جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳
۷۳۰

۱۵ نکته مهم در کار با 3D Max

کارهایی که نمی‌دانید می‌توان با 3D Max انجام داد

در مدل‌های پیچیده 3D Max برای کار کردن روی یک عنصر منفرد بدون تغییر سایر عناصر بر روی آن کلیک راست کرده و گزینه Isolate را انتخاب کنید. این کار سایر بخش‌های مدل را از نظر پنهان می‌کند.

چکیده

3D Max گزینه انتخابی بسیاری از معماران برای طراحی است. با این همه حتی کسانی که سال‌هاست با 3D Max کار می‌کنند، بسیاری از نکات را در مورد آن نمی‌دانند. در اینجا ۱۵ نکته مفید را برای کار با 3D Max می‌آوریم که در تولید طرح‌های دقیق به شما کمک می‌کنند.

            دوره آموزش 3D Max در مجتمع فنی تهران به گونه‌ای طراحی شده است که هم آنلاین و هم حضوری قابل ارائه باشد. در این دوره مجموعه متنوعی از محتواهای آموزشی متنی، ویدیویی و صوتی در اختیار فراگیران قرار می‌گیرد. این دوره در ۹۱ ساعت طراحی شده است و در پایان آن می‌توانید گواهینامه معتبر و بین‌المللی دریافت کنید. با شناخت و تسلط بر ابزار 3D Max می‌توانید در حوزه صنایع معماری، مبلمان، دکوراسیون و طراحی داخلی به نیرویی ارزشمند برای سازمان خود تبدیل شوید.

۱۵ توصیه مفید در کار با 3D Max

هر معماری باید به ابزارهای طراحی دیجیتال دسترسی داشته باشد و بتواند از آنها استفاده کند. انتخاب بهترین ابزار برای موفقیت در کار معماری الزامی است. یکی از محبوب‌ترین این ابزارها 3D Max است که مجموعه ویژگی‌ها و امکانات مفید را در اختیار معماران قرار می‌دهد. این نرم‌افزار به کمک گزینه‌های رندر عالی و نمایش همزمان نتیجه، تولید مدل‌‌ها و طرح‌های ساده و انعطاف‌پذیر را ممکن کرده است.

            به همین دلیل 3D Max گزینه انتخابی بسیاری از معماران برای طراحی است. با این همه حتی کسانی که سال‌هاست با 3D Max کار می‌کنند، بسیاری از نکات را در مورد آن نمی‌دانند. در اینجا ۱۵ نکته مفید را برای کار با 3D Max می‌آوریم که در تولید طرح‌های دقیق به شما کمک می‌کنند.

یک. عناصر 3D Max را نامگذاری کنید

هرچه یک عنصر طراحی پیچیده‌تر باشد، یعنی عناصر بیشتری را در خود جای داده است. این امر در نامگذاری عناصر مشکل ایجاد می‌کند. افراد اغلب عناصر را براساس شکل آنها نامگذاری می‌کنند. بهتر آن است که به عناصر نام‌های منطقی بدهید. مثلاً همه عناصر یک دیوار را برچسب «دیوار شمالی» نام‌گذاری کنید. این کار باعث می‌شود شناسایی عناصر ساده‌تر شود.

دو. عناصر 3D Max را گروه‌بندی کنید

حتی اگر عناصر را نامگذاری کرده باشید، در طرح‌های بزرگ پیدا کردن آنها دشوار است. برای رفع این مشکل از گروه‌بندی عناصر 3D Max استفاده کنید. فرض کنید یک راه پله طراحی و مدل‌سازی کرده‌اید. می‌توانید هر دسته از عناصر از پله‌ها گرفته تا دیوارها و عناصر دکوراتیو را در یک گروه قرار دهید. این کار دسترسی به آنها را ساده‌تر می‌کند. همچنین می‌توانید از این گروه‌ها کپی بگیرید و به جای دیگری ببرید.  گروه‌بندی عناصر همچنین کمک می‌کند بتوانید تغییر یک عنصر را برای تمام عناصر موجود در یک گروه اعمال کنید.

سه. در مواقع لازم عناصر را تفکیک کنید

کار کردن روی یک عنصر منفرد در یک مدل پیچیده مشکلات زیادی به همراه دارد. لغزش ماوس باعث می‌شود اشتباه کنید و پروسه کار کند شود. این مشکل غیر قابل جبران نیست اما زمان زیادی از شما تلف می‌کند. راه ساده‌تر این است که آن عنصر را از بقیه منفک کرده و سپس با خیال راحت روی آن کار کند. برای منفک کردن یک عنصر روی آن کلیک راست کرده و گزینه Isolate را انتخاب کنید. این کار سایر بخش‌های مدل را از نظر پنهان می‌کند.

چهار. از Populate در 3D Max استفاده کنید

معمارانی که از نرم‌افزارهای طراحی دیجیتال استفاده می‌کنند، برای انتقال تجسم صحنه به مشتریان خود دچار چالش هستند. اگر مشتری مدل شما را درک نکند، هر قدر هم که مدل شما عالی باشد برای او معمایی ندارد. برای این کار از امکان Populate استفاده کنید که مدل‌ها و صحنه‌ها را با افراد مجازی پر می‌کند که در کتابخانه 3D Max وجود دارند. این اجزا را حتی می‌توان به صورت متحرک آورد.

پنج. از فضاهای کاری و مفاهیم اولیه 3D Max استفاده کنید

از نسخه ۲۰۱۷ 3D Max چند مفهوم به آن اضافه شد که به شما کمک می‌کنند، از جمله امکانDesign Workspace. این امکان طرحی ایجاد می‌کند که از طریق آن می‌توانید تمام اصول اولیه نرم‌افزار را بیاموزید و شما را با مفاهیم اصلی و ابزارهای جدید آشنا می‌کند. این امکان در واقع رابط کاربری نرم‌افزار را به شما می‌شناساند تا بهتر از آن استفاده کنید.

شش. از اریب‌های پیش‌ساخته استفاده کنید

نسخه‌های جدید 3D Max چندین اریب پیش‌ساخته دارند که به شما در مدل‌سازی کمک می‌کنند. می‌توانید آنها را در بخش ابزارهای پیش‌ساخته بیابید. استفاده از آنها در زمان ساخت مدل بسیار صرفه‌جویی می‌کند. البته خودتان نیز همیشه می‌توانید اریب‌های مد نظر خود را بسازید.

هفت. مواد صحنه را بهینه کنید

Max موتور رندر بسیار خوبی دارد اما بسیاری ترجیح می‌دهند از موتورهای دیگر استفاده کنند که یکی از رایج‌ترین آنها V-Ray است. نکته کلیدی برای کسانی که نمی‌خواهند با موتور رندر 3D Max کار کنند این است که باید به مواد و مصالح صحنه توجه کنند. لازم است مواد را برای نمایش مناسب در آن موتورها بهینه کنید، وگرنه در موقع رندر می‌بینید که عناصر جلوه‌های نوری و رفتار عجیب و نامطلوب دارند.

هشت. از ابزار تعیین موقعیت خورشید در 3D Max استفاده کنید

یکی دیگر از ویژگی‌های 3D Max که از نسخه ۲۰۱۷ اضافه شده است، امکان تعیین موقعیت خورشید است. این ابزار را در منوی نورپرداری پیدا کنید. با تعیین موقعیت خورشید و ایجاد تغییرات در آسمان مدل خود، می‌توانید نوع نور و زمان را مشخص کنید. این امکان باعث می‌شود شرایط نوری را دقیقاً همان‌طور که می‌خواهید بازسازی کنید و نشان دهید نور در ساعات مختلف روز چگونه بر طرح و مدل شما اثر می‌گذارد.

نه. با نورپردازی 3D Max بازی کنید

آیا می‌دانستید که هنگام کار بر روی مدل خود در 3D Max می‌توانید جلوه‌های نوری آن را به سرعت تغییر دهید؟ دکمه Ctrl + L را برای روشن و خاموش کردن نور فشار دهید. این روش بسیار سریع تغییر نور است که در زمان طراحی صرفه‌جویی می‌کند.

ده. از سایه‌های نرم 3D Max استفاده کنید

هنگام رندر گرفتن برای مشتریان، نکته مهم این است که واقع‌گرا باشید، یعنی سایه‌های مدل شما واعقی باشند. قاعده کلی این است که از سایه‌های نرم روی سایه‌های سخت استفاده کنید. از چراغ‌های Omni برای تابش نور از یک منبع واحد در همه جهات استفاده کنید. همچنین می‌توانید از Mental Ray برای ایجاد سایه‌های ردگیری‌شده یا Raytraced استفاده کنید. علاوه بر این، هنگام رندر گرفتن با V-Ray باید سایه‌ها را در Omni/Spot فعال کنید. این کار زمان رندر را بالا می‌برد اما نتیجه واقعی‌تر خواهد شد.

یازده. از امکان تقلید عکاسی واقعی در 3D Max استفاده کنید

قاعده کلی این است که نباید مدل شما ظاهری آشکارا رایانه‌ای داشته باشد. 3D Max مجموعه‌ای از تنظیمات دوربین و محیط دارد که ظاهر آن را واقعی می‌کند و به شکلی تقلید عکاسی واقعی است. در این حالت تجسم مدل برای مشتریان ساده‌تر می‌شود.

دوازده. از امکانات ذخیره فایل‌ها در 3D Max استفاده کنید

3D Max برای ذخیره فایل‌ها چندین گزینه دارد. فرمت JPEG فرمت معمولی است زیرا فضای کمتری اشغال می‌کند البته این فایل‌ها فشرده هستند پس بخشی اطلاعات را ذخیره نمی‌کنند و این در نورپردازی دوباره شما را با مشکل مواجه می‌کند. اگر فایل‌ها را به فرمت TIFF ذخیره کنید این مشکل به وجود نمی‌آید، پس آن را امتحان کنید.

سیزده. از امکان ذخیره Quick Fire استفاده کنید

حتماً پیش آمده است ساعت‌ها روی یک مدل کار کرده‌اید اما فراموش کرده‌اید به طور منظم آن را ذخیره کنید. در این مواقع اگر اشتباهی ساعت‌ها پیش انجام داده باشید و بخواهید آن را اصلاح کنید، به این معناست که تمام ساعت‌های کار بعد از آن تلف شده‌اند. برنامه ذخیره‌سازی را طوری تنظیم کنید که به‌طور مرتب طرح را ذخیره کنید. باید قبل و بعد از هر اصلاح کار ذخیره شود تا از دوباره کاری پرهیز کنید. به جای اینکه ذخیره‌ها را با هم جایگزین کنید، چند نوع ذخیره داشته باشید تا بتوانید در هر مرحله از کار به آنها بازگردید.

چهارده. از اصلاح‌کننده‌های پنهان 3D Max استفاده کنید

3D Max مجموعه‌ای از اصلاح‌کننده‌های پنهان دارد که هنگام تولید مدل به کار می‌آیند. بیشتر افراد تنها تعداد کمی از آنها را می‌شناسید. به بخش فهرست اصلاح‌کننده‌ها یا Modifierها بروید و آنها را ببینید. آنها عملکردهای متنوعی در نرم‌افزار 3D Max دارند و می‌توان تنظیمات سطوح و متحرک‌سازی را با آنها بهتر انجام داد.

پانزده. همیشه به‌روزرسانی‌های 3D Max را دانلود کنید

3D Max نرم‌افزاری بسیار عالی است که پشتیبانی خوبی دارد. به‌روزرسانی‌ها و بسته‌های خدماتی آن به‌طور منظم منتشر می‌شوند. به محض انتشار آنها را دانلود کرده و نصب کنید. این به‌روزرسانی‌ها بسیاری از مشکلات جدید شما را برطرف می‌کنند و نتیجه کار شما را بهبود می‌بخشند.

جمع‌بندی

3D Max3D Max نرم‌افزاری بسیار عالی است که پشتیبانی خوبی دارد. همچنین به‌روزرسانی‌ها و بسته‌های خدماتی آن به‌طور منظم منتشر می‌شوند. به محض انتشار آنها را دانلود کرده و نصب کنید. این به‌روزرسانی‌ها بسیاری از مشکلات جدید شما را برطرف می‌کنند و نتیجه کار شما را بهبود می‌بخشند. این نرم‌افزار مجموعه‌ای از اصلاح‌کننده‌های پنهان دارد که هنگام تولید مدل به کار می‌آیند. بیشتر افراد تنها تعداد کمی از آنها را می‌شناسید. به بخش فهرست اصلاح‌کننده‌ها یا Modifierها بروید و آنها را ببینید.

            دوره آموزش 3D Max در مجتمع فنی تهران به گونه‌ای طراحی شده است که هم آنلاین و هم حضوری قابل ارائه باشد. در این دوره مجموعه متنوعی از محتواهای آموزشی متنی، ویدیویی و صوتی در اختیار فراگیران قرار می‌گیرد. این دوره در ۹۱ ساعت طراحی شده است و در پایان آن می‌توانید گواهینامه معتبر و بین‌المللی دریافت کنید. با شناخت و تسلط بر ابزار 3D Max می‌توانید در حوزه صنایع معماری، مبلمان، دکوراسیون و طراحی داخلی به نیرویی ارزشمند برای سازمان خود تبدیل شوید.

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شود.

منبع: Academy.Archistar

مترجم: بهناز دهکردی

پرسش‌های متداول

Populate در 3D Max چیست؟

معمارانی که از نرم‌افزارهای طراحی دیجیتال استفاده می‌کنند، برای انتقال تجسم صحنه به مشتریان خود دچار چالش هستند. اگر مشتری مدل شما را درک نکند، هر قدر هم که مدل شما عالی باشد برای او معمایی ندارد. برای این کار از امکان Populate استفاده کنید که مدل‌ها و صحنه‌ها را با افراد مجازی پر می‌کند که در کتابخانه 3D Max وجود دارند. این اجزا را حتی می‌توان به صورت متحرک آورد.

امکان تعیین موقعیت خورشید در  3D Max چگونه کار می‌کند؟

یکی دیگر از ویژگی‌های 3D Max که از نسخه ۲۰۱۷ اضافه شده است، امکان تعیین موقعیت خورشید است. این ابزار را در منوی نورپرداری پیدا کنید. با تعیین موقعیت خورشید و ایجاد تغییرات در آسمان مدل خود، می‌توانید نوع نور و زمان را مشخص کنید. این امکان باعث می‌شود شرایط نوری را دقیقاً همان‌طور که می‌خواهید بازسازی کنید و نشان دهید نور در ساعات مختلف روز چگونه بر طرح و مدل شما اثر می‌گذارد.

 

پربازدیدترین مقالات