جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲
۲k

چگونه داشتن استراتژی در بازاریابی مطلوب کمک می‌کند شبکه خود را گسترش دهید.

 

شما به‌سرعت تشخیص می‌دهید که مدل چهارعاملی سنتی ارتباط اندکی با پروژه آنلاین فعلی دارد، زیرا تمرکز آن بر بازاریابی بی.تو.سی سنتی است (مثلاً در یک فروشگاه آجر و مصالح ساختمانی). برخی از اصول و استراتژی‌های این نظریه سنتی به نظر می‌رسد که به‌نحو مؤثر قابل انتقال به فضای آنلاین نیستند. در اینجاست که «نظریه چهارعاملی بازاریابی وب» (4S Web Marketing Mixمی‌تواند به شما کمک کند.

نظریه چهارعاملی بازاریابی وب به‌طور ویژه برای بازاریابی آنلاین طراحی شده است. این ابزار می‌تواند به شما کمک کند یک وب‌سایت را طراحی یا بازطراحی کنید یا یک کمپین بازاریابی آنلاین ایجاد کنید و مطمئن شوید که کمپین شما به‌نحو جامع و کامل طراحی شده و با سایر بخش‌های سازمان شما همراستاست.

در این مقاله ابزار بازاریابی چهارعاملی وب را مورد بررسی قرار می‌دهیم و می‌بینیم که چگونه می‌توانید آن را در وب‌سایت یا پروژه آنلاین خود مورد استفاده قرار دهید.

عناصر بازاریابی چهارعاملی برای وب

این نظریه نخستین بار توسط دکتر افتیمیوس کنستانتینیدس (Dr Efthymios Constantinides) استاد دانشگاه توئنته در هلند مطرح شد. وی چهار عامل یا چهار گام مهم را شناسایی می‌کند که لازم است برای برنامه‌ریزی در مورد ارائه یک وب‌سایت جدید یا بهبود وب‌سایتی که از پیش وجود دارد به آنها توجه کنید.

وقتی در یک پروژه بزرگ غرق می‌شوید، ممکن است به‌سادگی بسیاری از این موضوعات مهم را فراموش کنید. استفاده از این چارچوب به شما کمک می‌کند برنامه‌ریزی خود را بهبود ببخشید. چهار عامل بازاریابی وب در ادامه نشان داده می‌شوند و سپس به هر یک از این عوامل نگاهی دقیق‌تر می‌اندازیم.

  1. حوزه (Scope)

حوزه را مانند یک تصویر بزرگ و دیدگاه کلی خود از پروژه ببینید. هنگام بررسی حوزه حضور آنلاین خود این چهار مسئله مهم را مورد توجه قرار دهید:

  • پویایی بازار
  • مشتریان احتمالی
  • ساختار داخلی
  • نقش استراتژیک فعالیت‌های تحت وب
  1. وب‌سایت

لازم است وب‌سایت شما محتواهایی مبتنی بر مشتری داشته باشد و از ساختاری استراتژیک برخوردار است.

  1. هم‌افزایی - اشتراک مساعی (Synergy)

بر ترکیب این عناصر اصلی تمرکز کنید:

  • دفتر جلویی
  • دفتر پشتی
  • اشخاص ثالث
  1. سیستم

در این مرحله آخر، درباره سخت‌افزارهای مدیریت و پشتیبانی وب‌سایت و مدیریت محتوا بیندیشید.

طی کردن این مراحل همچنین باعث می‌شود تصوری روشن است از کارها و پروژه‌های مختلفی داشته باشید که لازم است در جریان این پروژه به آنها توجه کنید.

استفاده از بازاریابی چهارعاملی وب

برای استفاده از این ابزار باید تحلیل هر یک از این چهار عامل را کامل کنید.

  1. حوزه

وقتی درباره حوزه یا قلمرو خود می‌اندیشید، این پرسش‌ها را مطرح کرده و به آنها پاسخ بدهید:

  • پویایی بازار

پتانسیل بازار برای یک وب‌سایت جدید چقدر است؟ رقبای شما چه کسانی هستند و چگونه می‌خواهید خودتان را متفاوت از دیگران جلوه دهید؟ (تحلیل سوات SWOT در این مرحله به شما کمک می‌کند تا بتوانید مزیت رقابتی خود را کشف کنید.)

  • مشتریان احتمالی

مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟ انگیزه اصلی مشتریان شما برای بازدید از وب‌سایت شما چیست؟ علایق مشتریان شما چه چیزهایی هستند؟ چه مشکلات و مسائلی هست که آنها اغلب تجربه می‌کنند؟

  • تحلیل داخلی

سازمان شما چگونه می‌تواند رویکردهای جدید را به مرحله اجرا درآورد؟ آیا شما منابع کافی در اختیار دارید تا به‌طور مؤثر با تغییرات همخوان شوید؟ آیا ارزش‌های اصلی سازمان شما از این تغییرات پشتیبانی می‌کنند؟ آیا فرایند‌هایی که در حال حاضر آنها را اجرا می‌کنید، می‌توانند تماس‌ها و ایمیل‌های مشتریان جدید را مدیریت کرده و مشکلات مربوط به وب‌سایت را برطرف کنند؟

  • نقش استراتژیک

نقش استراتژیک فعالیت‌های آنلاین و مأموریت این پروژه چیست؟ مثلاً به دست آوردن اطلاعات است یا فروش محصول یا هدایت فرایند فروش؟ چه کاری باید انجام دهید تا به این مأموریت دست پیدا کنید؟ چگونه می‌توانید بهترین نتیجه ممکن را به دست بیاورید؟

  1. وب‌سایت

از برنامه آنلاین خود تحلیلی عمیق‌تر داشته باشید و اهداف مهمی را در نظر بگیرید که مربوط به اجرای پروژه وب‌سایت شما هستند:

  • اهداف اولیه شما چه هستند؟ این اهداف ممکن است شامل ارتباط برقرار کردن با مشتریان، تعریف تصویر جدیدی از برند، ارائه اطلاعات سازمانی، ایجاد لیست بازاریابی، ارائه خدمات به مشتریان، به دست آوردن سرنخ‌هایی جدید، استخدام نیرو، فروش مستقیم و مانند آن باشد.
  • چگونه می‌خواهید از اطلاعات مشتریان محافظت کنید؟
  • چه کسی مسئول مدیریت محتوا خواهد بود؟ هنگامی که مشتریان از منابع آنلاین شما استفاده می‌کنند، می‌خواهید چه پیامی‌ دریافت کرده و چه احساساتی تجربه کنند؟
  • چگونه می‌توانید پیدا کردن وب‌سایت یا پلتفرم خود و گردش در آن را برای مشتریان ساده کنید؟
  • صفحات وب‌سایت شما هنگام ارتباط اینترنتی کند با چه سرعتی ظاهر می‌شوند؟
  • آیا باید از محتوای چندرسانه‌ای مانند ویدیو و پادکست‌ استفاده کنید تا بتوانید فعالیت‌های آنلاین خود را مؤثرتر و مفیدتر ارائه دهید؟
  • آیا همه مشتریان شما می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند، مثلاً آیا لازم است آنها درگاه ورودی خاصی داشته یا به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند؟
  1. هم‌افزایی و اشتراک مساعی

برای ادغام مؤثر بازاریابی آنلاین و آفلاین خود به این سه عامل توجه کنید:

  • دفتر جلوی

وب‌سایت شما با برنامه‌ریزی ارتباطات در سازمان و با اسلوب کلی، فروشگاه‌ها و موقعیت فیزیکی سازمان شما چه ارتباطی دارد؟ بخش‌های آفلاین سازمان چگونه وب‌سایت جدید را معرفی و پشتیبانی می‌کنند؟

  • دفتر پشتی

مشارکت بین فعالیت‌های آنلاین و بخش‌های پشتیبانی، مانند بخش خدمات مشتریان، را بررسی کنید. همچنین فرآیند سفارش دادن و مسائل تدارکاتی را مورد توجه قرار دهید. هر یک از این موضوعات را با جزئیات بررسی کنید تا مطمئن شوید که سازمان شما فرایندها و فناوری‌های لازم را در اختیار دارد تا بتواند از وب‌سایت و مشتریانش پشتیبانی کند.

  • اشخاص ثالث

موفقیت وب‌سایت شما ممکن است تا حدی وابسته به طرف‌های ثالث ‌مانند موتورهای جستجو، شبکه‌های وابسته و تبلیغ‌کنندگان آنلاین باشد. برنامه‌ای طراحی کنید که همه طرف‌های ثالثی که ممکن است بتوانند بر رشد وب‌سایت شما تأثیر بگذارند یا با آن کمک کنند در آن در نظر گرفته شوند.

نکته

چارچوب هفت‌عاملی مکنزی به شما کمک می‌کند ناسازگاری‌ها را در سازمان خود شناسایی کنید. همچنین با استفاده از تکنیک‌های مدیریت پروژه و مدیریت تغییر می‌توانید در صورت لزوم بخش‌های مختلف سازمان را با هم سازگار کنید.

  1. سیستم

این عامل آخر به جنبه‌های عملی و فناورانه ارائه وب‌سایت شما می‌پردازد:

  • چه کسی حضور شما در فضای آنلاین را مدیریت و پشتیبانی می‌کند؟
  • چه شرکت‌هایی مسئول میزبانی سرور شما هستند، اگر به چنین چیزی نیاز دارید؟
  • چه کسی وب‌سایت یا پلتفرم شما را طراحی و اجرا می‌کند؟ آیا لازم است این کار را برون‌سپاری کنید؟
  • چگونه می‌خواهید از وب‌سایت خود و اطلاعات آن محافظت کنید؟
  • چگونه می‌‌خواهید معاملات و تراکنش‌های آنلاین را مدیریت کنید؟
  • چگونه می‌خواهید از اطلاعات خود بک‌اپ بگیرید؟

نکته

هنگامی که می‌خواهید استراتژی بازاریابی خود را برای یک پروژه آنلاین طراحی کنید، همچنان باید از ابزار بازاریابی چهارعاملی سنتی نیز استفاده کنید. این بدان دلیل است که برخی عناصر مهم استراتژیک در مدل چهارعاملی سنتی وجود دارند که در مدل مخصوص وب به قدر کافی به آنها توجه نشده است. اما باید در خاطر داشته باشید که مدل چهارعاملی بازاریابی سنتی برای بازارهای سنتی طراحی شده است. پس در وب باید آن را به شیوه متفاوتی به کار بگیرید.

ممکن است به نظر برسد که این ابزار جدید کمی گمراه‌کننده است. در واقع،‌ این ابزار مجموعه‌ای از پرسش‌های مفید مطرح می‌کند که باید هنگام برنامه‌ریزی یک وب‌سایت آنها را از خودتان بپرسید و کمتر شبیه چارچوبی ویژه برای بازاریابی آنلاین است.

مجتمع فنی تهران

نکات کلیدی

بازاریابی وب چهارعاملی به شما کمک می‌کند عناصر مهمی را تحلیل کنید که برای موفقیت شما در فضای آنلاین ضروری هستند: حوزه، وب‌سایت، هم‌افزایی و سیستم. هنگام تدوین استراتژی برای فعالیت‌های آنلاین سازمان‌تان، پرسش‌های هر مرحله به شما کمک می‌کنند ملاحظات مهمی را از قلم نیندازید.

برگرفته از MindTools

 

 

پربازدیدترین مقالات