جستجو برای "{{term}}"
جستجو برای "{{term}}" نتیجه ای نداشت.
پیشنهاد می شود:
  • از املای صحیح کلمات مطمئن شوید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • فقط کلمه کلیدی عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید.
{{count()}} نتیجه پیدا شد. برای دیدن نتایج روی دکمه های زیر کلیک کنید!
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دپارتمان ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، اخبار، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، مقالات، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، صفحات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
نتیجه ای یافت نشد.
سایر نتیجه ها (دوره ها، دپارتمان ها، اخبار، مقالات) را بررسی کنید.

{{item.title}}

{{item.caption}}
{{item.datetime}}
  • دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
۱k

ابزارها و تجهیزات تعمیر موبایل

ابزارها و تجهیزات تعمیر موبایل

برای تعمیر موبایل چه ابزارها و تجهیزات حرفه‌ای وجود دارند؟

ابزارها و تجهیزاتی که کمی گران‌قیمت‌تر هستند و از کیفیت بالاتری برخوردارند به شما کمک می‌کنند به‌سادگی و با خیال راحت تعمیر موبایل را انجام دهید.(آموزش تعمیرات موبایل)

چکیده

الکتریسیته ساکن از محیط، ابزارها یا بدن تعمیرکار می‌تواند تأثیری مخرب بر اجزای برد موبایل بگذارد. بسیاری از ابزارهای تعمیر موبایل باید در برابر الکتریسیته ساکن مقاوم باشند یا به‌اصطلاح «آنتی‌استاتیک» باشند. ابزارهای مربوط به هویه و لحیم‌کاری نیز بخش اعظم ابزارهای تعمیر موبایل را شامل می‌شوند.

نحوه انتخاب ابزارهای تعمیر موبایل

هنگام انتخاب ابزارها و تجهیزات تعمیر موبایل، لازم است همیشه بهترین ابزارها را انتخاب کنید، حتی اگر لازم باشد هزینه بیشتری بکنید. ابزارها و تجهیزات ارزان‌قیمت ممکن است هنگام تعمیر موبایل به اندازه کافی خوش‌دست نباشند و کار با آنها ساده و سریع نباشد.

 از سوی دیگر، ابزارها و تجهیزاتی که کمی گران‌قیمت‌تر هستند و از کیفیت بالاتری برخوردارند به شما کمک می‌کنند به‌سادگی و با خیال راحت تعمیر موبایل را انجام دهید. تجربه در حوزه‌ تعمیر موبایل نشان می‌دهد که همیشه باید بهترین ابزارهای موجود در بازار را برای این کار انتخاب و تهیه کنید. این ابزارها با اینکه قیمت بالاتری دارند، اما در درازمدت از اینکه چنین انتخابی کرده‌اید راضی‌تر خواهید بود.

فهرست ابزارها و تجهیزات حرفه‌ای تعمیر موبایل

یک. هویه لحیم‌کاری

از هویه لحیم‌کاری برای لحیم کردن اجزایی مانند خازن،‌ ترانزیستور، دیود، مقاومت، بلندگو،‌ میکروفون و غیره استفاده می‌شود. یک هویه ۵۰واتی برای تعمیر موبایل کافی است. وقتی می‌خواهید هویه بخرید، مدلی را انتخاب کنید که گرفتنش در دست راحت باشد و دست شما نسوزد.

هویه لحیم‌کاری باید گزینه‌های مختلف برای نوک هویه و نوع لحیم‌کاری در اختیار شما بگذارد و باید بتوانید این بخش‌ها را تعویض کنید. همچنین باید نسبت به الکتریسیته ساکن مقاوم یا آنتی‌استاتیک (Antistatic) باشد زیرا بسیاری از قطعات الکترونیکی موبایل بسیار حساس هستند و الکتریسیته ساکن ممکن است به آنها آسیب برساند.

دو. پایه لحیم‌کاری

پایه لحیم‌کاری دو بخش دارد: یکی پایه و دیگری لحیم. بسته به نوع لحیم‌کاری می‌توان دمای این دستگاه را تنظیم کرد. در این ابزار هویه به پایه متصل است و کار با آن ساده‌تر و بهینه‌تر از کار با هویه‌های قدیمی است.  این ابزار کار لحیم‌کاری را بسیار ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند. وقتی می‌خواهید پایه لحیم‌کاری برای تعمیر موبایل بخرید، همیشه مدل آنتی‌استاتیک آن را انتخاب کنید.

سه. پایه برد

پایه برد بخش‌های متخلف برد موبایل را هنگام تعمیر یا لحیم‌کاری ثابت نگه می‌دارد و اجازه نمی‌دهد که هنگام تعمیر جابه‌جا شود. در اینجا نیز بهتر است یک پایه باکیفیت بخرید نه یک پایه ارزان‌قیمت.

چهار. سیم لحیم

سیم لحیم برای لحیم کردن اجزای الکترونیکی و ای‌سی‌ها هنگام تعمیر موبایل به کار می‌رود. بیشتر این سیم‌ها قلع و سرب به نسبت ۶۰ به ۴۰ یا ۶۳ به ۳۷ هستند. اما دیگر کمتر از سرب استفاده می‌شود و سیم‌های لحیم امروزی ترکیب قلع، نقره و مس به نسبت ۹۶.۵ به ۳ به ۰.۵ هستند. سیم لحیم در اندازه‌های مختلف از جمله اندازه ۲میلیمتری، ۱.۵ میلیمتری، ۰.۵میلیمتری و غیره وجود دارد. برای تعمیر موبایل بهترین اندازه سیم لحیم ۰.۵میلیمتری است.

پنج. مولتی‌متر

مولتی‌متر به دو شکل آنالوگ و دیجیتال وجود دارد. در تعمیر موبایل اغلب از مولتی‌متر دیجیتالی برای تشخیص ایرادها و بررسی بخش‌های مختلف موبایل استفاده می‌شود. همیشه مولتی‌متری بخرید که کیفیت خوبی دارد و آنتی‌استاتیک است.

شش. مت آنتی‌استاتیک (مت ESD)

مت آنتی‌استاتیک نوعی پوشش میز کار است که تعمیر موبایل روی آن انجام می‌شود. این مت با سیم به زمین متصل است و مانع از آسیب‌های حاصل از الکتریسیته ساکن به بخش‌های موبایل می‌شود.

هفت. میکروسکوپ یا ذره‌بین

این ابزار کمک می‌کند اجزای برد را بهتر و بزرگ‌تر ببینید و در انواع مختلف از جمله ۲ایکس، ۳ایکس، ۵ایکس و ۱۰ایکس موجود است. بسیاری از این میکروسکوپ‌ها را می‌توان به رایانه یا صفحه نمایش نیز متصل کرد. از آنجایی که بخش‌های اس.ام.دی (SMD) در موبایل بسیار کوچک هستند، لازم است ابزارهایی برای بزرگ‌ کردن آنها داشته باشید تا بتوانید آنها را بهتر ببینید. میکروسکوپ‌های یو.اس.بی و لامپ‌های رومیزی بزرگ‌کننده و ذره‌بین‌هایی با نور ال.ای.دی به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هشت. لامپ ذره‌بینی

از لامپ ذره‌بینی برای دیدن اجزا و بخش‌های برد در موبایل استفاده می‌شود. بیشتر لامپ‌های ذره‌بینی خودشان نور هم دارند و در انواع مختلف مانند ۳ایکس، ۴ایکس، ۵ایکس، ۱۰ایکس، ۵۰ایکس و غیره وجود دارند.

نه. دمنده هوای گرم

دمنده هوای گرم که به آن سیستم تعمیر SMD نیز می‌گویند باعث مدیریت دمای و جریان هوای داغ می‌شود. همیشه سعی کنید دمنده باکیفیت بخرید.

ده. جعبه ابزار تعمیر موبایل

جعبه ابزار تعمیر موبایل بیشتر از ابزارهای کوچکی برای تعمیر قطعات الکترونیکی تشکیل شده است که بیشتر این ابزارها مربوط به لحیم‌کاری، سیم‌ها و فتیله‌های آن و قیچی‌ها و پیچ‌گوشتی‌های مختلف و کوچک هستند و با تهیه یکی از این جعبه‌ها اغلب ابزارهای مورد نیاز خود را در اختیار خواهید داشت و لازم نیست هر یک را جداگانه تهیه کنید.

پیچ‌گوشتی‌های دقیق

این پیچ‌گوشتی‌ها برای باز کردن و بستن پیچ‌های مختلف هنگام تعمیر موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند و سایزهای مختلف آنها از جمله تی‌۴، تی‌۵ و تی‌۶ وجود دارند که برای اغلب کارهای مربوط به تعمیر موبایل کافی هستند.

دوازده. کیت پیچ‌گوشتی موبایل

کیت پیچ‌گوشتی موبایل دارای چندین پیچ‌گوشتی در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف برای باز کردن و بستن قطعات گوناگون موبایل است. سعی کنید کیتی بخرید که برندی معتبر دارد و ابزارهای آن کامل و دقیق هستند.

سیزده. بازکننده گوشی موبایل

این ابزار برای باز کردن بدنه گوشی موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اندازه‌ها و شکل‌های گوناگون برای مواد گوناگون وجود دارد و فلزی یا پلاستیکی آن را می‌توان یافت، اما همیشه باید از بازکننده‌های غیرفلزی و آنتی‌استاتیک استفاده کنید تا الکتریسیته ساکن آسیبی به قطعات موبایل نرساند.

چهارده. قلموی تمیز کردن آنتی‌استاتیک

برای تمیز کردن قطعات برد و موبایل هنگام تعمیر، باید یک قلمو داشته باشید و لازم است که این قلمو آنتی‌استاتیک باشد تا هنگام تمیز کردن به قطعات برد آسیبی نرسد.

پانزده. انبر موچین تعمیر

از نوع خاصی از انبر موچین برای نگه داشتن قطعات الکترونیکی، ای.سی‌ها و سیم‌ها هنگام لحیم‌کاری استفاده می‌شود. در اینجا دوباره باید یادآوری کنیم که این ابزار هم لازم است آنتی‌استاتیک باشد.

شانزده. منبع تغذیه دی.سی

برای وصل کردن جریان دی.سی یا مستقیم به موبایل به منبع تغذیه دی.سی نیاز دارید. بیشتر تعمیرکاران از این منبع برای روشن کردن موبایل‌های بدون باتری استفاده می‌کنند. از این ابزار می‌توان برای تقویت باتری موبایل و همچنین به‌عنوان مولتی‌متر نیز استفاده کرد.

هفده. تقویت‌کننده باتری

ابزار تقویت‌کننده باتری، ابزاری الکترونیکی است که از آن برای آزمایش و بررسی وضعیت باتری موبایل استفاده می‌شود.

نوزده. جعبه تست JIG

از این ابزار برای تشخیص مشکل و عیب‌یابی موبایل استفاده می‌شود. این دستگاه کمک می‌کند که موبایل بدون بدنه کار کند و ولتاژ و سایر مشخصات مربوط به برد را بررسی می‌کند. به بیان ساده، این دستگاه باعث می‌شود موبایل بدن باتری کار کند.

بیست. دستگاه تست ال.سی.دی

دستگاه تست ال.سی.دی بررسی می‌کند که صفحه ال.سی.دی موبایل مشکلی دارد یا خیر.

بیست‌ویک. کیت BGA

کیت تعمیر بی.جی.ای برای بررسی و تعمیر تراشه‌های توپی (ball-type ICs) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیست‌ودو. IRDA یا ایستگاه مادون قرمز

این ماشین شبیه دمنده هوای گرم است و تنها تفاوت آن این است که از طریق نور مادون قرمز گرما تولید می‌کند. این دستگاه بسیار دقیق است و گرما را تنها در جایی که مورد نیاز است می‌تاباند و به همین دلیل به بخش‌های برد آسیبی نمی‌رساند.

بیست‌وسه. پاک‌کننده اولتراسونیک

از این دستگاه برای پاک کردن برد موبایل یا اجزای الکترونیکی آن استفاده می‌شود.

بیست‌وچهار. سیم جامپر

سیم جامپر، سیمی مسی و روکش‌دار یا لمینت‌شده است که از آن برای وصل دو نقطه برد استفاده می‌کنند. در بسیاری موارد در تعمیر موبایل به استفاده از این سیم‌ها نیاز است.

بیست‌وپنج. خمیر لحیم‌کاری

این ماده لحیم به شکل نیمه‌جامد و مانند خمیر است و از آن بیشتر برای تعمیر تراشه‌ها (Reballing) استفاده می‌شود.

بیست‌وشش. روغن لحیم‌کاری

این روغن نیز به شکل نیمه جامد است و هنگام لحیم‌کاری یا باز کردن لحیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی از استفاده از روغن لحیم پاک کردن اکسیدها یا سایر آلودگی‌ها از بخش‌های برد و قطعات الکترونیکی است تا اتصال الکتریکی و لحیم‌کاری بهتر انجام شود.

بیست‌وهفت. روغن لحیم‌کاری مایع

این روغن که حالتی مایع دارد نیز برای پاک کردن بخش‌های برد و قطعات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کیفیت لحیم‌کاری را بالا می‌برد.

بیست‌وهشت. پاک‌کننده برد یا Thinner

از این تینر برای پاک کردن برد موبایل استفاده می‌شود و رایج‌ترین آنها از ایزوپروپیل الکل برای این کار استفاده می‌کنند. بسیار مهم است که هنگام خرید این ماده از نوع مرغوب آن استفاده کنید وگرنه باعث آسیب دیدن قطعات برد می‌شود.

بیست‌و‌نه. تیغه برش

از تیغه برش برای برید لمینت سیم جامپر استفاده می‌شود و کاربردهای دیگری نیز دارد.

سی. سیم‌چین

از سیم‌چین برای بریدن سیم‌ها استفاده کنید.

سی‌ویک. دم‌باریک

از این ابزار نیز برای بریدن سیم‌ها استفاده کنید.

سی‌ودو. اسفنج

برای تمیز کردن نوک هویه لحیم‌کاری از اسفنج استفاده می‌شود.

سی‌وسه. نوار لحیم‌کاری

نوعی نوار که برای پاک کردن اضافه لحیم از پشت برد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سی‌وچهار. مچ‌بند

این وسیله به دست تعمیرکار موبایل متصل می‌شود و باعث می‌شود الکتریسیته ساکن از بدن او دفع شود و به قطعات برد آسیبی نرسد.

سی‌وپنج. دستکش آنتی‌استاتیک

مهم است که هنگام تعمیر موبایل دستکش آنتی‌استاتیک بپوشید تا الکتریسیته ساکن به برد موبایل آسیبی نرساند.

سی‌وشش. روپوش آنتی‌استاتیک

این روپوش نیز که تعمیرکاران و کارگران کارخانه موبایل‌سازی آن را می‌پوشند، مانع از تأثیرات مخرب الکتریسیته ساکن روی برد می‌شود.

سی‌وهفت. دستگاه جذب دود

این دستگاه نوعی بادزن است که دود حاصل از لحیم‌کاری و باز کردن لحیم را جذب می‌کند.

جمع‌‌بندی

هنگام انتخاب ابزارها و تجهیزات تعمیر موبایل، لازم است همیشه بهترین ابزارها را انتخاب کنید، حتی اگر لازم باشد هزینه بیشتری بکنید. ابزارها و تجهیزات ارزان‌قیمت ممکن است هنگام تعمیر موبایل به اندازه کافی خوش‌دست نباشند و کار با آنها ساده و سریع نباشد.

تجربه در حوزه‌ تعمیر موبایل نشان می‌دهد که همیشه باید بهترین ابزارهای موجود در بازار را برای این کار انتخاب و تهیه کنید. این ابزارها با اینکه قیمت بالاتری دارند، اما در درازمدت از اینکه چنین انتخابی کرده‌اید راضی‌تر خواهید بود. آیا در تعمیر موبایل تجربه دارید و تاکنون با ابزارهایی که در اینجا معرفی کردیم کار کرده‌اید؟ تجربه خود را در کامنت برای ما بنویسید.

نویسنده: سانتوس داس (SANTOSH DAS)

مترجم: بهناز دهکردی

منبع: Mobilecellphonerepairing

 

در دنیای کسب‌وکار امروز، تحصیلات دانشگاهی برای حفظ ارزش شما به‌عنوان نیروی کار بااستعداد و کارآمد کافی نیستند. برای‌ اینکه مزیت رقابتی شخصی خود را حفظ کنید، باید بر آموزش مستمر و مادام‌العمر خود سرمایه‌گذاری کنید. خانواده بزرگ مجتمع فنی تهران هرساله به هزاران نفر کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند.

اگر شاغل هستید و وقت ندارید در دوره‌های آموزشی حضوری شرکت کنید، مجتمع فنی تهران گزینه‌هایی عالی برای آموزش مجازی، آنلاین، آفلاین و ترکیبی ارائه می‌دهد. با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت مجتمع فنی تهران و دریافت مدارک معتبر و بین‌المللی می‌توانید با اعتماد به نفس مسیر ترقی را طی کنید و در سازمان خود به مهره‌ای ارزشمند تبدیل شوید.

 

 

پربازدیدترین مقالات