جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲
۳k

هر آنچه در مورد بیت کوین باید بدانیم

بیت کوین یک پیشرفت بسیار هیجان انگیز است، ممکن است تبدیل به یک ارز جهانی واحد شود. من فکر می‌کنم در ۱۰ سال آینده بیت کوین رشد کرده و به یکی از مهمترین شیوه های پرداخت و نقل و انتقال پول تبدیل خواهد شد.                                                                                                                                                کیم داتکام

 

تاریخچه بیت کوین

بیت کوین نخستین ارز دیجیتالی است که هیچ‌کس نمی‌داند سازنده آن کیست. بیشتر ارزهای دیجیتالی در سکوت تولید می‌شوند؛ برای مثال گفته می‌شود که در سال 2007 سازنده بیت کوین، فردی به نام ساتوشی ناکوموتو (Satoshi Nakomoto) است. دقیقا مشخص نیست که ساتوشی ناکوموتو واقعا یک فرد است یا نام مستعاری برای مجموعه ای از افراد که تحت این نام، اقدام به تولید بیت کوین کرده‌اند. بعد از اینکه رمزارز بیت کوین به دنیا پا نهاد، دیگر خبری از ساتوشی ناکوموتو نیست. بعد از این بیت کوین، رمزارزهای متفاوت دیگری مانند لایت‌کوین، اتریوم و… هم به دنیا معرفی شده‌اند. یکی از مزایای اصلی بیت کوین این است که می‌توان آن را در حالت آفلاین هم در یک سخت‌افزار امن ذخیره کرد. به این حالت، ذخیره سرد گفته می‌شود. با وجود ذخیره سرد، امکان به سرقت رفتن بیت کوین و رمزارزها وجود نخواهد داشت. ذخیره سرد، در مقابل ذخیره گرم قرار دارد. ذخیره گرم، نوعی ذخیره‌سازی است که طی آن، داده‌ها روی سطح اینترنت ذخیره می‌شوند و در نتیجه، امکان به سرقت رفتن آن هم به وجود می‌آید. بیت کوین نوعی ارز مجازی است که با رسیدن قیمتش به ۱۳ هزار دلار در اوایل سال (2018)، به شهرت و شکوفایی زیادی رسید و ترکیبی بود از خلاقیت، پشت سر گذاشتن موانع قانونی و کنار زدن واسطه‌ها در امور مالی و بانکی مختلف که تراکنش‌های مالی را در سطحی بین‌المللی مقدور می‌ساخت. به همین خاطر در مدت کوتاه ظهورش توانست توجه زیادی را به سمت خود جلب کند.

 

بیت کوین چیست؟                

بیت کوین نوعی پول الکترونیک است که به وسیله آن می‌توانید به هر نقطه‌ای از دنیا پول بفرستید یا از آن برای خرید کالا و خدمات استفاده کنید. بیت کوین و کریپتوکارنسی‌های دیگر، خطوطی از رمزهای رایانه‌ای هستند که ارزش پولی دارند (آموزش ارز دیجیتال). این خطوط رمز با رایانه‌های قوی و مصرف انرژی برق بسیار زیادی تولید می‌شوند. به کریپتوکارنسی‌ها، ارز دیجیتال هم گفته می‌شود. این ارزها، شکلی از پول‌های دیجیتالی هستند که با محاسبات ریاضیاتی پیچیده خلق می‌شوند. شاید سوال کنید که معنای کریپتو در واژه کریپتوکارنسی یعنی چه و از کجا می‌آید. این واژه از کریپتوگرافی گرفته شده است، رمزنگاری ((Crytography به فرایندی گفته می‌شود که از یک سوبه تامین امنیت برنامه (Appilication) و همچنین حصول اطمینان از امن بودن دیتای کاربران و نوعی محافظت از آن می پردازد.

 

 

 

ویژگی های اساسی بیت کوین

بیت کوین دارای یکسری ویژگی های اساسی است که به شرح ذیل می باشد.

 

1.      بیت کوین یک پول است؛

 

2.      بیت کوین یک ارز دیجیتال است؛

 

3.      بیت کوین یک رمز ارز یا ارز رمزنگاری است؛

 

4.      بیت کوین صاحب یا مسئول خاصی ندارد؛

 

5.      بیت کوین کاملا بی پشتوانه است؛

 

6.       میزان عرضه بیت کوین، مشخص و محدود است؛

 

7.      بیت کوین بی واسطه کار می کند؛

 

8.      بیت کوین توسط یک نرم افزار منبع باز کنترل می شود؛

 

9.      بیت کوین قابل جعل کردن نیست؛

 

10.   غیرمتمرکز می باشد و در امان ماندن از چاپ واحدهای پولی بیشتر؛

 

11.   به عنوان ابزار قابل اعتماد برای سرمایه گذاری می باشد.

 

12.   انتقال بیت کوین سریع و بدون واسطه است.

 

13.  انتقال بیت کوین ارزان است؛

 

14.  بیت کوین یک ساختار دموکراتیک دارد؛

 

15.  بیت کوین حریم خصوصی افراد را حفظ می کند.

 

16.  بیت کوین قابل دستکاری و سانسور نیست؛

 

17.   ارزش بیت کوین توسط مردم تعیین می شود.

 

هدف بیت کوین

به طور خلاصه هدف پیدایش بیت کوین انتقال و یا ذخیره امن پول است. از همین جهت آن را می‌توان یک سیستم پرداخت و بانکداری دیجیتال امن دانست. بیت کوین در واقع کنترل واقعی پول را به دست خود افراد برگردانده و با کلمه عبور ویژه‌ای که کلید خصوصی نام دارد، تنها مالکین این کلیدها قادر به خرج کردن و انتقال بیت کوین‌ها خواهند بود. از سوی دیگر پول‌های دیجیتال همواره با یک مشکل بزرگ روبرو بوده‌اند که «دوبار خرج کردن» نام دارد. این مشکل در اسکناس‌های کاغذی و پول‌های فیزیکی وجود نداشت، برای مثال شما نمی‌توانستید پولی را که در قبال خرید یک تلویزیون خرج کرده‌اید، دوباره برای خرید یک کالای دیگر استفاده کنید؛ اما در دنیای دیجیتال که همه چیز را به سادگی یک کلیک کردن می‌توانید کپی کنید، جلوگیری از دوبار خرج کردن اهمیت دارد. اگر پول دیجیتال مانند یک فایل باشد، شما می‌توانید آن را همزمان در دو محل جداگانه خرج کنید و تا فروشندگان از این موضوع اطلاع حاصل کنند، شما خریدهایتان را انجام داده‌اید. به خاطر همین هم تا قبل از حضور ارزهای دیجیتال همیشه یک سازمان مرکزی برای بررسی موجودی‌های اشخاص وجود داشت تا جلوی این اتفاق را بگیرد؛ اما با پیدایش این ارز دیجیتال وجود یک سازمان مرکزی از میان برداشته شد و بررسی تراکنش‌ها توسط تمام اعضای شبکه انجام می‌شود. پس دیگر هدف مهم بیت کوین، حل مشکل دوبار خرج کردن بدون اعتماد به فردی دیگر است.

 

استخراج بیت کوین

نرم‌افزارهای استخراج بیت کوین که بر پایه تکنولوژی پیشرفته‌ای به نام بلاک‌چین و تکیه بر اتفاق های پیچیدۀ ریاضی کار می کند. که در ساده‌ترین تعبیر می‌توان گفت؛عملیات حل این معادله پیچیده منجر به استخراج یا خلق یک بیت کوین می شود. این معادلات باید توسط پردازنده‌های کامپیوتری انجام شود. هرچه بیشتر پیش می‌رویم، پیچیدگی حل این مسائل بیشتر می شود. و این روزها پردازنده های مختلفی در سراسر دنیا همکاری می‌کنند تا این بیت کوین ها استخراج شوند.

 

ماینر بیت کوین

استخراج بیت کوین یا همان ماینینگ بیت کوین، یک فعالیت داوطلبانه است که در آن افراد داوطلب به نام «استخراج‌کننده» (ماینر)، قدرت پردازش دستگاه‌های استخراج خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا تراکنش‌های شبکه تأیید شود. البته که ماینرها برای آن پاداش می گیرند و بیت کوین دریافت می کنند؛ ماینرها درپشت پرده با فعالیت خود به تائید شدن تراکنش شما کمک می کنند و شبکه به این کار آن ها پاداش می دهد.

 

آموزش استخراج بیت کوین

به منظور حفظ ثبات شبکه و اینکه همه واحدهای بیت کوین سریع استخراج نشوند، در بیت کوین معیاری به نام «سختی استخراج» هم وجود دارد؛ بلاک‌های بلاک چینِ بیت کوین هر ده دقیقه یک بار تولید می‌شوند؛ اگر قدرت پردازش ماینرهای بیت کوین خیلی زیاد شود، یعنی ماینرها ممکن است بتوانند زودتر از ده دقیقه بلاک را تولید و بیت کوین استخراج کنند. به همین دلیل سختی استخراج افزایش می‌یابد تا زمان رسیدن به جواب معادله ده دقیقه طول بکشد؛ از سوی دیگر، اگر قدرت پردازش ماینرها کاهش یابد، یعنی ممکن است زمان ساخت بلاک به زیر ده دقیقه برسد، برای همین در این مواقع سختی کاهش می‌یابد تا دوباره به همان ده دقیقه برسیم. همچنین، هر چهار سال یک بار طی رویدادی به نام هاوینگ (halving)، میزان بیت کوین‌های تولیدشده به شکل ناگهانی نصف می‌شود و این باعث می‌شود که کمیابیِ بیت کوین افزایش یابد؛ تعداد بیت کوین‌هایی هم که استخراج می‌شوند، محدود به ۲۱ میلیون واحد است و پس از آن دیگر بیت کوینی تولید نخواهد شد.

 

آینده بیت کوین

اینکه بیت کوین در آینده به عنوان پولی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که اسکناس‌های کاغذی امروز ما در برابر آن مضحک به نظر می‌رسند یا به عنوان یک فناوری که در زمان خودش سروصدایی به پا کرده بود و سپس به فراموشی سپرده شد، به باور و اعتماد مردم نسبت به بیت کوین بستگی دارد. پذیرش این ارز دیجیتال از ابتدای تاریخ خود همواره در حال رشد بوده و تداوم این مسیر محتمل‌ترین گزینه به نظر می‌رسد. استفاده از بیت کوین به عنوان ابزاری که قادر به ذخیره ارزش در طول زمان است، در کنار استفاده از آن به عنوان واسطه پرداخت یا همان پول رو به افزایش است، اما در کنار تمامی این موارد بیت کوین مشکلاتی هم دارد که می‌تواند سرعت پذیرش آن را بکاهد و در بدترین حالت مانعی برای فراگیر شدنش باشد. داستان رمز ارزها تازه شروع شده است و به نظر می‌رسد که با سرعت، جای خود را در اقتصاد و زندگی انسان‌های عصر ما باز می‌کند. بنابر این هرچقدر سریعتر بتوانید خودتان را با این پول دنیای جدید هماهنگ کنید، از فرصت های نهفته در آن هم بهتر و بیشتر می‌توانید بهره‌برداری کنید. و آموزشهای لازم در این حوزه را پشت سر بگذارید.

 

مزرعه و دستگاه بیت کوین

برای استخراج بیت کوین نیاز به تهیه یک سری تجهیزات است. نوع و تعداد تجهیزات ماینینگ نسبت به بزرگی یا کوچکی فعالیت می‌تواند متفاوت باشد. مثلاً بدیهی است که تجهیزات مورد نیاز برای یک مزرعه (Farm) بزرگ با تجهیزات مورد نیاز برای یک مزرعه کوچک، متفاوت است. ارزش فعلی مزرعه استخراج بیت کوین به‌اندازه‌ای افزایش‌یافته است که آن را هم‌تراز با طلا در نظر می‌گیرند. در برخی از مشاغل و کارها از بیت کوین به‌عنوان روشی برای پرداخت استفاده می‌کنند؛ از آنجایی که کسی اجازه کلاه‌برداری و سوءاستفاده از بیت کوین را ندارد، بسیاری از مشاغل برای جابه‌جایی پول از بیت کوین استفاده می‌کنند. طبق یک قاعده کلی، برای انجام ماینینگ بیت کوین قطعاً به موارد زیر نیاز است:

 

 *  دستگاه استخراج مخصوص یا همان ای‌سیک(ASIC)

 

*   کیف پول بیت کوین

 

 *   اینترنت ثابت ADSL یا  TD-LTE

 

*    برق، کابل و تجهیزات برقی مناسب

 

*    تجهیزات تهویه

 

 نحوه خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین یا سایر رمز ارزها می‌توانیم از صرافی‌ها کمک بگیریم. در حال حاضر در ایران صرافی‌های معتبری که مجوز قانونی دارند، اجازه خرید و فروش رمز ارزها را به شکل قانونی ندارند؛ اما ده‌ها شرکت اینترنتی هستند که به شکل آنلاین، این کار را انجام می‌دهند و شما با استفاده از این صرافی‌های اینترنتی، به سادگی می‌توانید بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنید. فقط توجه داشته باشید که در حال حاضر اکثر صرافی‌های بین المللی به خاطر تحریم‌ها، محدودیت‌هایی جدی برای ما ایرانی‌ها قائل هستند و در مورد انتخاب صرافی، چه داخلی و چه بین المللی، حتماً باید به اعتبار آن‌ها توجه کافی داشته باشید. برای یافتن لیست صرافی‌های بین المللی کافی است واژه‌های مرتبطی مثل لیست ارزهای رمزگذاری شده (cryptocurrency exchanges list ) را در گوگل جستجو کنید اما برای انتخاب، حتماً از کسانی که در این زمینه تجربه بیشتری دارند مشورت بگیرید. یا در دوره های آموزشی که در این خصوص تهیه شده شرکت کنید و با علم و آگاهی و دانش کافی وارد این حوزه شود برای یافتن لیست صرافی‌های ایرانی، می‌توانید صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی را در گوگل جستجو بفرمایید که البته باز هم پیشنهاد می‌کنم حتما با افراد با تجربه‌تر برای انتخاب، مشورت کنید. داخل هر صرافی، یک کیف پول دیجیتال برای شما ساخته می‌شود. شما می‌توانید ارز دیجیتالی که از آنها خریداری کرده‌اید را داخل آن نگهداری کنید و یا به کیف پول دیجیتال دیگر خودتان منتقل کنید. اگر ارز دیجیتال را برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت یا بلندمدت خریداری کرده‌اید، معمولاً پیشنهاد نمی‌شود که در داخل کیف پول صرافی نگهداری شود و از نظر امنیتی توصیه می‌شود که آن را به کیف پول دیجیتال و امن خود منتقل بفرمایید.

 

دپارتمان مالی و حسابداری مجتمع فنی تهران نیز در خصوص دوره ارزدیجیتال و بورس لینک آموزشی کامل و کاربردی را برای موفقیت شما در این حوزه طراحی و اجرا می کند که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران دپارتمان تماس بگیرید.

 

پربازدیدترین مقالات