جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
۵۱۵

برنامه‌نویسی اسکرچ برای کودکان

اسکرچ آغازی هیجان‌انگیز برای آموزش برنامه‌نویسی به کودکان است

هر برنامه‌نویس اسکرچ می‌تواند از کدهای پروژه‌های دیگران برای ساختن پروژه‌ای جدید استفاده کند، اما باید نام خالق پروژهٔ اصلی را هنگام ریمیکس کد آنها ذکر کند.

چکیده

در اسکرچ اسکریپت مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هاست که از آنها برای ساخت برنامه استفاده می‌شود. اسکریپت درواقع مجموعه بلوک‌هایی است که به هم متصل می‌شوند و کار خاصی را انجام می‌دهند. می‌توان به برنامه‌های اسکرچ کاراکترها یا اشیایی افزود که بر اساس کد نوشته‌شده در پروژه کارهای خاصی انجام دهند. به این اشیأ یا کاراکترها شکلک یا اسپریت می‌گویند. اگر می‌خواهید حرکتی به شکلک‌ها یا کاراکترهای اسکرچ بیفزایید باید تعیین کنید سرعت حرکت چقدر باشد. ابزار کنترل سرعت حرکت در اسکرچ تمپو Tempo نام دارد.

 

اسکرچ به‌عنوان زبان برنامه‌نویسی تصویری و ساده بهترین روش برای شروع مسیر یادگیری است. کودکان به کمک اسکرچ مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی را به‌طور عملی فرا می‌گیرند و می‌توانند انگیزه و استعداد درونی خود برای این حرفه کشف کنند. دوره‌های آموزش برنامه‌نویسی با اسکرچ برای کودکان در مجتمع فنی تهران برگزار می‌شوند. این دوره‌های برای سنین ۸ تا ۱۵ سال پیش‌بینی شده‌اند و در دو سطح مقدماتی و پیشرفته هر کدام طی ۲۰ ساعت ارائه می‌شوند.

ویژگی‌های کلی اسکرچ

اسکرچ زبانی برای برنامه‌نویسی است. زبان‌های برنامه‌نویسی ابزاری برای برقراری رابطه با رایانه است و به آن دستوراتی می‌دهد که شیوهٔ عمل آن را تعیین می‌کنند. برنامه‌نویسی در اسکرچ بسیار ساده است و اغلب شامل انیمیشن‌سازی و بازی است. اسکرچ ابزاری مفید برای کودکان است و به کمک آن می‌توانند منطق کدنویسی را یاد بگیرند و به کار ببندند. این ابزار توسط تیم رسانهٔ دانشگاه ام.آی.تی. ساخته شده است و می‌توان از آن به‌شکل آنلاین و آفلاین استفاده کرد. اسکرچ برای سیستم‌ عامل‌های ویندوز، ای.او.اس، کروم او.اس. و اندروید ۶ به بالا در دسترس است.

اسکریپ اسکرچ

در اسکرچ اسکریپت مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هاست که از آنها برای ساخت برنامه استفاده می‌شود. اسکریپت درواقع مجموعه بلوک‌هایی است که به هم متصل می‌شوند و کار خاصی را انجام می‌دهند. اسکریپت به کاراکترها می‌گوید چه کار کنند یا چه بگویند. در بخش منطقهٔ اسکریپت می‌توان اسکریپت‌ها را ساخت. در این بخش بلوک‌ها را از جعبه ابزار وارد کرده و با هم ترکیب می‌کنیم تا اسکریپت جدید بسازیم.

  1 ساختن اسکریپت در اسکرچ

شکلک‌های اسکرچ

می‌توان به برنامه‌های اسکرچ کاراکترها یا اشیایی افزود که بر اساس کد نوشته‌شده در پروژه کارهای خاصی انجام دهند. به این اشیأ یا کاراکترها شکلک یا اسپریت می‌گویند. می‌توانید شکلک خاصی بیاورید یا بسته به نیاز خود شکلک جدید بسازید. گزینهٔ افزودن شکلک پایین صفحهٔ فضای برنامه سمت راست است. شکلک‌های رایگان بسیاری وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. خودتان نیز می‌توانید شکلک‌های جدید بکشید یا بارگزاری کنید. در زیر برخی از شکلک‌های آمادهٔ اسکرچ را می‌بینید.

  2 شکلک‌های آمادهٔ اسکرچ

تمپو در اسکرچ

اگر می‌خواهید حرکتی به شکلک‌ها یا کاراکترهای اسکرچ بیفزایید باید تعیین کنید سرعت حرکت چقدر باشد. ابزار کنترل سرعت حرکت در اسکرچ تمپو Tempo نام دارد.

  3 تمپو در اسکرچ

ایونت در اسکرچ

ایونت‌ها (Event) در اسکرچ  به‌معنای گزینه‌ای است که وقتی دکمه‌ای فشار می‌دهید فعال می‌شود. ایونت‌ها در اسکرچ بلوک‌های زردرنگ هستند.

  4 ایونت‌های اسکرچ

زمینهٔ متحرک در اسکرچ

هنگام برنامه‌نویسی با اسکرچ می‌توانید آزادانه در زمان برنامه‌نویسی یا پیش از آن از پس‌زمینه استفاده کنید یا آن را تغییر دهیدو زمینهٔ متحرک در اسکرچ را بک‌دراپ می‌نامند.

  5 بک‌دراپ اسکرچ Backdrops

بلوک‌های کد

بلوک‌های کد در اسکرچ مجموعه‌های کد هستند که پیشاپیش تعیین‌ یا نوشته شده‌اند و نگارش کد را ساده می‌کنند. می‌توانید از این مجموعه کدها بر اساس نیاز خود استفاده کنید و آنها را بکشید و به فضای کار بیاورید. همچنین می‌توانید مجموعه‌های خاص خود را تولید کنید. در ادامه برخی از کدهای موجود در اسکرچ را می‌آورید. بسیاری مجموعه‌های دیگر نیز برای اسکرچ وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

  • Motion: کدهای حرکت شکلک به جلو و عقب در هر جهت یا چرخش آن
  • Looks: کدهای تغییر ظاهر شکلک یا جایگزین کردن آن با شکلکی از همان دسته
  • Sounds: تمپو یا صداهایی که برای کنترل جریان صوتی در برنامه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • ‌‌Events: ایوینت‌ها دستورات را فعال می‌کنند.
  • Controls: عوامل شرطی و لوپ‌ها در این دسته کدها هستند.
  • Sensing: کدهای این دسته مسئول کنترل واکنش به نشانگر ماوس هستند وقتی روی پس‌زمینه یا شکلک کلیک می‌کنید یا ماوس را حرکت می‌دهید.
  • Operators: کدهای کنترل و جریان عوامل ریاضی در برنامه
  • Variables: به کمک این مجموعه کدها می‌توانید متغیرها را در برنامه معین کنید.
  • My Blocks: مجموعه کدهایی که خودتان ساخته‌اید در این دسته می‌آیند.

لوپ‌های اسکرچ

لوپ در اسکرچ یا هر زبان برنامه‌نویسی دیگر به شما کمک می‌کند یک خط کد را با مقادیر مختلف n یا بدون آن چند بار اجرا کنید. می‌توانید برای پایان لوپ شرط بگذارید یا تعداد تکرار را مشخص کنید. در اسکرچ سه لوپ زیر را در اختیار دارید:

  • لوپ تکرار

این بلوک کد یک دستورالعمل را n بار تکرار می‌کند. در اینجا مقدار n عددی مثبت است.

  • لوپ همیشه

این بلوک کد برای انجام بی‌پایان مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها به کار می‌رود.

  • لوپ تکرار تا زمانی که

در این بلوک کد تعیین می‌کنید مجموعه‌ای از کارها تا زمانی که شرط معینی برآورده شوند تکرار شوند.

تعیین شرط در اسکرچ

در اسکرچ شرط را با استفاده از بلوک‌های کنترلی تعیین می‌کنیم. می‌توانید از این بلوک‌ها برای بررسی تحقق یا عدم تحقق شرطی خاص استفاده کنید. دو تا از مهم‌ترین بلوک‌های کنترل در اسکرچ عبارت‌اند از:

  • اگر – آنگاه

در این بلوک کد اگر شرط معینی محقق شود کد یا اسکریپت درون این کد اجرا می‌شود، وگرنه نادیده گرفته می‌شود.

  • اگر – آنگاه – دیگری

در این بلوک کد اگر شرط معینی محقق شود کد یا اسکریپت درون این کد اجرا می‌شود، وگرنه کد یا اسکریپت درون بلوک دیگر اجرا می‌شود.

پروژه‌های اسکریپت

هر خلاقیتی در اسکرچ اعم از نوشتن کد بازی، داستان یا انیمیشن یک پروژه نام دارد. می‌توانید در ابزار ویرایش اسکرچ پروژه‌ها را بسازید. وقتی پروژه ساخته شد می‌توانید آن را با سایر برنامه‌نویسان اسکرچ به اشتراک بگذارید. تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون پروژه در اسکرچ به اشتراک گذاشته شده است.

            هر برنامه‌نویس اسکرچ می‌تواند از کدهای پروژه‌های دیگران برای ساختن پروژه‌ای جدید استفاده کند. به این فرایند ریمیکس (Remixing) می‌گویند. اما باید نام خالق پروژهٔ اصلی را هنگام ریمیکس کد آنها ذکر کنید.

جمع‌بندی

اسکرچ زبانی برای برنامه‌نویسی است. برنامه‌نویسی در اسکرچ بسیار ساده است و اغلب شامل انیمیشن‌سازی و بازی است. اسکرچ ابزاری مفید برای کودکان است و به کمک آن می‌توانند منطق کدنویسی را یاد بگیرند و به کار ببندند. این ابزار توسط تیم رسانهٔ دانشگاه ام.آی.تی. ساخته شده است و می‌توان از آن به‌شکل آنلاین و آفلاین استفاده کرد. اسکرچ برای سیستم‌ عامل‌های ویندوز، ای.او.اس، کروم او.اس. و اندروید ۶ به بالا در دسترس است.

اسکرچ به‌عنوان زبان برنامه‌نویسی تصویری و ساده بهترین روش برای شروع مسیر یادگیری است. کودکان به کمک اسکرچ مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی را به‌طور عملی فرا می‌گیرند و می‌توانند انگیزه و استعداد درونی خود برای این حرفه کشف کنند. دوره‌های آموزش برنامه‌نویسی با اسکرچ برای کودکان در مجتمع فنی تهران برگزار می‌شوند. این دوره‌های برای سنین ۸ تا ۱۵ سال پیش‌بینی شده‌اند و در دو سطح مقدماتی و پیشرفته هر کدام طی ۲۰ ساعت ارائه می‌شوند.

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شود.

منبع: Geeks For Geeks

پرسش‌های متداول

پسوند فایل‌های اسکرچ چه هستند؟

در نسخه‌های مختلف اسکرچ پسوندها به شرح زیر هستند:

  • در اسکرچ ۱sprite و sb
  • در اسکرچ ۲ sb2 و sprite2
  • در اسکرچ ۳ sb3 و sprite3

زبان پیاده‌سازی اسکرچ چیست؟

در نسخه‌های مختلف اسکرچ زبان‌های زیر برای پیاده‌سازی استفاده می‌شوند:

  • در اسکرچ ۱ Squeak
  • در اسکرچ ۲ ActionScript
  • در اسکرچ ۳ HTML5 و جاوا اسکریپت

از اسکرچ در چه سیستم‌ عامل‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

از اسکرچ در سیستم‌ عامل‌های زیر می‌توانید استفاده کنید:

  • ویندوز ماکروسافت
  • مک او.اس.
  • لینوکس (از طریق رندرر)
  • اچ.تی.ام.ال پنج (از طریق مرورگر)
  • ای.او.اس.
  • ای.پد.او.اس.
  • اندروید

 

پربازدیدترین مقالات