جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲
۴k

چگونه آرزوهایتان را به خاطره تبدیل کنید؟!

آیا می دانید که چگونه آرزوهایتان را به خاطره تبدیل کنید؟!

همه ما انسانها از دوران کودکیمان، آرزوهایی داشته یا داریم که اکثر آنها فقط در حد یک رویا در زندگیمان باقی مانده اند.

آرزوهایی مثل سفربه فضا، خلبان شدن، دکتر و یا مهندس شدن و البته گاهی آرزوی تغییر جهان را داشتیم اما سوال مهم اینجاست چه اتفاقی افتاد که ما نتوانستیم به آرزوهای کودکیمان دست پیدا کنیم و یا اینکه چه کارهایی را باید انجام می دادیم تا می توانستیم به آرزوهایمان دست پیدا کنیم.

راه رسیدن به آرزوها

چیزی در این دنیا وجود ندارد که شما نتوانید به آن دست پیدا کنید،حتی مهارت و شغلی که آرزو داشتید آن را یاد بگیرید. فقط لازم است ابتدا تفاوت آرزو و هدف را بدانیم و اینکه چطور با هدف گذاری صحیح بتوانیم به آرزوهای خود برسیم.

 

تفاوت آرزو و هدف

همه افراد در زندگی آرزوهایی از قبیل داشتن یک شغل یا یک کسب و کار خوب با درآمد زیاد،آرامش و ... در زندگی دارند.

 آرزو هایی هستند که ما بصورت یک کل در ذهنمان تصور می کنیم و البته میل بسیا ر شدید برای رسیدن به هرکدام از آنها داریم.

هدف و هدف گذاری، گام هایی هستند که به ما کمک می کنند به تمام آرزوهایی که داریم با قدم های مشخص و از پیش تعیین شده نزدیک شویم. هدف، نقشه راه رسیدن به آرزو ها را تعیین می کند.

زمانی که ما از آرزوهایمان صحبت می کنیم، یک سری خواسته های کلی را بیان می کنیم. مثلا اینکه آرزو داشته باشیم که یک کسب و کار پر درآمد داشته باشیم، یک آرزو است ولی زمانی که با جزیيات بیان می کنیم که چطور می خواهیم به آرزوی خود برسیم،در واقع اهداف خود را تعیین می کنیم.

به عنوان مثال برای رسیدن به کسب و کار پر درآمد، اهداف می تواند تمام کردن تحصیلات دانشگاهی در رشته ایی خاص و یا یادگیری حرفه و مهارت خاصی باشد که از طریق آن بتوان به درآمد بالایی دست پیدا کرد.

 ذهن همه انسانها طوری آفریده شده است که هیچ محدودیتی برایش وجود ندارد و هر آرزوی می تواند داشته باشد همانطور که الهه قمشه ای:"عنوان کرده که آرزو دلیل بر استعداد است. وقتی آدم آرزو می کند که ای کاش من چنین و چنان شوم بدانید که حتما می تواند بشود وگرنه آرزو نمی کرد." ولی لازمه رسیدن به آرزوها این است که اهداف رسیدن به آن آرزو را با جزییات بیان کنیم.

ناپلئون هیل می گوید:

"یک هدف،یک آرزو با مهلت انجام کار است."

 چطور هدف گذاری کنیم؟

هدف گذاری بسیار قدرتمند است در بررسی زندگی افراد موفق مشخص شده،افرادی که درزندگی دارای هدف بوده اند زودتروبیشتر به موفقیت دست پیدا کردنده اند و هدف باعث می شود شما برروی آرزوها و رویاهایتان متمرکز شوید اما قبل ازهدف گذاری لازم است دو نکته مهم را در نظر بگیرید:

نکته اول: ابتدا رسالت خود را در زندگی تعیین کنید. رسالت زندگی هر فردی، دلیل به دنیا آمدن اوست. تعیین رسالت و مأموریت ما در زندگی، به تعیین نقشه عمرکمک شایانی می کند.

رسالت زندگی، چرایی زندگی ماست که باید آن را قبل از هدف گذاری پیدا  کنیم.

به قول مولانا :

" در این دنیا اگر همه چیز را فراموش کنی باکی نیست، تنها یک چیز را نباید از یاد برد ، تو برای کاری به  این دنیا آمدی که اگر آن کار را به انجام نرسانی، هیچ نکرده ای. از هرآدمی کاری برمی آید که آن کار نه از آسمان برمی آید و نه از زمین ونه از کوه ها."

نکته دوم: بعد از تعیین رسالت زندگی  و قبل از تعیین هدف، باید ارزش های خود را که برای هر فردی متفاوت است، تعیین کنیم.

ممکن است ارزش یک فرد در زندگی صداقت باشد و برای فرد دیگر احترام به خود و دیگران باشد. اما به طور کلی تفاوت ارزش و هدف در این است که ارزشها در افراد وجود دارد و لازم به انتخاب آن نیست ولی اهداف توسط خود فرد انتخاب و تعیین می شود علاوه براین می بایست لیستی از توانمندی ها،استعدادهای خود داشته باشیم وبا درنظرگرفتن آن باتوجه به اهدافی که تعیین می کنیم از استراتژیهای زیر استفاده کنیم.

 

چهاراستراتژی  تعیین هدف:

مجتمع فنی تهران :اکنون می توانیم با استفاده از چهار استراتژی زیر، هدف گذاری صحیح انجام دهیم :

مرحله اول) ارزیابی موقعیت : ابتدا باید بدانید که کجا قرار دارید و تصمیم دارید به کجا و با چه ابزاری برسید. در این مرحله نوشتن نقش مهمی در ارزیابی موقعیت و جایگاهتان دارد.

مرحله دوم) تعین اهداف و آرزو ها : فقط انسانهایی می توانند رویا های خود را تبدیل به واقعیت کنند که نقشه رسیدن به آن آرزوها را نیز تعیین کرده باشند و برای آن برنامه مشخص و جامع داشته باشند.آرزو باید به صورت اهداف کوچک تقسیم شده باشد.

مرحله سوم) تعیین اهداف هوشمندانه : منظور از اهداف هوشمندانه ، اهدافی هستند که قابل سنجش و اندازه گیری باشند، به طوری که بتوانید آنها را بدست آورید و در ضمن واقع بینانه و دردسترس باشند.

مرحله چهارم) ارزیابی هر مرحله اهداف : در مرحله آخر به صورت هفتگی یا ماهانه اهداف خود را ارزیابی کنید و این سوال را از خودتان بپرسید که " آیا به هدفم نزدیک شده ام؟" اگر جواب شما بله است، این بدان معنی است که شما در مسیر آرزو هایتان قرار دارید ولی  اگر جواب شما نه است باید به عقب برگردید و ببینید کجای کارتان مشکل دارد و یا باید تغییرات لازم را انجام دهید.

 

پربازدیدترین مقالات