جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
۲k

مقایسه ای‌پلن و اتوکد الکتریکال

مقایسه ای‌پلن و اتوکد الکتریکال

eplan در برابر AutoCAD

بسته ACADe از ابتدا برای نقشه‌کشی و طراحی مکانیکی و عمرانی تهیه شده است نه برای نقشه‌های الکترونیکی.

چکیده

حوزه کدینگ (CADing) الکترونیکی، یک حوزه خاص در برنامه اتوکد است که از طراحی الکترونیکی مدارها تا طراحی شماتیک سیم‌ها برای یک ساختمان به خودی خود یک حوزه صنعتی کامل را شکل می‌دهد. طراحی الکترونیکی برای همه مقیاس‌ها، فرم‌ها، معماری‌ها و حتی کاربردهای عملی‌تر به یک بسته نرم‌افزاری قوی نیاز دارد که نقشه‌های غیرالکترونیکی را با جادوی الکترونیک ادغام کند.(آموزش اتوکد الکتریکال)

ePlan در برابر AutoCAD الکتریکال

بسته

ePlan

ECADe

حوزه

Electrical CAD

Generic CAD

طراحی

بالا به پایین

افزونه عملکردی

دشواری یادگیری

بیش از متوسط

متوسط

مزایا

تنظیمات عملکرد بهینه

صنعتی

کاربر

حرفه‌ای - دانشجویی

حرفه‌ای - دانشجویی

 

تعریف ePlan و AutoCAD الکتریکال چیست و کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

ECADe (autocad electricalAutoCAD) محصول شرکت Autodesk است که هدف از تولید آن طراحی و توسعه الکترونیکی به منظور تحلیل و بررسی سیم‌کشی پیش از ساخت است. برای بیشتر افرادی که از آن استفاده کرده‌اند، مانند اتوکد است که برخی عملکردهای اضافی و ساده و اسکریپت‌های LISP را داراست که تنظیمات، راه‌اندازی و سایر کارهای معمول را خودکار انجام می‌دهد.

این افزونه‌ها و ابزارها و همچنین پشتیبانی از LISP تفاوت اصلی ACADe هستند. ACADe در مقایسه با ePlan که در آغاز بر اساس ایده ایجاد یک بسته کد الکترونیکی ساخته شد، یک بسته افزونه برای کد است. از این رو ePlan راه‌ حلی سرراست‌تر و منعطف‌تر است که کار با آن آسان‌تر است.

 کسانی که قبلاً از اتوکد استفاده می‌کردند، در کار با ePlan دچار مشکلاتی می‌شوند. اگر در شرکت شما همه کتابخانه‌ها در قالب DWG و LISP ساخته می‌شوند، احتمالاً بهتر است با همان اتوکد کار کنید. ePlan البته گزینه خوبی است اما نه زمانی که سال‌ها با قالب‌های اتوکد کار کرده‌اید.

یک تفاوت مهم ePlan و AutoCAD الکتریکال

یک تفاوت بسیار مهم این دو آن است که شرکت Autodesk از امکان Access در مایکروسافت به‌عنوان پایگاه داده پیش‌فرض در اتوکد استفاده می‌کند و از این رو محصولات متعدد در پورت‌فولیو دارد. این امکان برای همه قطعات، مجموعه‌ها و سایر داده‌ها و ابرداده‌های مرتبط با طراحی وجود دارد. از این رو گروه‌بندی و قطعه‌سازی در زمان واقعی کندتر انجام می‌شود و در صورت نیاز به اضافه کردن آدرس‌های PLC نمی‌توانید شماره‌ سیم‌ها را تغییر دهید.

 فناوری بک‌اند ePlan مخفی است اما به هر حال کار خود را انجام می‌دهد. در اتوکد باید این کار را به شیوه ممکن در این برنامه انجام دهید و روش‌های خاصی را پیاده کنید و مطابق طراحی این نرم‌افزار پیش بروید. اما ePlan همه کارها را راحت‌تر می‌کند و به شما امکان می‌دهد طرح‌های تک‌برگی یا چندبرگی را تهیه و چاپ کنید و همه امکانات آن در دسترس هستند.

کدام یک کارآمدتر است؟

اگر از اتوکد استفاده می‌کنید، اتوکد LT شاید از نظر کارایی طراحی راه حل بهتری باشد، و اگر کاربر آتوکد نیستید، eplan electrical حتماً گزینه بهتری است. البته در مقیاس بزرگ‌تر AutoCAD Electrical بسیار کاراتر است. برای طراحی سیم‌کشی برای یک ساختمان ۱۰۰ طبقه اتوکد گزینه بهتری است، زیرا نقشه‌های عمرانی که در بیشتر موارد در اتوکد طراحی می‌شوند بسیار پیچیده و پرحجم هستند.

اما اگر این عامل را در نظر نگیرید،‌ مشکلات و کاستی‌های ePlan به چشم نمی‌آیند. کسانی که با تجربه کار با دستور AEREBUILD پس از پایان مرحله طراحی را داشته باشند، منظور ما را بهتر می‌فهمند، زیرا نیاز است همه نشانگرهای مخفی مجدداً به‌طور کامل بررسی شوند.

یادگیری ePlans و AutoCAD الکتریکال

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که ePlans به دلیل شیوه ساخت آن،‌ صرفاً یک بسته نرم‌افزاری با منوهای مرتبط مانند اتوکد نیست. لازم است که به‌خوبی آن را فرا بگرید و هرچه بیشتر با آن آشنا شوید، بیشتر به تفاوت‌های هوشمندانه آن پی می‌برید. ePlans همچنین نرم‌افزاری متن‌باز است با رابط کاربری بسیار کاربرپسند و پشتیبانی معنادار و مفید و باید هم این‌گونه باشد، زیرا می‌تواند جایگزین ACADe باشد و به‌زودی در مقیاس‌های بزرگ نیز بهینه خواهد بود. بر خلاف ACADe که به فناوری مایکروسافت وابسته است، در ePlans همه چیز را می‌توان خودکار انجام داد و طرح‌ها را با نسخه‌های قبلی و جدید مقایسه کرد. برای درک بهتر این موضوع سعی کنید در دو نرم‌افزارها صفحات را مجدداً شماره‌گذاری کنید و ببینید که ePlans بهتر عمل می‌کند.

جمع‌بندی

در مجموع باید توجه داشت که بسته ACADe از ابتدا برای نقشه‌کشی و طراحی مکانیکی و عمرانی تهیه شده است نه برای نقشه‌های الکترونیکی. از سوی دیگر، ePlan بسیار گران‌تر است و قیمت آن تقریباً دو برابر بسته مشابه اتوکد است. در آن بسیاری کارها را می‌توان خودکار انجام داد که در اتوکد به دلیل نوع طراحی اولیه آن این نوع عملکردهای وجود ندارند.

منبع: computeraideddesignguide

 

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

 

پربازدیدترین مقالات