جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
۹۴۲

چگونه به کمک داستان زبان انگلیسی را بیاموزیم؟

زبان انگلیسی و داستان

چگونه به کمک داستان زبان انگلیسی را بیاموزیم؟

 

چکیده

کارن ساکسبی، نویسنده سری داستان‌های StoryFun است که در انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شده‌اند. او همچنین یکی از نویسندگان سریال Fun For و یک مشاور انگلیسی باتجربه برای دانشگاه کمبریج است. او در این مقاله بررسی می‌کند که چگونه می‌توان از داستان برای معنادار و خاطره‌انگیز کردن یادگیری زبان برای افراد جوان استفاده کرد.(آموزش زبان انگلیسی کودکان)

 

دپارتمان زبان انگلیسی مجتمع فنی تهران

 

یادگیری زبان انگلیسی به کمک داستان

از کودکی همیشه عاشق این بودم که روی پای پدربزرگم بنشینم در حالی که او برای من داستان می‌خواند. من بسیاری از آنها را به یاد دارم، حتی الان که خودم پدربزرگ هستم. من با خوشحالی از گوش کردن به این داستان‌ها، از این امر غافل بودم که علاوه بر یادگیری کلمات جدید، از ترکیب این کلمات در خلق ارتباطات جدید و درس‌های زندگی نیز استفاده می‌کردم.

یک داستان خوب ما را تشویق به ادامه مطالعه می‌کند. ما تلاش می‌کنیم بفهمیم چه اتفاقی می‌افتاد و شخصیت‌های اصلی چه می‌کنند و به هم چه چیزی می‌گویند. شاید حتی هیجان، ناراحتی، ترس، عصبانیت و خوشحالی را تجربه کنیم. این بدان دلیل است که تجربه خواندن یا گوش کردن به یک داستان بسیار بیشتر از تجربه یک حس است و ما خود را جزئی از آن داستان می‌دانیم. در داستان نیز دقیقاً مثل زندگی واقعی، ممکن است از شخصیت‌های مختلف خوش‌مان بیاید یا متنفر شویم. شاید خودمان یا دیگران را جای آنها بگذاریم.

به دلیل همین حس همدلی با شخصیت‌ها، مغز ما داستان را متفاوت از اطلاعات واقعی پردازش می‌کند. مغز ما همیشه نمی‌تواند فرق بین یک موقعیت تخیلی با یک موقعیت واقعی را تشخیص دهد، به همین دلیل شخصیت‌ها برای ما «واقعی» به نظر می‌آیند و هر آنچه می‌گویند و انجام می‌دهند، برای ما معنادار‌تر می‌شوند. بنابراین تمام کلمات و ساختار‌هایی که به اتفاقات داستان، توضیحات و مکالمات آن مربوط است، در سطح عمیق‌تری پردازش می‌شوند.

در حقیقت فرهنگ‌ها در سراسر جهان همیشه از داستان‌سرایی برای انتقال اطلاعات از یک نسل به نسلی دیگر استفاده می‌کردند. اجداد ما به‌خوبی می‌دانستند که این بهترین راه برای اطمینان از ارتباط تاریخی و انتقال اطلاعات به دیگران و جهانیان بوده است، به‌طوری که نه‌تنها آن اطلاعات درک شوند، بلکه به خاطر سپرده شوند. (نکته: کلمه «تاریخ» در زبان انگلیسی شامل کلمه «داستان» نیز هست و به بیان دقیق‌تر کلمه «داستان» ریشه کلمه «تاریخ» است.) تشویق و ترغیب کودکان به خواندن و گوش کردن داستان می‌تواند به آنها کمک کند زبان دوم خود را نه‌فقط به‌عنوان سرگرمی، بلکه به‌عنوان امری به‌یادماندنی بیاموزند.

 

نگاهی داشته باشیم به نحوه یادگیری لغات در نوشته‌های واقعی و نوشته‌های داستانی. تصور کنید که خوانندگان کودکان هشت‌ساله‌ هستند که به حیوانات علاقه دارند. به نظر شما آیا آنها بیشتر دوست دارند به خاطر بسپارند یا می‌خواهند خواندن را ادامه دهند و به صفحات بعدی بروند؟ به دو متن زیر توجه کنید:

«پرندگان و حیوانات زیادی در جهان زندگی می‌کنند، برای مثال طوطی‌ها، پانداها، شیرها، پلنگ‌ها و خرگوش‌ها. در دریا می‌توانیم نهنگ‌ها، دلفین‌ها، کوسه‌ها و اختاپوس‌ها را پیدا کنیم.»

«نام برادر کوچک من «فرد» است. فرد خیلی به حیوانات علاقه دارد. او همیشه در مورد حیوانات حرف می‌زند و سؤالات زیادی می‌پرسد. فرد واقعاً به طوطی ها، پانداها ، شیرها ، پلنگ‌ها و خرگوش‌ها علاقه زیادی دارد. اما حیوانات مورد علاقه او در دریا زندگی می‌کنند. او عکس‌هایی از وال‌ها، دلفین‌ها، کوسه‌ها و اختاپوس‌ها را روی دیوار اتاق خود دارد.»

منبع: آیا وال‌ها دل‌درد می‌گیرند؟ (از سری داستان‌های طنز، انتشارات دانشگاه کمبریج، ۲۰۱۱)

زمانی که کتابی داستانی برای آموزش زبان دوم به کودک خود انتخاب می‌کنیم، باید سؤالاتی از این قبیل را بپرسیم:

  • آیا کودک شما می‌تواند به‌سادگی شخصیت اصلی داستان را بشناسد؟ برای مثال آیا همسن هستند؟
  • آیا اتفاقات داستان به اندازه کافی جالب، هیجان‌انگیز، ترسناک یا سرگرم‌کننده هستند که او را تشویق به ادامه خواندن کنند؟
  • آیا طول داستان مناسب است: نه زیاد کوتاه نه زیاد بلند؟
  • آیا چیدمان متن مانند نوشتار، عنوان و حجم متن در هر صفحه برای فرزندتان جذابیت دارد؟
  • آیا متن با تصویر همراه است که خوانندگان جوان نیز از آن لذت ببرند؟

 

 

 

برای اینکه کودک شما بتواند بیشترین سود را از یادگیری زبان به کمک داستان ببرد، در انتخاب سطح زبانی داستان نیز باید بسیار دقت کنید. آیا دستور زبان و کلمات بیش از حد ساده نیستند ولی برای خواننده قابل فهم هستند؟ آیا این زبان شبیه زبانی است که کودک شما بتواند از آن در زبان مادری خود استفاده کند؟ آیا به او در کارهای کلاسی مدرسه و آمادگی آزمون‌ها کمک می‌کند؟

نشریات مفید EFL مانند Storyfun، برای زبان‌آموزان مبتدی، متوسط‌، پیشرفته و سایر خوانندگان در هر سطحی و با دقت و با در نظر گرفتن این ملاحظات مهم نوشته شده‌اند. البته این داستان‌ها فقط به خوانندگان جوان شانس خواندن نمی‌دهد. این تجربه فرصتی برای صحبت در مورد داستان نیز خلق می‌کند. به عنوان یک والد، شما می‌توانید کودک‌تان را به توضیح شخصیت مورد علاقه‌اش که جزئی از داستان یا تصاویر است تشویق کنید. این خلاقیت را می‌توان با ترسیم اشکال جدید یا حتی نوشتن داستان‌های کوتاه گسترش داد.

اگر کودک شما نسبت به خواندن داستان بی‌علاقه است یا اعتماد به نفس کمی در خواندن به زبان دیگری دارد، می‌توانید خودتان داستان را برای او بخوانید و هر زمان که نیاز بود مکث کنید و برای جذب کردنش از او سؤالاتی مانند این بپرسید: «فکر می‌کنی بعد چه اتفاقی بیفته؟» اگر برای کودک خود به شیوه آرام و سرگرم‌کننده بخوانید، او ناخودآگاه با اطمینان بیشتر و مثبت‌تری با فرآیند خواندن و یادگیری زبان ارتباط برقرار می‌کنند. البته خواندن توسط والدین، به هر دلیلی، یک راه ساده و دوست‌داشتنی برای به اشتراک گذاشتن زمان و آرامش بین والد و فرزند است.

 

مجتمع فنی تهران : تجربه خواندن یا گوش کردن به یک داستان به ما اجازه می‌دهد برای دقایقی از زندگی واقعی فرار کنیم و در جایی دیگر به روشی امن و سرگرم‌کننده زندگی کنیم. در این تجربه جادویی معدن طلایی از زبان انگلیسی را نیز فرا می‌گیریم. پس کودکان‌تان را تشویق کنید تا همانند زبان اول، به زبان دوم خود نیز داستان بخوانند.

مترجم: الناز دژپرور درخشان

منبع: Cambridgeenglish

 

پربازدیدترین مقالات