جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲
۴۵۱

آرک جی.آی.اس: سامانه جامع اطلاعات جغرافیایی

نرم‌افزار آرک جی.آی.اس چه قابلیت‌هایی دارد؟

نرم‌افزار آرک جی.آی.اس قابلیت‌هایی مانند نمایش داده‌، تهیه نقشه، مدیریت و تحلیل داده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و برای این وظایف از بخش‌ها و ماژول‌های متنوعی بهره می‌برد.

چکیده

            نرم‌افزار آرک جی.آی.اس نرم‌افزاری برای مشاهده، ویرایش، مدیریت و تحلیل داده‌های جغرافیایی است که توسط شرکت Esri برای نقشه‌برداری روی دسک‌تاپ، موبایل و وب توسعه یافته است. شعار این شرکت این است: «چیزی را ببین که دیگران نمی‌بینند» بر این اساس، تمرکز نرم‌افزار آرک جی.آی.اس بر اطلاعات مکان و تجزیه و تحلیل آنهاست.

همه دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط با سازه از جمله رشته‌های نقشه ‌برداری، شهرسازی، عمران، معماری، معدن و غیره باید با اصول و مبانی جی.آی.اس آشنا باشند و بتوانند از نرم‌افزار
آرک جی.آی.اس استفاده کنند. دوره آموزش نرم‌افزار آرک جی.آی.اس در مجتمع فنی تهران شما را طی
 ۳۰ ساعت کلاس تخصصی به این نرم‌افزار مسلط می‌کند و در پایان گواهینامه دریافت می‌کنید.

چرا باید نرم‌افزار آرک جی.آی.اس را بشناسید؟

نرم‌افزار آرک جی.آی.اس یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهایی است که هر دانشجوی شهرسازی و عمران باید آن را به‌خوبی بشناسد و بتواند با آن کار کند. این نرم‌افزار با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی محیط و ابزارهای موجود، می‌تواند نقشه‌های مختلف را بکشد و تحلیل‌های گوناگون را انجام دهد. این نرم‌افزار نوعی سامانه اطلاعات جغرافیایی یا GIS است.

GIS یا سامانه اطلاعات جغرافیایی یک سامانه معمولاً رایانه‌ای برای تولید، پردازش و مدیریت اطلاعات جغرافیایی است. این سامانه می‌تواند اطلاعات را گردآوری کند، ذخیره و داده‌کاوی کند و به نمایش بگذارد. هدف نهایی سامانه اطلاعات جغرافیایی، کمک به تصمیم‌گیری صحیح بر اساس داده‌های جغرافیایی دقیق است. در چنین سامانه‌ای اطلاعات از طریق ترکیب لایه‌های مختلف داده‌ای به روش‌های گوناگون و از زوایای دید مختلف به دست می‌آید. همچنین در این ترکیب می‌توانند از نقشه‌های دستی نیز استفاده کرد.

            در بخش ArcCatalog این نرم‌افزار، وظیفه مدیریت داده‌های مکانی، جستجوی داده، ایجاد لایه جدید، ویرایش فرا داده، اتصال به داده‌های موجود در رایانه و اتصال به پایگاه‌های داده مختلف انجام می‌شود. مدیریت فراداده و ایجاد لایه‌های جدید پرکاربردترین کار این بخش هستند. در بخش ArcMap این نرم‌افزار که عمده فعالیت‌های در آن انجام می‌شوند، امکان مشاهده اطلاعات جغرافیایی و توصیفی و همچنین امکان ویرایش آنها فراهم است. ابزارهای موجود در این بخش بسیار متنوع هستند و پس از انجام تحلیل‌های مختلف می‌توان خروجی‌های مختلفی از نر‌م‌افزار گرفت. بسیاری این بخش را بخش اصلی نرم‌افزار آرک جی.آی.اس می‌دانند. در بخش ArcToolbox نیز ابزارهای هوشمند و کاربردی نرم‌افزار قرار دارند.

قابلیت‌های اصلی نرم‌افزار آرک جی.آی.اس کدام‌اند؟

نرم‌افزار آرک جی.آی.اس می‌تواند در حوزه‌های زیر به مهندسان کمک کند:

  • نمایش داده‌های برداری و رستری و تولید نقشه
  • مدیریت داده‌های مکانی و توصیفی با فرمت‌های مختلف از جمله داده‌های جمعیتی و آماری، نقشه‌های CAD و تصاویر ماهواره‌ای تا ۷۰ فرمت مختلف
  • ابزارهای بسیار متنوع برای کار با جداول توصیفی و ترکیب یا استنتاج داده‌های جداول
  • تحلیل و پردازش مکانی مانند تعیین حریم، برش دادن لایه‌ها، مکان‌یابی، ‌مسیریابی و غیره
  • سنجش از راه دور و طبقه‌بندی تصاویر ماهواره‌ای
  • تحلیل سه‌بعدی داده‌ها و مشاهده نقشه و جهت شیب
  • تولید مدل سه‌بعدی شهرها و پرواز مجازی روی مدل

جمع‌بندی

نرم‌افزار آرک جی.آی.اس یک نرم‌افزار کلاسیک برای سیستم اطلاعات جغرافیایی یا GIS
(geographic information system) است که برای تولید، تحلیل و تجسم داده‌ها و نقشه‌های مکانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرم‌افزار آرک جی.آی.اس را مؤسسه تحقیقات سیستم‌های محیطی
(Environmental Systems Research Institute) یا Esri تولید کرده است که دفتر مرکزی آن در ردلندز در کالیفرنیاست.

            این شرکت در سال ۱۹۶۹ به منظور توسعه کاربری اراضی تأسیس شد و امروزه نرم‌افزار
 آرک جی.آی.اس که ساخته این شرکت است، با بیش از ۴۰ درصد از سهم بازار، نرم‌افزار پیشرو این حوزه است. این نرم‌افزار بسیاری از موضوعات مربوط به جغرافیای محیط را پوشش می‌دهد و به رهبری جهانی در حوزه توسعه سیستم اطلاعات جغرافیایی، اطلاعات مکانی و نقشه ‌برداری تبدیل شده است.

            نرم‌افزار آرک جی.آی.اس در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد و دولت‌ها و سیستم‌های آموزشی و تجاری از آن استفاده می‌کنند. اما بزرگ‌ترین موارد استفاده آن در حوزه‌های محیط زیست، نظامی و برنامه‌ ریزی اراضی است. در بیشتر دانشگاه‌ها در رشته‌های مرتبط این نرم‌افزار معرفی می‌شود و اغلب فارغ‌التحصیلان تاحدودی با آن آشنا هستند اما شناخت کافی از آن ندارند.

همه دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط با سازه از جمله رشته‌های نقشه‌برداری، عمران، معماری، معدن و غیره باید با اصول و مبانی جی.آی.اس آشنا باشند و بتوانند از نرم‌افزار آرک جی.آی.اس استفاده کنند. دوره آموزش نرم‌افزار آرک جی.آی.اس در مجتمع فنی تهران شما را طی ۳۰ ساعت کلاس تخصصی به این نرم‌افزار مسلط می‌کند و در پایان گواهینامه دریافت می‌کنید.

در دنیای کسب ‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار
 با استعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های
کوتاه‌ مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شود.

نویسنده: بهناز دهکردی

منبع: gisgeography

 

پربازدیدترین مقالات