جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳
۳۸۵

فناوری‌هایی که هنر دیجیتال را به چالش کشیده‌‌اند

امسال چه فناوری‌هایی بر هنر دیجیتال اثرگذار بوده‌اند؟

هنرمندان هنر دیجیتال از ابزارها، فناوری‌ها و روش‌های منحصر‌به‌فرد و انسانی‌تر استفاده می‌کنند تا بتوانند در میان خیل عظیم آثار زیبا اما بی‌روح هوش مصنوعی، لزوم داشتن خلاقیت هنری در برابر هوش ماشینی را در عرصه هنر نشان دهند.

چکیده

مردم در مواجهه با هنر، از جمله هنر دیجیتال، به دنبال ارتباط انسانی هستند و اکنون فناوری گویا مانع از ارتباط هنرمند و مخاطب است. نتیجهٔ این امر بروز روش‌ها و رویکردهای جدیدتری است که می‌خواهد ارتباط انسانی را تقویت کنند و جلوه‌های غیرانسانی هنر دیجیتال را کاهش دهند. در این مقاله با چهار اتفاق مهمی که روند هنر دیچیتال را در حال حاضر تحت تأثیر قرار داده‌اند آشنا می‌شوید.

            نقاشی دیجیتال تکنیکی در هنر دیجیتال است که به جای قلمو و رنگ نیاز به تسلط به کار با قلم نوری دارد. با کسب مهارت در این تکنیک می‌توانید در حوزه‌های تصویرسازی کتاب، انیمیشن‌سازی، بازی‌های رایانه‌ای، طراحی لباس، طراحی صحنه و ساخت فیلم‌های سینمایی مشارکت کنید. دورهٔ آموزش نقاشی دیجیتال در دپارتمان کودک و نوجوان مجتمع فنی تهران در ۲۴ ساعت این مهارت مفید را به کودکان شما آموزش می‌دهد و در پایان می‌توانید گواهینامهٔ معتبر آن را دریافت کنید.

تأثیر فناوری بر هنر دیجیتال

فناوی چگونه توانسته است باعث ایجاد نیازی جدید در نحوهٔ ارتباط انسان‌ها با هم شود، از جمله ارتباطی که هنر دیجیتال آن را محقق کرده است؟ فناوری چگونه حس غربت انسان مدرن در جهان را به تصویر می‌کشد و احساسات جدید در مخاطب برمی‌انگیزد؟

            امروزه هنر دیجیتال به نقطه‌ای جالب توجه در تاریخ خود رسیده است. ابزارهای که امروز در اختیار هنرمندان دیجیتال است از همیشه قوی‌تر شده‌اند، اما با دیدن تصاویر غریب هنر دیجیتال در فیلم‌ها، بازی‌های رایانه‌ای یا کتاب‌ها گاه حس می‌کنیم تأثیر انسانی آنها کاهش یافته است.

            مردم در مواجهه با هنر به دنبال ارتباط انسانی هستند و اکنون فناوری گویا مانع از ارتباط هنرمند و مخاطب است. نتیجهٔ این امر بروز روش‌ها و رویکردهای جدیدتری است که می‌خواهد ارتباط انسانی را تقویت کنند و جلوه‌های غیرانسانی هنر دیجیتال را کاهش دهند. در ادامه با چهار اتفاق مهمی که روند هنر دیچیتال را در حال حاضر تحت تأثیر قرار داده‌اند آشنا می‌شوید.

یک. جستجوی اصالت هنری

جنبشی که در میان مردم در حال گسترش است، موضع‌گرفتن بر علیه تأثیر تکان‌دهندهٔ هوش مصنوعی در هنر دیجیتال است. مردم هرچه بیشتر در معرض تصاویر هوش مصنوعی قرار می‌گیرند، بهتر آنها را می‌شناسند و می‌توانند از هنرهای ساختهٔ دست انسان تشخیص دهند. مخاطبان به دنبال چیزی اصیل‌تر هستند و می‌خواهند صنعتی باشد که از هنرهای ساختهٔ دست انسان پشتیبانی کند.

            رسانه‌های اجتماعی نیز تأثیر خود را بر دنیای هنر دیجیتال گذاشته‌اند و این امر باعث شده است هنرمندان کمتر بتوانند مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهند. آنها مجبورند سبک‌های هنری خود را شخصی‌تر کنند یا پیوندشان با مخاطبان خاص تقویت شود. این سبک‌های هنری آثار آنها را از آثار تولید‌شده توسط هوش مصنوعی متمایز کرده و رابطهٔ انسانی بین هنرمند و مخاطب را تقویت می‌کند.

دو. ارائه محصولات متمایز

هنرمندان دیجیتال که شخصیت‌های فانتزی را طرای و تصویرسازی می‌کنند، به این فکر افتاده‌اند که نه تنها باید هنرمند باشند، بلکه باید برند نیز بسازند. در رسانه‌های اجتماعی هنرمندان به سمتی سوق داده می‌شوند که چندان در پرورش خلاقیت یا شوق آنها تأثیری ندارد، اما باید در آن محصولات خوشایند، قابل فروش و سودآور تولید کنند.

            این روند باعث می‌شود هنرمندان و مخاطبان به محصولات متمایز و منحصربه‌فرد روی بیاورند و هر یک سعی کنند فضاهای خصوصی آنلاین خود را بسازند که محصولاتی خاصی به آن راه پیدا می‌کنند یا در آن تولید می‌شوند. این روند تولید محصولات هنر دیجیتال را که بر پایهٔ سایر شخصیت‌های محبوب تلویزیون، فیلم یا بازی هستند تقویت می‌کند، زیرا این محصولات مخاطب بیشتری دارند. هنر دیجیتال وقتی با سایر رسانه‌ها مرتبط باشد، ابزاری جدید و قوی برای رشد هنرمندان در فضای آنلاین است.

سه. خلق فضاهای رؤیایی

الگوریتم‌های هوش مصنوعی مولد و رسانه‌های اجتماعی زندگی را برای هنرمندان در حوزهٔ هنرهای دیجیتال دشوار کرده‌اند، اما آنها همچنان می‌توانند از برخی از این فناوری‌ها برای بهبود کار خود استفاده کنند. برخی اپلیکیشن‌های ارزان‌قیمت، دسترس‌پذیر و قدرتمند که انیمیشن تولید می‌کنند، مانند Procreate Dreams در جامعهٔ هنرمندان دیجیتال مقبولیت بسیاری یافته است.

            با این ابزارها می‌تواند به تقاضای بازار هنری با آثاری پاسخ داد که کمتر ظاهر تصنعی دارند و بیشتر حال‌وهوای انسانی را منتقل کنند. این ابزارها می‌توانیم شاهد تولید آثار فراوانی باشیم که غریب اما زیبا هستند. این محصولات انیمیشن دوبعدی نوعی حس نوستالژی به آثار هنری دیجیتال می‌بخشند که مخاطبان را بهتر جذب می‌کند.

            منابع هنری وقتی قابل دسترس باشند، باعث می‌شوند بازار رقابتی‌تر شود. یادگیری هنرهای دیجیتال از جمله نقاشی دیجیتال به دلیل دسترسی به اطلاعات و ابزارهای گرافیکی باکیفیت ساده‌تر شده‌ است. در نتیجه هنرمندانی که تکنیک قوی دارند نسبت به قبل بسیار بیشتر شده‌اند. به همین دلیل هنرمندان باید بیشتر خود را متمایز کنند تا بتوانند مخاطبان قابل توجهی داشته باشند.

            هنرمندان هنر دیجیتال برای ایجاد تمایز باید ذوق خود را جدی بگیرند و برای آن وقت زیادی صرف کنند. سبک انیمیشن ۲.۵بعدی باعث شده است هنرمندان بیان خلاقانهٔ خود را گسترش دهند. تجربه با سبک‌های مختلف هنری ادامه دارید و استودیوهای هنری نیز از این تجربه‌ها استقبال می‌کنند، به‌ویژه که اجرای آنها کم‌هزینه‌تر شده است.

چهار. استفادهٔ بیش‌ازحد از هوش مصنوعی

همان‌طور که گفتیم، در تصاویر هوش مصنوعی سبکی غیرانسانی مشهود است که تشخیص آن دشوار نیست. هنرمندان به دنبال کاری هستند که از هوش مصنوعی بر نمی‌آید و آن ارائه تشخص هنری و انتقال عواطف و روایات منحصربه‌فرد است. تماشاچیان گاه از استفاده از هوش مصنوعی استقبال فراوانی می‌کنند و گاه آن را نمی‌پسندند. دلیل‌ کسانی که آثار هنری هوش مصنوعی را رد می‌کنند، حمایت از هنرمندانی است که هوش مصنوعی جای آنها را گرفته است.

            این مسئله نشان‌دهندهٔ نیاز به وضع قوانین بیشتر در مورد هوش مصنوعی است تا شفافیت در استفاده از آن بالاتر برود. هرچند خلاقیت که هسته اصلی کار هنری از جمله هنر دیجیتال است توسط ماشین قابل تقلید نیست و هوش مصنوعی مهارت حل مسئلهٔ را که انسان داراست ندارد.

جمع‌بندی

هنر دیجیتال و از آن جمله نقاشی دیجیتال امروزه با ظهور هوش مصنوعی و کاربرد آن در تولید آثار هنری و تصویرسازی با نوعی بحران شغلی و چالش کسب مخاطب روبه‌رو شده است. به این دلیل هنرمندان ترغیب شده‌اند به سمت سبک‌های هنری شخصی، داستان‌گویی و ارتقای تجربهٔ کاربران بروند، یعنی کارهایی که هنوز از ماشین ساخته نیست. هنرمندان هنر دیجیتال از ابزارها، فناوری‌ها و روش‌های منحصر‌به‌فرد و انسانی‌تر استفاده می‌کنند تا بتوانند در میان خیل عظیم آثار زیبا اما بی‌روح هوش مصنوعی، لزوم داشتن خلاقیت هنری در برابر هوش ماشینی را در عرصه هنر نشان دهند.

            نقاشی دیجیتال تکنیکی در هنر دیجیتال است که به جای قلمو و رنگ نیاز به تسلط به کار با قلم نوری دارد. با کسب مهارت در این تکنیک می‌توانید در حوزه‌های تصویرسازی کتاب، انیمیشن‌سازی، بازی‌های رایانه‌ای، طراحی لباس، طراحی صحنه و ساخت فیلم‌های سینمایی مشارکت کنید. دورهٔ آموزش نقاشی دیجیتال در دپارتمان کودک و نوجوان مجتمع فنی تهران در ۲۴ ساعت این مهارت مفید را به کودکان شما آموزش می‌دهد و در پایان می‌توانید گواهینامهٔ معتبر آن را دریافت کنید.

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شود.

نویسنده: Tanya Combrinck

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: CreativeBloq  

پرسش‌های کلیدی

برای شروع کار در حوزهٔ هنر دیجیتال چه باید کرد؟

  • برنامهٔ مناسب خود را پیدا کنید و بر آن مسلط شوید
  • طراحی با آن برنامه را آغاز کنید
  • لایه‌بندی کار خود را انجام دهید
  • طرح را رنگ‌آمیزی کنید
  • لایه‌ها را ادغام کنید
  • اثر نهایی را خروجی بگیرید و منتشر کنید

هنر دیجیتال دقیقاً به چه معناست؟

هنر دیجیتال هر اثر هنری است که به کمک فناوری‌های دیجیتال تهیه شده است و این فناوری‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از فرایند خلق آن هستند. طراحی دیجیتالی، نقاشی دیجیتالی، تصویرسازی دیجیتالی، ساخت تصاویر، ویدیوها و حتی مجسمه‌ها یدیجیتالی از انواع تکنیک‌های هنر دیجیتال هستند.

پربازدیدترین مقالات