جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
۲k

لیتوگرافی چیست؟ شرح وظایف شغل لیتوگرافی...

لیتوگرافی چیست؟

شرح وظایف شغل لیتوگرافی

آغاز کار در حوزه هنرهای زیبا و طراحی از جمله لیتوگرافی نیازی به تحصیلات رسمی ندارد، اما بهتر است یک دوره آموزش دانشگاهی مربوط به هنر و طراحی یا شاخه‌های مرتبط را بگذرانید.

چکیده

لیتوگرافی یکی از معمول‌ترین تکنیک‌های چاپ است و هنرمندان به کمک آن طراحی‌های منحصر به فرد تولید می‌کنند که می‌توان از آنها در چاپ کتاب، روزنامه و سایر اقلام چاپی استفاده کرد. اگر به کار در حوزه لیتوگرافی علاقه‌مند هستید، به چیزی بیش از خلاقیت صرف نیاز دارید.

این شغل نیازمند دانش عمیق از فرایند چاپ و همچنین توانایی ساختن صفحات چاپی، شناخت فرایندهای چاپ و سایر ابزارهای تخصصی این حوزه است. داشتن نگاه هنری و داشتن مهارت دستی نیز به همین اندازه در حوزه لیتوگرافی مهم هستند.(دپارتمان هنر و سینما)

لیتوگرافی چیست؟

اصطلاح لیتوگرافی از واژه یونانی «لیتو» (litho) می‌آید که به معنای سنگ است و ترجمه گرافی نیز کشیدن یا طراحی کردن است. این تکنیک شامل استفاده از مخلوط روغن و کاغذ برای ساختن آثار هنری اوریجینال است که می‌توان آنها را از بستری سخت مانند صفحه فلزی یا سنگی به سایر اقلام مانند مجله، کتاب، پوستر و نقشه منتقل کرد.

هنرمندان همچنین طراحی‌ها را روی سطوح واسطه نیز چاپ می‌کنند و به این فرایند «لیتوگرافی افست» می‌گویند. این تکنیک چاپ را فردی به نام یوهان الوئیس زنفلدر (Johann Alois Senefelder) که بازیگر و نویسنده آلمانی بود در سال ۱۷۹۸ اختراع کرده است. در آن زمان لیتوگرافی جایگزینی معقول برای حجاری، حکاکی و سایر فرایندهای چاپ بود.

این تکنیک در دهه ۱۸۲۰ بیشتر محبوب شد و در طول سال‌ها تحولات بسیاری از سر گذراند. امروزه در لیتوگرافی می‌توان همه رنگ‌ها را از دو یا چند پالت به کار برد و ابزارهای پیچیده‌ای مانند تنظیم‌کننده دیحیتالی پالت و پرس چاپ با چندین واحد در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شغل لیتوگرافی چیست؟

کسانی که شغل‌شان لیتوگرافی است، مسئول تولید آثار هنری برای روزنامه‌ها، ‌مجلات و سایر مطبوعات هستند. برخی آثار خود را در گالری‌های هنری به نمایش می‌گذارند یا مستقیماً به مجموعه‌داران می‌فروشند. برخی از هنرمندانی که در سطح جهان برای لیتوگرافی معروف هستند عبارت‌اند ازMaurits Cornelis Escher، Jasper Johns و Grant Wood.

البته بیشتر هنرمندانی که این شغل را دنبال می‌کنند ترجیح می‌دهند برای انتشاراتی‌ها، شرکت‌های تبلیغاتی یا شرکت‌های چاپ کار کنند. وظایف آنها بسته به شغل‌شان ممکن است شامل برخی از موارد زیر باشند:

·      استفاده از صفحات چاپی از جنس  کاغذ، پلی‌استر یا فلز برای خلق آثار هنری اوریجینال

·      کار با پرس‌های چاپ، دوربین‌ها، اسکنرها و سایر ابزارهای تخصصی

·      انتخاب و بررسی صفحات برای عیب‌یابی

·      استفاده از چاپ سریگراف (serigraph) یا سیلک برای خلق آثار هنری

·      بازتولید طراحی‌ها، نقاشی‌ها یا هنرهای گرافیکی

·      همکاری با طراحان گرافیک و سایر هنرمندان

·      نمایش آثار خود در نمایشگاه‌ها، موزه‌ها یا فضای آنلاین

کسانی که در حوزه لیتوگرافی سابقه و تجربه بیشتری دارند، وظایف دیگری نیز دارند. مثلاً ممکن است لازم باشد به مسئولان چاپ آموزش دهند، بر کار سایر کارکنان نظارت کنند، تقسیم وظایف کنند، موجودی‌ها را بررسی کنند، کارگاه را سامان ببخشند، درس بدهند یا غیره.

برخی از متخصصان لیتوگرافی همچنین مسئول تبلیغ محصول برای عموم و ایجاد رابطه با دیگر هنرمندان نیز هستند. درآمد آنها بسته به میزان تجربه، محل زندگی و نوع شغلی که انتخاب می‌کنند متفاوت است. دفتر آمار کار ایالات متحده گزارش می‌دهد که هنرمندان این حوزه درآمد متوسط سالیانه ۴۹هزار دلار دارند اما برخی از آنها تا ۱۱۲هزار دلار در سال نیز دستمزد دریافت کرده‌اند.

هنرمندان خویش‌فرما با چندین سال سابقه و تجربه می‌توانند بیشتر از هنرمندان استخدام‌شده درآمد داشته باشند. اگر می‌خواهید شغل خود را در این حوزه آغاز کنید، باید بر ساختن رزومه و نمونه کارهای قوی تمرکز کنید تا بتوانید رتبه خود را بالا ببرید.

تحصیلات و آموزش‌های مورد نیاز برای لیتوگرافی

آغاز کار در حوزه هنرهای زیبا و طراحی از جمله لیتوگرافی نیازی به تحصیلات رسمی ندارد. اما بهتر است یک دوره آموزش دانشگاهی مربوط به هنر و طراحی یا شاخه‌های مرتبط را بگذرانید. در دوره‌های کارشناسی ارشد دروسی مانند استودیو هنر، بازاریابی و سایر دروس مرتبط بسیار به شما کمک خواهند کرد.

کسانی که در حوزه لیتوگرافی مشتاق به آموزش هستند، می‌توانند دوره‌های کارآموزی را نیز بگذرانند و در ورکشاپ‌های و سمینارهای آموزشی شرکت کنند. برای نمونه بنیاد هنری الیزابت ورکشاپ‌های لیتوگرافی سنگی برگزار می‌کند.

شاغل شدن در حوزه لیتوگرافی علاوه بر مهارت فنی به مهارت ارتباط بین‌فردی و مؤثر نیز نیاز دارد. همچنین لازم است بتوانید زمان خود را مدیریت کنید و ایده‌های نو برای کار نیز داشته باشید. داشتن هوش کسب‌وکار نیز مهم است به‌ویژه اگر می‌خواهید خویش‌فرما باشید و برای خودتان کار کنید. در این صورت باید آثار خود را تبلیغ کنید، با مشتریان بالقوه رابطه بزنید و برای خود اعتبار حرفه‌ای بسازید.

جمع‌بندی

تکنیک لیتوگرافی شامل استفاده از مخلوط روغن و کاغذ برای ساختن آثار هنری اوریجینال است که می‌توان آنها را از بستری سخت مانند صفحه فلزی یا سنگی به سایر اقلام مانند مجله، کتاب، پوستر و نقشه منتقل کرد.

هنرمندان خویش‌فرما با چندین سال سابقه و تجربه می‌توانند بیشتر از هنرمندان استخدام‌شده درآمد داشته باشند. اگر می‌خواهید شغل خود را در این حوزه آغاز کنید، باید بر ساختن رزومه و نمونه کارهای قوی تمرکز کنید تا بتوانید رتبه خود را بالا ببرید.

منبع: Work.chron

نویسنده: آندرآ پیچینکو (Andra Picincu)

مترجم: بهناز دهکردی

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند. اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

  

 

پربازدیدترین مقالات