جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
۱k

یادگیری انگلیسی به کمک ترانه

انتخاب ترانه‌های مناسب برای یادگیری زبان انگلیسی

دپارتمان زبان انگلیسی مجتمع فنی تهران

یادگیری انگلیسی به کمک ترانه

یادگیری زمانی به بهترین شکل اتفاق می‌افتد که به فعالیتی سرگرم‌کننده‌ تبدیل شود. پس بسیار مهم است که موسیقی‌هایی را انتخاب کنید که کودکان دوست داشته باشند. بهترین ترانه‌ها برای یادگیری انگلیسی آنهایی هستند که:

  1. چندان طولانی نباشند (یک تا سه بیت شعر)
  2. خیلی سریع خوانده نشوند (به‌راحتی بتوان با ترانه همراهی کرد)
  3. مربوط به انگلیسی معمولی و روزمره باشند (لغات جدید یا دشوار فراوان نداشته باشند)
  4. واضح باشند (بتوان به‌آسانی تمام لغات را شنید)

 

نکات آموزشی برای گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال

ترانه‌هایی را انتخاب کنید که لغات موزون (هم‌وزن) دارند و با ریتم تکرار می‌شوند. این موضوع باعث یادگیری آسان‌تر لغات جدید می‌شود و کودک با ترانه همخوانی می‌کند.(آموزش زبان انگلیسی کودکان)

کودکان شما می‌توانند با اشعار مخصوص کودکان همراهی کنند و بخوانند. آنها به این شیوه می‌توانند لغات زیادی را تمرین کنند. به عنوان مثال، چند شعر مفید برای خواندن اینها هستند:

  • شعر اعداد با عنوان «۱۰ تا در تخت‌خواب»
  • شعر حیوانات («مک دونالد پیر مزرعه دارد»)
  • شعر رنگ‌ها («من می‌تونم رنگین‌کمان رو بخونم»)
  • شعر آب و هوا («عنکبوت اینکی وینکی»)
  • شعر وسایل نقلیه («چرخ‌های اتوبوس»)
  • شعر چپ و راست («دستکش دست‌راستی»)
  • شعر انواع حالات («اگر شما خوشحال هستید و این احساس را می‌شناسید»)
  • شعر انواع حالات ماده («این روشی هست که ما آجرها را می‌چینیم»)

نکات آموزشی برای گروه سنی ۱۳ تا ۱۸ سال

برای نوجوانان یادگیری از طریق ترانه‌ها شانس و موقعیت مفیدی هست که فرایند یادگیری را با علایق آنها ترکیب می‌کند. اگر کودک شما به ترانه علاقه نشان دهد، کم‌کم مضمون آن را خواهد فهمید. به فرزندان خود یادآوری کنید که ترانه‌های پاپ در هر زبانی گاهی از عبارات غیررسمی استفاده می‌کنند. دانستن این موضوع مهم هست که زبان انگلیسی در موقعیت‌های متنوع به شیوه‌های متفاوت استفاده می‌شود. مثلاً انگلیسی در ترانه‌های پاپ قطعاً مشابه نوشته‌های رسمی نیست.

 

فعالیت‌های یادگیری زبان انگلیسی - تمرین حرف زدن و تلفظ کردن

خواندن ترانه برای یادگیری ریتم و آهنگ یک زبان بسیار مفید است. خواندن به ما کمک می‌کند بفهمیم چگونه کلمات به هم مرتبط می‌شوند و جملات را به وجود می‌آورند. همخوانی کردن حتی برای زبان اولی‌ها و گویشوران بومی یک زبان ممکن است چالش‌برانگیز باشد. با طی این مراحل ساده به فرزندان خود کمک کنید.

  • یک ترانه با شعر یا موزیک ویدیو با زیرنویس پیدا کنید. خواندن و یادگیری گروهی برای بچه‌های کوچک‌تر جذاب است.
  • ترانه‌ها را از روی متن بلند بخوانید و هر لغتی را که نمی‌دانید در فرهنگ لغات چستجو کنید.
  • به ترانه گوش دهید و شعرش را همزمان بخوانید و کودک رو تشویق کنید که با ترانه همخوانی کند.
  • وقتی کودکان کاملاً در خواندن به مهارت رسیدند، باید بدون اینکه به متن ترانه نگاه کنند با ترانه همخوانی کنند.
  • به خاطر داشته باشید که آنها نمی‌توانند دقیق و بی‌نقص اجرا کنند. اما قطعاً اگر این تمرین به‌طور منظم تکرار شود، مؤثر خواهد بود.
  • برای بعضی کودکان حرف زدن به زبان انگلیسی دشوار است، زیرا یا خجالتی هستند یا اعتماد به نفس پایینی دارند. برای این کودکان خواندن با افراد دیگر می‌تواند مفید باشد و فضای امنی را برای آنها ایجاد می‌کند که بتوانند با صدای بلند تمرین کنند.
  • از بقیه اعضای خانواده بخواهید که زمانی که کودک در خانه ترانه می‌خواند به او ملحق شوند. لازم نیست حتماً طرفدار موسیقی باشند، فقط کافی است که کمی مشتاق باشند.

 

پیشرفت در تلفظ انگلیسی

زمانی که یک زبان جدید یاد می‌گیرید، با صداهای غیرمعمول بسیاری مواجه می‌شوید که دهان شما آنها را هیچ‌وقت ایجاد نکرده است. ترانه خواندن کمک می‌کند که دهان شکل درستی به خود بگیرد و این صداها را درست و واضح ایجاد کند. خواندن همچنین کمک می‌کند که یاد بگیرید در انگلیسی چگونه صداهای قوی و ضعیف تلفظ می‌شوند.

یادگیری تلفظ برای گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال

همراهی کردن و خواندن ترانه‌های آوایی روش بسیار مناسبی برای تمرین صداهای مختلف در زبان انگلیسی است.

  • برای تمرین تلفظ صداهای تک‌حرفی (مانندa, b, c ) به یوتیوب بروید و ترانه آواها را به زبان انگلیسی جستجو کنید.
  • برای تمرین تلفظ صداهای دوحرفی (مانند ou,ue,ch,th) به یوتیوب بروید و نمودارهای فاز ۳ دیاگرام‌های آواشناسی را جستجو کنید.

یادگیری تلفظ برای گروه سنی ۱۳ تا ۱۸ سال

شعر ترانه‌های دلخواه خود را پرینت بگیرید و زیر بعضی از لغات خط بکشید. تعداد سیلاب‌های لغات خط‌ کشیده‌شده را حدس بزنید. به ترانه گوش دهید و ببینید چقدر ترانه را درک می‌کنید. آیا برخی از سیلاب‌ها قوی‌تر از بقیه تلفظ می‌شوند؟ حالا سعی کنید با ترانه همخوانی کنید. برای تمرین بیشتر سعی کنید در جاهایی که سیلاب‌ها قوی‌تر تلفظ می‌شوند دست بزنند.

 

فعالیت‌های یادگیری انگلیسی - تمرین مهارت‌های خواندن، نوشتن و شنیدن

هر فرصتی برای شنیدن انگلیسی مفید است، حتی  اگر به شکل موسیقی پس‌زمینه باشد. در زمان‌های بازی و خوردن غذا یا مسافرت، موسیقی انگلیسی گوش کنید. اما برای پیشرفت واقعی در زبان نیاز است کودکان شما دقیق به ترانه گوش کنند. زمانی برای درک شعر ترانه و فکر کردن به معانی آن اختصاص دهید.

فعالیت و مهارت نوشتن

ترانه‌ها بزرگ‌ترین منابع الهام‌بخش برای نوشتن هستند. به یک ترانه گوش دهید و بعد از ۱۰ تا ۲۰ ثانیه موسیقی را نگه دارید و از کودک بخواهید هر آنچه را که به ذهنش می‌آید نقاشی کند. دوباره ۱۰ تا ۲۰ ثانیه ادامه ترانه را اجرا کنید و از کودک بخواهید نقاشی کنند. این روش را ادامه دهید تا ترانه به اتمام برسد. حالا کودک شما چندین نقاشی دارد و از او بخواهید از این نقاشی‌ها یک داستان کوتاه بنویسند.    

فعالیت خواندن

متن شعر چند ترانه را پرینت بگیرید. شعرها را به چند خط و بیت جداگانه تقسیم کنید. از کودک خود بخواهید آنها را مرتب کند. حالا به ترانه گوش بدهید و ترتیب درست را بررسی کنید. به منظور آماده شدن برای استاندارد انگلیسی کمبریج، کودکان باید فکر کردن راجع به مفهوم اصلی و پیام متن را تمرین کنند. می‌توانید از شعر ترانه‌ها برای تمرین مهارت نوشتن کودک و فکر کردن به معنی و احساسات ترانه استفاده کنید.

از کودک خود بپرسید اگر بخواهد برای این ترانه موزیک ویدیو درست کند، چه کار می‌کند. می‌توانید اجرای کودک خود از موزیک ویدیو را ضبط کنید و سپس نسخه رسمی موزیک ویدیو را ببینید و مقایسه کنید که آیا اهداف و ایده‌ها متفاوت‌اند یا مشابه.

 

فعالیت‌های شنیدن

یک بازی جذاب برای کمک به کودک شما این است که ۱۰ لغت از یک ترانه را انتخاب کنید، سپس دو، یا سه لغت را که در متن شعر نیستند اضافه کنید و به‌صورت نامرتب بنویسید و آنها را به کودک خود بدهید. سپس ترانه را اجرا کنید و از او بخواهید لغاتی را که می‌شنود علامت بزند.

همچنین می‌توانید متن ترانه را پرینت بگیرید و ۵ تا ۱۰ لغت را در آن تغییر دهید. سپس به ترانه گوش دهید و از کودک خود بخواهید تفاوت‌ها را مشخص کنند. به عنوان مثال، در شعر انگلیسی کمبریج با نام Going in to town  در قسمت اول شعر می‌توانید این تغییرات را ایجاد کنید:town  به villagebus  به trainfriend  به family - film به moviepool  به  sea.

مجتمع فنی تهران : در تمرین دیگر، از کودک خود بخواهید به ترانه‌ گوش کنند و برای هر خط یا بیت، یک فعالیت طراحی کند. یا از او بخواهید با آن ترانه به شما رقص یاد بدهند. این فعالیت‌ها به کودکان کمک می‌کنند بهتر یاد بگیرند و لغات جدید را به خاطر بسپارند. تحقیقات نشان داده‌اند که رقص، حافظه، تمرکز و درک را در هر سنی افزایش می‌دهد. پس همه خانواده را به رقصیدن تشویق کنید.

 

مترجم: گلناز شکوه زنگنه

منابع:

 

 

پربازدیدترین مقالات