جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳
۴۶۲

پریماورا چیست؟

ویژگی‌ها و کاربردهای نرم‌افزار پریماورا

پریماورا می‌تواند پروژه‌های کوچک و بزرگ را در صنایع مختلف مانند ساخت‌وساز، تولید، انرژی و فناوری اطلاعات مدیریت کند. بیش از ۳۰ سال است که از این نرم‌افزار در پروژه‌های مختلف در سراسر جهان استفاده می‌شود.

چکیده

پریماورا یک ابزار مدیریت پروژه است که کارایی شما را در برنامه‌ریزی افزایش داده و خطر تأخیر در پروژه را کاهش می‌دهد. پریماورا باعث می‌شود چشم‌اندازی مفید از پروژه به دست بیاورید و گلوگاه‌های احتمالی را پیشاپیش شناسایی و برطرف کنید. سازندگان پریماورا مدعی هستند می‌توان از آن در همهٔ پروژه‌های بزرگ و کوچک استفاده کرد.

            مجتمع فنی تهران در راستای رسالت خود برای تربیت نیروی انسانی مجرب در حوزهٔ برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه دورهٔ آموزش برنامه‌ریزی و کنترل پروژه با نرم‌افزار Oracle Primavera P6 را برگزار می‌کند. با داشتن مدرک دیپلم می‌توانید در این دورهٔ ۵۰ساعته شرکت کنید. در این دوره با انواع نقشه‌ها، زمان‌بندی‌ها، تقویم،‌ کار با منابع و هزینه‌ها، پیگیری پیشرفت پروژه، گزارش‌ها، مدیریت کاربران و نحوهٔ محاسبهٔ ریسک‌های پروژه در پریماورا آشنا می‌شوید و در پایان گواهی معتبر فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنید.

پریماورا چیست؟

نرم‌افزارهای زیادی برای مدیریت پروژه وجود دارد اما برخی از آنها مانند پریماورا پی.۶ (Oracle Primavera P6) این کار را واقعاً خوب انجام می‌دهند. چطور باید روشی برای مدیریت پروژه بیابید که متناسب با سازمان و پروژهٔ شما باشد و نحوهٔ عملکرد تیم شما را بهبود ببخشد؟ در این مقاله ابزار پریماورا را می‌شناسید و با ویژگی‌های آن آشنا می‌شوید.

            پریماورا محصول شرکتی چندملیتی در حوزهٔ فناوری رایانه‌ای به‌نام اوراکل (Oracle) است. این محصول در میان متخصصان صنعت رایانه بسیار خوش‌نام است. از این ابزار برای برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرای پروژه‌ها استفاده می‌شود. پریماورا می‌تواند پروژه‌های کوچک و بزرگ را در صنایع مختلف مانند ساخت‌وساز، تولید، انرژی و فناوری اطلاعات مدیریت کند. بیش از ۳۰ سال است که از این نرم‌افزار در پروژه‌های مختلف در سراسر جهان استفاده می‌شود.

            پریماورا نخستین بار در سال ۱۹۸۳ ساخته شد و آن زمان نامش پریماورا سیستمز بود. در سال‌های بعد این نرم‌افزار بسیار محبوبیت پیدا کرد و در اواخر دههٔ نود میلادی پیشرفت‌های حوزهٔ فناوری سرور باعث شد پریماورا را در دو نسخه ارائه دهند:

  • نسخهٔ دسکتاپ پریماورا که برای استفادهٔ پیمانکاران، تأمین‌کنندگان و شرکت‌های تولیدی مناسب‌تر است.
  • نسخهٔ مبتنی بر وب پریماورا که بیشتر در سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در سال ۲۰۰۸ شرکت اوراکل، پریماورا سیستمز را خرید و از آن زمان نسخهٔ پریماورا که امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد توسعه داده شد. پریماورای جدید یک ابزار مدیریت پروژه است که کارایی شما را در برنامه‌ریزی افزایش داده و خطر تأخیر در پروژه را کاهش می‌دهد. پریماورا باعث می‌شود چشم‌اندازی مفید از پروژه به دست بیاورید و گلوگاه‌های احتمالی را پیشاپیش شناسایی و برطرف کنید. سازندگان پریماورا مدعی هستند می‌توان از آن در همهٔ پروژه‌های بزرگ و کوچک استفاده کرد.

ویژگی‌های پریماورا پی. ۶

در درجهٔ نخست پریماورا ابزاری برای استفاده در ساختار سازمانی است. یعنی از بالاترین سطوح مدیریت تا سایر اعضای پروژه را در بر می‌گیرد. ویژگی‌های کلیدی پریماورا عبارت‌اند از:

  • ارائهٔ جدول زمانی پروژه

نمودار گانت برای زمان‌بندی وظایف روی نمودار میله‌ای

  • مدیریت ریسک

شناسایی، پیگیری و حل ریسک‌ها پیش از آنکه به مشکل تبدیل شوند.

  • داشبورد اطلاعات

برای ردیابی و پیگیری معیارهای کلیدی عملکرد پروژه

  • ارائهٔ گزارش و تحلیل

ایجاد گزارش از وضعیت فعلی بخش‌های مختلف

  • تقویم و گزارش فعالیت

نشان‌دادن وظایف مربوط به پروژه روی تقویم

  • زمان‌بندی هشدارها

مشخص‌کردن موعدهای مقرر برای حفظ زمان‌بندی پروژه

  • ارائهٔ نمای شبکهٔ پروژه

نمودار شبکهٔ پروژه به کاربران کمک می‌کند توالی برنامه‌ها و فعالیت‌های پروژه را بهتر مجسم کنند.

  • ارائه ساختار تفکیکی

در پریماورا می‌توانید ساختاری برای تفکیک وظایف ایجاد کنید که وظایف مرتبط را در یک دسته قرار می‌دهد و آنها را اولویت‌بندی می‌کند.

  • روش مسیر بحرانی (CPM)

در پریماورا می‌توانید مسیر بحرانی پروژه را پیدا کنید. روش مسیر بحرانی تکنیکی مهم در زمان‌بندی پروژه است که به مدیران کمک می‌کند کل زمان پروژه را تخمین بزنند و زمان پایان هر مرحله را معین کنند.

موارد استفاده از پریماورا

از پریماورا پی.۶ برای مدیریت پروژه، برنامه و پورتفولیو استفاده می‌شد. ویژگی‌های قوی مدیریت پروژه در این نرم‌افزار باعث شده است عملکرد بالایی در این حوزه‌ها داشته باشد. حوزه‌های اصلی استفاده از پریماورا عبارت‌اند از:

  • برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پروژه

پریماورا نمودارهای گانت، جداول پروژه و نمودارهای شبکه را به‌عنوان ابزارهای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پروژه ارائه می‌دهد و به کمک این ابزارها می‌توانید محدوده، زمان و روش‌های تأمین اصلی پروژه را مشخص کنید.

  • مدیریت پورتفولیو در پروژه

در پریماورا می‌توانید چندین پروژه را در یک برنامه یا پورتفولیو به‌طور همزمان و به کمک ابزارهای ساختار پروژه سازمانی (EPS) مدیریت کنید.

  • مدیریت منابع

با استفاده از فرم‌های قابل تنظیم منابع در پریماورا می‌توانید منابع را پیگیری کرده و در صورت لزوم آنها را مجدداً تخصیص دهید.

  • مدیریت ریسک

امکانات تحلیل ریسک در پریماورا به مدیران پروژه امکان می‌دهد ریسک‌ها را قبل از اینکه به مشکل تبدیل شوند شناسایی، پیگیری و حل کنند.

  • مدیریت قرارداد

در پریماورا می‌توانید چندین پروژه‌ را همزمان مدیریت کرده و به‌سرعت داده‌ها را از پایگاه داده دریافت کنید.

  • گزارش‌دهی پروژه

پریماورا درمورد جداول زمانی، منابع و هزینه‌ها به شما گزارش‌های شخصی‌سازی‌شده ارائه می‌دهد.

چه کسانی از پریماورا استفاده می‌کنند؟

پریماورا محصول اوراکل بیشتر مورد استفادهٔ مدیران پروژه است که مسئول انجام پروژه یا مجموعه‌ای از طرح‌ها و پروژه‌ها هستند. از پریماورا بیشتر در پروژه‌های ساختمانی در مقیاس بزرگ استفاده می‌شود اما در سایر حوزه‌های تجارت و تولید نیز کاربرد دارد.

            مدیران و مسئولان حرفه‌ای پروژه مانند مهندسان، برنامه‌ریزان و سایر کسانی که در مدیریت، گزارش و برنامه‌ریزی پروژه‌های کوچک و بزرگ نقش دارند می‌توانند از پریماورا بهره ببرند. اغلب توصیه می‌شود کسانی که می‌خواهند با نرم‌افزار پریماورا کار کنند دورهٔ آموزشی مربوط به آن را بگذرانند. این ابزار برای مدیریت پروژه‌های پیچیده ساخته شده است و به همین دلیل کار با آن در برخی موارد پیچیده است.

نقاط قوت پریماورا کدام‌اند؟

برخی از کارها هستند که پریماورا آنها را بسیار خوب انجام می‌دهد. مهم‌ترین نقاط قوت پریماورا عبارت‌اند از:

  • پریماورا در مدیریت وظایف بسیار انعطاف‌پذیر است. این پلتفرم به کاربران امکان می‌دهد کارها را اولویت‌بندی و اجرا کنند و بر اجرای آنها نظارت داشته باشند.
  • سیستم چندکاربرهٔ پریماورا به تیم‌ها امکان می‌دهد در سراسر سازمان همزمان روی یک پروژه کار کنند.
  • امکان گزارش‌دهی همزمان در پریماورا داده‌های مفید را به‌سرعت ارائه می‌دهد و می‌توان زمان گزارش‌دهی را در آن برنامه‌ریزی کرد.
  • داشبورد پریماورا کاربران را قادر می‌کند پروژه‌ها را با انعطاف فراوان مدیریت کنند.
  • پریماورا را می‌توان با سایر برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های خارجی ادغام کرد.
  • می‌توان از دستگاه‌های مختلف مانند تبلت و گوشی هوشمند در هر زمان و هر مکان به پریماورا دسترسی داشت.
  • پریماورا هم روی دستکاپ و هم به شکل برنامه‌ای تحت وب کار می‌کند.

جمع‌بندی

در پریماورا می‌توانید چندین پروژه‌ را همزمان مدیریت کرده و به‌سرعت داده‌ها را از پایگاه داده دریافت کنید. امکانات تحلیل ریسک در پریماورا به مدیران پروژه امکان می‌دهد ریسک‌ها را قبل از اینکه به مشکل تبدیل شوند شناسایی، پیگیری و حل کنند. مدیران و مسئولان حرفه‌ای پروژه مانند مهندسان، برنامه‌ریزان و سایر کسانی که در مدیریت، گزارش و برنامه‌ریزی پروژه‌های کوچک و بزرگ نقش دارند می‌توانند از پریماورا بهره ببرند. اغلب توصیه می‌شود کسانی که می‌خواهند با نرم‌افزار پریماورا کار کنند دورهٔ آموزشی مربوط به آن را بگذرانند. این ابزار برای مدیریت پروژه‌های پیچیده ساخته شده است و به همین دلیل کار با آن در برخی موارد پیچیده است.

            مجتمع فنی تهران در راستای رسالت خود برای تربیت نیروی انسانی مجرب در حوزهٔ برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه دورهٔ آموزش برنامه‌ریزی و کنترل پروژه با نرم‌افزار Oracle Primavera P6 را برگزار می‌کند. با داشتن مدرک دیپلم می‌توانید در این دورهٔ ۵۰ساعته شرکت کنید. در این دوره با انواع نقشه‌ها، زمان‌بندی‌ها، تقویم،‌ کار با منابع و هزینه‌ها، پیگیری پیشرفت پروژه، گزارش‌ها، مدیریت کاربران و نحوهٔ محاسبهٔ ریسک‌های پروژه در پریماورا آشنا می‌شوید و در پایان گواهی معتبر فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنید.

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شود.

نویسنده: پیتر لاندو

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: ProjectManager

پرسش‌های متداول

نقاط قوت پریماورا کدام‌اند؟

مهم‌ترین نقاط قوت پریماورا عبارت‌اند از:

  • پریماورا در مدیریت وظایف بسیار انعطاف‌پذیر است.
  • تیم‌ها به کمک پریماورا می‌توانند در بخش‌های مختلف سازمان همزمان روی یک پروژه کار کنند.
  • امکان گزارش‌دهی همزمان در پریماورا داده‌های مفید را به‌سرعت ارائه می‌دهد.
  • می‌توان زمان گزارش‌دهی را در آن برنامه‌ریزی کرد.
  • داشبورد پریماورا کاربران را قادر می‌کند پروژه‌ها را با انعطاف فراوان مدیریت کنند.
  • پریماورا را می‌توان با سایر برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های خارجی ادغام کرد.
  • می‌توان از دستگاه‌های مختلف مانند تبلت و گوشی هوشمند به پریماورا دسترسی داشت.
  • پریماورا هم روی دستکاپ و هم به شکل برنامه‌ای تحت وب کار می‌کند.

مهم‌ترین قابلیت‌های پریماورا کدام‌اند؟

قابلیت‌های کلیدی پریماوار عبارت‌اند از:

  • ارائهٔ جدول زمانی پروژه
  • مدیریت ریسک
  • داشبورد اطلاعات
  • ارائهٔ گزارش و تحلیل
  • تقویم و گزارش فعالیت
  • زمان‌بندی هشدارها
  • ارائهٔ نمای شبکهٔ پروژه
  • ارائهٔ ساختار تفکیکی
  • روش مسیر بحرانی (CPM)

مهم‌ترین موارد استفاده از پریماورا کدام‌اند؟

پریماورا در حوزه‌های زیر کاربرد دارد:

  • برنامه‌ریزی و زمان‌بندی پروژه
  • مدیریت پورتفولیو در پروژه
  • مدیریت منابع
  • مدیریت ریسک
  • مدیریت قرارداد
  • گزارش‌دهی پروژه
پربازدیدترین مقالات