جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
۲k

رویت ام.ای.پی در مدل‌سازی ساختمان

رویت ام.ای.پی در مدل‌سازی ساختمان

فواید استفاده از رویت ام.ای.پی

رویت ام.ای.پی راه حلی برای کاهش هزینه ساخت‌وساز و ارزیابی ساختمان از نظر پایداری و تحلیل حرارتی و برودتی است.

دپارتمان برق و الکترونیک مجتمع فنی تهران

چکیده

نرم‌افزار رویت ام.ای.پی به ایجاد مدل‌های سه‌بعدی هماهنگ و دقیق برای اجزای مکانیکی، الکترونیکی و لوله‌کشی ساختمان کمک می‌کند. این برنامه به همه دست‌اندرکاران پروژه، از جمله پیمانکاران و سازندگان امکان می‌دهد به‌راحتی مدل‌های خود را با هم مبادله کرده و ارتباط مؤثر برقرار کنند.

 

 

 

این نرم‌افزار به رفع ابهام بین اعضای مختلف تیم و تهیه مدل‌های بسیار دقیق و سه‌بعدی کمک می‌کند و دست‌اندرکاران پروژه می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌تر و دقیق‌تر بگیرند و این امر نه‌تنها باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود، عملکرد کلی ساختمان را نیز بهبود می‌بخشد.

رویت ام.ای.پی در مدل‌سازی اطلاعات ساختمان

سرویس مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (Building Information Modeling) یا به اختصار بیم (BIM) در عصر ساخت‌وساز مجازی بیشترین درخواست را در میان دست‌اندرکاران صنعت ساخت‌وساز دارد. مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در صنایع معماری و ساختمان‌سازی به‌طور فزاینده مورد استفاده قرار می‌گیرد و رویت ام.ای.پی (REVIT MEP) راه حلی است برای کاهش هزینه ساخت‌وساز و ارزیابی ساختمان از نظر پایداری و تحلیل آن از نظر حرارت و برودت.

 سروریس REVIT MEP BIM می‌تواند از مدل‌سازی سه‌بعدی ساده و پیچیده تا اعتبارسنجی طرح، تهیه نقشه و تخمین هزینه را انجام دهد. مهندسان مدل‌سازی اطلاعات ساختمان اغلب از سرویس رویت ام.ای.پی برای ساده‌تر کردن فرایند ساخت‌وساز کمک می‌گیرند.

 

 

 

رویت ام.ای.پی چیست؟

اتودسک رویت (Autodesk Revit) نرم‌افزار مدل‌سازی اطلاعات ساختمان است که مهندسان معمار، عمران و تأسیسات از آن استفاده می‌کنند و مدل‌سازی سه‌بعدی و ترسیم جزئیات ساختمان را انجام می‌دهد. کاربران این برنامه می‌توانند به کمک آن طراحی ساختمان و سازه و مؤلفه‌های آن به صورت سه‌بعدی و علامت‌گذاری دوبعدی انجام دهند و در پایگاه داده‌های مدل ساختمان به اطلاعات مربوطه دسترسی داشته باشند.

اتودسک رویت ام.ای.پی در واقع یک نرم‌افزار مدل‌سازی اطلاعات ساختمان یا بیم است که بهترین ابزارها را برای طراحی سیستم‌های پیچیده در اختیار مهندسان مکانیک، الکترونیک و لوله‌کشی قرار می‌دهد. اولین نسخه رویت بیم در سال ۱۹۹۷ منتشر شد و از روش مدل‌سازی پارامتری استفاده می‌کرد.

این نرم‌افزار به مهندسان، طراحان و پیمانکاران ام.ای.پی کمک می‌کند که بتوانند مدل‌های سه‌بعدی رویت را با جزئیات دقیق تهیه کنند. ام.ای.پی در واقع مخفف سه حوزه مکانیک، الکترونیک و لوله‌کشی (Mechanical, electrical, and plumbing) است.

رویت ام.ای.پی به کارشناسان این سه حوزه امکان می‌دهد مدل‌های ام.ای.پی کَد را تهیه کنند که در این سه رشته مهندسی ساختمان کاربرد دارند. نرم‌افزار رویت ام.ای.پی به‌طور گسترده برای خدمات مدل‌سازی رویت و مدل‌سازی این سه حوزه ساختمان به کار می‌رود و می‌تواند مدل‌های هوشمند و پیچیده برای سیستم‌های تهویه، برق و لوله‌کشی در همه انواع ساختمان تهیه کند.

مدل‌های هوشمندی که رویت ام.ای.پی تولید می‌کند به شکل فایل در پایگاه داده ثبت می‌شوند و در مجموع کل پروژه ساختمان را منعکس می‌کنند.

 

 

 

فواید استفاده از رویت ام.ای.پی

استفاده از رویت ام.ای.پی فواید و مزایای زیادی دارد. فواید این نرم‌افزار در حوزه معماری و ساختمان عبارت‌اند از:

  1. مهندسان مکانیک، الکترونیک و لوله‌کشی می‌توانند از استانداردهای ساخته‌شده در رویت ام.ای.پی برای بررسی همه طرح‌های خود استفاده کنند تا همه تیم با هم هماهنگ کار کنند.
  2. ابزارهای مدل‌سازی خودکار رویت که کار با آنها ساده است به مهندسان امکان می‌دهد کانال‌ها، لوله‌ها و اتصالات نگه‌دارنده را به‌طور اتوماتیک تعیین کنند. این امکان باعث می‌شود مهندسان در کار خود بهره‌وری بیشتری داشته باشند و رابط کاربری ساده رویت به این امر بسیار کمک می‌کند.
  3. در رویت ام.ای.پی می‌توانید تخمین دقیقی از پروژه داشته باشید و این نرم‌افزار ی پایگاه داده دارد که در آن همه اطلاعات پروژه که ممکن است در زمان ساخت مورد نیاز باشند ذخیره می‌شوند و می‌توانید هر زمان به آنها دسترسی داشته باشید. این ابزار در مقایسه با روش‌های سنتی در زمان بسیار صرفه‌جویی می‌کند.
  4. در رویت ام.ای.پی می‌توانید طرح‌های مفهومی را به طرح‌های اجرایی دقیق تبدیل کنید و به‌جای شروع از نقطه صفر می‌توانید نقشه‌های تک‌خطی را در رویا به طرح‌های پیچیده‌تر تبدیل کنید.
  5. سرویس رویت ام.ای.پی یک کتابخانه استاندارد از تجهیزات عمومی ساختمانی دارد که منبعی از اجزای هوشمند است و می‌توانید در آن با انتخاب هر قطعه که مربوط به بخش مکانیک، الکترونیک یا لوله‌کشی ساختمان است، اطلاعات و مستندان مربوط به آن و سازنده آن را دریافت کنید که این امر فرایند ساخت را سرعت می‌بخشد.
  6. عدم نیاز به نویس‌ورکس از دیگر مزایای رویت ام.ای.پی است. نویس‌ورکس یک نرم‌افزار پیشرفته شبیه‌سازی چهار و پنج‌بعدی است که کارکرد طرح و شبیه‌سازی ساختار را نشان می‌دهد و به پیش‌بینی‌پذیری طرح و درک آن کمک می‌کند. اما با استفاده از رویت سه‌بعدی دیگر نیازی به این نرم‌افزار نیست و می‌توان از دوباره‌کاری و افزایش هزینه پروژه پیشگیری کرد.
  7. برچسب‌های هوشمند این نرم‌افزار امکان ارائه خودکار اطلاعات مربوط به طراحی را فراهم می‌کنند و این برچسب‌ها به‌طور خودکار به پروژه اضافه می‌شوند. این برچسب‌های پایبندی به الزامات طراحی و همچنین استاندارهای سه حوزه مهندسی مکانیک، الکترونیک و لوله‌کشی را ساده‌تر می‌کنند و باعث جلوگیری از دوباره‌کاری‌های پرهزینه می‌شوند.
  8. رویت ام.ای.پی کمک می‌کند اطلاعات مربوط به طراحی در پروژه ثبت شوند و عناصر موجود در مدل‌سازی پارامتری هوشمند رویت، عناصر مختلف پروژه را به هم مرتبط می‌کنند و برای نمونه به کمک آنها می‌توان سرعت، اندازه و افت فشار را بررسی کرد.
  9.  هنگام استفاده از رویت ام.ای.پی می‌توانید مستقیماً مدل‌های طراحی‌شده را با دست‌اندرکاران پروژه به اشتراک بگذارید و از زوایای گوناگون در لحظه پروژه را بررسی کنید که این امر باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود.
  10. خروجی این نرم‌افزار فرمت استاندارد فایل دوبعدی DWG است که در بسیاری از پروژه‌ها مورد نیاز است و در زمان تحویل پروژه رویت این فایل که با کَد نیز سازگار است به کار می‌آید. در این فایل ویژگی‌های استاندارد لایه‌بندی ثبت می‌شود و گردش کار را ساده‌تر و استاندارد خواهد کرد.
  11. به روزرسانی خودکار پروژه هنگام ایجاد تغییر در آن باعث می‌شود مدل‌های و نماهای مختلف و همچنین برنامه‌ زمان‌بندی در لحظه تغییر کنند و به‌روز شوند. این امکان در اتوکد دوبعدی و سنتی وجود ندارد.
  12. رویت ام.ای.پی با سایر برنامه‌های طراحی منطبق است و می‌تواند با برنامه‌هایی مانند Dialux و Relux کار کند. همچنین امکان Pro Design در رویت برای طراحی و بررسی برق ساختمان بسیار مفید است.
  13. رویت ام.ای.پی با استفاده از نماهای سه‌بعدی و مدیریت آسان آنها در تجسم و حل مشکلات طراحی و پیشگیری از اشتباهات پرهزینه در حین ساخت کمک شایانی می‌کند.
  14. در رویت ام.ای.پی چند نفر می‌توانند به‌طور همزمان روی پروژه کار کنند و در لحظه تصویری از پیشرفت پروژه داشته باشند.
  15. اطلاعات مربوط به تبدیل مدل به ساخت در استاندارهای صنعتی اتودسک تعبیه شده است و بخش Autodesk Fabrication CAD MEP پروژه ساخت را تسهیل می‌کند و احتمال خطا را در این مرحله کاهش می‌دهد.

 

 

 

نرم‌افزار رویت ام.ای.پی به ایجاد مدل‌های سه‌بعدی هماهنگ و دقیق برای اجزای مکانیکی، الکترونیکی و لوله‌کشی ساختمان کمک می‌کند. این برنامه به همه دست‌اندرکاران پروژه، از جمله پیمانکاران و سازندگان امکان می‌دهد به‌راحتی مدل‌های خود را با هم مبادله کرده و ارتباط مؤثر برقرار کنند.

در نتیجه این نرم‌افزار به رفع ابهام بین اعضای مختلف تیم و تهیه مدل‌های بسیار دقیق و سه‌بعدی کمک می‌کند و دست‌اندرکاران پروژه می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌تر و دقیق‌تر بگیرند و این امر نه‌تنها باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود، عملکرد کلی ساختمان را نیز بهبود می‌بخشد.

جمع‌بندی

سرویس مدل‌سازی اطلاعات ساختمان یا به اختصار بیم (BIM) در عصر ساخت‌وساز مجازی بیشترین درخواست را در میان دست‌اندرکاران صنعت ساخت‌وساز دارد. مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در صنایع معماری و ساختمان‌سازی به‌طور فزاینده مورد استفاده قرار می‌گیرد و رویت ام.ای.پی راه حلی است برای کاهش هزینه ساخت‌وساز و ارزیابی ساختمان از نظر پایداری و تحلیل آن از نظر حرارت و برودت.

سروریس مدل‌سازی رویت ام.ای.پی می‌تواند از مدل‌سازی سه‌بعدی ساده و پیچیده تا اعتبارسنجی طرح، تهیه نقشه و تخمین هزینه را انجام دهد. مهندسان مدل‌سازی اطلاعات ساختمان اغلب از سرویس رویت ام.ای.پی برای ساده‌تر کردن فرایند ساخت‌وساز کمک می‌گیرند.

منبع: Indovance

مترجم: بهناز دهکردی

 

 

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

 

پربازدیدترین مقالات