جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
۳k

چرا ChatGPT ما را مبهوت کرده است؟

چرا ChatGPT ما را مبهوت کرده است؟

ربات چت هوش مصنوعی ChatGPT

بات هوش مصنوعی ChatGPT می‌تواند به پرسش‌ها پاسخ دهد، مقاله بنویسد، متن‌ها را خلاصه کند و نرم‌افزار بنویسد. اما در ژرفای خود نمی‌داند چه چیزی درست است و چه چیزی غلط.

دپارتمان فناوری اطلاعات و ارتباطات

چکیده

سم آلتمن، مدیر اجرایی شرکت سازنده این ابزار یعنی شرکت OpenAI می‌گوید: «هنوز زود است که برای کارهای مهم بتوانیم روی ChatGPT حساب کنیم. برای رسیدن به پاسخ‌های حقیقی و قوی، این ابزار هنوز جای کار فراوانی دارد.»

ChatGPT زنگ خطری برای گوگل بود تا بیشتر بر استفاده از هوش مصنوعی در موتور جستجوی خود تمرکز کنند، به خصوص که مایکروسافت می‌خواهد ChatGPT را در موتور جستجوی Bing که رقیب گوگل است قرار دهد. به هر حال هنگام جستجوی اطلاعات، ابزارهایی مانند ChatGPT نقش مهمی ایفا خواهند کرد. شاید ChatGPT هنوز ابزاری کامل و قابل اعتماد نباشد اما راه را برای فناوری‌های جدید آینده باز می‌کند.  

 

 

اهمیت ChatGPT

حتی اگر چندان به هوش مصنوعی علاقه ندارید، لازم است به ChatGPT توجه کنید، زیرا این ابزار در نوع خود اتفاق بسیار مهمی است و به شما امکان می‌دهد دستوراتی با زبان انسان به او بدهید. ChatGPT می‌تواند به پرسش‌های شما در قالب محاوره پاسخ دهد و رشته گفتگوها را به خاطر می‌سپارد و از پرسش‌ها و پاسخ‌های قبلی برای پاسخ‌های بعدی خود استفاده می‌کند. این ربات برای پاسخ دادن به درخواست‌های شما از اطلاعات بسیار گسترده‌ای در فضای اینترنت استفاده می‌کند.

 این ابزار بسیار مهم است و در حوزه‌هایی که از اطلاعات فراوان برای آموزش آن استفاده شده است بسیار آگاه و مطلع است. البته این ابزار همه‌چیزدان نیست و هنوز نمی‌تواند جایگزین انسان شود، اما می‌تواند خلاق باشد و پاسخ‌هایی که می‌دهد معتبر هستند.

 این ربات چت چند روز پس از ارائه میلیون‌ها بازدیدکننده پیدا کرد، اما همان‌طور که شرکت سازنده آن هشدار می‌دهد این ابزار دام‌های پنهان و آشکاری دارد که نباید در آنها بیفتید. سم آلتمن، مدیر اجرایی شرکت سازنده این ابزار یعنی شرکت OpenAI می‌گوید: «هنوز زود است که برای کارهای مهم بتوانیم روی ChatGPT حساب کنیم. برای رسیدن به پاسخ‌های حقیقی و قوی، این ابزار هنوز جای کار فراوانی دارد.» برای شناخت بهتر ChatGPT مقاله « ChatGPTچیست؟» را بخوانید.

 

چه پرسش‌هایی می‌توانید از ChatGPT بپرسید؟

هر پرسشی می‌توان از این ربات پرسید اما شاید به همه پرسش‌های شما پاسخ ندهد. شرکت OpenAI پیشنهاد می‌کند که در برخی حوزه‌های خاص مانند فیزیک، ایده‌هایی برای جشن تولد و برنامه‌نویسی این ابزار بهتر عمل می‌کند. از این ابزار خواستیم یک شعر بنویسد و نوشت، اما به نظر نمی‌رسد اهالی ادب از این شعر راضی باشند. سپس از آن خواستیم که شعر را هیجان‌انگیزتر کند و این ابزار در آن شعر واژه‌هایی مانند میدان نبرد، آدرنالین، رعدوبرق و ماجراجویی را گنجاند.

پرسش بعدی که از ChatGPT پرسیدیم نشان داد که این ابزار می‌تواند به حوزه‌هایی وارد شود که مردم چندان به آنها ورود نمی‌کنند. از آن خواستیم یک «ترانه فولکلور درباره برنامه‌نویسی به زبان «راست» و مبارزه با اشتباهات زندگی» بنویسد و او این کار را کرد. مهارت‌های ChatGPT متنوع هستند و اینکه می‌تواند گفتگو را دنبال کند بسیار هیجان‌انگیز است. اگر از آن بخواهید برای شما کلمات هم‌قافیه با واژه الف پیدا کند و بعد به آن بگویید «در مورد واژه ب چطور؟» می‌فهمد منظور شما چیست و برای واژه ب هم‌قافیه پیدا می‌کند. درباره شیوه کار و محدودیت‌های ChatGPT مقاله «ChatGPT: بهینه‌سازی مدل‌های زبانی برای گفتگو» را بخوانید.

 

 

آیا ChatGPT به تقلب دانشجویان کمک می‌کند؟

بله اما این کار را بسیاری از فناوری‌های دیگر نیز انجام می‌دهند و این ماجرا به این سادگی‌ها نیست. در گذشته دانشجویان و دانش‌آموزان می‌توانستند برای تقلب از دائره‌المعارف یا ماشین حساب استفاده کنند و اخیراً موتورهای جستجو و ویکی‌پدیا نیز همان نقش را به عهده گرفته‌اند.

ChatGPT به همه کمک می‌کند تحقیقات خود را انجام دهند یا تکالیف خود را بنویسند. بسیاری از پاسخ‌هایی که ChatGPT می‌دهد لحن تکالیف درسی را دارند، اما به اندازه متنی که خود فرد بنویسد صادقانه، واقعی و منطقی نیستند.

از ChatGPT برای پاسخ با پرسش‌های امتحانی استفاده شده است و نتیجه این بود که این ابزار در آزمون پزشکی آمریکا ۷۰درصد نمره، در آزمون وکالت ۷۰درصد نمره و در آزمون شیمی دبیرستان ۷۸درصد نمره را گرفت. معلمان می‌گویند ChatGPT از بسیاری از دانش‌آموزان بهتر می‌نویسد و آن را با اختراع ماشین حساب مقایسه کرده‌اند که لزوماً برای آموزش مخرب نیست و می‌توان از آن برای تقویت خلاقیت دانش‌آموزان و دانشجویان استفاده کرد.

 

آیا معلمان می‌توانند استفاده از ChatGPT را در تکالیف دانش‌آموزان تشخیص دهند؟

نه کاملاً، اما فناوری‌هایی که هوش مصنوعی را شناسایی می‌کنند برای این کار مفید هستند. شرکت‌هایی که خدمات کشف سرقت‌های ادبی (plagiarism) ارائه می‌دهند در حال حاضر مشغول توسعه خدمات کشف هوش مصنوعی نیز هستند. اما این بازی موش و گربه همیشه ادامه خواهد داشت و همواره فناوری‌های جدید خواهند آمد که از فناوری‌های تشخیصی جلو بزنند. خود شرکت OpenAI نیز فناوری کشف متون هوش مصنوعی را در فوریه ۲۰۲۳ ارائه کرده است.

آیا ChatGPT می‌تواند نرم‌افزار بنویسد؟

بله اما این امکان کاستی‌هایی دارد. ChatGPT می‌تواند کارهایی را که انسان انجام می‌دهد ردگیری کند و بعد کدهای برنامه‌نویسی واقعی تولید کند. ChatGPT می‌تواند کد بسیاری از نرم‌افزارهایی را که در وب کار می‌کنند بنویسد و توصیه‌های مفید برای بخش خاصی از کد برنامه بدهد و الگوها را در متن یا مثلاً در اسم سرور در یک آدرس وب‌سایت تشخیص دهد. ChatGPT شبیه یک راهنما و معلم ۲۴ساعته عمل می‌کند که می‌توانید بسیاری از مسائل و مشکلات کدنویسی را از آن بپرسید.

 

چه چیزی از دسترس ChatGPT خارج است؟

ChatGPT این‌گونه طراحی شده است تا به پرسش‌های «نامناسب» پاسخ ندهد و اگر شما از او بپرسید که چه کاری نمی‌تواند انجام دهد، می‌گوید نمی‌تواند به پرسش‌هایی پاسخ دهد که «توهین‌آمیز، تبعیض‌آمیز یا نامناسب» هستند. این شامل پرسش‌های نژادپرستانه، جنسی، مخالف آزادی اندیشه جنسی و آسیب‌زا می‌شود. همچنین به پرسش‌های درباره فعالیت‌های غیرقانونی نیز پاسخ نمی‌دهد. اما همچنان می‌توان از این ابزار برای کاربردهای نامناسب استفاده کرد، مانند نوشتن ایمیل‌های فیشینگ برای ترغیب مردم به فاش کردن اطلاعات حساس آنها.

آیا ChatGPT بهتر از موتور جستجوی گوگل است؟

این امکان که بتوانید از رایانه پرسشی بپرسید و او به شما پاسخ دهد مفید است و ChatGPT اغلب این کار را به‌خوبی انجام می‌دهد. گوگل اغلب چند پاسخ پیشنهادی به پرسش شما ارائه داده و وب‌سایت‌هایی به شما پیشنهاد می‌دهد که ممکن است مفید باشند. اما پاسخ‌هایی که ChatGPT می‌دهد اغلب بسیار هوشمندانه‌تر هستند.

با این حال به‌راحتی نمی‌توانید به ChatGPT اعتماد کنید که پاسخ درست را به شما بدهد. در مورد ChatGPT نیز مانند ویکی‌پدیا لازم است پیش از استفاده از اطلاعاتی که آنها به شما می‌دهند، از صحت آن اطلاعات در منبع اصلی اطمینان حاصل کنید. بررسی صحت اطلاعاتی که ChatGPT در اختیار کاربران قرار می‌دهد دشوارتر از گوگل است زیرا ChatGPT فقط یک متن به شما می‌دهد که هیچ لینکی در آن نیست. البته در نتایج جستجوی گوگل هیچ وقت متنی شبیه چیزی که ChatGPT به شما می‌دهد نخواهید دید، اما خود گوگل نیز از مدل‌های زبانی پیچیده و هوش مصنوعی در جستجوی خود استفاده می‌کند.

البته گوگل می‌خواهد باز هم استفاده از هوش مصنوعی را در موتور خود تقویت کند و ChatGPT زنگ خطری برای آنها بود تا بیشتر به این امر تمرکز کنند، به خصوص که مایکروسافت می‌خواهد ChatGPT را در موتور جستجوی Bing که رقیب گوگل است قرار دهد. به هر حال هنگام جستجوی اطلاعات، ابزارهایی مانند ChatGPT نقش مهمی ایفا خواهند کرد. شاید ChatGPT هنوز ابزاری کامل و قابل اعتماد نباشد اما راه را برای فناوری‌های جدید آینده باز می‌کند.  

 

جمع‌بندی

. ChatGPT می‌تواند به پرسش‌های شما در قالب محاوره پاسخ دهد و رشته گفتگوها را به خاطر می‌سپارد و از پرسش‌ها و پاسخ‌های قبلی برای پاسخ‌های بعدی خود استفاده می‌کند. این ربات برای پاسخ دادن به درخواست‌های شما از اطلاعات بسیار گسترده‌ای در فضای اینترنت استفاده می‌کند. البته این ابزار همه‌چیزدان نیست و هنوز نمی‌تواند جایگزین انسان شود، اما می‌تواند خلاق باشد و پاسخ‌هایی که می‌دهد معتبر هستند.

ChatGPT به همه کمک می‌کند تحقیقات خود را انجام دهند یا تکالیف خود را بنویسند. بسیاری از پاسخ‌هایی که ChatGPT می‌دهد لحن تکالیف درسی را دارند، اما به اندازه متنی که خود فرد بنویسد صادقانه، واقعی و منطقی نیستند. معلمان می‌گویند ChatGPT از بسیاری از دانش‌آموزان بهتر می‌نویسد و آن را با اختراع ماشین حساب مقایسه کرده‌اند که لزوماً برای آموزش مخرب نیست و می‌توان از آن برای تقویت خلاقیت دانش‌آموزان و دانشجویان استفاده کرد.

با این حال به‌راحتی نمی‌توانید به ChatGPT اعتماد کنید که پاسخ درست را به شما بدهد. در مورد ChatGPT نیز مانند ویکی‌پدیا لازم است پیش از استفاده از اطلاعاتی که آنها به شما می‌دهند، از صحت آن اطلاعات در منبع اصلی اطمینان حاصل کنید. بررسی صحت اطلاعاتی که ChatGPT در اختیار کاربران قرار می‌دهد دشوارتر از گوگل است زیرا ChatGPT فقط یک متن به شما می‌دهد که هیچ لینکی در آن نیست.

 

نویسنده: استفان شنکلند (Stephen Shankland)

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: Cnet

 

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران  گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

 

مقاله : ChatGPT چیست؟

 

پربازدیدترین مقالات