جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲
۲k

۱۱ نکته برای طراحی پوستر خلاقانه

 

۱۱ نکته برای طراحی پوستر خلاقانه

چکیده
پوستر رسانه‌ای رایج برای انتقال اطلاعات به مخاطب است. اما در روزگار مدرن، پوستر به یک استراتژی برای بازاریابی مؤثر تبدیل شده است که توجه مردم را به رویدادهای مربوط به یک کسب‌وکار جلب می‌کند. طراحی پوستر خلاقانه برای محصولات یا خدمات، قیمت‌ها و سایر رویدادهای مربوط به یک کسب‌وکار، حتی می‌تواند باعث شود بینندگان پوستر به خریداران بالقوه آن محصول یا خدمات تبدیل شوند.
طراحی پوستر


پوستر امروزه رسانه‌ای مقرون به‌صرفه برای تبلیغ یک کسب‌وکار است. بسیاری از بازاریابان برای تبلیغ محصولات یا خدمات تازه خود یک کمپین پوستری راه می‌اندازند. آنها همچنین با ارائه پوستر تخفیف‌های جذاب را اطلاع‌رسانی می‌کنند.
    از آنجایی که مشاغل کوچک به دنبال کاهش هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی هستند، پوستر به ابراز مورد علاقه آنها برای جلب توجه مشتریان تبدیل شده است.
    یکی از عناصر کلیدی طراحی پوستر، اندازه و سایزهای گوناگون آن است. پوسترها در اندازه‌های بسیار متنوعی طراحی می‌شوند، اما اندازه‌های رایج عبارت‌اند از ۸.۵ در ۱۱ اینچ، ۱۱ در ۱۷ اینچ و ۲۲ در ۳۴ اینچ.
    فرمت‌های بزرگ‌تر پوستر نیز مانند ۲۴ در ۳۶ اینچ وجود دارند. پوسترها معمولاً به‌صورت عمودی طراحی می‌شوند، اما پوسترهای افقی نیز وجود دارند.
    پوستر می‌تواند شلوغ یا ساده باشد. اگر در انتقال اطلاعات یا پیام از رنگ‌ها، فونت‌ها، تصاویر یا فیگورهای حرکتی بیش از حد استفاده شود، باعث گیج شدن بیننده می‌شود. اما طراحان باتجربه اغلب تنها از چند عنصر محدود استفاده می‌کنند تا بیننده بر روی پیام پوستر تمرکز کند.
    قدرت پوستر در ایجاد آگاهی در مورد یک موضوع یا انتقال پیام یک برند و جذب مخاطبان به خرید بیشتر محصولات یا خدمات یک برند است.
    این را می‌توان در کارهای برخی از طراحان پوستر دید که با مهارت و خلاقیت خود ما را شگفت‌زده می‌کنند و برای ما الهام‌بخش هستند. پس از الهام گرفتن از آنها برای ساخت اثری خلاقانه، می‌توانید پوستری طراحی کنید که به چشم مخاطب بیاید.
چند نکته ضروری برای طراحی پوستر خلاقانه
یک. پوستر باید از فاصله نسبتاً زیاد قابل خواندن باشد
پوسترها به دلیل سایز بزرگ‌شان از فاصله زیاد قابل مشاهده هستند. اما اطلاعاتی که منتقل می‌کنند نیز باید از فاصله معقول قابل خواندن باشند. کسی آن‌قدر علاقه نشان نمی‌دهد که برای خواندن یک پوستر خیلی به آن نزدیک شود. و بسیاری هنگام دیدن یک پوستر حتی به کیفیت چاپ آن نیز توجه نمی‌کنند.
    متن در طراحی پوستر در سه لایه مجزا نمایش داده می‌شود در بالا عنوان متن با حروف درشت می‌آید. عنوان به دلیل داشتن فونتی بزرگ‌تر از فاصله دورتر قابل خواندن است. فونتی خوانا اما جالب انتخاب کنید که توجه مخاطب را به خود جلب کند.

 


پس از عنوان، در بخش دوم جزئیات می‌آیند. اطلاعات اولیه و پیام پوستر را در این بخش بیاورید. اما باید جزئیات را با فونتی ارائه کنید که اندازه آن نصف فونت عنوان است.
    یا اگر می‌خواهید از فونت درشت‌تر استفاده کنید، لازم است که این بخش را از عنوان جدا کنید. سایر جزئیات کم‌اهمیت‌تر در پایین پوستر و با فونت کوچک‌تر می‌آیند.
دو. کنتراست ایجاد کنید
این روزها کسی وقت ندارد به چیزهای اطراف خود توجه و نگاه دقیق بکند. زمانی که مردم برای توجه به یک پوستر می‌گذارند، اکنون کمتر از همیشه است.
    امروزه کسی آن قدر به یک پوستر اهمیت نمی‌دهد که برای دیدن آن نزدیک بیاید، مگر اینکه طراحی پوستر او را مجبور کند بیشتر توجه کند. اگر در طراحی پوستر از عناصر متضاد استفاده شود که کنتراست ایجاد می‌کنند، کسی که به پوستر نگاه می‌کند توجه‌اش به آن جلب خواهد شد.
    کنتراست باعث می‌شود چشم ما فوراً عناصر طراحی را ببیند، زیرا تفاوت عناصر باعث جلب توجه می‌شود، به‌خصوص اگر با استفاده از movie poster maker پوستر فیلم طراحی کنید.
    پس می‌توانید از رنگ‌های تیره و روشن در کنار هم استفاده کنید. سیاه خالص و سفید خالص بالاترین حد کنتراست رنگی را به دست می‌دهند. همچنین می‌توانید متن تیره را در پس‌زمینه روشن قرار دهید یا برعکس.
    بنابراین به جای استفاده از مجموعه رنگ‌های یکنواخت و یکدست، از رنگ‌هایی استفاده کنید که تمایز مشخصی با هم دارند. همچنین از حروف چاپی با اندازه‌ها و فونت‌های مختلف استفاده کنید که از دور به چشم مخاطب بیایند.
 
در واقع هنگام طراحی پوستر (آموزش طراحی پوستر)به طرق گوناگون می‌توان کنتراست ایجاد کرد. با قرار دادن اشکال ارگانیک در برابر اشکال هندسی، نزدیک کردن گوشه‌های تیز به لبه پوستر و قرار دادن رنگ‌هایی با شدت گوناگون می‌توانید انواع کنتراست‌ها را ایجاد کنید. اگر از کنتراست به‌عنوان یک عنصر خلاقانه و چشمگیر در طراحی پوستر استفاده کنید، می‌بینید که بازی‌های فراوانی می‌توان با مقیاس و اندازه عناصر پوستر انجام داد.
    تضاد در فواصل و فضای سفید کار نیز می‌تواند جلب توجه کند. تکنیک‌های دیگر ایجاد کنتراست عبارت‌اند از تضاد با استفاده از تکرار و الگوسازی، تضاد حاصل از موقعیت و جهت عناصر، مجاورت و جدایی عناصر، ترکیب فونت‌ها و ترکیب عناصر ساده و پیچیده.
سه. به مکان ارائه پوستر توجه کنید.
یکی از مسائلی که باید در طراحی پوستر به آن توجه کنید، مکان ارائه پوستر است. باید بدانید پوستر شما قرار است کجا ارائه شود. عوامل بسیاری مانند اندازه پوستر و میزان شلوغی یا سادگی بصری آن متأثر از مکان ارائه پوستر هستند.
    مردم باید در پوستر شما فراخوان عمل را به‌سادگی ببینند. این نکته بسیار مهم و توجه به آن ضروری است. برای نمونه اگر قرار است پوستر شما روی دیواری سبزرنگ آویزان شود، باید در طراحی پوستر از رنگ‌های متضاد با سبز استفاده کنید.
   
باید به طراحی که خدمات گرافیکی به شما ارائه می‌دهد دقیقاً بگویید که پوستر کجا ارائه می‌شود. ممکن است مکان ارائه فضایی فیزیکی یا آنلاین باشد. طراح باید مکان را در نظر بگیرد و متناسب با آن پوستر را طراحی کند.
چهار. متمایز عمل کنید
پوستر شما یا به‌صورت آنلاین منتشر می‌شود یا در یک تابلوی اعلانات به نمایش در می‌آید. در این جاها از قبل پوسترهای بسیار دیگری نیز وجود دارند. از این رو پوستر شما برای جلب توجه باید با بسیاری پوستر دیگر رقابت کند.
    برای رقابت با دیگران در جهت جلب توجه مخاطب، پوستر شما باید متمایز و برجسته باشد. باید در پوستر تصویری دیدنی بسازید که وقتی مردم از کنار آن عبور می‌کنند، ترغیب شوند نگاه دقیق‌تری بیندازند و متن آن را بخوانند. اگر این اتفاق نمی‌افتد، یعنی لازم است در طراحی پوستر خود تجدید نظر کنید.
 
باید پوستر شما را یک طراح گرافیک حرفه‌ای طراحی کند و در آن مفاهیم جدید بیاورد و از رنگ‌ها و حروف چاپی به شیوه‌ای منحصر به فرد استفاده کند. هدف اصلی این است که پوستر خود را منحصر به فرد جلوه دهید تا مردم ترغیب شوند محتوا و پیام پوستر را بخوانند.
پنج. پوستر را مقیاس‌پذیر طراحی کنید
بیشتر پوسترها برای چاپ طراحی می‌شوند که مستلزم این است که شما پوسترهای کوچک را نیز طراحی کنید. به یاد داشته باشید که مشتری پوستر را در مکان‌های مختلف قرار می‌دهد تا حداکثر استفاده را از پلتفرم‌های آنلاین و آفلاین ببرد.
    اگر بتوانید با استفاده از قالب‌های پوستر مرسوم، نسخه‌های گوناگون از پوستر خود تهیه کنید بسیار بهتر است. طراحی باید به‌گونه‌ای باشد که پوستر در ابعاد کوچک و بزرگ به یک اندازه اثرگذار باشد.
   
وقتی مقیاس پوستر کوچک می‌شود، همچنان باید آن قدر خوب باشد که بتوان آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت. حتی وقتی پوستر را به اندازه یک کارت پستال کوچک می‌کنید، باید همه جزئیات آن به وضوح قابل مشاهده باشند.
شش. از عناصر بصری و اشکال بزرگ استفاده کنید
یکی از ترفندهای اساسی برای جلب توجه مخاطب، استفاده از یک تصویر بزرگ در ترکیب‌بندی است که مخاطب بتواند آن را از فاصله نسبتاً زیاد ببیند. می‌تواند از یک عکس، متن، تصویرسازی یا هر عنصر بصری دیگری استفاده کنید.
    می‌توانید از تصویر نزدیک چهره یا سایر عناصر طراحی، تصویرسازی‌ها، مناظر یا حتی تایپوگرافی از نمای نزدیک استفاده کنید. اما در هر حال لازم است در انتخاب این عنصر تصویری دقت لازم را به خرج دهید.
 
یک تصویر بزرگ و چشمگیر در وسط یا بالای پوستر نه تنها جلب توجه می‌کند، بلکه مخاطب را به پیام پوستر راهنمایی خواهد کرد. یک عنصر بزرگ در حافظه بینندگان برای مدت طولانی باقی می‌ماند و این امر در ساخت هویت برند بسیار مهم است.
هفت. از فضا به‌درستی استفاده کنید
فضا از عناصر کلیدی در طراحی گرافیک است. در پوستر استفاده از فضا باز هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا مخاطب قرار است از فاصله دورتری به پوستر نگاه کند. بهتر است در طراحی پوستر بین عناصر فاصله‌ای بیشتر از حد معمول بگذارید.
    مزیت فاصله بیشتر بین عناصر این است که تأثیر بصری طرح را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. همچنین این کار باعث می‌شود پوستر شما به‌راحتی قابل خواندن باشد.
 
می‌توانید بین حروف چاپی یا کلمات و بین خطوط متن فاصله ایجاد کنید. همچنین می‌توانید بین عناصر مختلف مانند متن و تصویر نیز فاصله ایجاد کنید. حاشیه داخلی پوستر نیز باید فضای خالی زیادی داشته باشد.
هشت. به فراخوان عمل پوستر توجه کنید
فراخوان عمل دلیل اصلی است که افراد را به خواندن پوستر شما ترغیب می‌کند. درنهایت هدف شما این است که آنها را به بازدید از یک سایت یا مکان، خرید محصول یا استفاده از خدمات تشویق کنید، آنها را به مشارکت در کاری وادارید، مهلت معین برای ثبت‌نام، خرید بلیط یا استفاده از تخفیف مشخص کنید و مواردی از این دست.
    باید در پوستر شما مشخص باشد که مخاطب را به چه عملی فرا می‌خوانید. پس هنگام طراحی پوستر گنجاندن یک شعار یا جمله مربوط به فراخوان عمل در پایین یا وسط پوستر ضروری است. فراموش نکنید که فراخوان عمل بخشی جدایی‌ناپذیر از هر طراحی تبلیغاتی است و پوستر نیز گونه‌ای تبلیغ است که روی دیوار چسبانده یا در فضای آنلاین منتشر می‌شود.
 
در طراحی پوستر خلاقانه، فراخوان عمل معمولاً اطلاعاتی است که در مورد یک رویداد یا آدرس و نحوه تماس می‌آید. در برخی پوسترها از عناصر مدرنی مانند کیو.آر کد (QR codes) برای بخش فراخوان عمل استفاده می‌شود.
نه. به تایپوگرافی توجه کنید
تایپوگرافی یکی دیگر از عناصر کلیدی است که می‌تواند پوستر شما را متمایز و جذاب کند. اما لازم است تایپوگرافی پوستر شما منحصر به فرد باشد. یکی از ویژگی‌های ظاهر پوستر از نظر حروف چاپی و فونت این است این عناصر به طرح شما شخصیت می‌دهند، به‌ویژه زمانی که لوگو سفارشی و ویژه نیز طراحی کنید.
    فراموش نکنید که رنگ‌ها احساسات را بر می‌انگیزند و تایپوگرافی به طراحی شما شخصیت ویژه می‌دهد. لازم به ذکر است که برخی از بهترین پوسترها آنهایی هستند که صرفاً از رنگ و حروف چاپی بدون استفاده از هیچ تصویرسازی یا طرح گرافیکی ساخته شده‌اند.
    حتماً لازم است از اصول تایپوگرافی پیروی کنید. در یک بخش پوستر از تعداد فونت‌های زیاد استفاده نکنید. به هر حال باید با حروف به آزمون و خطا بپردازید و آنها را در حالت بزرگ‌تر، وسیع‌تر، پررنگ‌تر و غیره امتحان کنید. این روشی است که در نهایت شما را به حال و هوای درست پوستر می‌رساند. از تاپیوگرافی به‌گونه‌ای استفاده کنید که با حال و هوای رویدادی که در پوستر تبلیغ شده است هماهنگ و متناسب باشد.
 
 مثلاً اگر می‌خواهید جدی بودن یک رویداد را نشان دهید، از سنز سریف (sans serif) برجسته استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید ظرافت رویداد را نشان دهید، از سریف ایتالیک (italic serif) استفاده کنید. می‌توانید با استفاده از فونت دست‌نویس، حس بازیگوشی و سرگرمی در پوستر ایجاد کنید.
    موقع انتخاب فونت مناسب، لازم است برای عنوان و متن دو فونت مختلف در نظر بگیرید. این تفاوت در فونت باعث ایجاد کنتراست می‌شود که برای خواندن ساده‌تر متن ضروری است.
ده. تکنیک‌های چاپ را در نظر بگیرید
تکنیک‌ چاپ در طراحی پوستر اهمیت زیادی دارد. تکنیک‌هایی مانند چاپ سیلک،‌ چاپ مسطح، استفاده از لایه یو.وی و فویل کردن وجود دارند که می‌توانید از هر یک از آنها استفاده کنید. اینها تکنیک‌های سطح بالایی هستند که در چاپ پوستر از آنها استفاده می‌شود.
 
باید پیش از شروع طراحی با مسئول چاپ پوستر صحبت کنید و ببینید می‌تواند با اندازه مورد نظر شما پوستر را چاپ کند یا خیر. در انتخاب تکنیک چاپ ملاحظات مربوط به بودجه کار نیز مهم هستند.
یازده. از طراحی لذت ببرید
طراحی پوستر کاری است که به طراحان امکان تجربه کردن می‌دهد و برای آنها بسیار لذت‌بخش است. این نوع از طراحی امکان می‌دهد مخاطبان خود را با تصویرسازی، خلق تصاویر خنده‌دار، استفاده از کارتون، عناصر قدیمی، رنگ‌های شاد، تایپوگرافی و سایر عناصر طراحی سرگرم کنید. در طراحی پوستر امکان انجام کارهای خلاقانه بسیاری وجود دارد.
 
پس سعی کنید خلاقیتی به خرج دهید که شما را منحصر به فرد کند و در ذهن مخاطب خود بمانید. از تخیل خود استفاده کنید و پوستری طراحی کنید که با بقیه متمایز باشد. با یک پوستر منحصر به فرد می‌توانید از دور توجه مخاطب را جلب کنید.
جمع‌بندی
طراحی پوستر خلاقانه یعنی ایجاد طرحی که بتواند به شیوه‌ای منحصر به فرد پیامی را به مخاطب منتقل کند. استفاده از رنگ، تایپوگرافی، تصویرسازی، عکس و غیره به طراحی بهتر پوستر کمک می‌کند. پوستر شما باید از بقیه پوسترها متمایز باشد. عوامل دیگری مانند مقیاس‌پذیری، خوانایی متن پوستر و استفاده از فضاهای خالی نیز در طراحی پوستر خلاقانه مؤثر هستند.
نویسنده: JOHN KASH
منبع: designhill
مترجم: بهناز دهکردی
مجتمع فنی تهران

 

پربازدیدترین مقالات