جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲
۱k

دنیای دیگری به نام زیر دریا

دنیای دیگری به نام ز یر دریا

غواصان از حدود 4500 سال پیش تا کنون با استفاده از وسایل و تجهیزاتی که هر روز پیشرفته میشوند توانسته اند که به 5% از جانواران زیر آب دست پیدا کنند در حالیکه بسیاری از جانوران در عمق هایی وجود دارند که حتی انسان با تجهیزات پیشرفته و عمق زیاد آب نمیتواند به آن ها دسترسی پیدا کند.

این جانواران با توجه به محل زندگیشان و سختی و فشار آب جسمشان تغییر یافته تا بتوانند به خوبی در اعماق آب زندگی و تولیدمثل داشته باشند.

اما نکته حائز اهمیت این است که اگر اب دریاها بجای شور، شیرین بود به راحتی زیستگاه زیر آب نابود می گردید چراکه موجودات و غذای آن ها در محیط آب شور بهتر میتوانند دوام بیاورند تا آب شیرین.

یک غواص ماهر باید با دنیای زیر آب آشنایی کامل داشته باشد تا در حین کار زیرآب، به اشتباه مورد حمله جانوری قرار نگیرد.

بسیاری از جانواران آبزی از انسان ها فرار میکنند اما این انسان است که با تکرار و استمرار به غذا دادن و یا عکس گرفتن و تحقیق در روند زندگی آن‌ها باعث برهم زدن نظم زندگی و احساس خطر کردن آن ها می شود که این امر می تواند تهاجم جانوران مانند گاز گرفتن،ضربه زدن، پرتاب نیزه های سمی و یا مواد سوزاننده و ... را در پی داشته باشد.

باورهای غلط را نپذیریم

اولین مسئله ای که یک دانشپذیر دوره ی غواصی با آن برخورد و به آن فکر می کند مهارت شنا کردن است،یکی از پیش نیازهای دوره غواصی داشتن این مهارت است.

یکی از چهار شنای اصلی مثل (شنای قورباغه،کرال پشت،کرال جلو،شنای پروانه) به آن مسلط باشد.چراکه در صورت بروز مشکل و خلل در امر غواصی بتواند با استفاده از شنا کردن خود را به محل امن برساند.

لباس غواصی یا همان وت سوت هیچ گاه محافظ در برابر حمله ی جانوارن زیر آب نخواهد بود.

طبق باورهای اشتباه زنانی که عادت ماهانه هستند نباید غواصی یا شنا بکنند.در صورتی که تحقیقات عکس این ادعا را ثابت میکند (توجه کوسه به زنانی که در هنگام عادت ماهانه به زیر اب میرود بسیار کم و ناچیز است)

اولین جانور آبزی که تمام انسان ها از شنیدن نامش هم میترسند کوسه است.

کوسه

محل زندگی کوسه: اکثر کوسه ها در آب‌هایی با عمق نسبتا کم،اطراف جزایر و در نواحی معتدل و گرم زندگی میکنند،تعداد محدودی در آب های شیرین زندگی میکنند .جالب است بدانید میزان حمله کوسه با دمای آب بسیار مرتبط است.برای مثال وقتی دمای آب از 20درجه سانتیگراد تجاوز میکند احتمال حمله کوسه نیز افزایش پیدا میکند.(شایع ترین خطر حمله کوسه در زمان فصل گرم و تابستان بوده است)

حدود 30% از کوسه ها را میتوان گفت برای انسان ها خطر جدی به دنبال دارند.کوسه ها به خوبی قادرند طعمه خود را تشخیص دهند حتی با یک میلیونیوم از قطره خون با غلظت کم و یا، با کوچکترین ارتعاش از سمت یک ماهی زخمی که توسط باله‌هایش ایجاد میشود می‌توانند طعمه خود را شناسایی کنند.

یکی از عواملی که باعث جنون در کوسه می شود را می توان به گیر کردن قلاب ماهیگیری به یک کوسه و یا ماهی دیگری که با حرکت های تند و به وجود آوردن ارتعاش و حرکت‌های غیر طبیعی از خود در زیر آب بوجود می آورند ربط داشته باشد که کوسه متوجه طعمه شده و با سرعت به سوی آن حرکت میکند.

عامل دیگری که باعث جلب توجه کوسه میشود انداختن نور در زیست بوم زیر آب است.غواصان صنعتی که دوره عکاسی و فیلم برداری زیر آب و یا جوشکاری زیر آب را گذارنده اند، به هنگامی که در زیر آب فعالیتی انجام میدهند (انفجار، جرقه‌هایی که به واسطه جوشکاری و برشکاری زیر آب و یا فلش دوربین عکاسی و فیلم برداری زیر آب از خود ساطح میکند) میتواند نظر کوسه را به خود جلب کند و باعث دردسر برای غواص شود به همین خاطر به غواص صنعتی تذکر داده میشود که در وحله ی اول به صورت گروهی وارد آب بشوند که این مسئله تا 50% میتواند خطر حمله ی کوسه را کاهش دهد.
یکی دیگر از مواردی که به غواص تذکر داده می شود ادرار نکردن در آب است.
در هنگام ایجاد زخم در قسمت‌های مختلف بدن ، خونریزی و یا احساس خطر کردن، احساس ضعف و بی حالی برای بروز حمله کوسه سریعا خود را به بستر دریا رسانده و یا با شنای کرال پشت خود را به پشت صخره‌ای برساند تا از خطر در امان بماند و یا سریعا از آب خارج شود.

بررسی روش‌های حمله کوسه

1-کوسه در ابتدا به دور طعمه خود حلقه میزند و شروع به چرخیدن آهسته و سپس سرعت خود را افزایش میدهد و در این هنگام که به خوبی حواس طعمه را پرت کرده به آن طعنه میزند(تنه ای که به طعمه خود میزند باعث آسیب به آن می شود چراکه پوست بدن این جانور زمخت و و زبر است که اینکار باعث زخمی شدن طعمه می‌شود)سپس به راحتی طعمه خود را گیر انداخته و حالا فرد زخمی دچار خونریزی شده و کوسه به جنون خوردن می‌رسد.

2-کوسه در حالت حمله به صورت افقی و با دندان‌های جلو آمده حمله میکند و در حرکت های ابتدایی طعمه را به اطراف و یا بالا پرتاب میکند تا بتواند قسمتی از طعمه را تیکه کند.

3-کوسه ها وقتی طعمه ای را شکار و مشغول به صدمه زدن به آن می‌شود باعث میشود که این امر به کوسه های اطراف جنون خوردن دست بدهد و آن ها نیز به طعمه حمله و یا هم نوع خود را بخورند.

4-روشی دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد تف کردن طعمه است.اگر شکار بزرگتر از کوسه باشه کوسه یگ گاز گرفته و آن را تف می‌کند و می‌گذارد خون طعمه کاملا خارج و بیحال و بیجان شود سپس به خوردن ان اقدام می‌کند.

پربازدیدترین مقالات