جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲
۱k

چارچوب استراتژی محتوا

چارچوب استراتژی محتوا

چگونه چارچوب استراتژی محتوا را تعیین کنید؟

آیا شما در سازمان خود چارچوب استراتژی محتوا دارید؟ در این مقاله بررسی می‌کنیم که چرا باید چارچوب استراتژی محتوا داشته باشید و چگونه باید این چارچوب را بسازید.

دپارتمان تولید محتوا

چکیده

آیا در شرکت خود برای استراتژی محتوا چهارچوبی دارید؟ به بیان دیگر آیا برنامه‌ای دارید که محتوای شما را از آغاز تا پایان سازماندهی کند؟ آیا به همه پرسش‌های مهم و ضروری برای ساختن استراتژی محتوای خود پاسخ داده‌اید و آنها را به اسناد سازمانی تبدیل کرده‌اید؟ اگر پاسخ شما به این پرسش‌ها منفی است، به این دلایل و بسیاری دلایل دیگر زمان آن فرا رسیده است که بدانید چگونه باید چارچوب استراتژی محتوا را برای سازمان خود طراحی کنید.

 

دپارتمان تولید محتوا

 

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا برنامه‌ای است که به شما می‌گوید دقیقاً چگونه باید بازاریابی محتوایی خود را انجام دهید. استراتژی محتوا همچنین راهنمایی است که شما را در تولید محتوا برای کسب‌وکار خود موفق می‌کند.

یک برنامه‌ مبتنی بر پژوهش و فکرشده به شما می‌گوید که چطور محتوایی باید تولید کنید، چه کسی باید آن را برای شما تولید کند، مخاطبان شما چه کسانی هستند، در چه شبکه‌ها و کانال‌هایی باید محتوای خود را بگذارید، چه زمانی باید آن را پست کنید، چگونه باید آن را تبلیغ کنید، هر کسی در این فرآیند چه کاری باید انجام دهد و از چه ابزارهای باید استفاده کنید.

برندها و بازاریابانی که گزارش استراتژی محتوای خود را تهیه می‌کنند، موفق‌تر از آنهایی هستند که این کار را انجام نمی‌دهند. به‌ویژه کسانی که برای استراتژی محتوا برنامه‌ریزی می‌‌کنند، نسبت به بازاریابانی که این برنامه‌ریزی‌ها را انجام نمی‌دهند، سه برابر بیشتر احتمال دارد که در کار خود موفق شوند.

اگر قرار باشد یک فرد جدید را به تیم بازاریابی محتوای خود اضافه کنید، می‌توانید استراتژی محتوای خود را به او بدهید و او دقیقاً می‌فهمند که شما چه کار می‌کنید و چگونه این کار را انجام می‌دهید و در نتیجه او چگونه می‌تواند به شما کمک کند به اهداف خود برسید.

دپارتمان تولید محتوا

هفت پرسشی که باید برای ساختن چارچوب استراتژی محتوا بپرسید

برای ساختن چارچوب استراتژی محتوا باید به این پرسش‌ها پاسخ دهید:

یک. چرا محتوا تولید می‌کنید؟

ساختن چارچوب استراتژی محتوا باید با پاسخ به این پرسش آغاز شود که چرا محتوا تولید می‌کنید. هدف شما برای تولید محتوا چیست؟ برای پاسخ به این سوال کافی نیست که بگوید می‌خواهیم مشترکین و مخاطبان بیشتری داشته باشیم یا می‌خواهیم ترافیک سایت خود را بالا ببریم. این پاسخ‌ها بیش از حد عمومی هستند. باید دقیق‌تر بیان کنید و بگویید چه میزان مشترک و کاربر جدید می‌خواهید و قصد دارید ترافیک خود را در چه حد افزایش دهید و در چه زمانی.

به‌جای تعیین اهداف مبهم، باید اهداف اسمارت (SMART) برای خود تعیین کنید. زیبایی هدف‌گذاری این است که شما همیشه می‌توانید در طول مسیر، اهداف خود را تغییر دهید. اگر در فرایند پیشرفت باشید، به‌زودی می‌فهمید که آیا اهداف خود را بیش از حد بلندپروازانه انتخاب کرده‌اید یا آیا کارهایی را که می‌توانید با محتوای خود انجام دهید دست‌کم گرفته‌اید یا خیر.

دپارتمان تولید محتوا

 

برای نمونه، بگویید که هدف شما این است که در عرض دو ماه ۵۰ درصد ترافیک وب‌سایت خود را بالا ببرید. به‌زودی متوجه خواهید شد که آیا این هدف دشوارتر از چیزی است که می‌توانید به آن برسید یا خیر. این کار را با بررسی هفتگی فرایند پیشرفت خود انجام دهید. سپس به‌سادگی می‌توانید اهداف خود را تغییر دهید و اصلاح کنید. شاید ببینید که دو ماه زمان برای این کار  کافی نیست، بلکه به شش یا هشت ماه زمان نیاز دارید. انعطاف‌پذیری در فرایند هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی بسیار مهم است.

دو. مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

محتواهایی را که تولید می‌کنید چه کسانی قرار است ببینند؟ چه کسانی به محتوایی که شما تولید می‌کنید نیاز دارند؟ اغلب مخاطبان هدف شما را غافلگیر می‌کنند و تصورات شما را از اینکه آنها چه کسانی هستند به هم می‌زنند. این بدان معناست که هرگز نباید مخاطبان خود را بر اساس حدس و گمان و بر پایه انتظارات غیرواقع‌بینانه تعریف کنید.

باید به‌درستی بدانید که این افراد چه کسانی هستند و آنها را در سطوح پایه مانند عنوان شغلی، درامد، تحصیلات، عادات و اولویت‌ها بشناسید. برای این کار باید تحقیقات ویژه انجام دهید و با آنها تعامل کنید، نظرسنجی انجام دهید و به صحبت‌های آنها گوش کنید.

باید کانال‌هایی را بشناسید که آنها برای گرفتن اطلاعات خود و دسترسی به محتوا از آنها استفاده می‌کنند. اگر به این نتیجه رسیدید که بیش از یک نوع مخاطب دارید، چگونه باید آنها را هدف قرار دهید؟ هر یک از بخش‌های مخاطبان خود را به‌طور جداگانه تعریف کنید. باید ویژگی‌ها، اولویت‌ها و چالش‌های هر دسته‌ از مخاطبان خود را به‌طور جداگانه مشخص کنید.

سه. با چه موضوعی و به چه فرمتی محتوا تولید می‌کنید؟

در ادامه باید تصمیم بگیرید که موضوعاتی که محتوای شما بر آنها تمرکز کرده‌اند و فرمتی که برای ارائه اطلاعات استفاده می‌کنید چه باید باشد. اگر یک یا دو حوزه موضوعی پرطرفدارتر را انتخاب کرده و بر آنها تمرکز کنید، محتوای شما انسجام بیشتری خواهد داشت.

بهتر است توجه خود را بر دو حوزه متمرکز کنید:

  • چیزی که برند شما می‌فروشد، یعنی تخصص و تجربه شما
  • چیزی که مخاطبان شما می‌خواهند ببینند

نقطه تلاقی این دو حوزه جایی است که محتوای شما بیشتر از همه باید بر آن تمرکز کند. برای نمونه، اگر شما خدمات عکاسی می‌فروشید، بد نیست محتوا‌هایی درباره نکات و ترفند‌های عکاسی یا ایده‌های عکاسی و راهنمایی برای گرفتن بهترین عکس‌های خانوادگی منتشر کنید.

وقتی تصمیم گرفتید که فرمت محتوای شما چه باید باشد، منابع خود را انتخاب و بررسی کنید و تصمیم بگیرید که مخاطبان شما از چه روش‌ها و کانال‌هایی برای دسترسی به محتوا استفاده می‌کنند. برخی از انواع محتواهایی که باید آنها را بررسی کنید، عبارت‌اند از ویدیو، مقالات وبلاگی، محتواهای شبکه‌های اجتماعی مانند پست‌ها و نظرسنجی‌های لینکدین، پست‌های اینستاگرامی و ویدیو‌های تیک‌تاک، خبرنامه‌های ایمیلی و پادکست.

حتی اگر تصمیم دارید یک وبلاگ بسازید، گزینه‌های بسیار متنوع و نامحدودی برای فرمت محتوای شما وجود دارد که می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید، از جمله راهنما‌ها، چک‌لیست‌ها، اینفوگرافی، داستان، فهرست، مقاله، بررسی، مصاحبه و غیره.

 

دپارتمان تولید محتوا

چهار. محتوای خود را کجا منتشر می‌کنید؟

اینکه شما در کجا و در چه زمانی محتوای خود را منتشر می‌کنید، به اندازه خود محتوا اهمیت دارد. کانال‌های ارتباطی خود را بر اساس سلیقه یا حدس انتخاب نکنید، بلکه این تصمیم باید بر این اساس باشد که مخاطبان شما در چه فضاهایی بیشتر وجود دارد. آیا آنها بیشتر محتوا‌های ویدیویی در یوتیوب را تماشا می‌کنند؟ آیا دوست دارند در مسیر رفت‌وآمد و در هنگام صرف غذا به پادکست گوش کنند؟ یا بیشتر علاقمند به خواندن پست‌های وبلاگ در هنگام صرف صبحانه هستند؟

به همین ترتیب وقتی که می‌خواهید تعیین کنید چه زمانی محتواهای شما باید منتشر شوند و هر چند وقت یک بار، باید به عادات و اولویت‌های مخاطبان خود توجه کنید. آنها چه زمان‌هایی بیشتر آنلاین هستند و چه زمان‌هایی وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند؟ چه زمانی بیشتر احتمال دارد که پست‌های شما را ببیند؟

در هر حال، همواره باید کاری کنید که وب‌سایت شما پایگاه اصلی شما باشد. هر کانال و روش ارائه محتوا باید به وب‌سایت شما متصل شود و خوانندگان و بازدیدکنندگان را به آنجا راهنمایی کند. در نهایت وب‌سایت شما سرمایه اصلی شما در اینترنت است که مالک آن هستید و بیشترین کنترل را بر آن دارید. باید این پایگاه اصلی را به قطبی تبدیل کنید که از طریق محتوا‌های شما باعث ایجاد مشتریان وفادار و منبع قدرت آنلاین شما شود.

پنج. چگونه باید محتوای خود را تبلیغ کنید؟

شیوه تبلیغ محتوا به اندازه شیوه انتشار محتوا اهمیت دارد. اغلب تا زمانی که هویت برند خود را مستحکم نکرده‌اید، تبلیغ محتوا تنها روشی است که می‌توانید از طریق آن مخاطبان را وادار کنید شما را ببینند. به همین دلیل لازم است یک برنامه تبلیغاتی طراحی کنید.

کانال‌های اصلی تبلیغاتی را انتخاب کنید. برای این کار نیز باید به اولویت‌های و عادات مخاطبان خود توجه کنید. در آغاز این کار را ساده بگیرید. لینک پست جدید وبلاگ خود را وقتی که آن را منتشر کردید به اشتراک بگذارید، چه این پست در فیسبوک باشد چه از طریق ایمیل آن را برای مشترکین خود ارسال کنید.

شش. چگونه باید نتایج بازاریابی محتوای خود را اندازهگیری و بررسی کنید؟

برای اینکه فرآیند تولید محتوا و بازاریابی محتوایی شما به‌خوبی انجام شود، باید بدانید که محتوا‌های شما چه عملکردی دارند تا بتوانید در صورت لزوم، استراتژی محتوای خود را اصلاح کنید. اگر کاری که اکنون انجام می‌دهید نتیجه‌بخش است، باید همین روش را ادامه دهید و آن را سرعت ببخشید. اگر کاری که انجام می‌دهید نتیجه‌بخش نیست، باید رویکرد خود را تغییر دهید و روش خود را اصلاح کنید.

به همین دلیل است که برای درک کارایی محتواهای خود لازم است معیارهای کلیدی عملکرد را برای روش خود تعیین کرده و بررسی کنید که آیا این معیارها را محقق کرده‌اید یا خیر. برای نمونه اگر هدف خود را این قرار داده‌اید که در زمانی معین به ترافیک مشخصی دست پیدا کنید، باید معیارهای کلیدی عملکرد را برای این هدف تعریف کرده و در طول زمان آنها را بررسی کنید.

همچنین لازم است ابزاری داشته باشید که داده‌ها را به شما گزارش دهد و معیارهای کلیدی عملکرد را که تعیین کرده‌اید بررسی کند. برای مثال فوق، لازم است که بتوانید عدد ترافیک وب‌سایت خود را با ابزاری مانند گوگل آنالیتیک بررسی کنید.

 برای جمع بندی این فرایند می‌توانیم بگوییم که نخست باید اهداف خود بررسی کنید، سپس برای هر هدف معیارهای کلیدی عملکرد را تعیین کنید و سپس بررسی کنید که آیا این معیارها را محقق کرده‌اید یا خیر. همچنین باید بدانید برای این کار به چه ابزار‌هایی نیاز دارید و در چه زمان‌هایی باید داده‌های خود را بررسی کنید.

دپارتمان تولید محتوا

هفت. چگونه باید استراتژی بازاریابی محتوای خود را تداوم ببخشید؟

در نهایت، آخرین قدم در خلق چارچوب استراتژی محتوا این است که شیوه کار خود را حفظ کنید و آن را تداوم ببخشید. چگونه باید در آینده استراتژی محتوای خود را حفظ کنید و چگونه باید آن را به بهترین شکل اجرا کنید؟ سه پرسش هست که باید برای حفظ استراتژی محتوا از خود بپرسید:

  • بودجه شما برای بازاریابی محتوا چقدر است؟
  • تیم تولید محتوای شما چگونه است و نقش‌های اعضای آن چه هستند؟
  • چه ابزارهایی برای بازاریابی محتوا مورد استفاده قرار می‌دهید؟

به این پرسش‌ها پاسخ دهید و طرح کلی و ساختار محتوایی خود را بچینید. فهرستی از اعضای تیم و وظایف و مسئولیت‌های هر یک از آنها تهیه کنید. ابزارهایی را که باید برای آنها سرمایه‌گذاری کنید، هزینه اشتراک آنها و هدفی را که آنها در طرح شما محقق می‌کنند بررسی کنید. سپس از اطلاعاتی که به دست آورده‌اید برای ساختن استراتژی محتوای خود استفاده کرده و میزان بودجه لازم برای اجرای این استراتژی را برآورد کنید.

جمع‌بندی

استراتژی محتوای شما به چارچوب نیاز دارد. هر پویش بازاریابی محتوا اگر بخواهد موفق شود به یک استراتژی نیاز دارد و هر استراتژی محتوا به چارچوبی درست نیاز دارد که بتواند از آن پشتیبانی کند. تفاوت اصلی بین نتایج خوب و نتایج بعد در نحوه بازاریابی محتوایی، در واقع چارچوب استراتژی محتوا است.

به همین دلیل است که نباید در این مورد صرفاً ایده‌پردازی کنید، بلکه باید اطلاعات مهم را جمع‌آوری کرده و آنها را به اسنادی تبدیل کنید که بتوانید با اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید. سپس باید برنامه خود را به‌دقت اجرا کنید، نتایج آن را اندازه‌گیری و پیگیری کنید و در صورت لزوم برنامه خود را تغییر دهید. لازم است همه چیز را به‌صورت نقشه راه ترسیم کنید، اما باید آن را انعطاف‌پذیر نگه دارید تا بتوانید به هدف خود در بازاریابی محتوایی برسید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ نظر خود را در کامنت برای ما بنویسید.

دپارتمان تولید محتوا

نویسنده: جولیا مک‌کوی (Julia McCoy)

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: Search Engine Journal

 

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

 

 

پربازدیدترین مقالات