جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲
۲k

داشتن دوستان خوب در محل کار باعث افزایش رضایت شغلی شما می‌شود

انسان‌ها به طور طبیعی موجوداتی اجتماعی هستند. ما مشتاق دوستی کردن و تعاملات مثبت با دیگران هستیم، درست همان اندازه که به غذا و آب مشتاقیم. پس عجیب نیست که هرچه روابط ما در محل کار بهتر باشند ما خوشحال‌تر هستیم و بهره‌وری بیشتری داریم.

روابط کاری خوب برای ما چندین فایده دیگر نیز دارند. وقتی در محل کار روابط خوبی با اطرافیان‌مان برقرار می‌کنیم، کار کردن برای ما لذت‌بخش‌تر خواهد شد. همچنین در این حالت، افراد بیشتر مایل هستند با تغییراتی که ما ایجاد می‌کنیم همراه شوند و به این ترتیب خلاقیت و نوآوری ما افزایش می‌یابد.

دیگر آنکه روابط خوب به ما احساس آزادی می‌دهند. زیرا لازم نیست زمان و انرژی خود را صرف غلبه بر مشکلاتی کنیم که در اثر روابط ناسالم و خصمانه به وجود می‌آیند و می‌توانیم به‌جای آن، بر فرصت‌ها تمرکز کنیم.

همچنین اگر امید دارید کار خود را توسعه دهید، روابط خوب ضروری هستند. هرچه باشد اگر رئیس‌تان نتواند به شما اعتماد کند، بعید است که وقتی موقعیت شغلی جدیدی ایجاد می‌شود یا وقتی می‌خواهد به کسی ترفیع شغلی بدهد، شما را جزء گزینه‌های خود در نظر بگیرد.

در کل همه ما می‌خواهیم با افرادی کار کنیم که از آنها خوش‌مان می‌آید و با آنها روابط خوبی داریم. همچنین ما به روابط کاری خوب با دیگران در حلقه حرفه‌ای خود نیاز داریم. مشتریان تأمین‌کنندگان و سهام‌داران اصلی، همه برای موفقیت ما ضروری هستند. پس مهم است که روابط خود را با این افراد به شیوه درست بسازیم و از آن مراقبت کنیم.

تعریف یک رابطه کاری خوب

 روابط کاری خوب و سالم چندین ویژگی دارند:

اعتماد

اعتماد بنیاد هر رابطه خوبی است. وقتی شما به اعضای تیم و همکاران خود اعتماد دارید، پیوندی قوی ایجاد می‌کنید که به شما کمک می‌کند هنگام کار و تعامل مؤثرتر عمل کنید. اگر شما به کسانی که با آنها کار می‌کنید اعتماد داشته باشید، می‌توانید افکار و اقدامات خود را صادقانه و بدون دغدغه با آنها به اشتراک بگذارید و لازم نیست زمان و انرژی خود را صرف این کنید که مانع از کارشکنی دیگران در غیاب خود شوید.

احترام متقابل

وقتی به کسانی که با آنها کار می کنید احترام بگذارید، برای ایده‌ها و اقدامات آنها ارزش قائل می‌شوید و در مقابل آنها نیز برای ایده‌ها و اقدامات شما ارزش قائل خواهند شد. در نتیجه می‌توانید با همکاری یکدیگر راه‌حل‌هایی پیدا کنید که مبتنی بر بینش، دانش، توانایی و خلاقیت مشترک شما هستند.

ذهن‌آگاهی

ذهن‌آگاهی به این معناست که باید مسئولیت گفتار و رفتار خود را بپذیرید. کسانی که ذهن‌آگاه هستند در مورد چیزهایی که می‌گویند مراقب و هوشیار هستند. آنها اجازه نمی‌دهند احساسات منفی‌شان بر انسان‌های اطراف اثر نامطلوب بگذارد.

پذیرش تفاوت‌ها

افرادی که روابط خوبی با دیگران دارند، نه‌تنها افراد و باورهای متفاوت از خودشان را می‌پذیرند، بلکه از آنها استقبال می‌کنند. برای نمونه وقتی دوستان و همکاران شما نظراتی پیشنهاد می‌کنند که با نظر شما متفاوت است، باید وقت بگذارید و آنچه را که گفته‌اند بررسی کنید و هنگام تصمیم‌گیری دیدگاه آنها را نیز مد نظر قرار دهید.

گفتگوی آزادانه

ما روزانه گفتگوهای زیادی انجام می‌دهیم، چه هنگامی که داریم ایمیل می‌نویسیم، چه وقتی که در جلسه‌ای کاری نشسته‌ایم و رو در رو با دیگران صحبت می‌کنیم. هرچه گفتگو و تعامل شما با اطرافیان‌تان بهتر و اثرگذارتر باشد، روابط شما با آنها قوی‌تر خواهد شد. همه روابط خوب وابسته به گفتگوی صادقانه و آزادانه هستند.

روابط خوب با چه کسانی مهم‌تر است؟

اگرچه همه ما باید تلاش کنیم که روابط کاری خوبی با هر کسی ایجاد کرده و از آن مراقبت کنیم، چند رابطه کاری وجود دارند که شایسته است به آنها توجه بیشتری بکنیم.

مثلا اگر شما با سهام‌داران اصلی سازمان خود روابط خوبی برقرار کنید احتمالا به نفع‌تان خواهد بود. زیرا اینها کسانی هستند که در موفقیت یا شکست شما سهم دارد. ارتباط برقرار کردن با این افراد به شما کمک می‌کند تا مطمئن باشید که پروژه‌ها و موقعیت شغلی شما در مسیر موفقیت قرار خواهند داشت.

برای آنکه این افراد را بشناسید شاید بد نباشد تحلیل سهام‌داران را انجام دهید. وقتی فهرستی از کسانی تهیه کردید که از پروژه‌ها و کار شما ذی‌نفع هستند، می‌توانید زمانی صرف کنید و روابط خود را با این افراد تقویت و مدیریت کنید.

مشتریان و مراجعه‌کنندگان گروه دیگری‌اند که شایسته توجه بیشتر شما هستند. به آخرین باری بیندیشید که با یکی از مشتریان ناراضی مواجه شده‌اید. این اتفاق احتمالا برای شما چالش‌برانگیز و فرساینده بوده است. اگرچه ممکن است نتوانید همیشه همه را راضی نگه دارید، می‌توانید با روابط صادقانه و مبتنی بر اعتماد با مشتریان خود، این تضمین را به وجود آورید که اگر جایی مشکلی پیش آمد، خسارت حداقلی باشد. روابط خوب با مشتریان و مراجعه‌کنندگان می‌تواند به فروش بیشتر، توسعه شغلی و زندگی رضایت‌بخش‌تری برای شما منجر شود.

نکات کلیدی

مجتمع فنی تهران : ساختن و نگهداری از روابط کاری مفید نه‌تنها باعث می‌شود احساس دلبستگی و تعهد شما به سازمان‌تان افزایش یابد، همچنین موجب می‌شود پروژه‌های کلیدی به شما پیشنهاد شود، در شغل خود پیشرفت کنید و طرفیع بگیرید.

برگرفته از MindTools

واژه‌نامه

ذهن‌آگاهی

وضعیت ذهنی که با تمرکز آگاهی فرد در لحظه کنونی به دست می‌آید و در عین حال احساسات، افکار و حواس جسمی فرد شناسایی و پذیرفته می‌شوند. این وضعیت ذهنی به‌عنوان یک روش درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

پربازدیدترین مقالات