جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲
۳k

بحران انرژی و انرژی های نو (بخش اول)

هر روزه فعالیتهای انسان بیش از یک میلیون تراژول انرژی وارد جو می‌کند. این تقریباً معادل آن است که تمام 7.5 میلیارد نفرمان در کره زمین، 70 کتری آب را در هر ساعت از شبانه روز بجوشانیم! چیزی معادل با 3000 برابر خروجی روزانه نیروگاه هسته ای Palo Verde در آریزونا - یکی از بزرگترین نیروگاههای جهان - با ظرفیت کامل!


با افزایش تورم و صنعتی شدن جهان خصوصا در کشورهای در حال توسعه ، تمایل مصرف انرژی به سطوح بی سابقه ای رسیده است. بیش از نیمی از انرژی ما از طریق سوخت های فسیلی استخراج شده از اعماق پوسته زمین تأمین می شود. تخمین زده می شود که از زمان حفاری تجاری نفت در دهه 1850، بیش از 135 میلیارد تن نفت خام برای رانندگی اتومبیل های خود ، سوخت رسانی به نیروگاه های برق و گرم کردن خانه های خود استخراج کرده ایم. درحالی که این رقم هر روز افزایش می یابد!

سوزاندن ذغال سنگ ، نفت و گاز به طور جدایی ناپذیری با افزایش سطح گازهای گلخانه ای در جو زمین ارتباط دارد و یکی از عوامل اصلی تغییرات آب و هوایی است. دانشمندان جهان توافق دارند که ما با سرعت در حال خلق یک فاجعه هستیم که تنها با کاهش سریع مصرف سوخت های فسیلی می توان جلوی آن را گرفت. اما قطعا این مسئله ما را با مشکل روبرو می کند.

بر اساس گزارش اخیر شورای جهانی انرژی ، "صنعت انرژی با دهه ها تحول روبرو است." با این حال تحولات عمیقتری در حال اتفاق است. تحولات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی به سرعت در حال اتفاق است ، اما علاوه بر آن ممکن است لازم باشد هر یک از ما تغییرات اساسی در رفتار خود داشته باشیم.

شکی نیست تغییر در منبع مصرفی انرژی، یکی از چالش های بزرگی است که امروز سیاره ما با آن روبرو است. حال سوال اینجاست لازم است بر چه موانعی غلبه کنیم؟! یا محدودیت های فناوری چه میتواند باشد؟!

شاید بزرگترین مسئله مطرح شده توسط دانشمندان ، کارشناسان سیاست و شرکتهایی که با آنها صحبت شده است این باشد که چگونه با افزایش فوری تقاضای انرژی که در دهه های آینده انتظار می رود کنار بیاییم.

جیم واتسون ، مدیر مرکز تحقیقات انرژی انگلستان ، توضیح می دهد: "هنوز بسیاری از افراد در سراسر جهان - 1.2 میلیارد نفر - وجود دارند که به خدمات انرژی مدرن دسترسی ندارند. همچنین در آینده تقاضای زیادی از مناطقی مانند آسیا ، آمریکای لاتین و بخش هایی از آفریقا افزایش می یابد.

هنوز هم تخمین زده می شود که سه میلیارد نفر در سراسر جهان با استفاده از اجاق های ساده یا سوزاندن چوب، سوزاندن کود حیوانات و یا زغال سنگ خانه های خود را گرم و غذای خود را طبخ می‌کنند.

 

نحوه سوزاندن کنده درخت | طرز از بین بردن تنه درخت

 

با صنعتی شدن کشورهای در حال توسعه ، آنها به منابع قابل اطمینان برق دسترسی خواهند یافت. کشورهایی که در حال حاضر در ابتدای راه توسعه هستند، با افزایش ثروت ، منجر به تورم طبقه متوسط و ایجاد سبک زندگی مصرف گرای جدیدی می شوند که خود باعث افزایش استفاده از انرژی خواهد شد. "در سطح جهانی ، بزرگترین چالش برای انرژی خنک سازی است" - مارتین فریر ، مدیر انستیتوی انرژی بیرمنگام ، دانشگاه بیرمنگام.

اما در مواجهه با توافق نامه های جهانی برای کاهش میزان تولید دی اکسید کربن در جو، چگونه این تقاضای رو به رشد را برآورده می‌کنیم بدون آنکه یخ های خود را از بین ببریم و مناطق کم ارتفاع را در زیر آب‌های بالا آمده دریا غرق کنیم؟!

در حقیقت ، ممکن است تصویر به اندازه ممکن تلخ نباشد. حدود یک پنجم از انرژی جهان از طریق منابع تجدید پذیر مانند باد ، خورشید ، انرژی آبی و زمین گرمایی تأمین می شود. پیش بینی می شود که این بخش هر ساله تا سال 2040 با رشد حدودا 2٪ همراه باشد.

 

 

ترجمه شده توسط دپارتمان علوم مهندسی شعبه مرکزی مجتمع فنی تهران-سعادت آباد

منبع:

 https://www.bbc.com/future/article/20170313-the-biggest-energy-challenges-facing-humanity

پربازدیدترین مقالات