جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳
۶۳۶

میکس مدیا: بیان هنری مدرن

میکس مدیا چیست و چه تفاوتی با سایر هنرها دارد؟

هنرمندان میکس مدیا می‌توانند با ترکیب رسانه‌ها و فرایندهای مختلف هنری خود را به‌شکلی بروز دهند که با استفاده از یکی از آن رسانه‌ها یا فرایندها ممکن نیست.

چکیده

هنر میکس مدیا را می‌توان نقطهٔ برخورد تصویر، متن، صدا، مجسمه و صنایع دستی توصیف کرد. میکس مدیا طیف وسیعی از ابزارها و رسانه‌ها از به کار می‌گیرد اما ویژگی‌های مشترکی نیز دارد که در همه آثار این حوزه تکرار می‌شوند، مانند تمرکز بر فرم، بافت و رنگ. رسانه‌های مختلف در میکس مدیا به‌شکل لایه‌های جداگانه اعمال می‌شوند. اثر میکس مدیا به‌عنوان یک اثر هنری واحد به بیان ایده‌ها، افکار و احساسات هنرمند می‌پردازد و نوع اصلی آن ترکیبی از هنر و دیزاین است. این هنر و دیزاین ریشه‌های مختلف و اهداف گوناگونی دارند و ترکیب آنها چیز جدیدی خلق می‌کند که می‌تواند ایده‌های پیچیده‌تری را بیان کند.

                        دورهٔ آموزش میکس مدیا دیجیتال در مجتمع فنی تهران به دنبال گسترش کاربرد و اهمیت دنیای دیجیتال در هنر راه‌اندازی شده است. در این دوره هنرمندان با ابزارهای رایانه‌ای و دیجیتالی برای خلق آثار هنری آشنا می‌شوند و می‌توانند در خلق آثار هنری ترکیبی خود از مواد و تکنیک‌های مختلف استفاده کنند. این دوره در ۱۰ ساعت ارائه می‌شود و گواهینامه رسمی آن به داوطلبان اعطا خواهد شد.

ایدهٔ هنر میکس مدیا

هنر میکس مدیا یک ژانر هنری نیست بلکه یک ایده است. هنرمندان میکس مدیا می‌توانند با ترکیب رسانه‌ها و فرایندهای مختلف هنری خود را به‌شکلی بروز دهند که با استفاده از یکی از آن رسانه‌ها یا فرایندها ممکن نیست. روش‌های مختلفی برای گنجاندن این رسانه‌ها در آثار هنری وجود دارد و هر تکنیک هدف خاص خود را دارد.

            هنر میکس مدیا در اصل ترکیب دو شکل هنری مانند نقاشی، طراحی یا تصاویرسازی دیجیتال در یک اثر هنری است. در میکس مدیا اغلب می‌بینیم که یک نقاشی نقاشی دیگری را به تصویر می‌کشد. میکس مدیا اصطلاحی است که برای توصیف ترکیب رسانه‌های مختلف ساخته شده است. علی‌رغم تنوع این آثار وجوه مشترک زیادی نیز دارند زیرا در همهٔ‌ آنها از چند رسانه برای خلق یک اثر هنری استفاده می‌شود.

            تفاوت میکس مدیا با هنر چندرسانه‌ای این است که در آن از مواد و روش‌های مختلف برای تولید یک قطعهٔ هنری منحصربه‌فرد استفاده می‌شود، درحالی که هنرهای چندرسانه‌ای عناصر بصری با عناصر تعاملی یا غیربصری مانند صدا، نور یا رقص ترکیب می‌شود. همچنین هنر میکس مدیا با هنر سه‌بعدی از این نظر متفاوت است که در آن رسانه‌های مختلف به شیوه‌ای هنری‌تر ترکیب می‌شوند. درواقع می‌توان آن را بیشتر شبیه مجسمه‌سازی دانست.

ویژگی‌های هنر میکس مدیا

هنر میکس مدیا را می‌توان نقطهٔ برخورد تصویر، متن، صدا، مجسمه و صنایع دستی توصیف کرد. میکس مدیا طیف وسیعی از ابزارها و رسانه‌ها از به کار می‌گیرد اما ویژگی‌های مشترکی نیز دارد که در همه آثار این حوزه تکرار می‌شوند، مانند تمرکز بر فرم، بافت و رنگ.

            رسانه‌های مختلف در میکس مدیا به‌شکل لایه‌های جداگانه اعمال می‌شوند. اثر میکس مدیا به‌عنوان یک اثر هنری واحد به بیان ایده‌ها، افکار و احساسات هنرمند می‌پردازد و نوع اصلی آن ترکیبی از هنر و دیزاین است. این هنر و دیزاین ریشه‌های مختلف و اهداف گوناگونی دارند و ترکیب آنها چیز جدیدی خلق می‌کند که می‌تواند ایده‌های پیچیده‌تری را بیان کند.

            هنرمندان از این بیان هنری به دلیل قابلیت‌های جدید و گستردهٔ آن بهره می‌برند که دست آنها را برای بسیار باز می‌گذارد. این شاخهٔ‌ هنری هنوز در حال تکامل است و در آینده بر گستردگی و پیچیدگی آن افزوده خواهد شد. اکنون استفاده از میکس مدیا در نقاشی بسیار پرطرفدار است و روش‌های جدید و هیجان‌انگیزی به نقاشان عرضه می‌کند تا با مواد و رسانه‌های مختلف نقاشی را به هنری بسیار گسترده‌تر با امکانات بیانی بیشتر تبدیل کنند.

هنر میکس مدیا در طول تاریخ

میکس مدیا نوعی اثر هنری است که در آن از رسانه‌ها و تکنیک‌های مختلف هنری استفاده می‌شود. برای نمونه، اثر هنری که در آن از نقاشی اکریلیک به همراه پارچه و کاغذ استفاده شود اثر هنری مرکب یا میکس مدیا خوانده می‌شود. می‌توان از تکنیک‌های میکس مدیا از پروژه‌های مختلف صنایع دستی و هنری استفاده کرد، مانند کتاب‌سازی، طراحی، تزئینات مختلف، تولید کارت‌های تبریک و مجلات هنری.

            میکس مدیا یا هنر ترکیبی چند جنبش هنری را در طول تاریخ در بر می‌گیرد که عبارت‌اند از:

  • کوبیسم

پابلو پیکاسو و ژرژ براک،‌ هنرمندان کوبیستی اوایل قرن بیستم بودند که در کارهای خود از میکس مدیا استفاده می‌کردند.

  • دادائیسم

هنرمندان دادا اشیا یا تصاویر را از رسانه‌های جمعی می‌گرفتند و به‌طور کولاژ یا آماده در هنر خود وارد می‌کردند. مارسل دوشان هنرمند معروف دادائیست با دستکاری اشیای ازپیش ساخته‌شده مجسمه‌های را به‌روش ساده خلق می‌کرد و سپس آنها را به‌عنوان اثر هنری به گالری‌ها می‌داد.

  • اینستالیشن

در دههٔ ۱۹۷۰ هنرمندان از تکنیک‌ها و رسانه‌های مختلف هنری برای ساخت آثار هنریدر مقیاس بزرگ استفاده می‌کردند که شامل مجسمه‌های ساخته‌شده از بریدهٔ مجلات و اشیای دیگری بود که آنها را پیدا می‌کردند.

شش نوع هنر میکس مدیا

بر اساس آثار هنری موجود در موزه‌ها می‌توان شش نوع مختلف هنر میکس مدیا را شناسایی کرد که عبارت‌اند از:

  1. کلاژ

کلاژ شکلی از هنرهای تجسمی است که در آن عناصر بصری را با هم ترکیب می‌کنند تا تصویری جدید پدید آید و پیام یا ایده‌ای را منتقل کند. واژه کلاژ از فعل فرانسوی «کولِه» می‌آید که به‌معنای «چسباندن» است و در اصل به ترکیب تصاویر در هنر کلاژ اشاره دارد. هنرمندان کولاژ این تصاویر را از بریده‌های روزنامه یا تبلیغات چاپی یا از مواد دیگر مانند عکس، پارچه، چوب و حتی فوم انتخاب می‌کنند. آنها این تصاویر را روی سطح یک اثر هنری دیگر مانند بوم می‌چسبانند تا تصویر واحد و جدیدی ایجاد شود.

  1. دکوپاژ

دکوپاژ نوعی هنر دستی است که شامل چسباندن بریده‌های پارچه یا کاغذ بر روی اجسام دیگر می‌شود و سپس کل سطح شیء را یک‌دست می‌کنند تا به‌نظر بیاید روی آن نقاشی شده است. دکوپاژ روشی برای تزئین وسایل خانه و استفادهٔ دوباره از اشیای قدیمی با تزئینات جدید است. می‌توان دکوپاژ را روی بسیاری از سطوح ازجمله چوب، فلز، شیشه، سفال و حتی پلاستیک اعمال کرد. در بسیاری موارد هنرمندان دکوپاژ مبلمان، گلدان، آباژور، قاب عکس و ظروف شیشه‌ای را با دکوپاژ تزئین می‌کنند.

  1. اسمبل

اسمبل نوعی هنر میکس مدیای سه‌بعدی محسوب می‌شود که در آن مواد مختلف در جهات مختلف قرار می‌گیرند.

  1. هنر اشیای یافت‌شده

این هنر زمانی اتفاق می‌افتد که هنرمندان یا صنعتگران یک شیء معمولی یا غیرهنری را به یک اثر هنری تبدیل می‌کنند.

  1. تغییر کتاب

هنر تغییر کتاب شکلی از میکس مدیا است که در آن هنرمند کتاب را پاره‌پاره می‌کند یا شکل فیزیکی آن را تغییر می‌دهد تا یک کلاژ یا نقاشی ایجاد کند.

  1. ترکیب خشک و تر

این هنر زمانی است که ابزارهای تر (مانند رنگ اکریلیک، آبرنگ، جوهر یا سایر ابزارهای مایع) با ابزارهای خشک (مانند پاستیل روغنی،‌ گرافیت یا مداد رنگی) ترکیب می‌شوند. مثال آن وقتی است که روی نقاشی آبرنگ با مداد خط‌هایی اضافه می‌کنند.

جمع‌بندی

میکس مدیا اصطلاحی است که برای توصیف ترکیب رسانه‌های مختلف ساخته شده است. علی‌رغم تنوع این آثار وجوه مشترک زیادی نیز دارند زیرا در همهٔ‌ آنها از چند رسانه برای خلق یک اثر هنری استفاده می‌شود. هنرمندان از این بیان هنری به دلیل قابلیت‌های جدید و گستردهٔ آن بهره می‌برند که دست آنها را برای بسیار باز می‌گذارد. این شاخهٔ‌ هنری هنوز در حال تکامل است و در آینده بر گستردگی و پیچیدگی آن افزوده خواهد شد. اکنون استفاده از میکس مدیا در نقاشی بسیار پرطرفدار است و روش‌های جدید و هیجان‌انگیزی به نقاشان عرضه می‌کند تا با مواد و رسانه‌های مختلف نقاشی را به هنری بسیار گسترده‌تر با امکانات بیانی بیشتر تبدیل کنند.

            دورهٔ آموزش میکس مدیا دیجیتال در مجتمع فنی تهران به دنبال گسترش کاربرد و اهمیت دنیای دیجیتال در هنر راه‌اندازی شده است. در این دوره هنرمندان با ابزارهای رایانه‌ای و دیجیتالی برای خلق آثار هنری آشنا می‌شوند و می‌توانند در خلق آثار هنری ترکیبی خود از مواد و تکنیک‌های مختلف استفاده کنند. این دوره در ۱۰ ساعت ارائه می‌شود و گواهینامه رسمی آن به داوطلبان اعطا خواهد شد.

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شود.

منبع: AngeloAccardi، MasterClass

مترجم: بهناز دهکردی

پرسش‌های متداول

هنر میکس مدیا چیست؟

میکس مدیا نوعی اثر هنری است که در آن از رسانه‌ها و تکنیک‌های مختلف هنری استفاده می‌شود. می‌توان از تکنیک‌های میکس مدیا از پروژه‌های مختلف صنایع دستی و هنری استفاده کرد، مانند کتاب‌سازی، طراحی، تزئینات مختلف، تولید کارت‌های تبریک و مجلات هنری.

تفاوت میکس مدیا با هنر چندرسانه‌ای چیست؟

تفاوت میکس مدیا با هنر چندرسانه‌ای این است که در آن از مواد و روش‌های مختلف برای تولید یک قطعهٔ هنری منحصربه‌فرد استفاده می‌شود، درحالی که هنرهای چندرسانه‌ای عناصر بصری با عناصر تعاملی یا غیربصری مانند صدا، نور یا رقص ترکیب می‌شود.

تفاوت هنر میکس مدیا با هنر سه‌بعدی چیست؟

هنر میکس مدیا با هنر سه‌بعدی از این نظر متفاوت است که در آن رسانه‌های مختلف به شیوه‌ای هنری‌تر ترکیب می‌شوند. درواقع می‌توان آن را بیشتر شبیه مجسمه‌سازی دانست.

پربازدیدترین مقالات