جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
۱k

دوربین نقشه‌برداری توتال استیشن

دوربین نقشه‌برداری توتال استیشن

نگاهی به فناوری جدید توتال استیشن

با استفاده از دوربین نقشه‌برداری توتال استیشن می‌توانید به‌راحتی اندازه‌گیری‌های مهم را برای نقش‌برداری زمین، ساخت و ساز و بسیاری از پروژه‌های دیگر انجام دهید.

 

 

چکیده

دوربین توتال استیشن یک نوع دوربین اپتیکی است و در دسته دوربین‌های دیجیتال قرار می‌گیرد. به وسیله این دوربین می‌توانید تمام عملیات نقشه‌برداری را به‌راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن با استفاده از نرم‌افزارهای نقشه‌برداری(آموزش نقشه برداری توتال) انجام دهید. این دوربین همچنین توانایی تهیه نقشه به صورت خودکار و بدون دخالت نقشه‌کش را دارد. دقت این دوربین دو ثانیه است، صفحه نمایش آن سیاه و سفید است و قابلیت اضافه کردن کارت حافظه را نیز دارد. دوربین نقشه برداری توتال استیشن برای اندازه‌گیری فاصله‌ها از لیزر استفاده می‌کند و از نور مادون قرمز برای اندازه‌گیری فاصله‌های درون ساختمان بهره می‌برد.

دوربین نقشه‌برداری توتال استیشن

در چند سال اخیر، انقلاب رایانه‌ای باعث شده است که رویکردهای متفاوتی به پروژه‌های مهندسی و ساختمانی به وجود بیاید. به لطف خودکار شدن فرایندهای مهندسی، مهندسان اکنون می‌توانند جزئیات را در سطح بالا و دقت بسیار در پروژه‌های خود مشخص کنند. این تغییرات باعث شده است که مسئولیت نقشه‌برداری زمین به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.

نقشه‌برداران امروزه داده‌ها و اطلاعات بسیار بیشتری را باید بررسی کنند و در عین حال، تولید نقشه‌های توپوگرافیک پیچیده، تعیین مرز مالکیت زمین و مدیریت خدمات شهری به آنها ارجاع می‌شود. یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که نقشه‌برداران برای این کار استفاده می‌کنند، دوربین نقشه‌برداری است که در چندین دهه گذشته صرفاً برای ذخیره مشاهدات، مختصات و محاسبات ساده ریاضی از آن استفاده می‌شد. اما اخیراً این دستگاه‌ها به یک رایانه میدانی قدرتمند و یکپارچه تبدیل شده‌اند. در این مقاله به بررسی جدیدترین فناوری‌های مربوط به دوربین‌های نقشه‌برداری یعنی توتال استیشن برای نقشه‌برداری از زمین و نحوه استفاده این نور دوربین‌ها توسط نقشه‌برداران می‌پردازیم.

خصوصیات دوربین توتال استیشن

دوربین نقشه‌برداری توتال استیشن ترکیبی از دوربین‌های نیوو و تئودولیت است که می‌توان از آن به جای هر دو دوربین به طور همزمان استفاده کرد. این دوربین می‌تواند ارتفاع، زاویه‌ها و فاصله افقی و عمودی را اندازه‌گیری کند. دوربین توتال استیشن یک نوع دوربین اپتیکی است و در دسته دوربین‌های دیجیتال قرار می‌گیرد.

به وسیله این دوربین می‌توانید تمام عملیات نقشه‌برداری را به‌راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن با استفاده از نرم‌افزارهای نقشه‌برداری انجام دهید. این دوربین همچنین توانایی تهیه نقشه به صورت خودکار و بدون دخالت نقشه‌کش را دارد. دقت این دوربین دو ثانیه است، صفحه نمایش آن سیاه و سفید است و قابلیت اضافه کردن کارت حافظه را نیز دارد. دوربین نقشه برداری توتال استیشن برای اندازه‌گیری فاصله‌ها از لیزر استفاده می‌کند و از نور مادون قرمز برای اندازه‌گیری فاصله‌های درون ساختمان بهره می‌برد.

 

اصول دوربین توتال استیشن

وقتی به ۵۰ سال گذشته در روند توسعه دوربین‌های نقشه‌برداری نگاه می‌کنیم، یعنی از زمانی که تئودولیت‌ها یا فاصله‌سنج‌‌ها به بازار آمدند تا امروز که آخرین دوربین‌های نقشه‌برداری توتال استیشن با فناوری پیشرفته در اختیار ما هستند، درک این نکته بسیار مهم است که اصل کار آنها همیشه به یک صورت است، یعنی اندازه‌گیری دو زاویه و یک فاصله.

اندازه‌گیری زاویه

پیشتر برای مساحی اولیه زمین از ابزاری ساده استفاده می‌شد که اساساً شامل یک ابزار هدف‌گیری در بالای صفحه بود که زاویه روی آن هک شده بود. نقشه‌برداران می‌توانستند زاویه بین دو نقطه را اندازه‌گیری کند و این کار را به کمک ابزاری انجام می‌دادند که یک محور عمودی را روی نقطه مورد نظر نگه می‌داشت و سپس نقشه‌برداران می‌توانستند با محاسبات مثلثاتی مختصات زمین را به دست بیاورند. آنها با کمک قطب‌نما  نقشه‌های توپوگرافی را نیز ایجاد می‌کردند.

در ادامه صفحاتی با زاویه افقی و عمودی در بدنه فلزی دوربین اضافه شد که به کمک آنها می‌توانستند زاویه عمودی را نیز اندازه‌گیری کنند. سپس یک ابزار نوری برای تعیین خط دید به کار گرفته شد که این امر به تولید دوربین‌های تئودولیت منجر شد.

در دهه۱۹۲۰یعنی زمانی که ساعت‌ها و دوربین‌های عکاسی بسیار دقیق به وجود آمدند تئودولیت‌ها نیز به‌عنوان ابزار اندازه‌گیری دقیق عرضه شدند و Wild T2 یکی از شناخته‌شده‌ترین نمونه‌های این ابزار است. اگرچه می‌توان مختصات را فقط با استفاده از اندازه‌گیری زاویه محاسبه کرد، اما اگر دوربین بتواند فاصله تا نقطه دید را اندازه‌گیری کنید، این کار بسیار ساده‌تر خواهد بود.

بنابراین نقشه‌برداران اولیه که تنها ابزارهای مکانیکی در اختیار داشتند، فواصل را با استفاده از کابل‌هایی با طول مشخص معمولاً با طول ۲۰ متر اندازه‌گیری می‌کردند. این کابل‌ها به طور مکرر از نقطه ایست تا نقطه دید کشیده می‌شدند و سپس تعداد کابل را می‌شمردند و فاصله کل را محاسبه می‌کردند.

نصب این کابل‌ها در زمین‌های ناهمواری کار دشوار بود و در زمین‌های شیبدار بسیار دشوارتر. اندازه‌گیری چندین کیلومتر به وسیله کابل ممکن بود چند روز یا یا حتی چند هفته به طول بیانجامد.

 

دوربین توتال استیشن

 

اندازه‌گیری فاصله

زمانی که امواج رادیویی به عنوان وسیله ارتباطی مورد استفاده قرار گرفتند، طولی نکشید که از آنها برای اندازه‌گیری فاصله نیز استفاده شد. اصل کار آنها مبتنی بر انتقال سیگنال امواج رادیویی بود که بر روی سطح بازتابنده منعکس می‌شد و به دستگاه باز می‌گشت. با محاسبه طول موج در فرکانس‌های مختلف در طول زمان می‌توان فاصله را محاسبه کرد. به این گونه ابزارها فاصله‌سنج گفته می‌شود.

فاصله‌سنج‌های اولیه مانند Rangemaster III که ابزاری معروف است،‌ به ابزار اصلی برای محاسبات نقشه‌برداری تبدیل شدند. آنها بسیار بزرگ و سنگین بودند و امروزه برای مساحی زمین دیگر مورد استفاده ‌نمی‌گیرند. اصلاحات متعدد در این دستگاه‌ها منجر به این شد که فاصله‌سنج‌های کوچکی درست شوند که قابل حمل باشند و در نهایت به یک تئودولیت متصل شوند.

نقشه‌برداران امروزی نه تنها می‌تواند دو زاویه را نسبت به نقطه دید عمودی و افقی اندازه‌گیری کنند، بلکه می‌تواند فاصله را با فاصله‌سنج که به تئودولیت متصل است اندازه‌گیری کنند. در دهه ۱۹۸۰ فناوری دیجیتال ماشین‌های حساب ساده که به در دسترس عموم مردم قرار گرفتند محاسبه و ثبت اندازه‌گیری‌های زاویه‌ای در زمین را برای نقشه‌برداران آسان‌تر کرد. مدتی بعد ماشین حساب‌های میدانی و فاصله‌سنج در خود تئودولیت ادغام شدند و بنابراین یک دوربین نقشبرداری کامل به وجود آمد: دستگاهی که با استفاده از تکنیک‌های مختلف در یک دستگاه یا دوربین ایستگاهی ادغام شده بود و قادر به انجام تمام اندازه‌گیری‌های کلی زمین است و این دستگاه را توتال استیشن نامیدند.

استفاده از دوربین نقشه‌برداری توتال استیشن

 

 

استفاده از دوربین نقشهبرداری توتال استیشن

راه‌اندازی دستگاه توتال استیشن نسبتاً ساده است فقط باید این ۹ مرحله را دنبال کنید و برای مساحی زمین آماده شوید:

  1. تجهیزات خود را آماده کنید

ابتدا باید تجهیزات خود را آماده کنید. علاوه بر خود دوربین نقشه‌برداری توتال استیشن باید سه‌پایه، کنترلگر، کابل‌ها، میخ و چکش نیز داشته باشید.

  1. تعیین و علامتگذاری یک نقطه مرجع

برای مساحی به یک نقطه مرجع نیاز دارید. این نقطه اغلب با استفاده از ابزارهای معمولی اندازه‌گیری تعیین می‌شود. این نقطه را با چوب یا میخ مشخص کنید.

  1. راه‌اندازی سهپایه

سه‌پایه را باز کنید و روی نقطه مرجع قرار دهید. سعی کنید مرکز سه‌پایه را روی نقطه مرجع قرار گیرد.

  1. سه‌پایه را تراز کنید

دستگاه تراز کردن را روی سه‌پایه وصل کنید در صورت لزوم تراز را تنظیم کنید. با استفاده از ابزارهای مکانیکی سه‌پایه را تا حد امکان تنظیم کنید تا کاملاً تراز باشد و مستقیماً روی نقطه مرجع قرار گیرد.

  1. نصب توتال استیشن

دوربین نقشه‌برداری توتال استیشن را روی سه‌پایه قرار دهید و مراقب باشید که از مرکز خارج نشود.

  1.  کابل‌های اتصال، باتری و کنترلگر

با استفاده از کابل مناسب کنترلگر و باتری را به توتال استیشن متصل کنید.

  1. اتصال منبع تغذیه

برق را متصل کنید و کنترلگر را روشن کنید

  1. روشن کردن دوربین

دستگاه را با استفاده از کنترلگر روشن کنید و تنظیمات دقیق را انجام دهید

  1. تنظیم دوربین

دوربین را تنظیم کنید تا مستقیماً روی نشانگر قرار گیرد. همچنین دقت کنید که کاملاً تراز باشد.

اکنون آماده هستید و می‌توانید مساحی را با دوربین نقشه‌برداری پیشرفته توتال استیشن آغاز کنید. با استفاده از دوربین نقشه‌برداری توتال استیشن می‌توانید به‌راحتی اندازه‌گیری‌های مهم را برای نقش‌برداری زمین، ساخت و ساز و بسیاری از پروژه‌های دیگر انجام دهید.

جمع‌بندی

نقشه‌برداران امروزه داده‌ها و اطلاعات بسیار بیشتری را باید بررسی کنند و در عین حال، تولید نقشه‌های توپوگرافیک پیچیده، تعیین مرز مالکیت زمین و مدیریت خدمات شهری به آنها ارجاع می‌شود. یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که نقشه‌برداران برای این کار استفاده می‌کنند، دوربین نقشه‌برداری است که در چندین دهه گذشته صرفاً برای ذخیره مشاهدات، مختصات و محاسبات ساده ریاضی از آن استفاده می‌شد. اما اخیراً این دستگاه‌ها به یک رایانه میدانی قدرتمند و یکپارچه تبدیل شده‌اند. در این مقاله به بررسی جدیدترین فناوری‌های مربوط به دوربین‌های نقشه‌برداری یعنی توتال استیشن برای نقشه‌برداری از زمین و نحوه استفاده این نور دوربین‌ها توسط نقشه‌برداران پرداخته‌ایم.

 

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

 

پربازدیدترین مقالات