جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲
۲k

چگونه فرهنگ سازمان را برای تغییرات مثبت آماده کنید؟

اگر از کاری تقدیر کنید، حتما به نتیجه مطلوب می‌رسد

تقدیر از کارکنان و تشویق آنها، ابزاری بسیار مؤثر برای انگیزه‌ بخشیدن به آنها و نیرو بخشیدن به تغییرات است. وقتی لازم است فرهنگ سازمانی شما تغییر کند، باید خلاقانه عمل کنید و رفتارها و پیامدهایی را بیابید که نشان‌دهنده خصوصیات آن فرهنگی باشند که می‌خواهید آن را ترویج دهید. اگر در سازمان شما فرهنگی حاکم است که وضعیت موجود را ترجیح می‌دهد، احتمالا باید برنامه‌ای اجرا کنید که در آن افراد تشویق شوند برای بهتر شدن کارها، پیشنهادها و ایده‌های خود را مشتاقانه مطرح کنند.

در عین حال باید برنامه و سازوکار فعلی خود برای تشویق کارکنان را بررسی کنید و ببینید که مبادا برنامه کنونی شما باعث تقویت رفتار‌هایی که می‌خواهید آنها را حذف کنید نشود. اگر در حال حاضر در سازمان خود افرادی را تشویق و تأیید می‌کنید که پیرو سیاست‌ها و روش‌های کاری مرسوم هستند، آیا همزمان باعث تضعیف ایده‌های جدید و تبدیل کارکنان به ماشین‌های بدون ایده نمی‌شوید؟

نکته

به یاد داشته باشید که تشویق لازم نیست همیشه مالی باشد. بیشتر افراد وقتی برای کار خوب و عملکرد بالا مورد تشویق و تشکر قرار می‌گیرند، این امر بر کارشان اثر می‌گذارد، حتی اگر این تشویق یک ایمیل یا نامه از رئیس‌شان یا فردی مسئول باشد یا حتی اشاره به نام و تلاش‌های آنها در یک جلسه کاری یا مجله درون‌سازمانی.

به ایده‌ها و حرف‌های خود عمل کنید

وقتی می‌خواهید فرهنگ سازمان را تغییر دهید، مهم‌ترین عامل موفقیت شما رهبری است. شما به‌عنوان رهبر سازمان یا تیم خود، تأثیر نیرومندی بر کارکنان و همکاران خود دارید. این بدان معناست که باید خودتان از نظر رفتاری، نگرشی و توجه به ارزش‌هایی که می‌خواهید در سازمان ایجاد کنید، الگو و نمونه باشید.

وقتی افراد ببینند که شما تلاش می‌کنید کاری مثبت انجام دهید یا تغییری مفید اعمال کنید، تحریک خواهند شد که از شما پیروی کنند.

حس مالکیت و مشارکت کارکنان را تقویت کنید

وقتی افراد احساس کنند که تغییرات بر آنها تحمیل می‌شود، طبیعت انسانی حکم می‌کند که نسبت به آن تغییرات مقاومت نشان دهند. اگر افراد احساس کنند که هیچ مشارکت و مالکیتی در جریان امور ندارند، حس خواهند کرد که کل این بازی به آنها تعلق ندارد و در نتیجه در ادامه دشوار خواهد بود که آنها را در جریان کارها به مشارکت وادارید و همکاری آنها را جلب کنید.

اگر افراد در جریان مشارکت و نظرخواهی قرار بگیرند، در مورد فرهنگ در حال تغییری که در آن کار می‌کنند کنترل بیشتری تجربه خواهند کرد. در نتیجه می‌تواند به‌جای مقاومت نسبت به تغییرات، به‌گونه‌ای مثبت در آنها مشارکت کنند.

ایده خود را بارها و بارها اعلام کنید

تغییر عوامل فرهنگی در سازمان یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. ایجاد الگوهای انجام کار به شیوه جدید، زمان زیادی نیاز دارد. لازم است مرتبا و به‌طور مستمر به افراد توضیح دهید که چه تغییری باید ایجاد شود و چرا. حتی اگر در این مورد بیش از حد صحبت می‌کنید، نگران نباشید. زیرا در برخی مواقع، این کار باعث می‌شود که پیام و ایده شما توسط تک‌تک کارکنان شنیده و بازگویی شود.

اگر بر ایده خود به‌اندازه کافی تأکید نکنید، احتمال دارد الگوهای قدیمی از نو سر برآورند. سعی کنید به‌طور مرتب روش‌های جدید را تشویق و ترویج کنید تا زمانی که روش جدید به‌عنوان یک ویژگی فرهنگی تثبیت شود.

تصویری جدید ایجاد کنید

جنبه‌هایی از فرهنگ سازمانی که لازم است تغییر کنند، باید برجسته شده و سپس به‌طور قطعی حذف شوند. در مورد روش‌های نادرست صادقانه و آزادانه صحبت کنید. سپس برای سازمان، بخش یا تیم خود تصویر جدیدی بسازید. می‌‌توانید شعاری بسازید که نشان‌دهنده ایده شما برای تغییر باشد.

مثلاً اگر شعار اصلی شما این باشد که «ما مسئول تصمیمات خود هستیم» در نهایت بخش شما در سازمان به بخشی تبدیل می‌شود که افراد در آن مسئولیت‌پذیر هستند، در تصمیم‌گیری بهینه عمل می‌کنند و به نتایج درست می‌رسند.

خودتان به تغییر علاقه‌مند باشید

در نهایت آنچه نیازمند تغییر است، نیازمند اشتیاق نیز هست. هر روز اشتیاق و تعهد خود را به تغییرات نشان دهید. وقتی شما به‌طور قطع باور دارید که برخی از جنبه‌های فرهنگ سازمانی شما باید تغییر کنند، لازم است این باور خود را در هر کاری که انجام می‌دهید نشان دهید.

همین‌طور که اشتیاق خود را به دیگران منتقل می‌کنید، زنجیره‌ای از واکنش‌ها به وجود می‌آورید که در نهایت باعث ابتکارات و ایجاد تغییرات موفق می‌شوند. این کار همچنین باعث افزایش احتمال مشارکت افراد در ایجاد تغییرات در موقعیت‌های آینده خواهد شد.

نکات کلیدی

مجتمع فنی تهران : با تحلیل فرهنگ سازمانی خود و رسیدگی به موانع کلیدی تغییر که در این فرهنگ وجود دارد، می‌توانید پروژه‌های ایجاد تغییرات را در سازمان موفق‌تر اجرا کنید. با همدلی، اشتیاق، مسئولیت‌پذیری و استقامت می‌توانید راهکارهای جدید ایجاد کرده و روش‌های جدید کار کردن را تشویق کنید.

همچنین می‌توانید فرهنگی در سازمان خود به وجود آورید که کارایی بالاتری دارد. این یکی از بنیادی‌ترین عوامل مؤثر در توانایی سازمان شما برای تطبیق و تغییر است که تنها در صورت برنامه‌ریزی بلند‌مدت می‌توان به آن دست یافت

برگرفته از MindTools 

پربازدیدترین مقالات