متعددی در این حوزه وجود دارد که طراحان و مهندسان باید بر آنها غلبه کنند. در اینجا به چند مورد از مهم‌ترین چالش‌هایی می‌پردازیم که امروز پیش پای صنعت طراحی رایانه‌ای و CAD قرار دارند.

یکپارچه شدن با سایر نرم‌افزارها و سیستم‌ها

با وجود ابزارها و سیستم‌های مختلف نرم‌افزاری که در طی فرایند طراحی و ساخت مورد استفاده قرار می‌گیرند، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که پیش روی صنعت CAD قرار دارد،‌ یکپارچه کردن همه این ابزارها با یکدیگر است.

 طراحان و مهندسان باید بتوانند به‌طور یکپارچه در بین این ابزارها و پلتفرم‌های مختلف حرکت کنند و فایل‌ها و طرح‌های خود را بین نرم‌افزارهای گوناگون منتقل کنند و این کار برای تضمین دقت، سازگاری و کامل بودن طرح‌ها ضروری است.

امنیت و حریم خصوصی

با جمع‌آوری و اشتراک‌گذاری داده‌ها که روزبه‌روز بیشتر می‌شود و لازم است این داده‌ها از طریق نرم‌افزارهای CAD نیز به اشتراک گذاشته شوند، نیاز روزافزونی به حفظ امنیت و حریم خصوصی به وجود می‌آید. طراحان و مهندسان باید طرح‌ها و داده‌های خود را در برابر سرقت، حملات سایبری و سایر تهدیدهای امنیتی ایمن کنند.

آموزش

نرم‌افزارهای طراحی رایانه‌ای و CAD همواره در حال پیشرفته‌تر شدن هستند و یادگیری و آموزش آنها برای طراحان و مهندسان ضروری است و آنها باید به‌طور مداوم در حال یادگیری باشند تا بتوانند با آخرین و به‌روزترین ابزارها و تکنیک‌ها کنند. این امر چالش مهمی است، به‌ویژه برای مشاغل کوچک‌تر یا طراحان خویش‌فرما و فریلنسر که در بیشتر موارد به منابع و پشتیبانی‌های لازم برای کار خود دسترسی ندارند.

 

هزینه و دسترسی

با اینکه نرم‌افزارهای CAD در سال‌های اخیر بیشتر در دسترس هستند و مقرون‌به‌صرفه‌تر شده‌اند، هنوز هم این نرم‌افزارها برای بسیاری از افراد و شرکت‌ها گران هستند. گرانی آنها باعث می‌شود دسترسی به ابزارها و منابع مورد نیاز جهت تولید طرح‌های با کیفیت بالا محدود باشد، به‌ویژه برای کسانی که در کشورهای در حال توسعه یا در جوامع محروم با این نرم‌افزارهای کار می‌کنند.

استانداردها و روش‌های همکاری

ابزارها و سیستم‌هایی که برای طراحی رایانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار متعدد و متنوع هستند و به همین دلیل نیاز روزافزونی حس می‌شود به استاندارسازی و ارتقای قابلیت همکاری در بستر این پلتفرم‌های مختلف تا طراحان بتوانند طرح‌های خود را در آنها به اشتراک بگذارند و از آنها استفاده کنند.

این مسئله نیز یکی از چالش‌های مهم بر سر راه طراحان CAD  است زیرا توسعه و معرفی ابزارها و پلتفرم‌های جدید شتاب زیادی دارد و استانداردسازی آنها اغلب زمان‌بر است.

البته این چالش‌ها ممکن است در نگاه نخست دلهره‌آور باشند اما به هر حال فرصت‌هایی که نوآوری و رشد صنعت CAD در اختیار طراحان و مهندسان قرار می‌دهد بیش از تهدیدها و چالش‌های آن است. مهندسان باید با تلاش برای این چالش‌ها زمینه را برای استفاده مؤثر از این امکانات و بروز نوآوری‌های جدید که کار آنها را ساده‌تر و هیجان‌انگیزتر می‌کند، آماده کنند.

آینده صنعت طراحی رایانه‌ای و CAD

با توجه به همه این فرصت‌ها و چالش‌ها، یک امر مسلم است و آن اینکه صنعت CAD در واکنش به فناوری‌های جدید، تقاضاهای متعدد مصرف‌کنندگان و روندهای نوظهور اجتماعی و فرهنگی، در نهایت رشد می‌کند، تکامل می‌یابد و خود را تطبیق می‌دهد.‌ طراحان، مهندسان و همه کسانی که قدرت فناوری را در متحول کردن زندگی بشری می‌ستایند، می‌دانند که اکنون بهترین زمان است برای اینکه به خانواده بزرگ CAD بپیوندند.

 

جمع‌بندی

در دهه ‍۱۹۶۰ میلادی روش‌ها خسته‌کننده و عمدتاً دستی طراحی تکامل یافتند و طراحی به کمک رایانه یا به اختصار CAD متولد شد. در سال‌های بعد از آن شاهد پیشرفت عظیمی در فناوری‌های رایانه‌محور بودیم که قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن را بسیار متحول کرد.

 بسیار عجیب است که بدانیم بزرگ‌ترین چالشی که مانع از تغییر و تکامل صنعت CAD می‌شود، در اصل همان مقاومت دست‌اندرکاران این صنعت نسبت به تغییر شیوه کار آنهاست. فناوری‌های مدرن در حوزه طراحی رایانه‌ای و CAD از نظر آنها یک «گزینه جالب» است نه یک «ضرورت» و این امر نشان از خواسته دیرینه انسانی دارد که مقاومت در برابر هر تغییری است.

 شاید مهم‌ترین عامل محرک تحولات در حوزه CAD در اصل خود مقوله نوآوری باشد. با هر پیشرفت جدید در حوزه فناوری، از هوش مصنوعی گرفته تا یادگیری ماشینی، پرینت سه‌بعدی، رباتیک و غیره، طراحان و مهندسان بهتر می‌توانند مرزهای CAD را تغییر داده و توانایی‌های آن را توسعه دهند. و از آنجایی که این فناوری‌ها روزبه‌روز پیشرفته‌تر و دسترسی به آنها روزبه‌روز ساده‌تر می‌شود، می‌توان انتظار داشت که در سال‌های آینده شاهد تغییرات سریع‌تر و عمیق‌تری نیز در این حوزه باشیم.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ نظر خود را در کامنت برای ما بنویسید.

منبع: Indovance

مترجم: بهناز دهکردی

 

 

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

 

 

پربازدیدترین مقالات