- سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲
مکس اسکریپت چیست؟
مکس اسکریپت چیست؟
تقویم آموزشی دپارتمان معماری مجتمع فنی تهران
مکس اسکریپت چیست؟
مکس اسکریپت یک زبان برنامهنویسی است که مختص نرمافزار تریدیمکس است. این زبان توسط جان رایت در سال ۱۹۹۶ و در نسخههای 3D Studio Max 1.0 و 3D Studio Max R2 خلق شد. با استفاده از این زبان میتوان با ترکیب ابزارهای مختلف در مکس به یک ابزار جدید رسید. در واقع مکس اسکریپت نمیتواند ویژگی جدیدی را از خارج از محیط برنامه تریدیمکس وارد این نرمافزار کند، بلکه از ویژگیهای خود نرمافزار برای ساخت یک ابزار جدید استفاده میکند. برای توضیحات بیشتر در حوزه آموزش دکوراسیون داخلی با ما همراه باشید.
فرمتهای شناختهشده توسط مکس اسکریپت به شرح زیر هستند:
- ms مخفف Maxscript
- mcr مخفف Macroscript
- mse مخفف Maxscript encrypting
- mzp مخفف Maxscript zip
- mxs مخفف Maxscript script
جان رایت، خالق مکس اسکریپت
جان وین رایت، مهندس علوم کامپیوتر و متولد کشور استرالیا است. او در توسعه زبانهای رایانهای مبتنی بر شیء پیشگام است. وی معمار اصلی دو زبان رایانه یعنی ScriptX (۱۹۹۲-۱۹۹۶) و MaxScript (۱۹۹۶) است. در سال ۱۹۹۲ جان رایت چارچوب ساختاری خود را برای یک سیستم عامل مبتنی بر شیء، زبان و ماشین مجازی به نام Objects in C ارائه کرد.
پس از بسته شدن درهای آزمایشگاه Kaleida در سال ۱۹۹۶، رایت به عنوان معمار اصلی زبان مکس اسکریپت در اتودسک مشغول به کار شد. از این زبان در توسعه بازی به عنوان بخشی از پروژه انیمیشن Maxis Sims استفاده شده است. در مقایسه با spacex، زبان مکس اسکریپت دارای سینتکس صریحتر برای پشتیبانی از انیمیشنهای سهبعدی است.
سینتکس مکس اسکریپت
تعریف سینتکس از این قرار است: «قواعد کلی یک زبان برنامهنویسی که کدها از آن پیروی میکنند.»
مکس اسکریپت سینتکس بسیار سادهای دارد و حتی برای کسانی که با زبانهای برنامهنویسی آشنا نیستند قابل آموزش و درک است.
تقویم آموزشی دپارتمان معماری مجتمع فنی تهران
ویژگیهای مکس اسکریپت
شما با استفاده از مکس اسکریپت تواناییهای زیر را خواهید داشت:
- میتوانید تمام جنبههای قابل استفاده در تریدیمکس مانند مدلسازی، انیمیشن، متریال، رندر و غیره را اسکریپت کنید.
- میتوانید تریدیمکس را به صورت تعاملی از طریق یک پنجره خط فرمان کنترل کنید.
- میتوانید اسکریپتها را در یک پنل سفارشی یا پنجرهها دستهبندی کنید و به آنها یک حالت استاندارد تریدیمکس بدهید.
- میتوانید ابزارهای سفارشی ایمپورت و اکسپورتهایی بسازید که قابل استفاده در فایلهای داخلی و خارجی باشند.
- میتوانید کنترلرهای رویهای را بنویسید که میتوانند به کل وضعیت صحنه دسترسی داشته باشند.
- میتوانید ابزارهای پردازشی مانند اسکریپتهای دستهبندی رندر بسازید.
- میتوانید با استفاده از OLE Automation، رابطهای زنده را برای سیستم خارجی تنظیم کنید.
استفاده از مکس اسکریپت
روشهای اجرای مکس اسکریپت عبارتاند از:
- اجرا از طریق منوی اسکریپت و گزینه ران اسکریپت و فراخوانی فایل
- کشیدن فایل داخل صحنه تریدیمکس
- کپی کردن فایل اسکریپت به آدرس محل نصب نرمافزار، فولدر اسکریپت یا فولدر اس.تی.دی اسکریپت
کاربرد مکس اسکریپت در شبیهسازی معماری
در شبیهسازی سهبعدی معماری، مکس اسکریپت بسیار کارآمد است. با مکس اسکریپت میتوانیم به عنوان مثال تایلهای جداره کف یا آجرهای دیوار را مدلسازی کنیم و حتی دستهای از چمنها را در صحنه پخش کنیم. مکس اسکریپت کاربردهای بسیار بیشتری از مثالهای ذکرشده در بالا دارد تا جایی که امروزه در اکثر پروژهها حداقل از یک یا چند مکس اسکریپت استفاده میشود و هنرمندان این شاخه برای خود اسکریپتهایی به عنوان ابزار شخصی میسازند.
آشنایی به اسکریپتها سرعت عمل را در پروژهها بسیار بالا میبرد و فرآیند رسیدن به هدف را چه مدلینگ و چه در بخش رندرینگ بهبود میبخشد. لازم به ذکر است حداقل آشنایی با وبسایتهای مرجع یا تکنیکال هنرمندان مطرح این حوزه، باید در دستور کار تمامی شبیهسازان سهبعدی معماری قرار گیرد تا جایی که هدف یک شبیهساز سهبعدی، ساخت ابزارهای شخصی با مکس اسکریپت باشد.
امید است این مقاله کمک کرده باشد با مکس اسکریپت آشنا شوید و بتوانید از قابلیتهای آن نهایت استفاده را ببرید.
تقویم آموزشی دپارتمان معماری مجتمع فنی تهران
نویسنده: مهندس محمد علی شفیعی طهران، مدرس نرمافزاهای سهبعدی