جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
۱k

تأثیر بازی‌های رایانه‌ای خشن بر دانش‌آموزان

تأثیر بازی‌های رایانه‌ای خشن بر دانش‌آموزان

بازی‌های رایانه‌ای خشن چه تأثیری بر خلق‌وخو و عواطف کودکان دارند؟

کودکان می‌گویند بازی‌های اکشن و جنگی را بیشتر از بازی‌های ورزشی و فکری دوست دارند و دلیل آنها برای این بازی‌ها سرگرمی یا ماجراجویی نیست بلکه این بازی‌ها را «بهترین روش برای گذراندن وقت» دانسته‌اند.

چکیده

بازی‌های رایانه‌ای خشن می‌توانند بر رفتار کودکان تأثیر منفی داشته باشند. پرداختن بیش از حد به این بازی‌ها باعث کاهش روابط اجتماعی کودکان و تأثیرات منفی بر خلق‌وخو و احساسات آنها می‌شود .

تحقیقات نشان داده‌اند بازی‌‌های رایانه‌ای خشن تأثیری مستقیم بر احوالات دانش‌آموزان دارند و باعث واکنش‌های عصبی و درگیری آنها با هم‌سالان‌شان می‌شوند. این بازی‌ها رفتارهای سالم اجتماعی کودکان را کاهش می‌دهد و آنها را منزوی می‌کند.(دپارتمان کودک و نوجوان)

تأثیر بازی‌های رایانه‌ای خشن

سازمان بهداشت جهانی خشونت را چالشی برای سلامت عمومی تعریف می‌کند و آن را استفاده تعمدی از نیروی فیزیکی یا تهدید خود، دیگران یا جامعه می‌داند. این رویکرد در جامعه غیرقابل دفاع است. درک تأثیرات بازی‌‌های رایانه‌ای خشن بر رفتار و حالات افراد موضوع بسیار مهمی است که پژوهش‌های بسیاری به آن پرداخته‌اند.

در حالت کلی محتوای بازی‌های رایانه‌ای خشن باعث تشویق رفتارهای ناسالم مانند دعوا، خشم و انزوا می‌شوند. امروزه کودکان بازی‌های رایانه‌ای خشن را جالب و سرگرم‌کننده می‌دانند، اما در عین حال از محتواهای خشن آنها تأثیر می‌پذیرند.

 بازی‌های رایانه‌ای خشن در واقع بازی‌هایی هستند که در آنها امکانات بازی کشتن، زخمی کردن، قطع عضو یا تعرض جنسی به تصویر یک انسان را شامل می‌شود. نگرانی‌های زیادی در مورد مواجهه مستمر با بازی‌های رایانه‌ای خشن و تأثیر آنها بر کودکان و رشد آنها وجود دارد.

کودکان بین هفت تا دوازده سال بیشتر از همه تحت تأثیر این نوع بازی‌ها قرار می‌گیرند، زیرا آنها نسبت به محرک‌های منفی آسیب‌پذیرتر هستند. این گروه سنی بیشتر از بقیه ممکن است آنچه را که بازی‌های رایانه‌ای می‌بینند تقلید کنند و این امر باعث می‌شود این بازی‌ها بر رفتار آنها تأثیر عمیق‌تری بگذارند. آنها ممکن است پتانسیل خشونت را پیدا کنند یا عملاً رفتارهای خشن از خود نشان دهند.

قرار گرفتن در معرض محتواهای خشن این بازی‌ها نه تنها بر رفتار کودکان تأثیرات منفی دارند، بلکه ممکن است بر حوزه شناختی و اجتماعی آنها نیز تأثیر نامطلوب بگذارد. عملکرد پایین در مدرسه، روابط اجتماعی محدود، مشکلات با همسالان و همکلاسی‌ها و عدم توانایی در برقرار ارتباط از جمله پیامدهای اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای خشن برای کودکان هستند.

خشونت در همه جای دنیا یک رفتار ناپسند و ناسالم محسوب می‌شود. بازی‌های رایانه‌ای خشن وقتی در کودکان به عادت تبدیل می‌شوند، ممکن است خطر بروز رفتارهای خشن را در آنها افزایش دهند و این امر با کاهش عملکرد مفید آنها در مدرسه مرتبط است.

پژوهش‌های آماری در مورد تأثیر بازی‌های رایانه‌ای خشن

در پژوهشی که در سال ۲۰۲۰ در مورد تأثیر این بازی‌ها بر کودکان انجام شده است، کودکان دختر و پسر هفت تا دوازده‌ساله عربستانی مورد بررسی قرار گرفته‌اند و اطلاعات مربوط به بازی کردن آنها از طریق پرسش‌نامه‌های آنلاین و در رسانه‌های اجتماعی جمع‌آوری شده است.

براساس نتایج این پژوهش از ۲۰۳ کودک، حدود ۵۶ درصد کودکانی که این بازی‌ها را به‌طور مرتب انجام می‌دهند پسر و ۴۳ درصد آنها دختر بوده‌اند. تقریباً آمار بازی‌های رایانه‌ای خشن به تفکیک سن با هم برابر هستند اما سنین هفت و دوازده سال بیشترین میزان و سن هشت سال کمترین میزان بازی کردن را اعلام کرده‌اند.

در این پژوهش کودکان گفته‌اند که بازی‌های اکشن و جنگی را بیشتر از بازی‌های ورزشی و فکری دوست دارند و دلیل آنها برای این بازی‌ها سرگرمی یا ماجراجویی نیست بلکه این بازی‌ها را «بهترین روش برای گذراندن وقت» دانسته‌اند. وقتی از آنها پرسیده شد که آیا والدین آنها بر محتوای این بازی‌ها نظارت دارند یا خیر، ۷۰ درصد آنها پاسخ مثبت و ۳۰ درصد آنها پاسخ منفی دادند.

از کودکان مورد پژوهش در مورد واکنش آنها سؤال شد وقتی که والدین آنها اجازه نمی‌دهند طولانی‌مدت بازی کنند و پاسخ آنها این بود که عصبی یا سردرگم می‌شوند (۵۳ درصد) با والدین خود رفتار خشن می‌کنند (۱۱درصد) یا بدون مقاومت از بازی کردن دست می‌کشند (۳۵ درصد).

همچنین این کودکان در مورد نوع واکنش خود پس از باخت در بازی با همسالان خود گفته‌اند که با آنها درگیر می‌شوند (۴۳درصد) یا با آنها بحث می‌کنند (۱۸درصد) یا باخت را می‌پذیرند (۳۸درصد). ۸۰درصد کودکانی که مورد پژوهش قرار گرفته‌اند گفته‌اند از انجام این بازی‌ها لذت می‌برند و تنها ۱۶درصد آنها گفته‌اند که این بازی‌ها در آنها حس ناخوشایند ایجاد می‌کند.

واکنش این کودکان در مواقع عصبانیت در ۵۵ درصد موارد فریاد کشیدن، در ۳۰درصد موارد گریه و در ۱۵درصد موارد درگیر شدن با همسالان بوده است. ۵۶درصد این کودکان گفته‌اند که بعد از مدرسه دوست دارند بازی رایانه‌ای انجام دهند و ۴۳درصد بقیه گفته‌اند ترجیح می‌دهند به تکالیف روز بعد خود بپردازند. در نهایت، از میان جمعیت مورد مطالعه ۲۱درصد می‌گویند که می‌خواهند کنش‌های بازی‌های رایانه‌ای را در زندگی واقعی امتحان کنند، ۴۰درصد پاسخ‌شان به این پرسش «شاید» است و ۳۷درصد می‌گویند هرگز این کار را نخواهند کرد.

در کل نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که تمایل به بازی‌های جنگی بهترین روش گذراندن زمان در میان کودکان پسر است و دختران بیشتر دوست دارند در بازی‌های مسابقه‌ای شرکت کنند و نکته جالب این پژوهش عدد قابل توجه ۲۱درصد کودکانی است که دوست دارند حرکات بازی‌های خشن را در زندگی واقعی تقلید کنند.

نتایج پژوهش‌های بازی‌های رایانه‌ای خشن

این پژوهش نشان می‌دهد که بازی‌های رایانه‌ای باعث رشد منفی بسیاری از جنبه‌های زندگی کودکان می‌شود، مانند جنبه رفتاری، جنبه اجتماعی و جنبه تحصیلی آنها. نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که بین بازی‌های رایانه‌ای خشن و رشد رفتاری دانش‌آموزان رابطه‌ای وجود دارد و این بازی‌ها می‌توانند جنبه‌های بنیادی را در فرد متأثر کنند که در نهایت به مشکلاتی در زندگی اجتماعی فرد منجر می‌شوند. این مشکلات شامل تفاوت قابل توجه واکنش این افراد نسبت به مشکلات رفتاری و رویکردهای خودشان است مانند وقتی که خسته یا عصبانی می‌شوند.

نمونه بارز این مشکلات دعوا کردن با دوستان یا همسالان هنگام باخت در بازی، عملکرد پایین تحصیلی، سبک زندگی منزوی، درگیری‌های عاطفی، اضطراب و ترس است. همچنین این افراد نوعی عدم تعادل عاطفی را اعلام کرده‌اند که تأثیر مستقیم بر خلق‌وخوی آنها دارد.

نکته بسیار مهم این است که باید کودکان را به فعالیت‌های بیرون از خانه مشغول کرد و مهارت‌های مختلف از جمله ورزش و هنر را به آنها آموخت و البته مهم‌ترین مهارتی که آنها باید بیاموزند مهارت‌ رفتارهای اجتماعی است. این مهارت‌ها باعث می‌شوند فرد کمتر در خطر تأثیرات منفی بازی‌های رایانه‌ای خشن قرار بگیرد و بیشتر بر دستاوردهای مثبت زندگی خود تمرکز کند.

مهم‌ترین پیشنهاد پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شده‌اند این است که باید ‌استراتژی‌های پیدا کرد برای تشویق کودکان به اینکه وقت خود را کمتر صرف بازی‌های رایانه‌ای کنند. مشارکت و مراقبت والدین در این امر بسیار مهم است و در کنار آگاهی بخشیدن به کودکان باید نظارت مستمر بر آنها داشته باشند و بازی‌های آموزشی و بدون خشونت را که مناسب سن آنها هستند در اختیارشان بگذارند.

جمع‌بندی

خشونت در همه جای دنیا یک رفتار ناپسند و ناسالم محسوب می‌شود. بازی‌های رایانه‌ای خشن وقتی در کودکان به عادت تبدیل می‌شوند ممکن است خطر بروز رفتارهای خشن را در آنها افزایش دهد و این امر با کاهش عملکرد مفید آنها در مدرسه مرتبط است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بازی‌های رایانه‌ای باعث رشد منفی بسیاری از جنبه‌های زندگی کودکان می‌شود، مانند جنبه رفتاری، جنبه اجتماعی و جنبه تحصیلی آنها. نتایج این پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بین بازی‌های رایانه‌ای خشن و رشد رفتاری دانش‌آموزان رابطه‌ای وجود دارد و این بازی‌ها می‌توانند جنبه‌های بنیادی را در فرد متأثر کنند که در نهایت به مشکلاتی در زندگی اجتماعی فرد منجر می‌شوند.

مهم‌ترین پیشنهاد پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شده‌اند این است که باید ‌استراتژی‌های پیدا کرد برای تشویق کودکان به اینکه وقت خود را کمتر صرف بازی‌های رایانه‌ای کنند. مشارکت و مراقبت والدین در این امر بسیار مهم است و در کنار آگاهی بخشیدن به کودکان، باید بر آنها نظارت مستمر داشته باشند.

منبع: ژورنال بین‌المللی مهارت‌های بالینی ۲۰۲۱

مترجم: بهناز دهکردی

 

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

 

پربازدیدترین مقالات