جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳
۹۹۹

ویژگی مشاغل حوزهٔ جوشکاری

مزایا و معایب شغل جوشکاری کدام‌اند؟

جوشکار، متخصصی است که می‌تواند مواد مختلف مانند فلز و ترموپلاستیک را با استفاده از حرارت شدید به هم جوش دهد و شغل وی شامل مطالعهٔ نقشه‌های مهندسی، محاسبهٔ ابعاد مواد، شناخت روش‌های بهینهٔ جوشکاری و بررسی مواد و محصولات نیز می‌شود.

چکیده

در محیط کار جوشکاری به دلیل حرارت بالا و استفاده از ماشین‌آلات پیچیده ضروری است که پروتکل‌های ایمنی را به‌نحو حداکثری رعایت کنید. جوشکاران همچنین باید در شرایط آب‌وهوایی مختلف و دشوار و در فضاهای باز کار کنند. پروژه‌های جوشکاری نیز اغلب به ساعات کاری طولانی و اضافه‌کاری نیاز دارند. اگر در پروژه‌های ساختمانی کار کنید شاید لازم باشد سفر نیز بکنید. البته اضافه‌کاری به معنای دستمزد بیشتر است.

جوشکاری به معنای فرایند برش، شکل دادن و متصل کردن قطعات فلزی است که روش‌های گوناگونی دارد و در صنایع مختلف مانند ساخت‌وساز، مهندسی، حمل‌ونقل، هوافضا، نفت و گاز و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدون نیاز به داشتن تحصیلات دانشگاهی می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی جوشکاری عملی در مجتمع فنی تهران از جمله دوره جوشکاری گاز محافظ GMAW این مهارت مهم و مورد نیاز را در طی ۴۰ ساعت آموزش فرا بگیرید و پس از دریافت گواهینامه آن به کار در این حوزه مشغول شوید.

اهمیت صنعت جوشکاری

صنعت جوشکاری برای شما در حوزه‌های مختلف فرصت‌های شغلی پدید می‌آورد، مانند حوزهٔ هوافضا، خودروسازی، هوانوردی، ساخت‌وساز و تولید. اگر به دنبال شغل جدیدی هستید که برنامهٔ زمانی منعطفی داشته باشد و در صنایع مختلف بتوان از آن استفاده کرد، بد نیست شغل جوشکاری را بررسی کنید.

            درک مزایا و چالش‌های شغل جوشکاری کمک می‌کند شغل خود را آگاهانه‌تر انتخاب کنید. در این مقاله بررسی می‌کنیم که جوشکاری چیست و برخی از مزایا و معایب حرفهٔ جوشکاری را بیان می‌کنیم که می‌توانید براساس آنها تصمیم بگیرید این شغل برای شما مناسب است یا خیر.

جوشکار چه کار می‌کند؟

جوشکار متخصصی است که می‌تواند مواد مختلف مانند فلز و ترموپلاستیک را با استفاده از حرارت شدید به هم جوش دهد. جوشکاری شامل مطالعهٔ نقشه‌های مهندسی، محاسبهٔ ابعاد مواد، شناخت روش‌های بهینهٔ جوشکاری و بررسی مواد و محصولات نیز می‌شود.

            جوشکاران مختلف در مواد، روش‌ها و ابزارهای خاص تخصص دارند و باید خواص فلزات را به‌خوبی بشناسند. آنها بسته به نوع کار ممکن است محصولات جدید تولید کنند، محصولات فعلی را تعمیر کنند یا کارشان نظارت بر کیفیت تجهیزات باشد. برخی از روش‌هایی که جوشکاران از آنها استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

  • جوشکاری قوسی با گاز محافظ (GMAW)

در این روش از یک تفنگ جوشی با یک الکترود سیمی استفاده می‌شود تا بین الکترود و مواد جوش قوسی ایجاد شود و به هم جوش بخورند. دستگاه و تفنگ جوش در این روش باعث شده است که برای جوشکاران مبتدی نقطهٔ شروع مناسبی باشد.

  • جوشکاری تیگ (GTAW)

در روش جوشکاری تیگ از یک میلهٔ تنگستنی استفاده می‌شود که با مواد جوشکاری ذوب می‌شود. با جوشکاری تیگ علاوه بر مواد معمول مانند فلز و ترموپلاستیک می‌تواند مواد نازک مانند آلومینیوم یا فولاد ضدزنگ را نیز به‌خوبی جوش داد.

  • جوشکاری قوس فلزی پوشش‌دار (SMAW)

در این روش از میله جوشکاری با روکش شار استفاده می‌شود که جریان الکترود را هدایت می‌کند و هنگام برخورد این میله با فلز یا ترموپلاستیک قوس پدید می‌آید. این نوع جوشکاری در آب‌وهوای متغیر مانند شرایط مرطوب مفید است.

مزایای شغل جوشکاری

برخی از مزایای شغل جوشکاری عبارت‌اند از:

  • سادگی آغاز کار

حتی اگر تحصیلات یا تجربهٔ زیادی در این کار نداشته باشید می‌توانید در این حرفه موفق شوید. البته راه‌های گوناگونی برای دریافت گواهینامهٔ معتبر جوشکاری وجود دارد.

اما از آنجایی که در این حرفه باید با گازهای قابل اشتعال کار کنید، ممکن است کارفرما از شما بخواهد گواهینامه ارائه دهید تا تخصص شما در کار با این مواد خطرناک تأیید شود. برای برخی کارهای خاص در حوزهٔ جوشکاری مانند جوشکاری هوافضا، صنایع غذایی، لوله‌کشی یا جوشکاری ساختمانی به گواهینامهٔ خاص آن نیاز دارید.

  • امنیت شغلی

تقاضا برای متخصصان جوشکاری در حوزه‌های مختلفی از جمله معماری، انرژی، مهندسی، ساخت‌وساز، مکانیک، معدن و صنایع نظامی همیشه وجود دارد. آمار نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۹ تا کنون تقاضا برای جوشکاران سه درصد رشد داشته است.

زیرساخت‌های قدیمی در کشورهای مختلف باعث می‌شود نیاز به این حرفه همواره وجود داشته باشد. البته باید توجه داشت که چشم‌انداز شغل جوشکاری بسته به تجربه و علاقهٔ فرد متفاوت است. همچنین اگر حاضر باشید برای شغل خود سفر کنید، امکانات شغلی بیشتری پیش روی شماست.

  • درآمد

درآمد جوشکار بسته به تجربه، گواهینامه‌هایی که دارد، محل کار و نوع شرکتی که در آن کار می‌کند متنوع است. همچنین پروژه‌های مختلف دستمزدهای مختلف دارند. هرچه سطح دانش و تجربهٔ شما بالاتر باشد در این صنعت بیشتر پیشرفت می‌کند و می‌توانید قیمت کار خود را بالاتر ببرید.

  • انعطاف‌پذیری

در این شغل می‌توانید پروژه‌های متعدد بگیرید و اضافه‌کاری کنید یا بسته به شرایط خود کمتر از حالت معمول کار کنید. اغلب جوشکارها برنامهٔ کاری منظمی ندارند. انعطاف‌پذیری و فرصت‌های پیشرفت در این صنعت به شما امکان می‌دهند پس از مدتی بتوانید کسب‌وکار خود را راه بیندازید و به‌طور تمام‌وقت یا پاره‌وقت خدمات جوشکاری ارائه دهید. همچنین می‌توانید برخی از کارهای تعمیراتی در خانه را نیز خودتان انجام دهید.

  • تنوع شغلی

جوشکاری در صنایع مختلف بخشی مهم محسوب می‌شود و این امر به شما امکان می‌دهد در محیط‌ها و مکان‌های متنوعی کار کنید. برخی کارهای جوشکاری زیر آب یا روی کشتی‌های تفریحی و تجاری انجام می‌شوند. می‌توانید با این شغل به کشورهای دیگر سفر کنید. یادگیری روش‌ها و تکنیک‌های جدید در حین انجام کار مهارت‌های شما را توسعه می‌دهد و سفرهای شغلی شما را با فرهنگ‌ها و محیط‌های کاری مختلف آشنا می‌کنند.

چالش‌های شغل جوشکاری

برخی از چالش‌های شغل جوشکاری و راه‌های غلبه بر آنها عبارت‌اند از:

  • محیط کار

در محیط کار جوشکاری به دلیل حرارت بالا و استفاده از ماشین‌آلات پیچیده ضروری است که پروتکل‌های ایمنی را به‌نحو حداکثری رعایت کنید. اما با آموزش مناسب و رعایت پروتکل‌های ایمنی کارفرمایان و کارکنان می‌توانند امکان خطر را به حداقل برسانند.

جوشکاران همچنین باید در شرایط آب‌وهوایی مختلف و دشوار و در فضاهای باز کار کنند. البته اکثر کارفرمایان در شرایط آب‌وهوایی دشوار پروژه‌ها را متوقف می‌کنند یا صرفاً در برخی از فصول سال کار می‌کنند تا دشواری‌های حاصل از شرایط آب‌وهوایی را کاهش دهند.

  • ساعات کار طولانی

پروژه‌های جوشکاری اغلب به ساعات کاری طولانی و اضافه‌کاری نیاز دارند. اگر در پروژه‌های ساختمانی کار کنید شاید لازم باشد سفر نیز بکنید. البته اضافه‌کاری به معنای دستمزد بیشتر است. گاه برای یک پروژه لازم است مدتی طولانی در سفر باشید و این سفرها تجربه شخصی و شغلی شما را ارتقا می‌دهند و مهارت‌های شما در شغلتان را تقویت می‌کنند.

  • چالش‌های جسمی

پروژه‌های جوشکاری اغلب زمان زیادی طول می‌کشند و در این زمان باید تمرکز و دقت خود را حفظ کنید تا نتیجه مطلوب باشد. جوشکاری در جاهای تنگ و گرفته در طولانی‌مدت می‌تواند مشکلات جسمی برای شما ایجاد کند.

البته با تجربهٔ کافی می‌توانید روش‌های بهینه برای کار پیدا کنید تا زمان را کاهش دهید یا پروژه را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که در وضعیت‌های بدنی دشوار قرار نگیرید. هرچه در کار با تجهیزات جوشکاری ماهرتر شوید، استفاده از آنها راحت‌تر و سریع‌تر می‌شود.

جمع‌بندی

جوشکاران مختلف در مواد، روش‌ها و ابزارهای خاص تخصص دارند و باید خواص فلزات را به‌خوبی بشناسند. آنها بسته به نوع کار ممکن است محصولات جدید تولید کنند، محصولات فعلی را تعمیر کنند یا کارشان نظارت بر کیفیت تجهیزات باشد.

جوشکاری به معنای فرایند برش، شکل دادن و متصل کردن قطعات فلزی است که روش‌های گوناگونی دارد و در صنایع مختلف مانند ساخت‌وساز، مهندسی، حمل‌ونقل، هوافضا، نفت و گاز و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدون نیاز به داشتن تحصیلات دانشگاهی می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی جوشکاری عملی در مجتمع فنی تهران از جمله دوره جوشکاری گاز محافظ GMAW این مهارت مهم و مورد نیاز را در طی ۴۰ ساعت آموزش فرا بگیرید و پس از دریافت گواهینامه آن به کار در این حوزه مشغول شوید.

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شود.

منبع: Indeed

مترجم: بهناز دهکردی

پرسش‌های متداول

مهم‌ترین مزایای انتخاب شغل جوشکاری کدام‌اند؟

  • سادگی آغاز کار
  • امنیت شغلی به دلیل تقاضای زیاد
  • درآمد متنوع و کافی
  • انعطاف‌پذیری ساعت و نوع کار
  • تنوع شغلی در محیط‌ها و فضاهای مختلف

مهم‌ترین چالش‌های شغل جوشکاری کدام‌اند؟

  • محیط کار غیرثابت و نیاز به سفر
  • ساعات کار طولانی
  • چالش‌های جسمی به دلیل کار در مکان‌های تنگ و گرفته
پربازدیدترین مقالات