جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲
۳k

۵ باور غلط در مورد دورکاری

مجتمع فنی تهران : وقتی در بخش جستجوی عکس گوگل در مورد دورکاری جستجو می‌کنید، عکس‌هایی می‌یابید که داستان‌های جالبی درباره این سبک کار کردن را نشان می‌دهند. مثلاً ممکن است عکسی از یک خانم ببینید که با لپ‌تاپ خود در ساحلی آرام نشسته است، بدون اینکه نگران باشد آب یا شن‌ها لپ‌تاپش را خراب کنند.
 یا شاید صحنه‌ای ببینید که یک مرد پس از صعود به بالای قله، در یک چت ویدیویی با اعضای تیمش در حال صحبت است.
 اما وقتی در نتایج جستجوی گوگل عمیق‌تر می‌شوید، روایات تصویری پررمز و راز‌تر می‌شوند. حتی ممکن است صحنه‌‌ای از یک داستان علمی‌تخیلی ببینید که در آن یک کارمند که به دورکاری علاقه‌مند است سفری به کره ماه انجام می‌دهد، تنها برای اینکه از همکاران خود دوری کند.
برخی افراد درون‌گرا هستند و از کار کردن در منزل استقبال می‌کند. اگرچه برخی از تصاویر شرکتی که در فضای مجازی یافت می‌شوند، همه کارکنان دورکار را درون‌گرا نشان می‌دهند که دوست دارند تا جایی که می‌توانند از اجتماع دوری کنند و از کره ماه به کار کردن ادامه دهند، اما این تصویر با واقعیت فاصله زیادی دارد.
با اینکه بیشتر کارفرمایان سنتی نگران این امر هستند که کارکنان دورکار کمتر از سایر همکاران خود که در دفتر حضور دارند، کارایی و بهره‌وری دارند، این سبک کاری به‌طور روز افزون در سرتاسر جهان به مرحله اجرا در می‌‌آید، زیرا این روش فواید بسیاری برای کارکنان و شرکت‌ها دارد.
 نه‌تنها کارکنان دورکار باعث می‌شوند که هزینه‌های سازمان کاهش یابند، دورکاری فرصتی برای افزایش نرخ حفظ کارکنان است و به کارفرمایان امکان می‌دهد از سرتاسر جهان کارکنان خلاق و متنوع را به کار بگیرند که در غیر این صورت، به دلیل محدودیت‌های مکانی نمی‌توانستند آنها را استخدام کنند.
ناگفته پیداست که هر باور غلطی را می‌توان با پژوهش‌های اثبات‌شده از اعتبار انداخت. برای اینکه کارفرمایان و کارکنانی که به دورکاری می‌اندیشد بتواند تصوری منطقی و روشن از فضای این سبک کاری به دست بیاورد، ما از همکاران خود، از آنهایی که در فضای در حال گسترش دورکاری فعال هستند خواستیم بزرگ‌ترین باورهای غلطی را که در مورد دورکاری شنیده‌اند، برای ما بازگو کنند و واقعیت پشت این باورهای غلط را توضیح دهند.


۵ باور غلط درباره دورکاری
1.    کارکنان دورکار تنبل هستند و کار چندانی انجام نمی‌دهند
وقتی شما از راه دور کار می‌کنید، همکاران و رؤسایی شما که در دفتر هستند اغلب هیچ تصوری ندارد از اینکه شما در هر لحظه در حال چه کاری هستید. از آنجایی که کارکنان دورکار کنار همکاران یا رئیس خود در دفتر نمی‌نشینند، افراد بدبین و شکاک تصور می‌کنند که آنها حتی از کارکنان ضعیفی که در محل کار حاضر هستند، کار کمتری انجام می‌دهند.
امروزه نادرستی این نظریه اثبات شده است. درواقع بسیاری از کارکنان دورکار می‌گویند که آنها ساعت‌های طولانی‌تری از کارکنان دفتری کار می‌کنند که نقطه پایان کار روزانه آنها مشخص و دقیق است. وقتی دفتر کار شما در خانه‌تان باشد، ساعت‌های کاری طولانی‌تری خواهید داشت. البته این ساعت‌ها انعطاف‌پذیرتر هستند و در نتیجه ممکن است کیفیت زندگی شما بهبود ‌یابد. افزون بر این، با دورکاری عملکرد شما بهبود می‌یابد، زیرا در خانه عواملی که باعث حواس‌پرتی می‌شوند کمتر وجود دارند و می‌توانید بر کارتان تمرکز کنید.
تحقیقات نشان داده‌اند که کارکنان دورکار ساعات طولانی‌تری از متوسط ساعت کاری سایر کارکنان کار می‌کنند. از آنجایی که در شرایط دورکاری فاصله بین خانه و محل کار مبهم است، دشوار است که بدانید چه زمانی باید از دفتر کار خارج شوید و به زندگی بپردازید. اغلب پیش می‌آید که لپ‌تاپ خود را باز کرده و بر روی یک پروژه کار کنید و ناگهان متوجه شوید که سه ساعت گذشته است و شما هنوز در حال کار روی پروژه‌تان هستید.
2.    کارکنان دورکار تنها هستند
از آنجایی که کارکنان دورکار در یک سالن پارتیشن‌بندی‌شده همراه با سایر کارکنان کار نمی‌کنند، افراد اغلب تصور می‌کنند که آنها دوست ندارند با دیگران صحبت کند یا برای کار تیمی مناسب نیستند. در همین حال، برخی از افرادی که به دورکاری علاقه‌مند هستند، نگران می‌شوند که ممکن است به این شیوه از روابط ارزشمند بین‌فردی با افراد دیگر محروم شوند.
از نظر تئوری، دورکاری ممکن است به نظر کاری برسد که تنهایی فرد را تشدید می‌کند،‌ اما ضرورتی ندارد که اینگونه باشد. کار کردن از راه دور باعث می‌شود که ما به اهمیت برقراری ارتباط مستمر با اعضای تیم خود و صحبت با آنها در مورد دستاوردها، چالش‌ها و اولویت‌های خود پی ببریم. اگرچه ما نمی‌توانیم با چند قدم به میز همکاران خود برسیم و پرسشی از آنها بپرسیم، اما لزومی ندارد در وضعیت دورکاری یک جزیره جدا افتاده باشیم. تصمیم عمدی برای برقراری ارتباط مؤثر با اعضای تیم می‌تواند در این مورد به ما کمک بزرگی بکند.
برخی افراد پیش از شروع دورکاری بارها مشاهده می‌کنند که دیگران به آنها هشدار می‌دهند که کار کردن خارج از دفتر کار ممکن است باعث گوشه‌نشینی آنها شود. اما می‌توان از دورکاری به‌عنوان فرصتی برای بهبود روابط اجتماعی استفاده کرد، مانند فرصت قرار‌های حضوری با همکاران برای صرف غذا یا قهوه یا انجام جلسات کاری حضوری، زیرا در دورکاری وقت فرد انعطاف‌پذیر‌تر است و می‌تواند با افراد جدیدی آشنا شود و با دوستان خود قرار‌های منظم تنظیم کند.
برای اینکه حضور شما کم‌رنگ نشود و به ارتباط اجتماعی با همکاران خود ادامه دهید، باید شخصاً مسئولیت این کار را بر عهده بگیرید و فعالانه گام‌هایی بردارید برای اینکه بتوانید با اعضای تیم خود به صورت مجازی در ارتباط باشید، مثلاً از طریق چت‌های ویدیویی یا فرستادن پیام‌های منظم و دادن توضیح در مورد کار به اعضای تیم. این ابزارهای کمکی برای حفظ پویایی ارتباط مفید هستند و به ایجاد روابط قوی با اعضای تیم کمک می‌کنند، حتی در زمانی که به‌طور منظم در دفتر کار حضور ندارید.
3.    تعادل بین کار و زندگی برای کارکنان دورکار بهتر برقرار می‌شود
وقتی فردی را می‌بینید که از خانه کار می‌کند، ممکن است وی را به‌گونه‌‌ای تصور کنید که قادر است چندین کار غیرمربوط به شغل خود را نیز هم‌زمان با کار انجام می‌دهد و به کارهای مربوط به خانه و زندگی خود بیشتر برسد،‌ مانند مراقبت از کودکان، تمیز کردن خانه یا پختن غذا برای خانواده.
در واقعیت، کارکنانی که به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند و در این کار موفق هستند، در طی ساعات کاری پشت میز خود نشسته‌اند و سعی می‌کنند از مسائل مربوط به خانه و زندگی خانوادگی به هر قیمتی دوری کنند.
هر کس پیرامون شما فکر می‌کند دورکاری به این معناست که شما وقت بیشتری دارید تا امور شخصی خود را مدیریت کنید. اما شما همچنان کاری دارید که باید آن را به سرانجام برسانید و گاهی اوقات نزدیکان شما تصور می‌کنند که می‌توانند هر زمان به سراغ‌تان بیایند، با شما صحبت کنند و وقت شما را بگیرند یا از شما بخواهند که کاری برای آنها انجام دهید.
برای رفع این مشکل همکاران ما پیشنهاد می‌کنند که کارکنان دورکار باید در مورد شرایط کاری خود با دوستان و نزدیکان خود کاملاً شفاف و رک صحبت کنند. مثلاً لازم است بتوانید به آنها بگویید: «متأسفانه در حال حاضر باید کارم را انجام دهم و بعداً وقتی کارم تموم شد در این مورد صحبت می‌کنیم.» گفتن این حرف‌ها برای همه ساده نیست.
4.    کارکنان دورکار نمی‌توانند مدیر باشند
پیشاپیش اغلب کارفرمایان سنتی در مورد استخدام کارکنان دورکار بدبین هستند زیرا نمی‌توانند آنها را در دفتر کار و از نزدیک مورد نظارت قرار دهند. حال تصور کنید که آنها در مورد استخدام مدیران دورکار چه احساسی خواهند داشت!
درواقع یکی از بزرگ‌ترین باورهای غلط درباره دورکاری که بارها نادرستی آن ثابت شده است این است که کارکنان دورکار نمی‌توانند مدیر باشند. برای مثال، بخش زیادی از همکاران ما یعنی حدود ۳۰۰ نفر از نیروی کار دورکاری ما، مدیران عالی رتبه هستند. حتی در یک تیم کوچک وبلاگ‌نویسی، می‌توان مدیران تمام وقت دورکار را به کار گرفت که از خانه با اعضای تیم خود در شهرهای مختلف ارتباط دارند و آنها را مدیریت می‌کنند.
از آنجایی که تیم ما سالانه ترافیک پست‌های وبلاگ خود را افزایش می‌دهد و هر هفته چندین مقاله وبلاگی با کیفیت بالا منتشر می‌کند، روشن است که این مدیران دورکار عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند. درواقع تخصص آنها کمک می‌کند که بتوانند از راه دور بهتر و مؤثرتر کار کنند.
5.    اگر دورکاری کنید، وقت زیادی برای مراقبت از سلامت خود خواهید داشت
وقتی شما به‌عنوان یک کارمند دورکار شروع به فعالیت می‌کنید، ممکن است در آغاز هیجان‌زده باشید و خیالپردازی کنید که ساعات کاری انعطاف‌پذیر به شما امکان خواهند داد چه کارهای مختلفی انجام دهید. مثلاً ممکن است با خودتان بیندیشید که «اکنون می‌توانم در باشگاه ثبت‌نام کنم» یا «می‌توانم زمان بیشتری برای مدیتیشن و ریلکسیشن اختصاص دهم.» اگر چنین تصوری در مورد دورکاری دارید، بهتر است در تصور خود تجدید نظر کنید.
درواقع سبک زندگی دورکاری واقعاً پرمشغله است. افراد اغلب می‌‌اندیشند که وقتی دورکاری کنند می‌توانند سبک زندگی بسیار سالم‌تری داشته باشند، بیشتر ورزش کنند، بیشتر به خودشان برسند، یوگا کنند و برای دویدن به پارک بروند. اما اگر دورکاری کرده باشید، می‌دانید که حتی گاهی وقت کافی برای اینکه فنجان چای خود را پر کنید ندارید.
البته شما در هر حال سعی می‌کنید برای خودتان وقت بیشتری اختصاص دهید، اما وقتی دورکاری می‌کنید، ساعات کاری شما زمان مشخص و دقیقی ندارند و پیدا کردن زمانی برای اینکه به خودتان برسید دشوارتر خواهد بود، نسبت به زمانی که مثلاً ساعت کاری شما بین ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر است و مطمئن هستید که به جز این ساعت‌ها بقیه وقت شما آزاد است و می‌توانید برای آن برنامه‌ریزی کنید.
وقتی دور‌کاری می‌کنید، برقراری تعادل بین کار و زندگی به هدفی دورتر و دست‌نیافتنی‌تر تبدیل خواهد شد. اگر نتوانید باجدیت وقت خود را مدیریت کنید، ممکن است کار به همه حوزه‌های زندگی شما سرایت کند. در بهترین حالت، در دورکاری مرز بین کار و زندگی مغشوش خواهد شد و در بدترین حالت، کار تبدیل به تمام زندگی شما خواهد شد.
این امر ممکن است به دو دلیل اتفاق بیفتد: یکی اینکه فشار درونی حس می‌کنید برای اینکه به کارفرمای خود اثبات کنید شما نیرویی کارا و مفید هستید، دیگر اینکه در تعیین حد و مرز برای کار و زندگی خود ناتوان هستید.
به‌عنوان یک کارمند دورکار، مفید خواهد بود اگر بتوانید ساعات کاری مشخص و برنامه شخصی دقیقی برای خود طراحی و اجرا کنید که تعادلی منطقی بین کار و زندگی شما را تضمین کند. برای اینکه بتوانید برنامه خود را به‌دقت اجرا کنید و اعضای تیم شما در سایر محدوده‌های زمانی و جغرافیایی به برنامه شما احترام بگذارند، بد نیست یک تقویم گوگل طراحی کنید و آن را با اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید که در آن زمان‌های کار، زمان‌های در دسترس بودن و زمان‌های استراحت خود را مشخص کرده‌اید.
رفع باورهای غلط درباره دورکاری
وقتی بحث دورکاری مطرح می‌شود، تحقیقات بسیار و تجربیات دست اول کارکنان نشان می‌دهند که بسیاری از این باورهای غلط را می‌توان ضعیف کرد. همان‌طور که در بالا دیدید، بسیاری از این باورها حول مفاهیمی مانند اخلاق کاری ضعیف و فرصت‌های شغلی کمتر می‌گردند که همه واقعاً نادرست هستند.
به‌عنوان یک مدیر دورکار یا کسی که می‌‌خواهد سبک کاری دورکاری را تجربه کند، لازم است که در مورد این سبک کاری بیشتر مطالعه کنید تا فواید و چالش‌های مربوط به آن را که مبتنی بر پژوهش‌ و واقعی هستند کشف کنید و براساس آنها تصمیم بگیرید.
برگرفته از hubspot
منبع 

 

 

 

پربازدیدترین مقالات