جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
۱k

ChatGPT چیست؟

ChatGPT چیست؟

همه‌چیز درباره روبات چت ChatGPT

روبات چت ChatGPT که همه درباره آن صحبت می‌کنند غول‌های فناوری را به چالش کشیده است.

 چکیده

در دانشگاه‌ها، در میان هیئت رئیسه شرکت‌ها و در شبکه‌های اجتماعی، همه درباره ChatGPT صحبت می‌کنند که یک روبات چت هوش مصنوعی است که استارتاپ OpenAI آن را ساخته است. این ابزار می‌تواند پیام‌های نوشتاری کاربران را بفهمد و به آنها پاسخ‌هایی بدهد که شبیه پاسخ‌های انسان هستند و محتواهای متنوع تولید کند،‌ از اشعاری مانند اشعار شکسپیر گرفته تا توصیه برای برگزاری جشن تولد کودکان. این ابزار باعث درگیری بین دو شرکت بزرگ فناوری یعنی گوگل و مایکروسافت هم شده است.

 

دپارتمان فناوری اطلاعات و ارتباطات

معمای ChatGPT

از این روبات چت هوش مصنوعی که همه دانشگاهیان و مدیران شرکت‌ها درباره آن صحبت می‌کنند خواستیم که خودش را توضیح دهد. بنا بر تعریف خود ChatGPT این ابزار «یک ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی است که شرکت OpenAI آن را ساخته است و مبنای آن مدل زبانی GPT است. GPT از روش‌های یادگیری عمیق برای پاسخ‌هایی شبیه پاسخ انسان به پرسش‌های متنی در قالب گفتگو استفاده می‌کند.»

مدل زبانی GPT که مخفف Generative Pretrained Transformer به‌معنای ترسنفورمر تولیدگر از پیش آموزش‌دیده است، یک مدل زبانی خودگراست که از یادگیری عمیق برای تولید متنی شبیه متن نوشته‌شده توسط انسان استفاده می‌کند.

کیفیت متن تولید شده توسط GPT به‌حدی است که نمی‌توان تشخیص داد آن را انسان ننوشته است و فیلسوفی استرالیایی به نام دیوید چالمرز آن را «یکی از جالب‌ترین و مهم‌ترین سیستم‌های هوش مصنوعی که تا به حال تولید ‌شده است» توصیف می‌کند.

در دنیای فناوری و کسب‌وکار همه از این ابزار صحبت می‌کنند. مدیران شرکت‌های بزرگ‌، بانک‌ها و حتی کارخانه‌های بزرگ صنعتی همه به این ابزار علاقه‌مند شده‌اند. البته این ابزار پرسش‌هایی را نیز در مورد سوء استفاده‌های احتمالی از آن مطرح کرده است. دانش‌آموزان در کلاس‌های درس از ChatGPT برای تولید تکالیف کلاسی خود استفاده می‌کنند و هکرها برای نوشتن کدهای مخرب خود از آن بهره می‌برد. اما ChatGPT دقیقاً چه کار می‌کند؟

 

ChatGPT چیست؟

استارت‌آپی به نام OpenAI که در سان‌فرانسیسکو مستقر است و در سال ۲۰۱۵ ایلان ماسک و سم آلتمن آن را بنیان‌گذاری کردند و سرمایه‌گذارانی مهمی از جمله مایکروسافت دارد، یک روبات چت مبتنی بر هوش مصنوعی تولید کرده و نام آن را ChatGPT گذاشته است. این ابزار یکی از انواع هوش مصنوعی‌هایی است که محتوا تولید می‌کنند. این ابزارها به کاربران امکان می‌دهند دستور خود را به شکل متن وارد کنند و در عوض متن، عکس و ویدیوهایی دریافت کنند که گویی انسان آنها را ساخته است.

نمونه قبلی این نوع هوش مصنوعی برنامه Dall-E بود که همین شرکت آن را تولید کرده بود و برنامه‌ای بود که متن را به عکس تبدیل می‌کرد و با توانایی تولید عکس‌های واقع‌نما اما عجیب از متن‌هایی که کاربران می‌نوشتند، همه را متحیر کرده بود.

پیشتر نیز اپلیکیشنی به نام Lensa که یک پروژه منبع‌باز هوش مصنوعی بود، برای تبدیل عکس‌های سلفی به نقاشی‌های پرتره مورد استفاده قرار می‌گرفت که مضامین علمی‌تخیلی و انیمه‌های ژاپنی را با هم ترکیب می‌کرد. اما ChatGPT در اصل متن تولید می‌کند و تقریباً در هر سبکی می‌تواند این کار را انجام دهد.

 

 

ویژگی‌ ChatGPT

ChatGPT از مدل زبانی LLM استفاده می‌کند که طراحی شده است که زبان انسان را بفهمد و برپایه داده‌های فراوانی که در اختیار دارد، به آن پاسخ بدهد. مدل زبانی LLM که در ChatGPT مورد استفاده قرار می‌گیرد GPT-3.5 نام دارد که نسخه به‌روزشده مدل زبان GPT-3 است که همین شرکت OpenAI آن را تولید کرده است. GPT-3 ۱۷۵ میلیارد پارامتر دارد و یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین مدل‌های هوش مصنوعی پردازش زبان در دنیاست.

ChatGPT به این دلیل بسیار اثرگذار است که می‌تواند پاسخ‌هایی شبیه پاسخ‌های انسان تولید کند و دلیل این امر، میزان بسیار زیاد داده‌هایی است که برای یادگیری ماشینی از آنها استفاده می‌کند. این چیزی است که همه متخصصان را شگفت‌زده کرده است و پیشتر کسی گمان نمی‌کرد این کار از رایانه بر بیاید.

امتیاز دیگری ChatGPT توانایی آن در درک قالب گفتگو است و می‌تواند پیام‌های پیشین کاربر را مورد بررسی قرار دهد و در طی چندین نوبت پرسش و پاسخ، می‌تواند در طول گفتگو به پاسخ‌هایی برسد که ممکن است مربوط به آخرین پرسش نباشند.

 

چرا ChatGPT محبوب شده است؟

هیچ نرم‌افزار تولید محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی تا به حال موفق نشده است چنین تأثیری بر مخاطبان بگذارد. ChatGPT موضوع بحث‌های بی‌پایان شده است و کنفرانس‌ اقتصاد جهانی در داووس سوئیس در مورد آن صحبت شد و شرکت فناوری چینی Baidu نسخه خود را از این برنامه ساخته و آن را Ernie Bot نامیده است.

 این روبات چت بعد از پنج روز از عرضه آن یک میلیون کاربر فعال پیدا کرد و تا ماه ژانویه ۲۰۲۳ یعنی تنها دو ماه پس از عرضه آن به ۱۰۰ میلیون کاربر در ماه خدمات داد و به این ترتیب جایگاه سریع‌ترین رشد مشتریان یک اپلیکیشن در تاریخ را از آن خود کرد.

برای درک سرعت گسترش آن بد نیست بدانید که تیک‌تاک نه ماه و اینستاگرام دو سال و نیم طول کشید که ۱۰۰میلیون کاربر پیدا کنند. ChatGPT در روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۳ تاریخ‌ساز شد و وب‌سایت آن رکورد ۲۸ میلیون بازدید روزانه را رد کرد که نسبت به ماه پیش ۱۶۵ درصد افزایش نشان می‌داد.

بازدید روزانه وب‌سایت OpenAI و پلتفرم ChatGPT از ۲۲ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۳ فوریه ۲۰۲۳ از صفر بازدید به ۲۵میلیون بازدید در روز رسید. یکی از دلایل محبوبیت ChatGPT دسترس‌پذیری آن است زیرا خدمات آن از طریق وب‌سایت OpenAI در دسترس عموم است و کاربردهای آن از انجام تکالیف مدرسه تا نوشتن متون قانونی متنوع هستند.

زمان ارائه آن نیز بسیار اثرگذار بود. با پایان دوران همه‌گیری طبیعی بود که شاهد چنین خلاقیت‌های عظیمی باشیم. همان‌طور که پس از طاعون سیاه اروپا، دوران رنسانس فرا رسید و خلاقیت همه‌گیر شد.

 

چرا ChatGPT باعث درگیری غول‌های فناوری شده است؟

مایکروسافت میلیون‌ها دلار در شرکت OpenAI سرمایه‌گذاری کرده است و در ژانویه ۲۰۲۳ اعلام کرد که یک قرارداد همکاری چندساله و چندین میلیارددلاری با این شرکت امضا کرده است. مایکروسافت میزان دقیق این سرمایه‌گذاری را فاش نکرده است اما تخمین می‌زنند که حدود ۱۰ میلیارد دلار باشد. همچنین این شرکت گفته است در به‌روزرسانی موتور جستجوی Bing و مرورگر Edge که متعلق به این شرکت هستند قابلیت‌های هوش مصنوعی را اضافه کرده است.

گوگل نیز چیزی مشابه همین نرم‌افزار به نام Bard AI ساخته است و می‌خواهد آن را در آینده نزدیک در موتور جستجوی خود ادغام کند. گویا ChatGPT به خطری برای گوگل تبدیل شده است و ممکن است افراد از این پس پرسش‌های خود به‌جای گوگل از ChatGPT بپرسند. البته گوگل اول از همه به عرصه گفتگوهای مبتنی بر هوش مصنوعی وارد شد و در سال ۲۰۲۱ مدل زبانی هوش مصنوعی خود را به نامLamda  تولید کرد اما آن را برای کاربران ارائه نداد و می‌خواهد این اشتباه را با عرضه Bard AI جبران کند.

 

ChatGPT واقعاً تا چه حد خوب عمل می‌کند؟

ChatGPT محدودیت‌های خود را نیز دارد و پاسخ‌های این روبات چت گاه بی‌دقت هستند. مثلاً ممکن است اسم کتاب‌ها و اشخاصی را تولید کند که واقعاً وجود ندارد تا نتواند برخی مسائل ریاضی را حل کند. این ابزار بسیار انعطاف‌پذیر است و در تعامل بسیار خوب عمل می‌کند و تقریباً می‌توان در مورد هر موضوعی با آن صحبت کرد. اما از سوی دیگر همین انعطاف‌پذیری باعث می‌شود که ندانید آیا این ابزار محتواهای خود را براساس واقعیت تولید می‌کند یا تخیل ماشینی.

 در حال حاضر دانشی که ChatGPT از آن استفاده می‌کند مربوط به داده‌های تا سال ۲۰۲۱ است اما به‌مرور داده‌های جدید را نیز دریافت خواهد کرد. انتظار می‌رود در آینده ChatGPT در بسیاری از سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرو باشد. اما در حال حاضر متخصصان می‌گویند که هوش مصنوعی هنوز نمی‌تواند در حد هوش «جامع» انسان عمل کند. «هوش جامع مصنوعی» هنوز در ChatGPT محقق نشده است.

«هوش جامع مصنوعی» یا AGI (Artificial general intelligence) هوش ماشینی است که می‌تواند با موفقیت هر کار فکری‌ را که انسان قادر به انجام آن باشد انجام دهد. هدف اصلی پژوهش‌های حوزه هوش مصنوعی نیز همین است و داستان‌های علمی‌تخیلی و آینده‌نگر به این موضوع پرداخته‌اند.

 بسیاری از شرکت‌ها امیدوارند روزی به این هوش مصنوعی برسند و شرکت OpenAI و شرکت DeepMind متعلق به گوگل از جمله آنها هستند. همچنین امید می‌رود که شرکت OpenAI بتواند مدل زبانی نسل بعد خود را به نام GPT-4 به‌زودی عرضه کند.

 

جمع‌بندی

استارت‌آپی به نام OpenAI که در سان‌فرانسیسکو مستقر است و در سال ۲۰۱۵ ایلان ماسک و سم آلتمن آن را بنیان‌گذاری کردند و سرمایه‌گذارانی مهمی از جمله مایکروسافت دارد، یک روبات چت مبتنی بر هوش مصنوعی تولید کرده و نام آن را ChatGPT گذاشته است. این ابزار یکی از انواع هوش مصنوعی‌هایی است که محتوا تولید می‌کنند. این ابزارها به کاربران امکان می‌دهند دستور خود را به شکل متن وارد کنند و در عوض متن، عکس و ویدیوهایی دریافت کنند که گویی انسان آنها را ساخته است.

این ابزار بسیار انعطاف‌پذیر است و در تعامل بسیار خوب عمل می‌کند و تقریباً می‌توان در مورد هر موضوعی با آن صحبت کرد. اما از سوی دیگر همین انعطاف‌پذیری باعث می‌شود که ندانید آیا این ابزار محتواهای خود را براساس واقعیت تولید می‌کند یا تخیل ماشینی.

نویسنده: رایان براون (Ryan Browne)

 

منبع: CNBC

مترجم: بهناز دهکردی

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران  گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

 

 

پربازدیدترین مقالات