جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲
۱k

جایگاه آنرپ در مدلسازی معماری

جایگاه آنرپ در مدلسازی معماری

 

در نگاه اول به نظر می‌رسد تکنیک آنرپ به احجام پیچیده مانند آناتومی کاراکترها مربوط است و در مدل‌سازی‌های نسبتاً ساده مانند ساختمان به کار می‌رود. مدل‌سازی ساختمان (آموزش دکوراسیون داخلی)عموماً یک پایه هندسی مکعب دارد و با تکنیک یو.وی.دبلیو در آن به تمامی نتایج مورد نظر خواهیم رسید.

اما برای رسیدن به جواب منطقی ابتدا باید بررسی کنیم که آنرپینگ در احجام گوناگون با جزییات و پیچیدگی‌های مختلف چه جایگاهی دارد تا ببینیم آیا در شبیه‌سازی معماری تکنیک یو.وی.دبلیو به‌تنهایی کارآمد خواهد بود یا خیر .

آنرپ چیست؟

آنرپ فرآیند تبدیل یک حجم سه‌بعدی که در راستای مختصات X، Y و Z تهیه شده است به یک صفحه دوبعدی است که فقط در راستای X و Y وجود دارد، تا بتوان جایگاه بافت یا تکسچر را بر روی آن سفارشی‌سازی کرد.

 

چرا فرآیند آنرپینگ مهم است؟

اهمیت فرایند آنرپینگ در موارد زیر است:

  • دید درست از اعمال تکسچر بر روی حجم
  • درک مختصات موقعیت قرارگیری تکسچر نسبت به مدل
  • جلوگیری از اعوجاج تکسچر بر روی مدل
  • جلوگیری از کشیدگی تکسچر بر روی مدل
  • تعیین وجوه دلخواه برای تکسچرهای متفاوت هر وجه
  • درک نقاط ضعف و ایرادات تکسچر بر روی مدل
  • نحوه چرخش تکسچر بر روی حجم

 

 

آنرپ در چه مواردی کاربرد دارد؟

قاعدتاً برای کنترل موقعیت یک تکسچر، اقدام حرفه‌ای‌تر استفاده از آنرپ است. یادمان باشد که می‌توانیم اعمال تکسچر را با آنرپ سفارشی‌سازی کنیم و آن را به نفع خودمان تغییر دهیم. همچنین برخی از نرم‌افزارها مانند آنریل انجین و یونیتی برای ورود حجم به محیط خود نیازمند مدل‌های آنرپ‌شده هستند تا بتوانند برخی دستورات مانند لایت بیکینگ را اعمال کنند.

آیا احجام با هندسه ساده نیاز به آنرپ دارند؟

هرچه مدل پیچیده‌تر باشد، آنرپ آن نیز پیچیده‌تر خواهد بود. این اولین نکته در مورد آنرپ یک مدل است. اما نباید تحلیل آنرپ را تنها به پیچیدگی مدل وابسته کرد. بلکه باید دید نقشه ما برای اعمال تکسچر بر روی مدل چه خصوصیاتی دارد و آیا نیاز به آنرپ دارد یا تنها با یک مدیفایر یو.وی.دبلیو می‌توانیم به نتیجه نهایی برسیم. منظور از نقشه t نحوه چیدمان، گستردگی و چرخش بافت یا تکسچر به دور حجم است. بنابراین یک مکعب نیز ممکن است در یک پروژه نیاز به آنرپ داشته باشد.

 

آنرپ در مدلسازی معماری چه جایگاهی دارد؟

در نگاه اول به نظر می‌رسد اعمال اکثر تکسچرهای یک شبیه‌ساز سه‌بعدی معماری در حالت‌های مکعب، استوانه و کروی توسط مدیفایر یو.وی. دبلیو ما را به نتیجه می‌رساند. اما در شبیه‌سازی آرکویز باید به نکات زیر توجه کرد :

  • هنگام چرخش یک بافت به دور یک حجم باید دقت کرد که تکرار یک بافت در وجوه همسایه به شکل نادرست نباشد و با یکدیگر هم‌پوشانی داشته باشد.
  • در احجام کروی بافت در اثر اعوجاج یا کشیدگی توپولوژی، دچار کشیدگی و اعوجاج نشده باشد.
  •  ممکن است یک حجم ساده باشد اما بخواهیم بخش خاصی از نقش و نگار بافت در موقعیت خاصی از وجه حجم قرار گیرد.
  • شبیه‌سازی سه‌بعدی معماری را نباید صرفاً در حجم ساختمان به کار برد. فرنیچر یکی از بخش‌های طراحی دکوراسیون داخلی مجتمع فنی تهران و معماری است و عموماً فرنیچرها نیاز به آنرپ دارند.

 

 

نویسنده: مهندس محمدعلی شفیعی طهران، مدرس نرم‌افزارهای سه‌بعدی

 

پربازدیدترین مقالات