جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲
۲k

زنجیره تامین آینده

فناوری چرخه تأمین مانند سایر فناوری‌ها به‌سرعت در حال تغییر است.


یک دهه پیش جهان چه شکلی داشت؟


    گوشی‌های هوشمند واقعاً وجود نداشتند.
    والدین ما هنوز فیس‌بوک را کشف نکرده بودند.
    ماشین‌های الکترونیک تنها در پارک‌های تفریحی برای دور زدنی کوتاه مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
    شبکه‌های اجتماعی فراگیر نشده بودند و فراگیر شدن آنها متصور نبود.
    گوگل تنها یک موتور جستجو بود.
    تصور ما از ماشین‌های بدون راننده تنها توسط فیلم‌هایی ساخته‌ می‌شد که تصوری غیرواقع‌بینانه از چنین فناوری‌هایی داشتند.

۱۰ سال پیش، زنجیره تأمین در مقایسه با امروز مقوله‌ای دست و پاگیر محسوب می‌شد. بهینه‌سازی زنجیره تأمین بر اساس کاهش هزینه کالا و شرایط مربوط به قرارداد اندازه‌گیری‌ می‌شد. بسیاری از ما هنوز به دنبال این بودیم که کشورهای تولید‌کننده را بیابیم که در آنها هزینه تولید پایین باشد تا از تأمین‌کننده‌های با هزینه بالاتر بی‌نیاز شویم.

ما دست اندر کاران این بخش، برای رییس‌ها، سهامداران و مدیران ارشد مالی شبیه قهرمانانی بودیم که کالایی را که مثلاً تولید آن در ایالات متحده ۱۰ دلار هزینه داشت، می‌توانستیم با ۴۳ سنت در چین تولید کنیم.
آیا زنجیره تأمین امروزی ما در ۱۰ سال آینده به همین اندازه غریب و قدیمی به نظر خواهد رسید؟

اگرچه برای رسیدن به فناوری‌ها و ابداعات فیلم‌های علمی‌تخیلی، در جهان واقعی هنوز چند دهه زمان لازم است و مثلاً‌ نمی‌توانیم مطمئن باشیم که بتوانیم در آینده سیارک‌ها را به مدار ماه بکشانیم تا از منابع آنها برای خودمان بهره‌برداری کنیم، اما به هر حال ما در مسیری هستیم که به‌زودی شاهد خواهیم بود نحوه عملکرد زنجیره تأمین ما با تغییرات اساسی روبه‌رو می‌شود.

اگر‌ نمی‌دانید که در ۱۰ سال آینده آیا همچنان لازم است که زنجیره تأمین خود را مدیریت کنید یا خیر، پس سعی کنید این مطلب را همراه اندکی تخیل بخوانید، مانند تک‌گویی ایزاک آسیموف درباره چرخه تأمین.

اما اگر به‌تازگی در مشاغل حوزه زنجیره تأمین کار خود را آغاز کرده‌اید یا در دبیرستان یا دانشگاه هستید و برای آینده خود به شغلی در حوزه زنجیره تأمین‌ می‌اندیشید یا کسی را می‌شناسید که در این حوزه فعالیت می‌کند، خود را برای انقلابی همه‌جانبه آماده کنید.

شش فناوری که امروزه مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند، در آینده با زنجیره تأمین روزانه کسب‌وکار شما همبستگی و پیوند عمیقی پیدا خواهند کرد:

    سیستم‌های جهت‌یابی جهانی (جی.پی.اس GPS)
    معیارهای زمان واقعی (Real-Time)
    حمل‌ونقل خودکار
    انبارداری خودکار
    پرینترهای سه‌بعدی
    هوش مصنوعی


سیستم جهت‌یابی جهانی (جی.پی.اس) 


مسلم است که در حال حاضر ما هر روز از جی.پی.اس استفاده‌ می‌کنیم که برای نظارت بر تحویل کالا در کامیون‌ها، کشتی‌ها و هواپیماها مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. حتی برای برخی کالاهای و اقلام گران‌قیمت، شرکت‌ها روی هر یک از کالاها نیز ردیاب جی.پی.اس نصب می‌کنند که نه‌تنها کمک‌ می‌کند مراقب زنجیره تأمین خود باشند، از سرقت اشیای گران‌قیمت نیز جلوگیری‌ می‌کند.

پس در آینده ما چه استفاده بیشتری از جی.پی.اس خواهیم کرد؟ قطعاً استفاده‌هایی که اکنون‌ می‌توانید به آنها بیندیشید نیستند.

زمان زیادی از آن نگذشته است که برای استفاده مؤثر از جی.پی.اس به چیزی نیاز داشتید که بر اساس استانداردهای امروز به‌اندازه یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر بسیار بزرگ بود و تنها‌ می‌توانست شما را به نزدیکی یک شیء راهنمایی کند. سپس با ارزان‌تر شدن و کوچک‌تر شدن فناوری‌های مربوطه، شما‌ می‌توانستید یک وسیله دستی را در داشبورد خود نصب کنید یا آن را در کوله‌پشتی خود حمل کنید، اما همچنان این ابزاری جداگانه بود و‌ تنها می‌توانست هدف شما یا خود شما را با تخمین چند سانتی‌متر ردگیری کند.

اما امروزه گوشی هوشمند شما‌ می‌داند که وقتی در محل کار روی صندلی چرخان خود نشسته‌اید، آن را به کدام سمت‌ می‌چرخانید. تصور کنید که روزی تمام چیزی که برای پیگیری یک کالا نیاز دارید، یک جوهر چاپی دیجیتالی بر روی آن باشد!

شما قادر خواهید بود ردگیری مسیر کالاها را از تأمین‌کنندگان خود آغاز کنید و در سرتاسر جهان و در تمام بخش‌های سازمان خود آنها را ببینید، البته به شرطی که در ۱۰ سال آینده همچنان نیاز باشد که شما برای یافتن منابع به آن سوی اقیانوس‌ها تکیه کنید. شما خواهید توانست که بگویید هر کالا کجاست، در هر جایی روی کره زمین، و احتمالاً در ۱۰ سال آینده، حتی فراتر از کره زمین و این کار را با لنزهای ام.پی.آر ارتباطی (lens’ MRP) در صفحه نمایشگر خود انجام می‌دهید.
معیارهای زمان واقعی

از این فناوری در حال حاضر نیز استفاده‌ می‌شود. سیستم‌های ام.پی.آر و اپلیکیشن‌های که نصب آنها بر روی دستگاه‌ها ساده است، شاخص‌‌های عملکرد در زمان واقعی را در دسترس شما قرار خواهند داد.

مثلاً آیا می‌خواهید به کارکنان بخش فروش انگیزه بیشتری بدهید؟ به آنها بگویید که هدف آنها رسیدن به صد واحد در هر روز است و صفحه نمایشگری در فروشگاه قرار دهید که میزان بهره‌وری هر یک از آنها را به‌صورت همزمان برای مدیران و همکاران به نمایش‌ می‌گذارد.

افزایش استفاده از جی.پی.اس کمک خواهد کرد که بتوانید به‌طور جدی معیارهای زمان واقعی را با هر یک از بخش‌های زنجیره تأمین خود ادغام کنید. در گذشته معیارهای کلیدی عملکرد در گزارش‌های سه‌ماهه یا ماهانه ارائه می‌شدند. امروز می‌توانیم در محیط‌های نرم‌افزاری، نتایج هفتگی و روزانه کار خود را به‌سادگی و همزمان ببینیم، به‌خصوص وقتی که این معیارها بر تحویل به‌موقع، کیفیت، عملکرد لجستیک و توان تأمین‌کنندگان تأثیرگذار باشند.

در ۱۰ سال آینده شیوه برنامه‌ریزی مدیران برای زنجیره تأمین متحول خواهد شد. ۱۰ سال پیش ایجاد تغییر در برنامه تولید تأمین‌کنندگان شبیه تلاش برای ایجاد چرخشی ۹۰ درجه در جهت‌گیری یک هواپیمای باری بزرگ و سنگین بود. به‌زودی شما قادر خواهید بود، اطلاعات را چنان سریع در اختیار داشته باشید که نیازمند هوش طبیعی یک خلبان جنگنده خواهید بود (شغل دیگری که احتمالا در ۱۰ سال آینده وجود نخواهد داشت) که چرخش ناگهانی بسیار سریع و قدرتمندی در سطح زنجیره تأمین شما ایجاد کند.
حمل و نقل خودکار

این تغییر نیز پیشاپیش فرا رسیده است. اقتصاددانان در حال حاضر مشغول بررسی این هم هستند که با حدود سه میلیون فردی که حمل و نقل و راندن خودروهای سنگین را شغل خود می‌دانند، در آینده چه کار باید کرد. این چیزی است که تنها زمان آن را مشخص خواهد کرد.

در فیلم لوگان (Logan) محصول سال ۲۰۰۷ هیو جکسون نقش یک قهرمان ناشناس را بازی‌ می‌کند. این فیلم سال ۲۰۲۹ را روایت‌ می‌کند که کامیون‌های خودکار در آن وجود دارند. این اتفاق در حال رخ دادن است. خود را برای آن آماده کنید. اما اگر راننده کامیون نیستید یا مانند قهرمان فیلم در حال فرار نیستید، این امر برای شما چه معنایی دارد؟ چگونه از بین رفتن راننده‌های کامیون بر چرخه تأمین شما تأثیر خواهد گذاشت؟

در آینده همچنان کامیون‌ها کالاهای شما را از یک نقطه به نقطه دیگر خواهند بود. اما دیگر رانندها وجود نخواهند داشت. این تصور واقع‌بینانه نیست که در ۱۰ سال آینده همه ما در ماشین‌های بدون راننده جابه‌جا شویم. پس چرا تولید کامیون‌های بدون راننده تا این اندازه مهم است؟

صرف‌نظر از مسائلی مانند این که مثلاً یک بار، کالای ما که باید به اروپا می‌رفت، پرواز را از دست داد زیرا راننده ناهارش را بیش از حد طول داد، شاید کامیون‌های بدون راننده تأثیر چندانی بر فعالیت‌های زنجیره تأمین شما نداشته باشند. اگرچه هزینه‌های لجستیک کاهش پیدا خواهند کرد، زیرا به نظر می‌رسد کامیون‌های بدون سرنشین کارایی بیشتری داشته باشند و مثلاً برای خوردن ناهار در جایی متوقف نمی‌شوند!

اما کامیون‌های بدون راننده و خودکار رابطه نزدیکی دارند با موردی که در ادامه خواهد آمد:
انبارداری خودکار

همه چیز از یک جاروبرقی خودکار رومبا آغاز شد. سپس فردی اندیشید اگر ربات‌ها می‌توانند کنترل کنند که شما کجاها را تمیز کرده‌اید، پس آنها می‌توانند مکان موجودی‌های انبار را نیز کنترل کنند و کالاها را وارد و خارج کنند و حتی آنها را بسته‌بندی کنند.

انبارداری به‌طور فزاینده به امری خودکار تبدیل می‌شود و در ۱۰ سال آینده هیچ کس تعجب نخواهد کرد از اینکه ببیند کامیون‌های بدون راننده به انبارهای خودکار در حال رفت و آمد هستند. ربات‌ها قادر خواهند بود کامیون‌ها را پر کنند، محموله‌ها را تقسیم کنند، پیاده کنند یا سوار کنند و هنگامی که آماده ارسال هستند، آنها را مشخص کنند.

ادغام معیارهای زمان واقعی به شما به‌عنوان یک مدیر زنیجره تأمین در ده سال آینده امکان خواهد داد که تمام فعالیتهای انبارداری خودکار را، حتی از بالای کوه‌های یخی در حال ذوق قطب، نشسته در تخم مرغ شناور هولوگرافیکی خود، مدیریت کنید.
پرینترهای سه‌بعدی

فرزندان من اکنون در مدرسه ابتدایی‌ می‌آموزند که چگونه ابزارهای کوچک پرینتر سه‌بعدی را تولید کنند. در صد سال آینده ما شاید حتی بتوانیم اندام‌های انسانی و شهرهای از جنس طلا در فضا را با پرینتر سه‌بعدی ایجاد کنیم.

اما در ۱۰ سال آینده نباید متعجب شوید اگر مجبور باشید زنجیره تأمینی را مدیریت کنید که تنها به تأمین جوهر مورد نیاز برای چاپ سه‌بعدی در همه بخش‌های کسب‌وکار شما تشکیل شده باشد. تصور کنید که به یک انبار یا فروشگاه لوازم جانبی خودرو بروید و ببینید که آنجا خالی است. شما به آنها می‌گوید که چه چیزی نیاز دارید، یا آنلاین سفارش خود را با آنها‌ می‌دهید، و آنها با پرینتر سه‌بعدی آن را برای شما تولید خواهند کرد و یک هواپیمای بدون سرنشین آن را به شما تحویل خواهد داد.

در دنیای امروز چنین شرکت‌هایی باید سیستم‌های مدیریتی نیرومندی را اجرا کنند، به تأمین‌کنندگان پول بپردازند، برای حمل و نقل هزینه کنند و کارکنانی استخدام کنند که چنین کالاهای را انبار کنند، یعنی همه آن چیزی که شما‌ امروزه به‌عنوان زنجیره تأمین می‌شناسید.

اما در ۱۰ سال آینده یک کاربراتور یا یک پیچ‌گوشتی وجود نخواهد داشت، مگر اینکه شما آن را سفارش دهید. و چاپ سه‌بعدی در آینده ارزان‌قیمت‌تر، سریع‌تر و دقیق‌تر خواهد شد و به همان شیوه‌ای محصولات را تولید خواهد داد که امروزه کارخانه‌ها کالاها را تولید‌ می‌کنند. پس در ۱۰ سال آینده شغل شما در حوزه زنجیره تأمین به‌نحو قابل ملاحظه‌ای تغییر خواهد کرد.
هوش مصنوعی

من چندان باهوش نیستند که بتوانم پیش‌بینی کنم در آینده هوش مصنوعی قرار است چگونه فرآیند زنجیره تأمین را تغییر دهد. تمام چیزی که‌ می‌دانم این است که امروز من‌ می‌توانم با یک دستگاه کوچک یا با گوشی همراه خود صحبت کنم و او‌ می‌تواند پاسخی به من بدهد که آنها را پیشتر از دائره‌المعارف‌ها، دستورالعمل جعبه‌های ابزار، ایستگاه‌های هواشناسی یا به کمک نوشتن کلمات در صفحه کلید می‌توانستم دریافت کنم.

زنجیره تأمین سیری Siri در آینده چه کاری‌ می‌تواند برای ما انجام دهد؟

    سلام سیری، برای من ارزان‌ترین و سریع‌ترین منبع تولید جوهر پرینتر سه‌بعدی را پیدا کن که برای فروش فردا به آن نیاز دارم و تا ساعت سه به من تحویل داده شود.

پیشتر این کار هفته‌ها و ماه‌ها زمان‌ می‌برد و برای انجام چنین کاری به یک پروژه برون‌سپاری، مذاکره با تأمین‌کننده، برنامه‌ریزی لوجستیکی، برنامه‌ریزی تولید و مدیریت درخواست‌ها نیاز بود. در ۱۰ سال آینده این کار تنها سی ثانیه از یک بعد از ظهر شما را خواهد گرفت.

برگرفته از TheBalance

مجتمع فنی تهران

    واژه‌نامه

    Material requirements planning (MRP)

    برنامه‌ریزی مواد اولیه

    برنامه‌ریزی تولید و کنترل موجودی

    برنامه‌ای برای مدیریت فرایندهای تولید و از اولین سیستم‌های نرم‌افزاری یکپارچه مدیریت اطلاعات است که به منظور بهبود بهره‌وری در کسب‌وکار، طراحی و پیاده‌سازی شد.

    یک سیستم اطلاعاتی برنامه‌ریزی نیازمندی‌های مواد، سیستمی مبتنی بر پیش‌بینی و تقاضای میزان فروش است که از طریق آن می‌توان با در نظر گرفتن امکانات مورد نیاز تولید، همچون ماشین‌آلات و نیروی انسانی لازم، مقدار و زمان رسید مواد اولیه به کارخانه را برنامه‌ریزی کرد.

    Chief financial officer (CFO)

    مدیر ارشد مالی

    chief financial and operating officer (CFOO)

 


    مدیر ارشد مالی و اجرایی


    عنوان شرکت یا فردی در حوزه دانش مالی است که مسئولیت مدیریت ریسک مالی سازمان یا ابرشرکت را بر عهده دارد. این مدیر، مسئول برنامه‌ریزی مالی، نگه‌داری اسناد مالی و همچنین ارائه گزارش مالی به مدیریت بالاتر است.

    مدیر ارشد مالی معمولاً به مدیر عامل اجرایی و هیئت مدیره گزارش می‌دهد. او وظیفه نظارت بر فعالیت‌های واحد مالی را بر عهده دارد و سخنگوی ارشد مالی سازمان است. مدیر ارشد مالی به‌طور مستقیم با مدیر ارشد عملیات در تمام امور استراتژیک و تاکتیکی در زمینه مدیریت بودجه، تجزیه و تحلیل سود یا هزینه، پیش‌بینی نیازها و تضمین منابع مالی جدید همکاری می‌کند.

پربازدیدترین مقالات