جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲
۲k

توسعه تخصص می‌تواند دری به سوی چالش‌ها و فرصت‌های جدید باشد.

یک متخصص کسی است که در موضوعی خاص تسلط دارد یا در تکنیک یا مهارتی خاص به استادی رسیده است. وقتی شما به یک متخصص تبدیل می‌شوید، درواقع به مرجعی تبدیل می‌شوید که همه برای کمک یا نصیحت گرفتن به شما مراجعه می‌کنند. همچنین احتمالاً در کار خود خلاقانه‌تر عمل می‌کنید، زیرا می‌توانید فرصت‌‌ها را شناسایی کنید. این امر می‌تواند در‌‌هایی برای شما بگشاید به سمت مشاغل بهتر، ترفیع گرفتن، دعوت به سخنرانی و کسب شهرت.

«قدرت تخصصی« نیز همراه با کسب تخصص برای شما ایجاد می‌شود که اگر به‌درستی مدیریت شود، می‌‌تواند اعتماد و احترام دیگران را جلب کرده و تأثیر گذاشتن بر آنها را ساده‌تر کند تا بتوانید برای پروژه‌‌ها و ایده‌‌های جدید خود افراد را درگیر کنید و مشارکت آنها را جلب کنید. این توانایی عمیقاً ارزشمند است و باعث می‌شود کار شما هدفی عالی و بزرگ داشته باشد.

چگونه تخصص و اعتبار ایجاد کنید؟


در اینجا پنج گام را معرفی می‌کنیم که می‌توانید برای ساختن تخصص و توسعه اعتبار تخصصی خود از آنها استفاده کنید.

 

    حوزه پیشرفت و توسعه خود را مشخص کنید


احتمالاً شما مجموعه بزرگی از مهارت‌‌ها را در حال حاضر دارا هستید. پس چگونه انتخاب کنید که کدام را باید توسعه بدهید؟

بهتر است با در نظر گرفتن شوق شخصی خود شروع کنید. چه چیزی برای شما از همه جالب‌تر است؟ استعدادهای طبیعی شما به کدام سو بیشتر گرایش دارند؟ چیزی را انتخاب کنید که واقعاً به آن اهمیت می‌دهید و به آن گرایش دارید. این کار باعث می‌شود انگیزه بیشتری داشته باشید نسبت به وقتی که می‌خواهید کاری انجام دهید که به نظر شما مسخره می‌رسد یا انجام و استادی در آن دشوار است.

سپس باید مهارت‌‌هایی را مد نظر قرار دهید که در صنعت شما مهم هستند. چه حوزه‌‌هایی در صنعت شما از همه ارزشمندتر هستند یا در آینده بیشتر مفید واقع خواهند شد؟

همچنین سعی کنید خلاهای علمی را در سازمان خود شناسایی کنید، یعنی حوزه‌هایی که هیچ حمایتی از آنها نمی‌شود یا پتانسیلی در آنها وجود دارد که می‌توان در طولانی‌مدت تغییری مفید در آنها به وجود آورد. تمرکز بر این کار همچنین روش خوبی است برای اینکه آینده شغلی خود را تضمین کنید.

اگر با مشتریان کار می‌کنید، بد نیست مهارت‌هایی و تکنیک‌‌هایی را مد نظر قرار دهید که برای مشتریان ارزشمند هستند. بررسی کنید که چگونه توسعه تخصصی در یک حیطه خاص می‌تواند برای مشتریان شما مفید باشد.

 به یاد داشته باشید تخصصی که انتخاب می‌کنید آن را گسترش دهید، لزوماً نباید مربوط به صلاحیت‌‌های شغلی شما باشد یا به یک موقعیت عالی یا پاداش منجر شود. مهارت‌‌های نرم نیز در این مرحله مهم هستند. شما می‌توانید مثلاً در «حل اختلاف» یا در اداره گروه‌‌های آموزشی تخصص کسب کنید.

بهتر است بر یک جایگاه و موقعیت خاص تمرکز کنید. زیرا لازم است بتوانید در حوزه انتخابی خود استاد شوید و هرچه حوزه‌ای که انتخاب می‌کنید وسیع‌تر باشد، متخصص شدن و استاد شدن در آن دشوارتر خواهد بود.

زمانی اختصاص دهید تا تعریفی برای مفهوم «تخصص» پیدا کنید که برای شما معنادار و واقع‌بینانه باشد. تکنیک اهداف اسمارت (SMART) می‌تواند در این کار به شما کمک کند.

زمان خود را برنامه‌ریزی کنید


سپس باید در برنامه‌ریزی روزانه خود زمانی اختصاص دهید تا در آن تخصص خود را ایجاد کنید. می‌توانید از زمان ناهار، زمان رفت و آمد یا زمان بیکاری صبح‌‌ها، بعد از ظهرها یا آخر هفته استفاده کنید. هر زمانی که بتوانید برای کسب تخصص خود صرف کنید، چه کوتاه باشد چه بلند، زمانی است که به بهترین شکل صرف شده است.

کلید موفقیت این است که به ایجاد و افزایش دانش خود سخت متعهد باشید. روشی مناسب برای انجام این کار این است که در یک بیانیه مأموریت شخصی، کاری را که می‌خواهید درنهایت انجام دهید و چیزی را که می‌خواهید به دست بیاورید توصیف کنید. این کار به شما کمک می‌کند در جریان کار انگیزه خود را حفظ کنید.


توصیه

اگر برنامه شما در حال حاضر کاملاً پر است، می‌توانید از روش‌‌های استفاده کنید که از طریق آنها زمان را صرفه‌جویی کنید و بتوانید هر روز برای آموزش خود زمانی اختصاص دهید. همه ما بیش از آنچه خودمان متوجه باشیم زمان را هدر می‌دهیم.


دانش مورد نیاز را کسب کنید

اکنون زمان آن فرا می‌رسد که شروع به ساختن تخصص خود کنید. همه اطلاعاتی را که برای تبدیل شدن به یک متخصص نیاز دارید کسب کنید، یعنی همه اطلاعاتی که شما را به‌عنوان یک متخصص به دیگران می‌شناسانند. مثلاً آیا لازم است شرایط خاصی داشته باشید؟ متخصصان دیگر در این حوزه چه گواهینامه‌‌هایی دارا هستند؟ اگر به آموزش رسمی نیاز داشته باشید، ممکن است سازمان شما بتواند هزینه آن را تأمین کند.
پیدا کردن یک رل مدل نیز می‌تواند در این مورد به شما کمک کند، کسی که شما او را نمونه یک متخصص می‌دانید. از مثال این افراد استفاده کنید و سعی کنید پی ببرید چه چیزی آنها را به یک متخصص تبدیل کرده است و شما چگونه می‌توانید به سطح مشابهی از دانش، مهارت و شیوه بیان مطلب دست پیدا کنید.
همچنین می‌توانید یک مربی برای خود پیدا کنید که پیشاپیش مسیر مشابهی را طی کرده است. یک مربی می‌تواند تخصص‌‌های ارزشمند خود را با شما به اشتراک بگذارد، شبکه شما را گسترش دهد و دانشی را در اختیار شما بگذارد که اغلب خودتان به‌طور فردی نمی‌توانید آن را کسب کنید.

وقتی شناسایی کردید که باید چه چیزهایی را بدانید یا بیاموزید، راه‌هایی برای استفاده از دانش خود پیدا کنید. به دنبال مأموریت‌‌های چالش‌برانگیز یا آموزش‌‌های ضمن خدمت باشید که مهارت‌‌های شما را در بوته آزمایش می‌گذارند. در این زمان، حتی وقتی که مرتکب اشتباه شوید، درس‌‌های بسیار ارزشمندی می‌آموزید.
گزینه‌‌های دیگر برای توسعه دانش شما، شامل عضو شدن در گروه‌های حرفه‌ای و درون‌صنفی و استفاده از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین و توییتر است که در اینجاها شما می‌توانید با متخصصان دیگری در حوزه خود مرتبط شوید که احتمالاً سال‌‌ها تجربه دارند و می‌توانند آن را در اختیار شما بگذارند.
شرکت در کنفرانس‌‌ها  نیز روش بسیار خوب دیگری است برای اینکه ارتباطات خود را گسترش دهید و در حوزه صنعتی یا موضوع مورد نظر خود اطلاعات جدید را کسب کنید و به روز باشید. کنفرانس‌‌ها و رویدادهای صنفی همچنین فرصت‌‌هایی برای ساختن شبکه‌‌ حرفه‌ای در اختیار شما می‌گذارند و روابط بسیار ارزشمندی برای شما ایجاد می‌کنند.

دانش خود را به اشتراک بگذارید

شما باید تخصص خود را به اشتراک بگذارید تا بتوانید از آن استفاده مفیدی بکنید و برند و اعتبار شخصی خود را بسازید. نخست باید مخاطبان خود را شناسایی کنید. شما تصمیم دارید بر چه کسانی بیشترین تأثیر ممکن را بگذارید؟ کمک کردن به چه کسانی بیشترین سود را برای شما دارد؟ بیشتر از همه می‌خواهید بر چه کسانی اثر بگذارید؟
سپس در این مورد بیندیشید که چگونه می‌توانید خود را در معرض دید مخاطبان قرار دهید. چند استراتژی وجود دارد که به شما کمک می‌کند اعتبار خود را به‌عنوان یک متخصص بسازید. مثلاً:
    سخنرانی - سخنرانی عمومی روش بسیار خوبی برای نشان دادن تخصص شماست. می‌توانید در یک کنفرانس تجاری یا در یک گروه کاری یا در جلسه‌ای با مدیران یا در جلسات توجیهی سازمان یا در مدارس و دانشگاه‌ها سخنرانی کنید.
    وبلاگ – وبلاگ‌نویسی به افراد کمک می‌کند که شناخته شوند، مورد توجه قرار بگیرند و از راه دور مورد اعتماد باشند. همچنین باعث می‌شود بتوانید به مخاطبانی بالقوه در سرتاسر جهان دسترسی پیدا کنید. شما می‌توانید وبلاگ خود را بسازید یا در وبلاگی که پیش‌تر تأسیس شده است همکاری کنید.
کارهای داوطلبانه به‌عنوان یک متخصص - نویسنده‌‌ها و روزنامه‌نگارها همیشه به دنبال منابع تخصصی هستند تا برای برنامه‌های تلویزیونی یا برای مقالات چاپی و آنلاین با آنها مصاحبه کنند. با در اختیار آنها قرار دادن تخصص خود می‌توانید اعتبار خود را افزایش دهید و پیرامون خدماتی که ارائه می‌دهید پویایی و حرکت ایجاد کنید.

همچنین می‌توانید با رسانه‌های مرتبط مستقیماً تماس بگیرید. مثلاً می‌توانید به یک مجله پیشنهاد بدهید که برای آنها مقاله بنویسید یا در بخش کسب‌وکار روزنامه محل زندگی خود مطلب بنویسید. تولید محصولات علمی، وبینار، کتاب‌های الکترونیکی، پادکست و ویدیوهای آنلاین، همه روش‌های خوبی برای به اشتراک گذاشتن تخصص شما هستند و برای مخاطبان شما ارزش ایجاد می‌کنند.

کمک کردن به دیگران - راه‌‌های بسیاری وجود دارد تا بتواند از تخصص خود برای کمک به دیگران استفاده کنید. مثلاً شما می‌توانید در یک کمیته در سازمان خود به صورت داوطلبانه همکاری کنید یا دانش و تخصص خود را در اختیار مؤسسات غیرانتفاعی که کار آنها برای شما مهم است قرار دهید.


از تله تخصص بپرهیزید

مجتمع فنی تهران : متخصصان باید به آموختن ادامه دهند و مسئولیت‌‌های جدید بپذیرند. دانش و مهارت‌‌هایی که شما را در گذشته موفق کرده‌اند، همیشه و لزوماً مهارت‌ها و دانش‌‌های مورد نیاز و مناسب برای آینده نخواهد بود. فروتنی کامل داشته باشید تا این واقعیت را ببینید که چیزها در حال تغییر هستند و شما نمی‌توانید همه چیزدان باشید.

نکات کلیدی

یک متخصص کسی است که از طریق کسب دانش یا کار عملی طولانی‌مدت به‌عنوان یک مرجع و استاد در یک حوزه‌ای خاص شناخته می‌شود. متخصص بودن فواید بسیاری دارد که شما را قادر می‌سازد به دیگران کمک کنید و قدرت تخصصی داشته باشید. همچنین می‌تواند شما را به سمت ترفیع گرفتن یا مسئولیت‌‌های خطیر و عالی هدایت کند.
برای ایجاد تخصص باید موضوعی انتخاب کنید و زمانی اختصاص دهید تا بر آن متمرکز شوید. از آموزش، شبکه‌سازی و رویدادهای صنفی برای افزایش دانش خود استفاده کنید. سپس سعی کنید از طریق به اشتراک گذاشتن تخصص خود در سخنرانی‌های عمومی، وبلاگ‌نویسی و مربی‌گری، اعتبار تخصصی خود را پرورش دهید. هر چه بیشتر بیاموزید و آموخته‌‌های خود را بیشتر به کار ببندید، تخصص و اعتبار شما بیشتر رشد خواهد کرد.

برگرفته ازMindTools

پربازدیدترین مقالات