جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
۱k

تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر کودکان و نوجوانان

مزایا و کاربردهای شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی گروهی از اپلیکیشن‌های مبتنی بر اینترنت هستند که بر اساس یک ایده و در بستر فناوری وب ۲.۰ به وجود آمده‌اند و امکان خلق و مبادله محتواهایی را به وجود می‌آورند که کاربران آنها را تولید کرده‌اند.

چکیده

در این پژوهش به آثار مثبت و منفی شبکه‌های اجتماعی بر رشد کودکان و نوجوانان پرداخته شده است. این پژوهش، نتایج آثار مختلفی را در حوزه‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی و ارتباط آن با سرمایه‌های اجتماعی، امنیت شخصی کودکان و نوجوانان، سلامت روانی آنها و عملکرد آنها در یادگیری و آموزش را مورد بررسی قرار می‌دهد.

اطلاعات این پژوهش از مقالاتی پیرامون موضوعات فوق جمع‌آوری شده است و کسانی را بررسی می‌کند که به‌طور مرتب از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. روش این پژوهش بررسی متنی در چهارچوب نظری است. این پژوهش نشان می‌دهد کودکان و نوجوانان می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی برای توسعه مهارت‌های ارتباطی، کسب اطلاعات، افزایش مهارت فناوری و استفاده بهینه از فناوری‌های پیشرفته بهره ببرند.

از سوی دیگر کودکان و نوجوانانی که به‌طور مرتب از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، در معرض اضطراب روانی حاصل از این شبکه هستند و ممکن است مورد آزار و اذیت سایبری و همچنین تهدیدات آنلاین قرار بگیرند.

نتیجه این پژوهش نشان‌دهنده نقش مهم شبکه‌های اجتماعی در زندگی روزمره کودکان و نوجوانان است. آنها می‌توانند با استفاده از شبکه‌ها، مهارت‌های ارتباطی خود را در رفتار با دوستان و خویشاوندان تقویت کنند و جامعه‌پذیری خود را بهبود ببخشند. این شبکه‌ها همچنین دسترسی به اطلاعات و آموزش را تسهیل می‌کنند و باعث ایجاد تخصص در حوزه جدید فناوری‌های می‌شوند.

شبکه‌های اجتماعی و نوجوانان

کودکان و نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی بسیار استفاده می‌کنند. این کار برای آنها بخشی از فعالیت‌های روزانه محسوب می‌شود. هر وب‌سایت شبکه‌ای که امکان تعامل اجتماعی را فراهم کند، شبکه‌ای اجتماعی محسوب می‌شود. وب‌سایت‌هایی که شامل صفحات تعامل اجتماعی هستند عبارت‌اند فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام، مای‌اسپیس؛ وب‌سایت‌های بازی و دنیاهای مجازی مانند کلاب پنگوئن (Club Penguin Second Life  و Sims؛ وب‌سایت‌های ویدیو مانند یوتیوب و سایر وب‌سایت‌های مشابه.

این وب‌سایت‌ها به نوجوانان امروزی دریچه‌ای برای سرگرم شدن و تعامل اجتماعی پیشنهاد می‌دهند. براساس پژوهش‌ها، ۷۳ درصد نوجوانان در ایالات متحده در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند. همچنین ۲۲ درصد نوجوانان در طول روز بیش از ده بار به شبکه‌های اجتماعی سر می‌زنند و نیمی از آنها در طول روز بیشتر از یک بار از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند.

همچنین یک پژوهش از میان ۱۴۴ وب‌سایت شبکه اجتماعی نشان می‌دهد حدود هفتاد درصد وب‌سایت‌ها از نوجوانان اطلاعات شخصی آنها را جمع‌آوری می‌کنند و حدود شصت درصد نام آنها و هشتاد‌وپنج آدرس ایمیل آنها و هفت درصد اطلاعات مربوط به دارایی‌های شخصی و نام کامل آنها و چهل‌وپنج درصد ایمیل والدین را می‌گیرند. تنها نه درصد از این وب‌سایت‌ها شماره تلفن می‌گیرند و چهارده درصد آدرس منزل آنها را نیز می‌خواهند.

اما اینترنت امکانات فراوانی برای آموزش، سرگرمی، تقویت مهارت‌ها و پیشرفت فردی فراهم می‌کند. از این رو والدین در کل نسبت به استفاده از اینترنت رویکرد مثبتی دارند. اما باید گفت گاه در این مورد دچار تضاد می‌شوند زیرا از خطرات احتمالی اینترنت و از احتمال برخورد با محتواهای نامناسب مانند خشونت، تبلیغات نامناسب، حملات سایبری، هرزه‌نگاری، روابط کنترل‌نشده آنلاین و امنیت فردی در فضای مجازی آگاه هستند.

بسیاری از پژوهشگران می‌گویند نوجوانان باید روش‌ درست استفاده از شبکه‌های مجازی را بیاموزند و متصدیان آموزش نیز باید از این پلتفرم‌ها استفاده کنند تا بتوانند بهتر با نوجوانان ارتباط بگیرند. شبکه‌های اجتماعی به دانش‌آموزان کمک می‌کنند در خارج از کلاس درس با هم در تعامل باشند و تبادل نظر کنند.

شبکه‌های اجتماعی چه هستند؟

شبکه‌های اجتماعی گروهی از اپلیکیشن‌های مبتنی بر اینترنت هستند که بر اساس یک ایده و در بستر فناوری وب ۲.۰ به وجود آمده‌اند و امکان خلق و مبادله محتواهایی را به وجود می‌آورند که کاربران آنها را تولید کرده‌اند.

شالوده شبکه‌های اجتماعی تعامل اجتماعی است که به مشارکت‌کنندگان در این شبکه‌ها امکان می‌دهد نظرات، ایده‌ها و دانش خود را در یک بستر جهانی به اشتراک بگذارند که در آن زمان و مکان اهمیتی ندارد.

وب ۲.۰ در واقع پلتفرم و نوعی وب است که بر اساس امکان مشارکت گروه‌های بزرگ کاربران ساخته است و تولیدکنندگان محتوا می‌توانند در آن محتواهای گوناگون از منابع مختلف را ترکیب کنند و به اشتراک بگذارند و ارتباط بین مخاطبان و تولیدکنندگان محتوا را فراهم می‌کند. انواع پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی عبارت‌اند از بلاگ‌ها، سایت‌های میکروبلاگ، سایت‌های اشتراک ویدیو و عکس، بولتن‌ها و سایت‌های شبکه‌سازی اجتماعی که فضایی اجتماعی اما مجازی برای تعامل، بازی یا پیش بردن پروژه‌های گروهی را به وجود می‌آورند.

همچنین این وب‌سایت‌ها برای نوجوانان امکان سرگرمی و روابط اجتماعی را فراهم می‌کنند. از این رو انواع مختلف شبکه‌های اجتماعی فرصتی برای فعالیت‌های مستمر فراهم می‌کنند که بنا بر پژوهش‌ها، می‌توانند برای کودکان و نوجوانان مفید باشند و مهارت‌های ارتباطی، پیوندهای اجتماعی و حتی مهارت‌های فنی آنها را بالا ببرند.

در سال‌های اخیر تعداد کودکان و نوجوانانی که از شکبه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند بسیار بالا رفته است. کاربران این شبکه‌ها بنا بر آمار بیشتر از همه از فیسبوک استفاده می‌کنند که تعداد کاریران آن ۱۱۳ میلیون نفر است و بعد از آن اسنپ‌چت قرار دارد با ۶۶ میلیون کاربرد و اینستاگرام با ۵۲ میلیون کاربر و توئیتر با ۲۰ میلیون کاربر در جایگاه سوم و چهارم هستند.

مزایای شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان

شبکه‌های اجتماعی به دلیل داشتن پلتفرم تعاملی امکان می‌دهند اعضای آنها روابط اجتماعی ایجاد کنند و در اشتراک‌گذاری محتوا و دانش مربوط به زندگی روزمره و نیازها و فعالیت‌های عمومی نقش ایفا کنند. نوجوانان بسیاری از وقت خود را صرف تعامل در این شبکه‌ها می‌کنند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان همزمان است با دورانی که آنها به کشف هویت و جنسیت خود می‌پردازند و رشد جسمی و اخلاقی آنها اتفاق می‌افتد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که برخی از مزایایی که این شبکه‌ها برای نوجوانان دارند مربوط به توسعه مهارت‌های ارتباطی آنها و زندگی اجتماعی است.

شبکه‌های اجتماعی همچنین می‌توانند فضایی حمایت‌شده باشند که نوجوانان در آن روابط عاطفی، دوستی و جایگاه اجتماعی را تجربه کنند و به آنها فرصتی می‌دهد که سلیقه هنری خود را بشناسند، سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند، با فیلم‌ها و سریال‌ها آشنا شوند و سایر جنبه‌های زندگی جوانی را تقویت کنند.

اجتماعی شدن و ارتباطات

وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی به نوجوانان کمک می‌کنند که کارهای بسیاری را در زندگی خود بهتر انجام دهند. همچنین در این وب‌سایت‌ها می‌توانند دوستان جدید پیدا کنند، عکس‌ به اشتراک بگذارند و ایده‌های خود را مطرح کنند. شبکه‌های اجتماعی مزایای بنیادی‌تری نیز دارند مانند اینکه باعث می‌شوند شناخت نوجوانان از خودشان قوی‌تر شود و جامعه و جهان پیرامون خود را نیز بهتر بشناسند.

از این رو نوجوانانی که زمان بیشتری را مثلاً در فیسبوک صرف می‌کنند، می‌تواند با دوستان آنلاین خود «همسانی مجازی» را تجربه کنند. همچنین این فضاها کمک می‌کنند که نوجوانان کارهای آنلاین بسیاری را به سرانجام برسند که برای زندگی آنها نیز مفید است، مثلاً می‌توانند رابطه خود را با دوستان و خانواده حفظ کنند، با آدم‌های جدید آشنا شوند، عکس‌های خود را به اشتراک بگذارند و با همفکران خود تبادل نظر کنند.

دسترسی به داده‌های مفید پزشکی

نوجوانان می‌توانند در فضای آنلاین به‌سادگی به اطلاعات مربوط به مشکلات پزشکی خود دسترسی پیدا کنند بدون اینکه کسی آنها را بشناسد. منابع مفید پزشکی برای نوجوانان بسیار ارزشمند هستند و آنها می‌توانند در حوزه‌های مختلف مانند بیماری‌های مربوط به روابط جنسی، روش‌های کاهش اضطراب و علائم افسردگی اطلاعات خود را بالا ببرند.

اما اگر والدین فرزندان خود را تشویق کنند که از این منابع آنلاین استفاده کنند، بسیار مفیدتر خواهد بود و درک آنها را از این مشکلات افزایش خواهد داد و می‌توانند شفاف در مورد آنها صحبت کنند. طبق آمار مربوط به سال ۲۰۱۰، ۳۱ درصد از نوجوانان اطلاعات مربوط به سلامت، رژیم‌های غذایی و تناسب اندام را از فضای مجازی دریافت می‌کنند. ۱۷ درصد از نوجوانانی که از اینترنت استفاده می‌کنند گفته‌اند که اطلاعات مربوط به مصرف دارو (و بعضاً مواد مخدر) و سلامت جنسی را از وب‌سایت‌های آنلاین دریافت می‌کنند.

فرصت‌های آموزشی بیشتر

پژوهش‌های گوناگونی در مورد تأثیر شبکه‌های احتماعی بر تحصیل کودکان و نوجوانان و اینکه فناوری‌های جدید چگونه امر آموزش را متحول کرده‌اند، انجام شده است. بسیاری از محققان می‌گویند شبکه‌های اجتماعی روش‌های جدیدی برای آموختن در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند و از این رو متصدیان امر آموزش باید از این پلتفرم‌های جدید استقبال کنند.

دانش‌آموزان دبیرستانی نوبت اول و دوم از شبکه‌های اجتماعی برای تبادل تکالیف درسی و انجام پروژه‌های گروهی مدرسه استفاده می‌کنند. معلمان در برخی مدارس موفق شده‌اند از وبلاگ‌ به‌عنوان ابزاری برای کمک به امر آموزش و تقویت مهارت‌های‌ زبان‌آموزی و نوشتن، و افزایش خلاقیت فراگیران استفاده کنند.

به‌ علاوه، شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کنند که نوجوانان محصل بتوانند خارج از فضای کلاس دور هم جمع شوند، همکاری کنند و ایده‌های خود را در مورد تمرینات و پروژه‌های کلاسی به اشتراک بگذارند. شبکه‌های اجتماعی ابزارهای جدید و جذاب آموزشی برای کودکان و نوجوانان فراهم می‌کنند.

خطرات شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی در کنار مزایایی که دارند، ممکن است خطراتی نیز برای نوجوانان به همراه داشته باشند. نوجوانان اگر بدون نظارت والدین خود در فضای وب فعالیت کنند، ممکن است در معرض آسیب باشند. کمترین سن برای دسترسی به اینترنت سیزده سال است. کودکان کمتر از این سن ممکن است بدون رضایت والدین خود اطلاعات شخصی را در برخی سایت‌ها افشا کنند.

بنا بر گزارش اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ حدود نیمی از نوجوانان ۱۱ تا ۱۶ سال در معرض چندین نوع تهدید مختلف در فضای مجازی قرار دارند. در برخی کشورها مانند دانمارک، ایتالیا و رومانی این خطرات بیشتر است و دلیل آن افزایش تعداد نوجوان در این بازه سنی است. اما طبق این گزارش، در انگلستان، بلژیک و پرتقال افزایش امکان فعالیت‌های آنلاین به‌طور همزمان باعث افزایش خطرات برای نوجوانان نشده است.

خشونت سایبری و آزار آنلاین

خشونت سایبری به این معناست که افراد یا گروه‌هایی آگاهانه از اطلاعات و روابط در بستر فناوری‌های جدید الکترونیکی برای آزار و تهدید تعمدی و تکرارشونده نسبت به فرد یا گروه دیگر استفاده کنند و برای آنها متن‌ها یا تصاویر خشونت‌آمیز بفرستند.

خشونت سایبری شامل هر رفتاری می‌شود که از طریق رسانه‌های دیجیتال و الکترونیکی انجام شود و در آن افراد یا گروه‌هایی پیام‌های خشونت‌بار و متخاصم را به طور مکرر برای افراد یا گروه‌های دیگر ارسال کنند و آنها را تهدید کرده و باعث تشویش و آزار آنها شوند یا براساس اطلاعاتی که در فضای مجازی به دست می‌آورند در دنیای واقعی برای فرد مشکلاتی ایجاد کنند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث شود فرد در معرض این پیام‌های خشن، تهدیدآمیز یا ناخوشایند از سوی سایر نوجوانان قرار بگیرد که باعث اضطراب و تشویش خاطر وی می‌شوند. این تهدیدی شایع برای کودکان و نوجوانان در فضای مجازی است.

خشونت سایبری مشابه خشونت فیزیکی است و داده‌های موجود نشان می‌دهند خشونت آنلاین به اندازه خشونت فیزیکی شایع نیست اما این نوع خشونت ممکن است برای هر کسی در فضای آنلاین اتفاق بیفتد و مخصوص گروه‌های خاصی نیست. همچنین احتمال دارد پیامدهای روانی عمیقی مانند افسردگی، اضطراب، منزوی شدن و حتی خودکشی در پی داشته باشد.

در پژوهشی مربوط به سال ۲۰۱۱ از دانش‌آموزان دبیرستانی نوبت نخست مشخص شد که ۷۲ درصد آنها محتواهای ناخوشایند و ناخواسته را در پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود دریافت کرده‌اند. خشونت سایبری بر اساس پژوهش‌ها موجب افسردگی بیشتری از خشونت فیزیکی می‌شود و موارد متعدد خودکشی نوجوانان گزارش شده است که در آنها، فرد چند روز پیش از خودکشی پیام‌های ناخوشایند دریافت کرده است. آن نوجوانانی بیشتر در خطر خشونت سایبری هستند که خشونت جسمی یا جنسی را نیز تجربه کرده‌اند و در محیط‌های فقیرنشین زندگی می‌کنند.

هرزه‌نگاری

آزار جنسی مجموعه وسیعی از رفتارها را در بر می‌گیرد و از تقاضاهای بی‌شرمانه تا رفتارهای ناخوشایند و تعرض جنسی را شامل می‌شود. هرزه‌نگاری آنلاین به معنای رفتاری است که در آن فرد حرف یا عمل جنسی را پیش می‌کشد یا اطلاعات جنسی را به اشتراک می‌گذارد که مخاطب نمی‌خواهد آنها را بداند. همچنین آزار جنسی در فضای آنلاین به معنای دریافت کردن و فرستادن پیام‌ها، عکس‌ها یا تصاویری جنسی از طریق ابزارها و رسانه‌های الکترونیکی و دیجیتال است.

پژوهش‌هایی که در کشورهای مختلف انجام شده‌اند نشان می‌دهند که این پدیده در میان نوجوانان وجود دارد و بسیاری از آنها به محتواهای هرزه‌نگاری دسترسی دارند و حتی برخی از والدین از این دسترسی فرزندان خود مطلع هستند. فرزندان بیشتر از والدین در خانه تنها می‌مانند و بدون اینکه والدین آنها باخبر شوند، ممکن است در معرض محتواهای هرزه‌نگاری قرار بگیرند. آنها بیشتر احتمال دارد از سوی همسالان خود در معرض این محتواها یا آزارها قرار بگیرند و اغلب همکلاسی‌ها این محتواها را به اشتراک می‌گذارند.

افسردگی شبکه‌های اجتماعی

این نوع افسردگی زمانی اتفاق می‌افتد که نوجوانان یا کودکان زمان زیادی را در وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند و کم‌کم علائم استاندارد افسردگی در آنها پیدا می‌شود. این افسردگی فرد را در معرض انزوای اجتماعی و گاه روی آوردن به وب‌سایت‌های پرخطر می‌کند که به بهانه کمک کردن، او را در معرض سو استفاده، رفتارهای خشونت‌آمیز و خودتخریبی قرار می‌دهد.

از سوی دیگر نوجوانانی که وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند، بیشتر به خودشیفتگی گرایش دارند و اختلالات روانی از جمله جامعه‌گریزی و خشونت در آنها بیشتر دیده می‌شود. استفاده روزانه از شبکه‌ها و فناوری تأثیری منفی بر سلامت همه کودکان دارد و آنها را در برابر اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات روانی آسیب‌پذیر می‌کند. آنها همچنین کمتر از سایرین احساس رضایت می‌کند و اغلب مواقع ناراحت یا ناراضی هستند و به‌سرعت بی‌حوصله می‌شوند.

حریم ایمنی و ردپای دیجیتال

در حال حاضر خطر اصلی برای کودکان و نوجوانان در فضای آنلاین، شامل خطری است که آنها برای هم ایجاد می‌کنند و همچنین خطرات مربوط به فناوری مانند نقض حریم خصوصی، اطلاعات بیش از حد مجاز و انتشار اطلاعات شخصی. این رفتارها باعث می‌شوند امنیت خصوصی کودکان و نوجوانان به خطر بیفتد.

 وقتی کاربران اینترنت به وب‌سایت‌های مختلف سر می‌زنند، می‌توان ردگیری کرد که به چه وب‌سایت‌هایی سر زده‌اند. به این سند فعالیت‌های شخص در فضای اینترنت، ردپای دیجیتالی فرد می‌گوند. یکی از بزرگ‌ترین خطرات برای نوجوانان مسائل مربوط به ردپای دیجیتال آنها هستند.

نوجوانانی که از مسائل مربوط به حریم خصوصی آگاهی کافی ندارند، پیام‌ها، عکس‌ها و ویدیوهای نامناسب ارسال می‌کنند بدون اینکه بدانند در فضای اینترنت انتشار چه چیزی مجاز است. در نتیجه ممکن است در آینده به دلیل انتشار محتواهای نامناسب در محل تحصیل یا محل کار دچار مشکل شوند.

نتایج پژوهش آماری

براساس پژوهش آماری در مورد آثار شبکه‌های اجتماعی بر کودکان و نوجوانان،‌ شبکه‌هایی که بیشتر مورد استفاده آنها قرار می‌گیرند عبارت‌اند از اینستاگرام، واتس‌اپ و تیک‌تاک. تیک‌تیک جایی است که بیشتر کاربران آن نوجوانان هستند.

 شبکه‌های اجتماعی ابزارهایی بسیار قوی در انتشار اطلاعات به‌روز هستند و در آنها در عرض چند دقیقه اطلاعات به دست همه می‌رسند. این یکی از مزایای این شبکه‌هاست که در زندگی دیجیتال امروزی بسیار مفید است و عدالت را در دسترسی به اطلاعات برقرار می‌کند.

همچنین طبق آمار این رسانه‌ها موفق شده‌اند مهارت‌آموزی را بسیار گسترش دهند و دیگر محدودیت سنی یا دسترسی برای کسانی که علاقه‌مند به آموختن هستند معنایی ندارد. از طریق این شبکه‌ها افراد می‌توانند با هر کسی بخواهند حرف بزنند، حتی با کسانی که نمی‌شناسند و آن سوی دنیا زندگی می‌کنند. این روابط باعث افزایش دانش و تبادل نظر می‌شوند و شناخت افراد را از فرهنگ‌ها و ویژگی‌های مناطق دیگر افزایش می‌دهند.

برای نمونه یادگیری زبان خارجی از طریق امکانات شبکه‌های اجتماعی بسیار ساده‌تر شده است. اما از آنجایی که افراد بیشتر وقت آنلاین خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند، لازم است بر اعتیاد به این شبکه‌ها غلبه کنیم و می‌توان این کار را از طریق محدود کردن زمان استفاده انجام داد. همچنین لازم است استفاده مفید و هوشمندانه را از شبکه‌ها تقویت کنیم. نباید استفاده از این وب‌سایت‌ها صرفاً به ابزاری برای سرگرمی و وقت‌گذرانی تبدیل شود.

اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی برای سلامتی فرد مضر است، زیرا باعث منزوی شدن وی می‌شود و این انزوا خود به اختلالاتی مانند ضعف سیستم ایمنی و اختلال در سطح هورمون‌ها و کاهش عملکرد مغز منجر خواهد شد. همچنین افرادی که ساعات طولانی را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند نباید از ورزش غافل شوند، زیرا یک جا نشستن باعث ضعف فیزیکی و چاقی خواهد شد.

درد پشت و کمر و درد دست به دلیل استفاده زیاد از ماوس و صفحه کلید از جمله آسیب‌های استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی هستند. از سوی دیگر، ابزارهای الکترونیکی به مرور مهارت‌های اجتماعی فرد را ضعیف می‌کنند، زیرا باعث می‌شوند تعامل رودررو با دیگران کم شود و در نتیجه افراد به مرور دیگر قادر نخواهند بود گفتگوهای معنادار با دیگران انجام دهند.

همان‌طور که گفتیم، رشد فناوری باعث رشد جرایم سایبری نیز شده است که انواع گوناگونی دارد و هک کردن، فیشینگ و تولید اسپم برخی از انواع آن هستند. تلف شدن زمان نیز از دیگر معایب استفاده بیش از حد از شبکه‌هاست و افراد در زمان‌هایی که باید کار کنند یا اوقات خود را با خانواده بگذارند، به شبکه‌ها مشغول‌اند. البته بعضی افراد شبکه‌های اجتماعی را به فضایی برای کار کردن تبدیل کرده‌اند، اما بسیاری دیگر از افراد آن را جایگزین کارهایی می‌کنند که باید برای خانواده، دوستان و رشد خودشان انجام دهند.

روش‌های کاهش آثار منفی شبکه‌های اجتماعی

برای به حداقل رساندن آثار منفی شبکه‌های اجتماعی باید شناخت خود را در مورد هر یک از این شبکه‌ها بالا ببریم. والدین باید آثار منفی هر شبکه را به‌خوبی بشناسند و این آثار را به فرزندان خود منعکس کنند. آنها همچنین باید در مورد میزان دسترسی فرزندان خود به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دقیق عمل کنند و بدانند فرزندان آنها در چه فضاهایی فعالیت می‌کنند و با چه کسانی در تعامل هستند. همچنین باید کودکان خود را تشویق کنند به تعامل‌های خارج از فضای آنلاین اهمیت بدهند.

متصدیان آموزش نیز باید نحوه استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی را به دانش‌آموزان آموزش دهند تا آنها اطلاعات کافی داشته باشند و بتوانند خودشان از آثار منفی این شبکه‌ها پیشگیری کنند. دولت‌ها نیز باید بر تولید و انتشار محتواهای نامناسب در شبکه‌های اجتماعی نظارت کنند و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت باید طبق مقررات تصویب‌شده در این حوزه، دسترسی به محتواهای نامناسب را برای کودکان و نوجوانان محدود کنند.   

جمع‌بندی

براساس پژوهش‌های انجام‌شده در مورد تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر کودکان و نوجوانان، روشن است که شبکه‌های اجتماعی پلتفرم‌های بسیار قوی و اثرگذاری در زندگی روزمره آنها هستند و می‌توانند مهارت‌های ارتباطی آنها را افزایش دهند و جامعه‌پذیری و ارتباطات با دوستان و خانواده را در آنها تقویت کنند.

همچنین می‌توان گفت نوجوانان از شبکه‌های مجازی برای کسب اطلاعات در مورد مسائل مربوط به بهداشت فردی، آموزش و توسعه مهارت‌های مورد نیاز در حوزه فناوری و سایر حوزه‌ها بهره می‌برند. شبکه‌های اجتماعی شیوه حرف زدن، فکر کردن و آموختن کودکان و نوجوانان را تغییر می‌دهند.

البته آنها در معرض خطرات ناشی از این شبکه‌ها نیز هستند و والدین و متصدیان آموزش باید کاری کنند که مزایای این شبکه‌ها از خطرات آنها بیشتر باشند و باعث رشد روانی و بهتر شدن زندگی آنها شوند. ایجاد آگاهی در میان اولیا و مربیان در مورد خطراتی که کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کنند بسیار مهم است. آنها باید راه گفتگو با کودکان و نوجوانان در مورد خطرات اینترنت را پیدا کنند و به آنها هشدارهای لازم را بدهند.

منبع 

مترجم: بهناز دهکردی

 

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

پربازدیدترین مقالات