جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
۵k

وظیفه مسئول تأسیسات چیست؟

شغل مسئول تأسیسات

وظیفه مسئول تأسیسات چیست؟

مسئول تأسیسات ممکن است لازم باشد به کارکنان آزمایش نیز بدهد و کارهای کوچک تعمیرات کوچک را انجام دهد و مراقب باشد که همه تأسیسات به‌خوبی کار کنند.

 

گروه مهندسی انرژی و تاسیسات

چکیده

اگر مهارت شما در مدیریت و سازماندهی بالاست،‌ می‌توانید مسئول تأسیسات شوید و در این حوزه مهارت‌‌ و تجربه بیشتری کسب کنید. در این شغل شما مسئول نظارت بر تأسیسات سازمان‌‌ها هستید و وظایف شما بستگی به نوع شغل شما متنوع هستند. ممکن است مسئول تأسیسات یک انبار یا یک فروشگاه باشید یا مسئول تأسیسات یک مدرسه.

 

 

مسئول تأسیسات کیست؟

مسئول تأسیسات مسئول مراقبت روزانه و نگهداری از تأسیسات مختلف است و کار او شامل مراقبت از تأسیسات ساختمان‌های مختلف، از مدرسه گرفته تا مراکز تناسب اندام است. مسئول تأسیسات ممکن است لازم باشد به کارکنان آزمایش نیز بدهد و کارهای کوچک تعمیرات کوچک را انجام دهد و مراقب باشد که همه تأسیسات به‌خوبی کار کنند.

این شغل اغلب نیازمند حضور در ساختمان انبار، شرکت یا بیمارستان است و گاهی ممکن است فردی مسئول تأسیسات در یک موزه، کتابخانه، دانشگاه یا ساختمان‌‌های دولتی باشد که نیازمند این خدمات هستند.

مسئولیت‌‌ها و وظایف مسئول تأسیسات بسته به جایی که در آن کار می‌کند متفاوت هستند. مسئول تأسیسات یک انبار ممکن است لازم باشد بر کار کارکنان و ابزارهای موجود در آنجا نظارت کند و مراقب باشد که تأسیسات انبار به‌خوبی کار کنند و انبار کردن کالاها به‌درستی انجام شود.

مسئول تأسیسات باید تمام دستورالعمل‌‌ها و روند‌‌های مربوطه را به‌خوبی مدیریت کند. گاهی ممکن است که مدیر تأسیسات نیز وجود داشته باشد، اما در سازمان‌‌های کوچک اغلب مسئول تأسیسات همان مدیر تأسیسات است.

در این شغل سابقه کاری ۴ یا ۵ساله می‌تواند باعث شود که حقوق شما افزایش بیابد. اما در حالت کلی میزان درآمد شما بسیار وابسته است به سازمانی که در آن کار می‌کنید و شرح وظایف شما.

 

وظایف و مسئولیت‌‌های مسئول تأسیسات

مسئول تاسیسات باید از ابزارها و تجهیزات مراقبت و نگهداری کند و در صورت لزوم آنها را تعمیر کند. همچنین باید به کارکنان شرکت‌‌های مختلف کمک کند کار خود را بهتر انجام دهند. وظیفه اصلی مسئول تأسیسات این است که تضمین کند فضای کاری بهینه و ایمن باشد. شاید برای این کار لازم باشد که سیاست‌‌های جدیدی وضع کند و شیوه درست استفاده از تجهیزات را آموزش دهد و ایرادات و تصادفات را گزارش کند.

بسته به اینکه سطح مسئولیت‌‌های فرد در این شغل چقدر است، ممکن است لازم باشد که به شیوه حضور کارکنان در محل کار و ورود و خروج آنها نیز نظارت کند. سایر وظایف شغلی مسئول تأسیسات عبارت‌اند از:

  • بررسی اجازه‌‌‌نامه‌ها
  • ورود و خروج کالاها و تأسیسات
  • تضمین امنیت محل کار
  • ثبت و گزارش موارد اضطراری
  • نظارت بر امور مربوط به سرایداری و سایر کارکنان
  • استخدام پیمانکاران برای نصب و تعمیر تجهیزات
  • سرکشی و ارزیابی سیستمها و تأسیسات موجود
  • شناسایی مشکلات سیستمی
  • نظارت بر نگهداری از ابزارها و پیشگیری از مشکلات
  • نظارت بر مدیریت و جمع‌آوری زباله
  • تحویل اسناد یا تجهیزات
  • یافتن اسناد و تجهیزات گم‌شده در صورت نیاز
  • انجام وظایف اداری یا نگهبانی در صورت نیاز
  • سرکشی و بررسی‌‌های تصادفی
  • مشارکت در مدیریت در موارد اضطراری

 

ممکن است مسئول تأسیسات مسئولیت داشته باشد که کارکنان را استخدام کند و آموزش بدهد. مسئول تأسیسات اغلب باید بر برنامه‌ریزی و چرخش کاری در شیفت‌‌های مختلف نیز نظارت کند و مسئولیت‌‌های مختلف را به افراد مربوطه بسپارد.

اگر در این حوزه تجربه بیشتری داشته باشید، شاید مسئولیتهای بزرگ‌تری نیز به عهده شما بگذارند. مثلاً ممکن است در تهیه برنامه بودجه و مدیریت اختلافات بین کارکنان و خرید محصولات مورد نیاز نیز مشارکت کنید.

برخی کارفرمایان ترجیح می‌دهد که هنگام استخدام مسئول تأسیسات کسی را استخدام کنند که با سیستم‌های الکترونیکی یا سیستم‌‌های لوله‌کشی نیز آشنایی داشته باشد و برخی دیگر از کارفرمایان ترجیح می‌دهند هنگام استخدام مسئول تاسیسات کسی را استخدام کند که در حوزه کاری آنها بیشتر سابقه داشته باشد یا مهارت کار با رایانه را نیز دارا باشد.

در مورد تحصیلات مورد نیاز در این حوزه، احتمالاً لازم است مدرک کارشناسی داشته باشید. اما شاید مدرک دیپلم و سپس گذراندن یک دوره آموزش نیز برای این شغل کافی باشد. روش دیگر این است که یک برنامه آموزشی مستقل را در حوزه مدیریت تأسیسات و حوزه‌های مرتبط بگذرانید و گواهینامه آن را دریافت کنید.

بسیاری از مؤسسات آموزشی هستند که چنین آموزش‌‌هایی را به‌صورت آنلاین ارائه می‌دهند و می‌توانید در آن دوره‌ها شرکت کنید و مدرک بگیرید. در این دوره‌‌ها مراقبت، نگهداری و تعمیر تجهیزات، بودجه‌بندی، امنیت و سایر حوزه‌های مرتبط آموزش داده می‌شوند. این مهارت‌‌ها شما را آماده می‌کنند که در شغل مسئول تأسیسات و همچنین در حوزه مدیریت ساخت‌وساز و مدیریت املاک و ساختمان‌‌های اداری و تجاری موفق شوید.

جمع‌بندی

شغل مسئول تأسیسات اغلب نیازمند حضور در ساختمان انبار، شرکت یا بیمارستان است و گاهی ممکن است فردی مسئول تأسیسات در یک موزه، کتابخانه، دانشگاه یا ساختمان‌‌های دولتی باشد که نیازمند این خدمات هستند. مسئولیت‌‌ها و وظایف مسئول تأسیسات بسته به جایی که در آن کار می‌کند متفاوت هستند.

مسئول تأسیسات باید تمام دستورالعمل‌‌ها و روند‌‌های مربوطه را به‌خوبی مدیریت کند. گاهی ممکن است که مدیر تأسیسات نیز وجود داشته باشد، اما در سازمان‌‌های کوچک اغلب مسئول تأسیسات همان مدیر تأسیسات است. نظر شما در مورد این شغل چیست؟ آیا از عهده این کار بر می‌آیید؟ نظر خود را در کامنت برای ما بنویسید.

 

منبع: work.chron.com

مترجم: بهناز دهکردی

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

 

 

پربازدیدترین مقالات