جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
۶k

تأثیر متاورس بر کودکان چیست؟

متاورس و کودکان

تأثیر متاورس بر کودکان چیست؟

متاورس فضایی مجازی است که افراد در آن می‌توانند مجموعه متنوعی از کارها را انجام دهند، از تعاملات اجتماعی و مجازی گرفته تا بازی و آموزش.

چکیده

متاورسی که امروز می‌شناسیم چندان با متاورس خالق این مفهوم، یعنی نیل استیونسون متفاوت نیست. هرچند این متاورس هنوز به‌طور کامل وجود ندارد،‌ می‌توانیم آن را به‌مثابه چهل‌تکه‌ای از دنیاهای مجازی تصور کرد که در فضای آنلاین وجود دارند.

تحقیقات جدید نشان داده‌اند که محققان چندان به تأثیر متاورس بر کودکان امیدوار نیستند. اما در نهایت این امر بسیار به والدین و مربیان بستگی دارد که به کودکان خود کمک کنند تجربه‌ای امن و سازنده از متاورس داشته باشند.

ریشه متاورس

واژه متاورس در اصل توسط یک نویسنده کتاب‌های علمی تخیلی به نام نیل استیونسون (Neal Stephenson) در رمان اثرگذارش به نام Snow Crash در سال ۱۹۹۲ مطرح شد و در آنجا به فضایی از جنس واقعیت مجازی اشاره دارد که از طریق اینترنت و به کمک وسایل الکترونیکی مانند رایانه یا گوشی هوشمند و یک اتصال اینترنت می‌توان به آن متصل شد.

متاورسی که امروز می‌شناسیم چندان با متاورس نیل استیونسون متفاوت نیست. هرچند این متاورس هنوز به‌طور کامل وجود ندارد،‌ می‌توانیم آن را به‌مثابه چهل‌تکه‌ای از دنیاهای مجازی تصور کرد که در فضای آنلاین وجود دارند.

تأثیر متاورس بر کودکان

افراد می‌توانند در متاورس کارهای بسیاری انجام دهند، از جمله خرید یک ملک مجازی، بازی کردن، کار کردن و ملاقات با یکدیگر. این برای کودکان به معنای مجوعه‌ای پایان‌ناپذیر از فرصت‌های گوناگون برای برقراری رابطه اجتماعی، آموختن مهارت‌های جدید و دنبال کردن علایق است. برای نمونه، بازی ماینکرفت برای شناخت محیط‌های گوناگون و آشنایی کودکان با فرهنگ‌های مختلف از طریق متاورس بسیار مفید است.

کودکان به‌معنای واقع می‌توانند از متاورس بهره ببرند، چه هنگام بازی‌های آنلاین با دوستان خود، چه زمانی که از طریق پلتفرم‌های دیجیتالی آموزشی در کلاس‌های مجازی شرکت می‌کنند. اما البته این مزایا ممکن است برای این فناوری نوین به نقاط ضعف بالقوه آن نیز تبدیل شوند، مانند وقتی که امکان زورگویی سایبری یا در دسترس قرار گرفتن محتواهای نامناسب برای کودکان وجود داشته باشد. در نهایت این امر بسیار به والدین و مربیان بستگی دارد که به کودکان خود کمک کنند تجربه‌ای امن و سازنده از متاورس داشته باشند.

متاورس برای کودکان چه معنایی دارد؟

تحقیقات جدید نشان داده‌اند که محققان چندان به تأثیر متاورس بر کودکان امیدوار نیستند. تأثیرات منفی رسانه‌های اجتماعی مانند افسردگی، آسیب به خود و سایر مشکلات سلامت روان نشان می‌دهند که ممکن است تأثیرات منفی متاورس از این نیز شدیدتر باشند.

 اما باید گفت که این تأثیرات مربوط به خود متاورس نیستند. همان‌طور که اشاره شد، متاورس می‌تواند فرصت‌های فراوانی برای آموزش فراهم کند، به‌ویژه در فرهنگ امروزی که مبتنی بر فضای دیجیتال است. بازی‌ها و واقعیت مجازی در واقع اگر به‌درستی مورد استفاده قرار بگیرند، می‌توانند برای سلامت روانی فرد بسیار مفید باشند و این را تحقیقات دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در مورد بازی‌های مبتنی بر همدلی تأیید می‌کنند.(دپارتمان کودک و نوجوان)

 مشکل آنجایی است که شرکت‌هایی که مسئول احساس ناامنی نسل جدید هستند که حاصل از رسانه‌های اجتماعی است، همین شرکت‌ها پیشرو دنیای متاورس نیز هستند. نگرانی اصلی این است که متاورس مشکلات رسانه‌های اجتماعی را تشدید کند، به‌ویژه مشکلات مربوط به سلامت روان جوانان. برای نمونه، فضاهای مجازی باعث تنهایی فرد می‌شوند و او را در معرض محتواهایی قرار می‌دهند که مرتبط با خودکشی هستند.

مزایای متاورس برای کودکان

متاورس برای کودکان مزایای فراوانی دارد به‌ویژه از منظر آموزشی. به کمک فناوری‌های مربوط به متاورس،‌ فراگیران می‌توانند مفاهیم انتزاعی را به‌شیوه‌ای ساده‌تر و مشارکتی فرا بگیرند. متاورس همچنین تجربه‌ای واقعی و دست‌ اول در اختیار کودکان قرار می‌دهند که برای آنها بسیار مفید است و کمک می‌کنند دنیای اطراف خود را بهتر بشناسند.

به علاوه، متاورس می‌تواند باعث تقویت مهارت‌های کودکان شود. اگر رسانه‌های اجتماعی را اغلب به دلیل ایجاد حس تنهایی و افسردگی در کودکان مقصر می‌دانیم، متاورس قابلیت این را دارد که فضایی امن و کنترل‌شده فراهم کند که کودکان در آن با همسالان خود وارد رابطه شوند و دوستان جدید پیدا کنند.

همچنین متاورس پتانسیل این را دارد که خلاقیت و هوش اجتماعی کودکان را تقویت کند. متاورس روشی عالی است که به کمک آن والدین می‌توانند با کودکان خود رابطه عمیق‌تری برقرار کرده و مهارت‌ها و دانش خود را در محیطی بدون استرس به آنها منتقل کنند. اگر والدین از خطرات احتمالی متاورس آگاه باشند و کودکان خود را در آن ایمن نگه دارند، متاورس فضایی عالی برای تجربه و آموزش کودکان آنها خواهد بود.

معایب متاورس برای کودکان

در فضای متاورس خطرات احتمالی نیز برای کودکان وجود دارند، از جمله زورگویی سایبری و از بین رفتن حریم شخصی آنها. زورگویی سایبری مشکلی جدی است که در آن افراد ناشناس می‌توانند کودکان را هدف گرفته و مورد آزار قرار دهند. به علاوه، این خطر وجود دارد که کودکان در معرض محتواهای نامناسب جنسی یا خشن قرار بگیرند.

همچنین برخی متخصصان می‌گویند متاورس ممکن است برای کودکان اعتیادآور باشد. طبیعت بسیار تحریک‌کننده و مشارکت‌برانگیز آن ممکن است باعث شود کودکان نتوانند به‌درستی زمان استفاده از آن را مدیریت کنند.

 مسئله دیگری که در متاورس مطرح است، حریم خصوصی افراد است. وقتی پای کودکان در میان باشد، این حریم خصوصی از اهمیت بیشتری نیز برخوردار می‌شود و کودکانی که از متاورس استفاده می‌کنند، ممکن است ناخواسته اطلاعات شخصی خود را مانند آدرس خانه یا سایر جزئیات شخصی به اشتراک بگذارند.

علاوه بر خطرات روانی،‌ متاورس خطرات جسمی نیز دارد. استفاده طولانی‌مدت از هدست‌های واقعیت مجازی می‌تواند باعث سرگیجه، حالت تهوع و سردرد شود. البته این آثار اغلب کوتاه‌مدت هستند اما باز هم ناخوشایندند.

دسترسی نابرابر نیز نگرانی دیگری است که با ظهور متاورس به وجود آمده است. همه کودکان نمی‌توانند به اینترنت و هدست واقعیت مجازی دسترسی داشته باشند و بدون این دسترسی‌ها، آنها ممکن است نسبت به سایرین هم از نظر آموزشی و هم از نظر اجتماعی مورد تبعیض قرار بگیرند.

مراقبت از کودکان و نوجوانان در متاورس

مراقبت از کودکان و نوجوانان یک وظیفه مشترک است. والدین باید از نزدیک مراقب فعالیت‌های کودکان خود در متاورس باشند. والدین باید خطرات متاورس را بشناسند و اقدامات لازم را برای مراقبت از فرزندان خود انجام دهند. برای نمونه، آنها باید فعالیت‌های آنلاین کودکان خود را زیر نظر بگیرند و دسترسی آنها را به محتواهای نامناسب و آسیب‌زننده محدود کنند.

همچنین باید قواعد و دستورالعمل‌های روشنی برای استفاده از متاورس وضع کرده و این قوانین را چنان تنظیم کنند که کودکان از آنها اطاعت کنند. این کار باعث می‌شود متاورس محیطی امن‌تر برای کودکان باشد. به علاوه باید به کودکان خود روش رفتار و تعامل درست را در فضای مجازی بیاموزند تا آنها بدانند در محیط آنلاین باید به همه، حتی به غریبه‌ها، احترام بگذارند.

در نهایت،‌ والدین باید توجه داشته باشند که متاورس صرفاً بخشی از زندگی کودک آنهاست و باید کودکان خود تشویق کنند زمان خود را بین دنیاهای واقعی و مجازی به‌درستی تقسیم کنند و گاهی بیرون بروند و رابطه واقعی با افراد برقرار کنند و در فعالیت‌های بدنی مشارکت داشته باشند.

تولیدکنندگان و شرکت‌های فناوری نیز باید سهم خود را در محافظت از کودکان در متاورس انجام دهند. البته شاید این رؤیایی خام باشد که از شرکت‌های بزرگ انتظار داشته باشیم همان رویکرد اخلاقی والدین را در پیش بگیرند، اما دست‌کم می‌توان امیدوار بود که آنها سهم خود را در متعادل کردن محتواها و مقابله با رفتارهای بد انجام دهند، حتی شده برای حفظ مشتریان خود.

نخست اینکه ابزارها و سیستم‌های واقعیت مجازی و متاورس باید طوری طراحی شوند که استفاده از آنها ساده و کم‌خطر باشد. این شرکت‌ها همچنین باید به رفتارهای نادرست و سوء استفاده حساس باشند و از کاربران بخواهند این موارد را گزارش دهند و در صورت مشاهده با آنها در کل مراقبت از کودکان در برابر خطرات متاورس وظیفه‌ای مشترک است که والدین و شرکت‌های فناوری باید هر دو در آن سهیم شوند. والدین باید سهم خود را در هدایت کودکان در فضای مجازی ایفاء کنند و شرکت‌های فناوری نیز باید تلاش کنند متاورس را به محیطی امن‌تر برای کاربران کودک و نوجوان تبدیل کرده و از آنها در برابر خطرات رایج این حوزه مانند زورگویی سایبری و محتواهای نامناسب مراقبت کنند.

جمع‌بندی

کودکان به‌معنای واقع می‌توانند از متاورس بهره ببرند، چه هنگام بازی‌های آنلاین با دوستان خود، چه زمانی که از طریق پلتفرم‌های دیجیتالی آموزشی در کلاس‌های مجازی شرکت می‌کنند. اما البته این مزایا ممکن است برای این فناوری نوین به نقاط ضعف بالقوه آن نیز تبدیل شوند، مانند وقتی که امکان زورگویی سایبری یا در دسترس قرار گرفتن محتواهای نامناسب برای کودکان وجود داشته باشد.

متاورس می‌تواند فرصت‌های فراوانی برای آموزش فراهم کند، به‌ویژه در فرهنگ امروزی که مبتنی بر فضای دیجیتال است. بازی‌ها و واقعیت مجازی در واقع اگر به‌درستی مورد استفاده قرار بگیرند می‌توانند برای سلامت روانی فرد بسیار مفید باشند.

منبع: cointelegraph

مترجم: بهناز دهکردی

 

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

 

 

پربازدیدترین مقالات