جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲
۴۱۱

فرهنگ سازمانی مثبت: اولین اولویت کارجویان

اهمیت فرهنگ سازمانی مثبت هنگام جستجوی شغل

فرهنگ سازمانی مثبت به معنای فرهنگی است که در آن پذیرش تفاوت‌های فرهنگی افراد مختلف جدی گرفته شده است و فضایی امن و پویا برای کارکنان فراهم می‌آورد که به آن احساس تعلق دارند.

چکیده

فرهنگ مثبت سازمانی چه اهمیتی دارد؟ موفقیت کسب‌وکار نیازمند عناصر متعددی است که از چشم‌انداز و مأموریت سازمان پشتیبانی کرده و آنها را اجرا کنند. کارکنان مهم‌ترین این عناصر هستند که بر رشد و پویایی یک سازمان اثر می‌‌گذارند. کارکنان یک سازمان چهره سازمان را برای مشتریان به نمایش می‌گذارند و ستون فقراتی هستند که همه تلاش‌های سازمان را جهت می‌دهند.

            جذب و استخدان نیروهای مستعد، اولین اولویت بسیاری از کسب‌وکارهاست، اما همه سازمان‌ها نمی‌توانند در رقابت بر سر پرداخت بیشترین دستمزد به کارکنان خود موفق شوند. خوش‌بختانه هر سازمانی می‌تواند به کمک فرهنگ سازمانی مثبت، فضایی حمایتگر ایجاد کند که برای کارکنان آن به اندازه پول و حتی گاه بیشتر از پول ارزشمند باشد. در اینجا به اهمیت فرهنگ سازمانی مثبت در استخدام و حفظ کارکنان برتر می‌پردازیم و اشاره می‌کنیم که چطور باید فرهنگ سازمانی مثبتی بسازید که باعث رشد تیم شما شود.

چرا فرهنگ سازمانی مثبت مهم است؟

به‌تازگی شاهد هستیم که کارکنان شرکت‌ها ترجیح می‌دهند شرکت‌هایی را که فرهنگ سازمانی مثبت در آنها ضعیف است ترک کنند،‌ حتی اگر دستمزد قابل قبولی در آنها دریافت کنند. اگر می‌خواهید بهترین کارکنان را جذب کنید و آنها را در سازمان خود نگه دارید، لازم بتوانید فرهنگ سازمانی مثبت را حفظ و تقویت کنید. به دلایل زیر فرهنگ سازمانی مثبت اهمیت دارد:

  • کارکنان مستعد به فرهنگ سازمانی مثبت بسیار اهمیت می‌دهند

در یک پژوهش در سال ۲۰۱۹ که ۵هزار کارمند را در ایالات متحده، انگلستان، فرانسه و آلمان مورد بررسی قرار دارد، روشن شد که ۷۷ درصد آنها پیش از تقاضا برای یک شغل، فرهنگ سازمانی مثبت در شرکت مورد نظر را بررسی می‌کنند. ۵۶ درصد آنها گفته‌اند که یک فرهنگ سازمانی مثبت مهم‌تر از دستمزد در نظر گرفته‌شده است. همچنین ۷۳ درصد آنها گفته‌اند اگر ارزش‌های یک سازمان با ارزش‌های آنها همسو نباشد، برای کاریابی در آن سازمان تقاضا نمی‌دهند.

  • فضای کاری مسموم نرخ جابه‌جایی نیرو را بالا می‌برد

امروزه کارکنان در یک فضای کاری مسموم به کار ادامه نمی‌دهند. در طول تعدیل نیروهای عظیم که حاصل همه‌گیری کوید ۱۹ بود، کارکنان مجبور شدند در اولویت‌های خود برای کار در یک سازمان بازنگری کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که فضای کاری مسموم مهم‌ترین دلیل جابه‌جایی و استعفای کارکنان در صنایع مختلف است و با اختلاف از سایر دلایل مهم‌تر است.

  • کارکنان جوان‌تر بیشتر احتمال دارد که شغل خود را تغییر دهند

در گزارشی مربوط به سال ۲۰۲۲ آمده است که ۶۵ درصد کارکنان «نسل Z» کمتر از یک سال در یک شغل باقی می‌مانند و دو برابر سایر کارکنان احتمال دارد در ماه نخست شغل خود را ترک کنند. آنها به این دلیل شغل خود را تغییر می‌دهند که به دنبال موقعیتی حرفه‌ای هستند که با نیازها و ارزش‌های آنها هم‌راستا باشد و اگر چنین شغلی پیدا کنند، با دستمزد کمتر هم راضی خواهند بود.

  • حفظ کارکنان امروزه از همیشه چالش‌برانگیزتر شده است

در دوران پس از تعدیل نیروی عظیم و بی‌سابقه پس از کوید ۱۹، ضروری است که شرکت‌ها بتوانند نیروهای خود را نگه دارند و استعدادهای جدید را نیز جذب کنند. کارکنان برای شرکت‌ها حکم سرمایه را دارند، اما آنها نیز شرکت‌های خود را به چشم سرمایه می‌بینند. شرکت‌هایی که بتوانند انعطاف‌پذیری و رضایت کارکنان خود را در یک فرهنگ سازمانی مثبت بگنجانند، نرخ حفظ نیرو در آنها بیشتر است و می‌توانند استعدادهای بهتری را جذب کنند.

فرهنگ سازمانی مثبت چطور ساخته می‌شود؟

فرهنگ سازمانی مثبت عنصری حیاتی برای رشد کسب‌وکار و تیم‌های کاری شماست. اگر بتوانید فرهنگ سازمانی مثبتی ایجاد کنید که رشد شخصی و حرفه‌ای کارکنان را تضمین کند،‌ افراد بااستعداد را جذب خواهید کرد که حاضر هستند برای شغل خود هزینه کنند و چالش‌های آن را بپذیرند. در اینجا نکاتی را می‌آوریم که به ساختن یک فرهنگ سازمانی مثبت کمک می‌کنند:

  • ارزیابی عملکرد و نظرسنجی را برای بهبود فرهنگ سازمانی به کار ببرید

بررسی عملکرد کارکنان اغلب کاری دشوار است اما می‌تواند تأثیری معنادار بر رشد تیم بگذارد، البته اگر به‌درستی و فکرشده انجام شود. فرایند رشد کارکنان را بررسی کنید و بازخوردهای آنها را بشنوید. این کار باعث می‌شود روابط درون سازمان تقویت شوند و بهره‌وری افزایش یابد. بررسی مستمر عملکرد کارکنان در ساختن فرهنگ سازمانی مثبت که از آنها پشتیبانی می‌کند اثرگذار است.

همچنین نظرسنجی از کارکنان باعث رشد و پیشرفت سازمان می‌شود و در عین نشان می‌دهد که کارکنان برای سازمان مهم هستند. به کمک این نظرسنجی‌ها می‌توانید چشم‌اندازی واقع‌بینانه از سازمان به دست بیاورید و با پیاده‌سازی پیشنهادهای کارکنان، هم شما هم آنها سود ببرید.

  • ساعات کاری انعطاف‌پذیر باعث بهبود فرهنگ سازمانی مثبت می‌شوند

تعیین ساعات کاری منعطف شیوه خلاقانه برای نشان دادن اهمیت کارکنان است، حتی زمانی که نمی‌توانید حقوق آنها را افزایش دهید. فرهنگ سازمانی مثبت که بتواند ساعات و شیوه‌های کاری متنوعی را در اختیار کارکنان قرار دهد، احتمال بیشتری دارد که بهترین استعدادها را جذب کند.

  • ایجاد فرصت‌های توسعه شغلی باعث بهبود فرهنگ سازمانی می‌شوند

شرکت‌هایی که کارکنان خود را تشویق می‌کنند در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند، بهتر می‌توانند نیروی انسانی خود را حفظ کنند. برنامه آموزش کارکنان و باز گذاشتن مسیر پیشرفت شغلی آنها، باعث ایجاد فرهنگ سازمانی مثبت می‌شود که در درازمدت جذب بهترین نیروها را تضمین می‌کند.

  • کاهش اضطراب کارکنان باعث بهبود فرهنگ سازمانی می‌شود

کار برای بسیاری از افراد منبع اضطراب است. موعد تحویل کار و فشار ناشی از وظایف متعدد می‌تواند باعث سرخوردگی کارکنان شد. اگر بتوانید راهی پیدا کنید که محیط کار را برای کارکنان خالی از اضطراب کنید، استعدادهای خود را حفظ خواهید کرد.

  • تأکید بر چشم‌انداز سازمان باعث ایجاد فرهنگ سازمانی مثبت می‌شود

افراد دوست دارند در سازمان‌هایی کار کنند که با ارزش‌های آنها همسو باشند. بیانیه مأموریت و چشم‌انداز سازمان خود را به‌روشنی و با دقت تدوین کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که ۶۶ درصد کارجویان می‌گویند چشم‌انداز روشن یک سازمان، آنها را به کار کردن در آن ترغیب می‌کند. چشم‌اندازی تعیین کنید که کارکنان دوست داشته باشند در تحقق آن مشارکت کنند.

جمع‌بندی

در یک پژوهش در سال ۲۰۱۹ که ۵هزار کارمند را در ایالات متحده، انگلستان، فرانسه و آلمان مورد بررسی قرار دارد، روشن شد که ۷۷ درصد آنها پیش از تقاضا برای یک شغل، فرهنگ سازمانی مثبت در شرکت مورد نظر را بررسی می‌کنند. ۵۶ درصد آنها گفته‌اند که یک فرهنگ سازمانی مثبت مهم‌تر از دستمزد در نظر گرفته‌شده است. همچنین ۷۳ درصد آنها گفته‌اند اگر ارزش‌های یک سازمان با ارزش‌های آنها همسو نباشد، برای کار در آن سازمان تقاضا نمی‌دهند.

در دوران پس از تعدیل نیروی عظیم و بی‌سابقه پس از کوید ۱۹، ضروری است که شرکت‌ها بتوانند نیروهای خود را نگه دارند و استعدادهای جدید را نیز جذب کنند. کارکنان برای شرکت‌ها حکم سرمایه را دارند، اما آنها نیز شرکت‌های خود را به چشم سرمایه می‌بینند. شرکت‌هایی که بتوانند انعطاف‌پذیری و رضایت کارکنان خود را در یک فرهنگ سازمانی مثبت بگنجانند، نرخ حفظ نیرو در آنها بیشتر است و می‌توانند استعدادهای بهتری را جذب کنند.

نویسنده: Bassam Kaado

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: BusinessNewsDaily

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شود.

پرسش‌های متداول

چرا فرهنگ سازمانی مثبت مهم است؟

به دلایل زیر فرهنگ سازمانی مثبت اهمیت دارد:

  • امروزه کارکنان مستعد به فرهنگ سازمانی مثبت بسیار اهمیت می‌دهند.
  • فضای کاری مسموم نرخ جابه‌جایی نیرو را بالا می‌برد.
  • کارکنان جوان‌تر بیشتر احتمال دارد که شغل خود را تغییر دهند.
  • حفظ کارکنان امروزه از همیشه چالش‌برانگیزتر شده است.

فرهنگ سازمانی مثبت چطور ساخته می‌شود؟

موارد زیر به ساختن یک فرهنگ سازمانی مثبت کمک می‌کنند:

  • ارزیابی عملکرد و نظرسنجی را برای بهبود فرهنگ سازمانی به کار ببرید.
  • ساعات کاری انعطاف‌پذیر باعث بهبود فرهنگ سازمانی مثبت می‌شوند.
  • ایجاد فرصت‌های توسعه شغلی باعث بهبود فرهنگ سازمانی می‌شوند.
  • تأکید بر چشم‌انداز سازمان باعث ایجاد فرهنگ سازمانی مثبت می‌شود.
پربازدیدترین مقالات