جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲
۳۸۷

ای‌پلن Eplan سیستم مهندسی یکپارچه

کاربرد نرم‌افزار ای‌پلن Eplan در صنعت

ای‌پلن Eplan در شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی پروژه‌ها استفاده می‌شود، راه حل‌های مهندسی آن فرایند کنترل و مهندسی سیستم‌ها را صنعتی و بهینه می‌کند و امکان خطا، زمان و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

چکیده

در ای‌پلن Eplan می‌توانید پروژه خود را مستقیماً به فرمت‌های مختلف مانند TIF، PDF، DWG و غیره تبدیل کنید. همچنین ای‌پلن Eplan بر اساس استانداردهای نقشه‌کشی برق و استانداردهای خود نرم‌افزار، می‌تواند برای ایجاد طرح‌های صحیح پیام‌های هوشمند ارسال کند که شامل هشدارها، خطاها و نکته‌ها هستند. ای‌پلن Eplan دارای پایگاه داده‌های مختلفی از اجزا و قطعات و گوناگون نیز هست که در بازار وجود دارند و کتابخانه‌های متنوعی از نماد‌ها و استانداردهای مختلف نقشه‌کشی دارد که می‌توان آنها را ویرایش و به‌روزرسانی کرد.

تکنسین‌ها و فارغ التصیلان رشته برق، مکانیک، تأسیسات و سایر رشته‌های مرتبط با یادگیری ای‌پلن Eplan می‌توانند آن را جایگزین اتوکد کنند و از کانکشن‌های هوشمند آن در نقشه‌کشی بهره ببرند. دوره آموزش نرم افزار EPLAN در دپارتمان برق و الکترونیک در مجتمع فنی تهران، دوره‌ای سی‌ساعته است که برای مهندسان و تکنسین‌های مذکور مفید خواهد بود و آنها را در مدیریت بهتر پروژه‌ها یاری می‌کند.

ای‌پلن Eplan در مهندسی و صنایع

اغلب متخصصان امر بر این باورند که ای‌پلن Eplan جامع‌ترین، پیشرفته‌ترین و قدرتمند‌ترین نرم‌افزار برای طراحی و مهندسی در حوزه برق قدرت و اتوماسیون صنعتی است. این نرم‌افزار برای طراحی پروژه‌ها در مدت زمان اندک قابلیت‌های فراوانی در اختیار مهندسان مختلف قرار می‌دهد. این نرم‌افزار همچنین می‌تواند مدارک و مستندات برقی را در تمام طول پروژه ایجاد و مدیریت کند و امکان طراحی انواع تابلوهای الکترونیکی در این سیستم بسیار کارآمد است.

ای‌پلن Eplan یک سیستم باثبات و سریع و در عین حال یکپارچه و مطابق با سایر سیستم‌های مهندسی است که در طراحی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. رشته‌های مختلف مهندسی از این سیستم یکپارچه بهره می‌برند و این نرم‌افزار از تولیدات دستی یا روش‌های بر مبنای الگوها را پشتیبانی می‌کند.

            از کاربردهای اصلی ای‌پلن Eplan استانداردسازی و اتوماسیون فرایندهاست. در مهندسی برق ای‌پلن Eplan باعث افزایش بهره‌وری می‌شود. زیرا برنامه‌ریزی کارها در مهندسی برق گاه پیچیده می‌شود و چند نفر همزمان باید روی یک پروژه کار کنند. به کمک ای‌پلن Eplan می‌توان از داده‌های مهندسی برق بخش‌های مختلف استفاده کرد و این نرم‌افزار می‌تواند فرایندهای مختلف را در سیستم‌ها و ماشین‌الات دیجیتالی کند.

            به کمک ای‌پلن Eplan می‌توانید در اتوماسیون ساختمان، فرایندها را بهینه و به‌صرفه کنید و داده‌های خود را یکپارچه و شفاف تهیه کنید. مهندسی خودکار یکی دیگر از شاخه‌هایی است که در آن از ای‌پلن Eplan استفاده می‌شود. این شاخه شامل پیکربندی خودکار فرایندهای مهندسی است. از ای‌پلن Eplan همچنین در شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی پروژه‌ها استفاده می‌شود. راه حل‌های مهندسی این نرم‌افزار فرایند کنترل و مهندسی سیستم‌ها را صنعتی و بهینه می‌کند و امکان خطا، زمان و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

            در صنایع خودروسازی نیز از روش‌ها و راه حل‌های قوی ای‌پلن Eplan استفاده می‌شود. همچنین در صنایع غذایی برای پشتیبانی از سیستم‌های کنترل ماشین‌آلات در بخش‌های مختلف تولید، فرآوری و بسته‌بندی محصولات استفاده می‌شود.

مشخصات اصلی ای‌پلن Eplan

ای‌پلن Eplan مجموعه وسیعی از استانداردهای صنعتی برای مهندسی برق و رشته‌های وابسته را در خود جای داده است. برخی از ویژگی‌های مهم این نرم‌افزار عبارت‌اند از:

  • پایگاه داده قطعات

ای‌پلن Eplan دارای پایگاه داده‌های مختلفی از اجزا و قطعات و گوناگون است که در بازار وجود دارند. کاربران ای‌پلن Eplan می‌توانند در بخش مدیریت قطعات این نرم‌افزار اطلاعات مربوط به قطعات را بررسی کنند.

  • کتابخانه استانداردهای نقشه‌کشی

ای‌پلن Eplan کتابخانه‌های متنوعی از نماد‌ها و استانداردهای مختلف نقشه‌کشی دارد که می‌توان آنها را ویرایش و به‌روزرسانی کرد. Float switch، Ppressure switch، Ulterasonic sensor، Thermostat، NO&NC switch و بسیاری نمادهای دیگر و همچنین انواع رله‌ها، موتورهای الکترونیکی، خازن‌ها، مقاومت‌ها، لامپ‌ها و فیوزها در این نرم‌افزار یافت می‌شوند.

  • امکان ساخت و ویرایش انواع ماکرو

در ای‌پلن Eplan می‌توانید سه نوع ماکرو صفحه‌، پنجره یا نماد با سه پسوند emp، ema یا ems  بسازید. ماکرو در واقع یک مجموعه نماد است که به صورت یک طرح واحد درآمده و در یک فایل ذخیره می‌شود. در ای‌پلن Eplan می‌توان ماکروهای جدید ایجاد کرده یا ماکروهای قبلی را ویرایش کرد. همچنین می‌توان ماکروهای پیچیده را که در اتوکد طراحی شده‌اند به وسیله رابط تبدیل فرمت داده که در ای‌پلن Eplan وجود دارد، به صورت فایل منطبق با این نرم‌افزار در آورد.

  • ارتباط با نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی

در ای‌پلن Eplan می‌‌توانید Assignment list طرح خود را که در نرم‌افزار برنامه‌نویسی تهیه شده است، درست کرده و آن را شماتیک کنید و به محیط ویرایش گرافیکی نرم‌افزار بیاورید. همچنین می‌توانید طرح تولید‌شده در ای‌پلن Eplan را به نرم‌افزار برنامه‌نویسی ببرید.

  • تبدیل پروژه به فرمت‌های گوناگون

در ای‌پلن Eplan می‌توانید پروژه خود را مستقیماً به فرمت‌های مختلف مانند TIF، PDF، DWG و غیره تبدیل کنید. فرمت DXF فرمت عمومی تبدیل داده بین برنامه‌های مختلف طراحی رایانه‌ای است که ای‌پلن Eplan و اتوکد از آن پشتیبانی می‌کنند.

  • پیام‌های هوشمند

ای‌پلن Eplan بر اساس استانداردهای نقشه‌کشی برق و همچنین استانداردهای خود نرم‌افزار، می‌تواند برای ایجاد طرح‌های صحیح پیام‌های هوشمند ارسال کند که شامل هشدارها، خطاها و نکته‌ها هستند. این پیام‌ها محل خطا را در صفحه شماتیک نشان می‌دهند. همچنین در راهنمای نرم‌افزار شیوه برطرف کردن خطاها توضیح داده شده است.

  • ارائه گزارش‌های متنوع

از مهم‌ترین قابلیت‌های ای‌پلن Eplan امکان ارائه گزارش‌های مختلف به صورت اتوماتیک است و Wiring List، terminal diagram، Cable overview، Purchase order list، PLC card overview و Plug diagram برخی از انواع این گزارش‌ها هستند.

نحوه انتخاب نسخه مناسب ای‌پلن Eplan

برای انتخاب نسخه مناسب ای‌پلن Eplan باید به مشخصات سیستم عامل خود توجه کنید. توصیه می‌کنیم برای ویندوزهای ۳۲بینی از EPLAN P8 2.1.6 و در ویندوزهای ۴۲بیتی از EPLAN P8 2.7 استفاده کنید. اگر نرم‌افزار به‌درستی روی سیستم شما نصب نشده باشد یا نسخه‌ای که نصب کرده‌اید مشکلی داشته باشد، باعث می‌شود کل نرم‌افزار یا برخی از منوهای آن به‌درستی کار نکنند. همچنین ممکن است اطلاعات را به‌درستی تطبیق ندهد و در نهایت برای رفع مشکلات آن مجبور باشید نرم‌افزار را دوباره نصب کنید یا به دنبال نسخه دیگری از نرم‌افزار بروید که مشکلات فوق را برای سیستم شما ایجاد نمی‌کند.

مهارت‌های مورد نیاز برای کار با ای‌پلن Eplan

اگر بخواهید در کار با ای‌پلن Eplan مهارت کافی داشته باشید، باید موارد زیر را بشناسید:

  • آشنایی با استانداردهای نقشه‌کشی الکتریکال
  • شناخت بخش‌های مختلف تهیه مدارک مهندسی  Documentation
  • آشنایی المان‌های گرافیکی در ای‌پلن Eplan
  • آشنایی انواع صفحه‌های نقشه‌کشی و شماره‌گذاری آنها
  • یادگیری انواع نمادهای الکتریکی و پنوماتیکی
  • رسم نقشه‌های قدرت و فرمان
  • نحوه اضافه کردن یک نماد جدید در محیط نرم‌افزار
  • آشنایی با طراحی و نقشه‌کشی
  • آشنایی با نقشه‌های ابزار دقیق  P & ID
  • نحوه طراحی نقشه‌های  Loop Diagram
  • نحوه وارد کردن ماکروهای PLC S7 در تابلو برق
  • نحوه گزارش‌گیری از نرم‌افزار

جمع‌بندی

اغلب متخصصان امر بر این باورند که ای‌پلن Eplan جامع‌ترین، پیشرفته‌ترین و قدرتمند‌ترین نرم‌افزار برای طراحی و مهندسی در حوزه برق قدرت و اتوماسیون صنعتی است. این نرم‌افزار برای طراحی پروژه‌ها در مدت زمان اندک قابلیت‌های فراوانی دارد. همچنین می‌تواند مدارک و مستندات برقی را در تمام طول پروژه مدیریت کند. امکان طراحی انواع تابلوهای الکترونیکی در این سیستم بسیار کارآمد است.

            تکنسین‌ها و فارغ التصیلان رشته برق، مکانیک، تأسیسات و سایر رشته‌های مرتبط با یادگیری ای‌پلن Eplan می‌توانند آن را جایگزین اتوکد کنند و از کانکشن‌های هوشمند آن در نقشه‌کشی بهره ببرند. دوره آموزش نرم افزار EPLAN در دپارتمان برق و الکترونیک در مجتمع فنی تهران، دوره‌ای سی‌ساعته است که برای مهندسان و تکنسین‌های مذکور مفید خواهد بود و آنها را در مدیریت بهتر پروژه‌ها یاری می‌کند.

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شود.

نویسنده: بهناز دهکردی

پرسش‌های متداول

ای‌پلن Eplan چیست و چه کاربردی دارد؟

ای‌پلن Eplan نرم‌افزار طراحی تابلو برق، تابلو کنترل و نقشه‌های چندخطی و تک‌خطی قطعات برقی است. این نرم‌افزار که از بهترین نرم‌افزارهای حوزه نقشه کشی برق صنعتی است در کشور آلمان تولید شده است. امکانات بسیار این نرم‌افزار باعث شده مراحل دشوار و وقتگیر نقشه‌کشی حذف شوند و در نتیجه سرعت طراحی بالا بروند. برنامه‌ریزی، مدیریت، طراحی نقشه‌های ترکیبی و تولید داده‌های مدیریتی از دیگر امکانات این نرم‌افزار هستند.

مشخصات اصلی ای‌پلن Eplanکدام‌اند؟

مشخصات اصلی و مهم نرم‌افزار ای‌پلن Eplan عبارت‌اند از:

  • پایگاه داده قطعات
  • کتابخانه استانداردهای نقشه‌کشی
  • امکان ساخت و ویرایش انواع ماکرو
  • ارتباط با نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی
  • تبدیل پروژه به فرمت‌های گوناگون
  • پیام‌های هوشمند
  • ارائه گزارش‌های متنوع
پربازدیدترین مقالات