جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳
۳۰۵

مراحل اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا

برای گرفتن ویزای دانشجویی ایتالیا چه باید کرد؟

شهروندان برخی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا اگر بخواهند کمتر ۹۰ روز در ایتالیا بمانند، لازم نیست برای گرفتن ویزای دانشجویی ایتالیا تقاضا بدهند.

چکیده

دانشجویان اهل اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا می‌توانند بدون ویزا در ایتالیا تحصیل کنند، اما سایر دانشجویان بین المللی این شانس را ندارند. البته اگر همه مدارک لازم را داشته باشید،‌ روند درخواست برای ویزای دانشجویی ایتالیا چندان دشوار نیست. بسته به اینکه قصد دارید چه مدت در ایتالیا بمانید و در چه رشته و مقطعی تحصیل کنید، باید برای گرفتن یکی از انواع ویزای دانشجویی ایتالیا که کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت هستند اقدام کنید.

آموزش زبان ایتالیایی برای ادامه تحصیل در ایتالیا در برخی از رشته‌ها ضروری است و در همه رشته‌ها مزیتی بسیار بزرگ محسوب می‌شود. برای یادگیری زبان ایتالیایی به دپارتمان زبان‌های خارجی مجتمع فنی تهران سر بزنید و دوره مناسب خود را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از مشاوران باتجربه مجتمع فنی تهران در دپارتمان امور بین‌الملل برای ادامه تحصیل در خارج از کشور کمک بگیرد.

تحصیل در ایتالیا و اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا

اگر به فکر تحصیل در خارج از کشور هستید و می‌خواهید برای تحصیل در یک دانشگاه ایتالیایی اقدام کنید، باید به شما تبریک بگوییم زیرا یکی از بهترین انتخاب‌ها را کرده‌اید. دانشگاه‌های ایتالیا جزء بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های دنیا هستند. در ایتالیا نه تنها تجربه تحصیلی عالی خواهید داشت، می‌توانید از آشپزی معروف آن، معماری باشکوه آن و بسیاری از جاذبه‌های شگفت‌انگیز دیگر لذت ببرید.

            اگر تصمیم دارید در ایتالیا تحصیل کنید و به دنبال گرفتن ویزای دانشجویی ایتالیا هستید،‌ نخست باید توجه به کشور مبدأ توجه کنید. اگر کسی در اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا (EEA) بخواهد برای ویزای دانشجویی ایتالیا اقدام کند، کارش بسیار ساده است، زیرا در واقع به این ویزا نیاز ندارد و تنها باید برای دانشگاه تقاضا بدهد. اما اگر از سایر کشورها می‌خواهید برای ویزای دانشجویی ایتالیا اقدام کنید، باید مراحل زیر را طی کنید.

مراحل گرفتن ویزای دانشجویی ایتالیا

دانشجویانی که از کشورهای غیر از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا برای گرفتن ویزای دانشجویی ایتالیا اقدام می‌کنند، باید کارهای زیر را انجام دهند:

یک. ارائه درخواست به یک دانشگاه ایتالیایی و گرفتن پذیرش

اگر هنوز نمی‌دانید در کجای ایتالیا می‌خواهید تحصیل کنید،‌ پیش از درخواست برای گرفتن ویزای دانشجویی ایتالیا باید در این مورد تصمیم بگیرید. پس از اینکه از یک دانشگاه ایتالیایی پذیرش گرفتید، آنها به شما یک نامه می‌دهند که نامه پذیرش نام دارد و برای گرفت ویزای دانشجویی ایتالیا ضروری است. برخی از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا را در لینک‌های زیر بررسی کنید:

دو. تعیین نوع ویزای دانشجویی ایتالیا

دانشجویان اهل اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا می‌توانند بدون ویزا در ایتالیا تحصیل کنند، اما سایر دانشجویان بین المللی این شانس را ندارند. البته اگر همه مدارک لازم را داشته باشید،‌ روند درخواست برای ویزای دانشجویی ایتالیا چندان دشوار نیست.

            بسته به اینکه قصد دارید چه مدت در ایتالیا بمانید و در چه رشته و مقطعی تحصیل کنید، باید برای گرفتن یکی از انواع ویزای دانشجویی ایتالیا که در زیر آمده‌اند اقدام کنید:

  • ویزای کوتاه‌مدت (نوع C) – اگر برای دوره‌های زبان یا دوره‌های کوتاه‌مدت و کمتر از ۹۰ روز درخواست می‌دهید.
  • ویزای بلندمدت (نوع D) – اگر برای دوره تحصیلی حداقل بیست ساعت در هفته یا هشتاد ساعت در ماه تقاضا می‌دهید که بیشتر از ۹۰ روز طول می‌کشد.

ساده‌ترین برای اینکه بفهمید شما برای کدام نوع ویزای دانشجویی ایتالیا باید تقاضا بدهید، این است که به وب‌سایت رسمی ویزای ایتالیا مراجعه کنید.

            برای نمونه، شهروندان برخی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا اگر بخواهند کمتر ۹۰ روز در ایتالیا بمانند، لازم نیست برای گرفتن ویزای دانشجویی ایتالیا تقاضا بدهند. برخی از این کشورها عبارت‌اند از:

  • ایالات متحده آمریکا
  • استرالیا
  • نیزولند
  • هنگ‌کنگ
  • اوکراین

فهرست کشورهایی که به ویزای دانشجویی ایتالیا نیاز دارند

فهرست کشورهایی که به ویزای دانشجویی ایتالیا نیاز ندارند

سه. برآورده کردن شرایط اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا

  • باید پاسپورت معتبر داشته باشید که حداقل دو صفحه خالی داشته باشد.
  • باید یکی کپی از برنامه سفر خود را ارائه دهید.
  • نباید سابقه کیفری داشته باشید.
  • نباید پیشتر به ایتالیا ممنوع الورود شده باشید.

چهار. بررسی زمان و مکان درخواست ویزای دانشجویی ایتالیا

  • برای گرفتن ویزای ایتالیا باید از طریق سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور خود اقدام کنید.
  • باید برای مصاحبه اخذ ویزا از ۴ تا ۶ هفته قبل هماهنگی کنید.
  • زمان پردازش درخواست ویزای دانشجویی ایتالیا بین یک تا ۳ هفته و گاه بیشتر به طول می‌انجامد.

اگر نمی‌توانید در تاریخ و زمان مقرر برای مصاحبه حاضر شوید، با کنسولگری تماس بگیرید و قرار خود را لغو کرده و سعی کنید قرار مصاحبه جدیدی بگیرید.

پنج. زبان مورد نیاز برای درخواست ویزای دانشجویی ایتالیا

برای دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا، شرایط خاصی در مورد زبان وجود ندارد. از آنجایی که شرط زبان یک شرط ضروری و اجباری برای پذیرش در هر دانشگاه ایتالیایی است، کنسولگری‌ها دیگر برای ارائه ویزای دانشجویی ایتالیا نیازی به دریافت مدرک دال بر مهارت زبان از متقاضیان ندارند. با این حال افسران مسئول درخواست ویزا بیشتر متأثر می‌شوند و از شما قدردانی می‌کنند اگر بتوانید با آنها ایتالیایی صحبت کنید. مثلاً بد نیست به زبان ایتالیایی سلام کرده و خود را معرفی کنید.

            اگر می‌خواهید در یک دانشگاه ایتالیایی به زبان انگلیسی تحصیل کنید، باید یکی از آزمون‌های زبان زیر را بگذرانید:

  • IELTS Academic
  • PTE Academic
  • TOEFL iBT
  • Duolingo

پیش از ثبت‌نام در این آزمون‌ها بررسی کنید که دانشگاه مورد نظر شما کدام آزمون یا آزمون‌ها را به رسمیت می‌شناسد.

شش. ارائه مدارک ویزای دانشجویی ایتالیا

ارائه مدارک زیر برای اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا ضروری است:

  • فرم درخواست ویزای ورود به ایتالیا
  • عکس اخیر به اندازه عکس پاسپورتی
  • سند مسافرتی معتبر (تاریخ انقضا باید سه ماه بیشتر از ویزای درخواستی باشد.)
  • مدرکی مبنی بر اقامت شما در ایتالیا برای کل مدت تحصیل
  • اثبات تمکن مالی برای تأمین هزینه تحصیل خود (حداقل ۹۰۰ یورو در ماه)
  • بیمه درمانی ۱۵۰یورویی برای سال اول تحصیل
  • کپی مدارک تحصیلی قبلی
  • نامه پذیرش از دانشگاه ایتالیا
  • رسید هزینه درخواست ویزا (۵۰ یورو)

هفت. درخواست اجازه کار در ایتالیا

اگر از کشوری جز اتحادیه اروپا هستید، می‌توانید بدون مجوز کار در ایتالیا کار کنید، اما باید طوری برنامه‌ریزی کنید که در طول ترم بیش از ۲۰ ساعت در هفته به کار مشغول نباشید. اگر می‌خواهید تمام‌وقت کار کنید، فقط در زمان تعطیلات بین ترم می‌توانید این کار را انجام دهید.

            دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید برای کار در ایتالیا از اداره مهاجرت ایتالیا مجوز مخصوص کار داشته باشند. آنها نخست باید یک قرارداد کاری امضا کنند و یک نسخه از آن را به اداره مهاجرت ارائه دهند.

باید توجه کنید که با یک شغل پاره‌وقت نمی‌توانید پول کافی برای پرداخت شهریه خود را به دست بیاورید. اما یافتن مشاغل دانشجویی در ایتالیا دشوار نیست به‌ویژه اگر اندکی زبان ایتالیایی بدانید. حتی می‌توانید در دانشگاه محل تحصیل خود کار کنید، مانند شغل دستیار کتابخانه یا کارمند دفتری. تابلوهای اعلان، روزنامه‌ها و دفاتر راهنمایی بین‌المللی بهترین مکان برای یافتن فهرست موقعیت‌های شغلی هستند.

هشت. احراز شرایط درخواست اجازه اقامت

دانشجویان غیراتحادیه اروپا علاوه بر درخواست ویزای دانشجویی ایتالیا، باید ظرف مدت ۸ روز پس از وجود خود به کشور از طریق ادارات پست درخواست اجازه اقامت (permesso di soggiorno) بدهند. مدارک اصلی مورد نیاز برای اجازه اقامت عبارت‌اند از:

  • کپی پاسپورت
  • کپی بیمه درمانی
  • ویزای دانشجویی ایتالیا
  • کپی گواهی تحصیلی در ایتالیا
  • چهار عکس جدید با سایر پاسپورتی

دانشجویانی که از کشورهای اتحادیه اروپا درخواست اقامت در ایتالیا را دارند، باید ظرف مدت ۸ روز پس از ورود به ایتالیا برای اعلام حضور خود (dichiarazione di presenza) در دفتر پلیس (Questura) تقاضا بدهند.

جمع‌بندی

در این مقاله مراحل اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا را آوریده‌ایم که برای دانشجویان عضو اتحادیه اروپا و منطقه اروپا با سیار دانشجویان بین‌المللی تفاوت‌هایی دارد. پس از انجام مراحل فوق و موفقیت در اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا، می‌توانید در دانشگاه مورد نظر خود مشغول به تحصیل شوید. با تحصیل در ایتالیا علاوه بر استفاده از مزایای دانشگاه‌های معتبر این کشور، می‌توانید از ویژگی‌های فرهنگی کم‌نظیر این کشور نیز بهره ببرید.

آموزش زبان ایتالیایی برای ادامه تحصیل در ایتالیا در برخی از رشته‌ها ضروری است و در همه رشته‌ها مزیتی بسیار بزرگ محسوب می‌شود. برای یادگیری زبان ایتالیایی به دپارتمان زبان‌های خارجی مجتمع فنی تهران سر بزنید و دوره مناسب خود را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از مشاوران باتجربه مجتمع فنی تهران در دپارتمان امور بین‌الملل برای ادامه تحصیل در خارج از کشور کمک بگیرد.

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شود.

نویسنده: Dana Vioreanu

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: MasterPortal

پرسش‌های متداول

بهترین دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی کدام‌اند؟

برای اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا از مبدأ کشورهای غیر از اتحادیه اروپا چه باید کرد؟

برای اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا از مبدأ کشورهای غیر از اتحادیه اروپا مراحل زیر را طی کنید:

  • یک. ارائه درخواست به یک دانشگاه ایتالیایی و گرفتن پذیرش
  • دو. تعیین نوع ویزای دانشجویی ایتالیا
  • سه. برآورده کردن شرایط اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا
  • چهار. بررسی زمان و مکان درخواست ویزای دانشجویی ایتالیا
  • پنج. زبان مورد نیاز برای درخواست ویزای دانشجویی ایتالیا
  • شش. ارائه مدارک ویزای دانشجویی ایتالیا
  • هفت. درخواست اجازه کار در ایتالیا
  • هشت. احراز شرایط درخواست اجازه اقامت

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا کدام‌اند؟

ارائه مدارک زیر برای اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا ضروری است:

  • فرم درخواست ویزای ورود به ایتالیا
  • عکس اخیر به اندازه عکس پاسپورتی
  • سند مسافرتی معتبر (تاریخ انقضا باید سه ماه بیشتر از ویزای درخواستی باشد.)
  • مدرکی مبنی بر اقامت شما در ایتالیا برای کل مدت تحصیل
  • اثبات تمکن مالی برای تأمین هزینه تحصیل خود (حداقل ۹۰۰ یورو در ماه)
  • بیمه درمانی ۱۵۰یورویی برای سال اول تحصیل
  • کپی مدارک تحصیلی قبلی
  • نامه پذیرش از دانشگاه ایتالیا
  • رسید هزینه درخواست ویزا (۵۰ یورو)

 

پربازدیدترین مقالات